Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Markettifilmeistä ja C-41 kotikehityksistä

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana r-e, 7 Marraskuu 2012.

1. AnteroP

AnteroP Well-Known Member

1 099
    274
    83
    Vs: Markettifilmeistä ja C-41 kotikehityksistä

Magentaa taitaa tuossa Superia-kuvassani olla hieman? Tuo oli skannattu ennen kuin tein filmipohjan säädön kohdalleen skanneriohjelmaan. Portra-kuvat tuppaavat tulemaan minulla melko lailla noilla sävyillä, kuin tuossa esimerkkikuvassa. En osaa sanoa, johtuuko filkasta, kehitteestä vai skannausprosessista? Vai vanhan Agfan linssin jostain ominaispiirteistä? Muuttujia on todella paljon, mutta ei häiritse minua, kun filkalla en pyrikään aivan realistiseen värimaailmaan, jos sellaista onkaan. Tuosta johtaen totean, että Tetenalin ominaisuudet riittävät omaan tarpeeseeni. Tarkoituksena olisi myöhemmin (kun viimeinen Tetenal-satsini loppuu) kokeilla Rollein C-41 litkuja myös. Jotta ei tule väärää käsitystä (ja tuskin tulee) värikehityksen kokemuksestani, niin mainittakoon, että vasta noin parikymmentä värifilkkaa olen Tetenalin liemissä uittanut :)

2. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113

Eihän se paha ole, vaan juurikin vanhan oloinen, vaikkakin sen vanhan Agfan ominaispiirteet voisi saada ehkä paremminkin esiin laittamalla lisää saturaatiota ja kokeilemalla värivariaatioita hienosäätönä enemmän.

Tuossa on muuten Kodakin Flexicolor ohjeet, joitten  "Sink-Line, Batch, and Rotary-Tube Processors" näyttää aika tutulta 6.30 bleach ja fix aikoineen ja välihuuhtelukin on.  Nyt en ihan muista, mikä olikaan perustelu sille että täällä Kameralaukussa suositeltiin samaa valkaisu ja kiinnitysaikaa aikaa muittenkin valmistajien kemikaaleille.  edit.  Nyt muistan kun katsoin: http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,61674.msg454775.html#msg454775  Eli ei tarkkaa tietoa aineitten samanlaisuudesta, vaan varman päälle pelaamista.

Tässä Mablo kertoo työtavan jota minäkin käytin, paitsi että käytin esikostutusta ja mittailin purkistakin lämpötilaa.  Ja koska litkua oli mulla litra, lisäsin 15 sek kehitysaikaa 8. ja 16. rullan kohdalla.  Mulla on kyllä edelleen tarkemmin katsomatta kehitystulos, joten turha kysyä.

3. niffe

niffe Well-Known Member

13 453
    563
    113

No ne muut prosessit ovat enemmän tai vähemmän kopsattu C41:stä. Flexicoloreista on useita versioita, joita käytetään eri tyyppisissä kehityskoneissa riippuen siitä, onko välihuuhteluja ja miten pitkä valkaisuaika, matalatuoresteiset tuotteet yms.

4. niffe

niffe Well-Known Member

13 453
    563
    113

Hei Mirrored, liatatko minulle linkit keskusteluihin, joihin viittaat. Please.

5. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113

Ah ja voih, olenhan minäkin niitä pitkiä ketjuja siellä nähnyt, mutta tässä nyt huomaa selvästi, että pitää rajoittaa foorumin ulkopuolisten  osapuolten sähköpostien laittamista foorumille ellei sitten kyseessä ole aivan selkeä kirjeenvaihdon kokonaisuus joka istuu aiheeseen.  En tiedä mihin kirjoittaja, joka en ollut minä, viittasi tarkalleen.

Jos googlella hakee, niin  saitti mukaan, esim.  tetenal site:apug.org