Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Makroobjektiivi

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana jari, 9 Toukokuu 2005.

  1. jari

    jari

    38
    0
    0
    Eli tarkoituksena ostaa makroobjektiivi.

    Tämän hetkinen varustus, Sigman 18-50mm objektiivi ja salama. Kuvaan kaikkea pientä, joten haluan vain ostaa makro objektiivin, jonnekin sitä rahaa on pistettävä.

    Mitä olen löytänyt. Canonilta uusi 60mm ef-s (liian lähellä oman sigmani 18-50 polttoväliä), Canonin vanha 100mm (jota epäilyttää ostaa, uusi malli ilmeisesti tulossa) eikö Sigmalla ole 150mm makro, josta mielelläni kuulisin kommenttia.

    Kunnon peli on MP-E65mm onko kenelläkään mitään kokemuksia, lähinnä voiko tuota käyttää ollenkaan ilman jalustaa ja makrosalamoita?
     
  2. Mulla on 105 mm makrokakkula (Nikkor), jota 1.5-kroppikertoimella pidän erinomaisen sopivan pituisena. Samalla se toimii hyväpiirtoisena pikkutelenä. En vaihtaisi pidempään enkä lyhyempään.
     
  3. se kirjoitetaan "makro-objektiivi" [​IMG]
     
  4. Canonin 100mm:n ja Sigman 105mm:n taitavat olla suosituimpia.
     
  5. JPu

    JPu Well-Known Member

    5 422
    184
    63
    Yksi kuva on ainakin tullut tuolla putkella tänne postattua: Katso tuosta ketjusta JPu:n kuva
    http://www.kameralaukku.com/portal/...tdays=0&postorder=asc&highlight=arg*&start=10

    Kuvattu Sigman 150 Macrolla ja f8 aukolla käsivaralta, kuva noin 1:1 suurennuskokoa(1.3 croppi), eikä ole rajattu.

    Ostin tuolle kaveriksi telejatkeen 1.4x ja loittorengassatsin... nyt pääsen aika lähelle... Laitan joitain kuvia kun saan niitä verkkoon.
    Jos pääset lukemaan Luontotuvan sivuja niin katso, laitoin yhden kärpäskuvan ja kuvauskaluston kuvan näytille:
    http://www.luontotupa.net/phpBB2/viewtopic.php?t=11664

    Itse objektiivi on hyväpiirtoinen, asiallisen oloinen ja polttovälitään minulle ihanteellinen, hintaa tuli Hki:stä Telefotosta 630EUR, en ole katunut hetkeäkään hankintaa.
     
  6. keijok

    keijok Member

    250
    15
    18
    Minulla on myynnissä Canonin 50mm f/2.5 Macro. Kiinnostaako?
     
  7. simos

    simos Ylläpidon jäsen

    8 446
    440
    83
    Hyvä polttoväli perusmakroiluun on 90-105mm. Esim. Tamron 90/2.8 on aika hyväksikin kehuttu edullinen makro.

    Itsellä käytössä Sigman 150/2.8 joka on hyväpiirtoinen telemakro. Siihen lisäksi 1.4x konvertteri ja loittosarja. Heh, sama setti kuin JPu:lla. Paitti että Nikonin bajonetilla ;)

    http://wildkite.net/images/diary/kevat1.jpg
     
  8. jari

    jari

    38
    0
    0
    Todella vakuuttavaa jälkeä, samoin kuin JPU:n kuva, tuollaista kuvia juuri haluan.

    Miten tuo Sigma toimii, telenä? Lähinnä kiinnostavaa on tarkennus nopeus, pystyykö objektiivia käyttämään sisätiloissa esim. lätkäpeleissä. Onko paino ongelmana?

    Tuo saattaa olla ykkös ehdokas, koska olen suunnitellut 85-100mm pikkutelen hankintaa myöhemmin.

    Lisäys. En hae edullista vaihtoehtoa vaan kunnon makro-objektiivia, jolla pystyn käsivaralta napsimaan makrokuvia.
     
