Sitten vielä 3 ja 8 miljuunaa on käytännössä melkein sama asia, jolloin kuhunkin tarkoitukseen sopiva tulostuskokokin on käytännössä sama. Jos halutaan joku seinän kokoinen highdef-kuva, josta voi tarkastella pieniäkin yksityiskohtia, niin miljardeja pikkelsejä saisi mielellään olla, teräväpiirtoisen optiikan lisäksi.
Sitten voisi miettiä että ovatkos ne pikselit ihan samanlaisia... Järjestelmäkameroiden ja laadukkaiden optiikoiden avulla taltioiduista kuvista on helpompi tuottaa se suurennos kuin pokkareista. Kuvanlaatu, värit jne. on valmiiksi jo parempia. Kun lähtökohdat ovat kunnossa on helpompi työskennellä eli tähän, kuten moneen muuhunkin asiaan pätee vanha viisaus, kannattaa olla kunnon pohjat
Både och. Joo, tuo onpi varmaan ihan totta. Tosin laadukkaillakin optiikoilla ja järjestelmäkameroilla voi saada huonoa jälkeä. Laadukkaalla optiikalla ja kameralla saa ruskiaa, jos vaikkapa tarkentaa väärin tai kuvaa löysin rantein, jotka nyt yleisimmiltä tavoilta tuntuu. Olen minä ainakin nähnyt monia laadukkaallakin 6 Mekapikselin kameralla otettuja kuvia, joista ei kyllä saisi oikeastaan edes 6,5x4,3 cm kuvia.... Kunnon pohjia on kyllä aina hyvä ottaa ja olla.
Eritoten mua hymyilyttää se hyvin yleinen ajatus, että "rajataan photoshopissa". Opetellaan jo alunperin kuvaamaan väljästi.. mikäs idea se tuo on ? Mutta eikös tuohon valokuvan katseluetäisyyden sääntöön sovi se nyrkinleveyden juttu ?
Minusta on digikuvatessa ihan tervettä rajata hieman väljästi ja päättää lopullinen rajaus vasta tietokoneella. Se sujuu luontevasti niin, kunhan ei liian paljon hukkaa pikseleitään. Jos sillä kuuden megapikkelsin kamerallaan räiskii kovin väljästi, päätyy helposti alle yhden megapikkelsin kuvaan, ja se alkaa jo olla ongelma. Niin ja se on ihan sama, jos kamerassa on 3 tai 12 megapikkelsiä.
Tervehdys! Mun kuvissa pikseleitä on noin 1 milj. koska otan niitä nokian räpsyttimellä. Silti kun kuvaa suurentaa photarilla, tulee niistä hyvä 35x50cm koossa. Suurennoksissa on monenmoista koulukuntaa, silti itse käytän yksinkertaista "kerralla haluttuun kokoon photoshopilla". phonescoping spede