Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Makrosalama/valo

Keskustelu osiossa 'Tutoriaalit ja DIY / TSI (Tee-Se-Itse)' , aloittajana timppah, 16 Huhtikuu 2010.

Tervehdys

Tuossa päivänä eräänä selailin erityyppisiä makrosalamia ja mietin, että miksikä tuommosta ei vois tehdä myös itse.

No, ensimmäinen idea oli viritellä vanhoista kertiskameroiden salamoista tuommonen makrosalamasetti. Tuskin sekään olisi mikään mahdottomuus toteuttaa, mutta pienen ajatustyön jälkeen tuli mieleen yksinkertaisempi (?) ratkaisu. Eli sarja ledejä ympyränmuotoiseen telineeseen, joka tulee putken ympärille. Siihen sitten katkasija ja pieni virtalähde.

Minkälaisia ideoita tai ajatuksia muilla on moisesta systeemistä? Entä onko joku jo kerennyt toteuttaa tämmöistä ideaa? Ja tottakai hyviä vinkkejä toteutuksen suhteen otetaan vastaan.

Timo

1. Vs: Makrosalama/valo

no google löytää varmaan sata projektia.

avainsanoja:

diy
    ring flash
    led
    disposable camera

Mullakin odottamassa kasa noita kertis kameroita. En vaan jostain syystä onnistunut niitä laukomaan triacilla salamakengästä.

Oisko kellään siitä kokemusta?

Ledithän on simppelit, ei muuta kun kauppaan ja kolvaamaan.

2. Vs: Makrosalama/valo

Tänään tossa askartelin paskartelin tollasen makrovalon.

Tarvikkeet:
    - Led valaisin 'smart touch'. 5 lediä, toimii 3:lla AAA patterilla.
    2 kpl paketti Clas Ohlsonilta 4,90

- Paristoliitin. Koska asensin nuo 4.5V syövät valot sarjaan, käytän 9V patteria

- 9V paristo.

- joku jolla saa valot kameraan kiinni.
    Itse tuunasin alumiinisesta U-palkista pidikkeet johon noi lamput taustan kanssa kiinni kuumaliimalla.
    Ja noi U-palkit napsahtaa kivasti kiinni Cokin P-sarjan filtteri pitimen sivussa oleviin ulokkeisiin.

Kuvia:

3. Vs: Makrosalama/valo

Kukkia/ötököitä en vielä ehtinyt kuvailla, mutta leikin lomassa pari testikuvaa. Ei mitään hääppösiä. Suht hämärässä käsivalta otettuja, noin 1:1.