Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Pokkarin linssi uusiokäyttöön

Keskustelu osiossa 'Tutoriaalit ja DIY / TSI (Tee-Se-Itse)' , aloittajana Loufee, 5 Elokuu 2018.

  1. Loufee

    Loufee Member

    188
    5
    18
    Mulla on jäänyt hajonneesta Contax T2 pokkarista linssi talteen ja siinä kun on aukkovalinta myös, niin olisi mukava saada se esim Fuji X järjestelmän nokalle.
    Onko olemassa ns sovittimelle 3D tulostinohjeita tuollaisen tekoon? Ei ole vielä ainakaan tullut vastaan netissä.
    Japanissa tekevät muokkauksia, ilmeisesti tosi hienojakin, mutta kustannukset ovat minun ulottumattomissa. Kaikki neuvot ja vinkit pyrin huomioimaan.
     
  2. Loufee

    Loufee Member

    188
    5
    18
    Kapea tarkennushelikoidi olisi tarpeen tähän.
     
  3. Heiskis

    Heiskis Active Member

    515
    62
    28
    e-bayßsa on c-mount adaptereita, joissa on myös m39 tai m42 kierre.

    Normi M42 adapteri ei käy kun focusing helicoid vie lasin liian kauas.

    Lyhyitä M42 focusing helicoideja saa myös e-baysta...

    Sovituspala linssi vs m42 pitää itse kehitellä.
     
  4. jaska26

    jaska26 Active Member

    352
    99
    28
    Sopivaa M42 runkopalaa voisi kysyä Teknofokuksesta. Itse joskus sieltä sellaisen olen ostanut. Tiettävästi kotimainen valmiste. Ymmärsin, että tarvittaessa sieltä voisi tilata myös mittojen mukaan työstetyn, jolloin linssin etäisyys sensorista olisi mahdollista saada kohdalleen ilman säädettävää loittoakin. Säädettävässä on toki se etu, että voi tehdä makron samalla. Toki jos löytää romutettavaksi sopivan M42-objektiivin, josta kierreosan saa sopivasti irti, niin sellaisestakin voisi itse työstää.
    Teknofokus: Pentax M42 -tarvikkeita