Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Mallit vaihtuvat liian nopeasti

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Tapiola2006, 27 Lokakuu 2014.

  1. mappe

    mappe Member

    125
    0
    16
    Vs: Mallit vaihtuvat liian nopeasti

    Täysin samaa mieltä mutta luo kivoja tilaisuuksia niille kenelle kelpaa edellinen malli. Esim. Nyt Rajalassa X100s 699e, vähän tekisi mieli ostaa.
     
  2. Vs: Mallit vaihtuvat liian nopeasti

    Niinpä. Varsinkin kun tuolla Fujin huhumyllyssä väitetään, että tuohon saisi pari mielenkiintoista lisäystä tuoreesta X100T-mallista.
     
  3. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 458
    1 397
    113
    Vs: Mallit vaihtuvat liian nopeasti

    Valmistajat haluavat saada kuvaajat uusimaan kameransa kahden - kolmen vuoden välein, ei kai tässä sen kummemmasta ole kysymys.
    Ja varmaankin riittävän suuri osa harrastajista on todellakin saatu uskomaan, että se viimeinen malli tekee heistä parempia kuvaajia ja / tai tekee ratkaisevasti parempia kuvia. Tai ainakin päästää luovuuden valloilleen, saa näkemään maailman uudella tavalla tai poistaa mielikuvituksen rajat tai jotakin muuta yhtä uskottavaa.

    EDIT Typo korjattu.
     
  4. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Mallit vaihtuvat liian nopeasti

    Jotkut varmaan odottavat joitakin kameroita, mutta joistakin ei juuri edes kuulisi eikä niitä ihmeteltäisi, ellet mm. sinä tiedottaisi aina, kun jostain uudesta Leicasta sun muusta on huhuja. Vanhat menisivät enemmän kaupaksi, ellei uusista aina pidettäisi niin kovaa mekkalaa. Ei ole yleensä mielekästä olla aktiivinen markkinaviestijä ja samaan aikaan kuluttamiskulttuurin kriitikko.

    Sinänsä ei ole ihmeellistä, jos Leica lopettaa sellaisen mallin valmistamisen, joka ei varmasti mene juurikaan kaupaksi.
     
  5. Vs: Mallit vaihtuvat liian nopeasti

    Sä siis meinaat, etteivät kameralaukkulaiset osaisi itse etsiä ilman mun apuani tietoja vaikkapa uudesta Leicasta tms. ? ;)
    Vähänpä luotat kanssakuvaajiesi kykyihin...
     
  6. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Mallit vaihtuvat liian nopeasti

    No jo oli kaukaa haettu syyllistäminen, oletko itse sinut käytöksiesi kanssa?
     
  7. Kimo

    Kimo Well-Known Member

    12 411
    1 065
    113
    Vs: Mallit vaihtuvat liian nopeasti

    Itse ajattelen, minkä hienon käytetyn kameran voisin  saada käsiini . Kumpikohan se voisi olla, filmi vai digi?
     
  8. Vs: Mallit vaihtuvat liian nopeasti

    Itse asiassa on.

    Mitä kauemmin tavarat ovat toiminnassa ja niitä käyttää monta henkilöä/sukupolvea, sen parempi kaikilla mittareilla mitattuna. Siinä mielessä Leica on ensiluokkainen merkki, jos haluaa viestiä markkinoilla tapahtuvista muutoksista.

    Pelkäänpä, ettet tietenkään ymmärrä mistä puhun, mutta kyllä se siitä ;)
     
  9. Vs: Mallit vaihtuvat liian nopeasti

    Mulla tullut monesti mieleen tuo, että moni kamera on foorumeilla tavallaan kaluttu loppuun jo ennen myyntiin tuloa. Eli uutuuden viehätyksestä ei enää tietoakaan ja vanhat puutteet vaivaavat, vaikka uutuudessa nämä olisikin kehittyneet, tavallaan lentää lapsi pesuveden mukana. Trokaa siinä sitten kameraa.
     
  10. jaguar

    jaguar Active Member

    1 649
    6
    38
    Vs: Mallit vaihtuvat liian nopeasti

    "Paa polle puuhun kii, tuu tupakall'" eli antaa maailman mennä ohi kiireissään
    (Nikon D50)
     
  11. Vs: Mallit vaihtuvat liian nopeasti

    Köyhälle on hyvä asia, että "wanhat" ja "huonot" mallit myydään polkuhintaan pois. Kyllä niilläkin osaava kuvaaja saa hienoja kuvia. Mitä kauemmin on kuvannut, sitä enemmän on oppinut arvostamaan vanhaa mekaniikkaa ja suoraviivaista logiikkaa kameran toiminnoissa. Kuvaustilanteessa ei mennä kaivelemaan Menu-valikon alta hienoja toimintoja.
     
  12. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Mallit vaihtuvat liian nopeasti

    Mä jo luulin että mitähän nyt meinataan. Ai että mallit vanhenee nopeasti vai? Vai pitääkö malleja vaihtaa että olis tuoreempi malli kuvattavana.
     
  13. prosecutor

    prosecutor Member

    287
    1
    18
    Vs: Mallit vaihtuvat liian nopeasti

    Vielä lisäisin tuohon Leicaaan liittyen, että Leicalla on ehkä runkoja merkittävämmässä roolissa linssit, jotka pitävät arvonsa erittäin hyvin ja niiden kohdalla on kyse erittäin pitkän aikavälin tuotteista, jos nyt kyse oli topicissa osaksikaan opiskoista.
     
  14. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: Mallit vaihtuvat liian nopeasti

    Helppohan sun on.  Veera kummiskin vanhenee normaalia hitaammin. 
     
  15. Vs: Mallit vaihtuvat liian nopeasti

    Vasta mä totuin Twiggyyn.
     
  16. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 458
    1 397
    113
    Vs: Mallit vaihtuvat liian nopeasti

    +1
     
  17. ernu

    ernu

    55
    0
    0
    Vs: Mallit vaihtuvat liian nopeasti

    Meinasin just päivittää Canon 450D:n Canon 6D:hen mutta sekin taitaa olla jo vanha paska.
     
  18. emerik

    emerik Well-Known Member

    5 870
    51
    48
    Vs: Mallit vaihtuvat liian nopeasti

    Itse tuli käytettyä 6 vuotta samaa runkoa ja kyllä se oli turhan pitkä aika. Varsinkin kun nuo vanhemmat kamerat kehittyi suuremmin lyhyemmässä ajassa jos verrataan näihin uusiin. Uusissa kameroissa ei niin haittaa jos ostaa hiukan vanhemman mallin. Mutta tosiaan kun sai uuden kameran, niin eri tavalla sitä vaihteeksi innostui kuvaamisesta. Toki jos ei ole entuudesta suurempaa optiikka valikoimaa, niin voi myös aloittaa ihan puhtaalta pöydältä. Tuntuu siltä että tällä hetkellä parhaiten eteenpäin mennään näissä pienissä kennoissa. Turha enään rajoittaa ajatteluaan niihin muutamiin isoihin merkkeihin jotka silloin takavuosina hallitsi markkinoita.