  9. vn

    vn

    1 464
    0
    0
    Minä käytän makroiluun halpisratkaisua: lähilinssejä. +4 close up maksaa noin 20 euroa.. Samoten +10 on samaa hintaluokkaa mutta tuon kanssa en ole oikein sinut vielä. Ostin sen koska halusin päästä erittäin lähelle (tämän kanssa joutuu myös olemaan lähellä itse) mutta sen vääristymät ja pehmeys on jo aika paha. pitäisi jalustalta kai kuvata mutta kukat ovat sen verta matalalla että pitäisi kääntää jalustan putki ylösalaisin.. Huoh. Joten käsivaralta ja sarrrrjaa. ;)

    Näiden avulla on päässyt makroilemaan vaikka rahaa ei ole ollut varsinaisiin makroihin. Tuo 150mm makroputki olisi kyllä aika nanna. =) Tai edes 60mm EF-s putki (se uusi). Tai en tiedä kuinka lähelle noilla pääsee, onko eroa paljon? Muuta kuin siinä että 60mm putkella joutuu olemaan lähellä?
    Hintaeroahan noilla kahdella ei ole ihan mielettömästi. Tosin ennen makroputkea 70-200/4L houkuttaisi. =D

    Vesku
     
  10. Useimmilla makrokakkuloilla pääsee nykyään 1:1-suhteeseen. 60-millisellä on tosiaan ongelmana, että pitää tuppautua sentin päähän kohteesta, jolloin se lähtee karkuun, jos on karkuun lähtevää mallia, ja kamera herkästi varjostaa kohdetta. 150-millisellä saa makroiltua kauempaa, mutta se alkaa olla digille jo niin pitkä tele, että käsivaralta on pakko käyttää lyhyttä suljinaikaa, ja vähänkään isompaa kohdetta koutuu kuvaamaan jo tosi kaukaa. Filmille varmaan optimaalinen pituus. 105 on minusta digille paras.
     
  11. simos

    simos Ylläpidon jäsen

    8 446
    440
    83
    En ole lätkäpelissä kuvannut, mutta en näe mitään ongelmaa etteikö toimisi. Sisätiloissa olen kuvannut paljonkin, se toimii kuten 150/2.8 teleltä odottaa sopiikin. Valoa tosin tarvii jotta saa tärähtämättömia kuvia käsivaralta, johtuen polttovälistä.

    Painoa en näe ongelmana, päinvastoin. Käsivarakuvauksessa pieni lisäpaino on pelkästään hyväksi, vakauttaa kuvaamista.

    Toisena lähikuvauslasina mulla on Nikkor 85/1.8 + lähilinssi (+ loitot). Noilla kuvailen sit jos polttoväli on Sigmassa liian pitkä.
     
  12. Kuvaan tosi vähän makroja, mutta mulla on Tokinan 100 2.8. Taitaa olla makroa sieltä halvimmasta päästä. Laatu silti mielestäni OK.
     
  13. vn

    vn

    1 464
    0
    0
    Fangio, sullahan on loittorengas? Ja varmaan jollain muullakin?

    Eli jos hankkii esim EF 12mm loittorenkaan niin miten lähelle pääsee esim 50mm opiskalla (1.8) ja/tai 135mm/2.8 opiskalla? 50mm tarkentaa 45 cm:n etäisyydelle minimissään normaalisti ja 135mm/2.8 taas 1.3 metrin päähän. Kuinka lähelle tuon loiton kanssa pääsisi pidemmällä linssilläni?

    Ilmeisesti loiton kytkeminen 70-300/4-5.6 -linssiin ei olisi suotavaa? ;) Jos valovoima tippuu niin tuosta tulee aika pimeä.

    Kesä tulee ja makroiluttaa.. =) =) =) Onneksi on lähilinssejä.

    Vesku
     
  14. Mulla on tuo ko. Sigman 105mm:n ja hyvän laatuinenhan tuo on, mutta AF on hanurista eli hidas ja sahaa. Macroiluun tuo ei nyt haittaa kun nehän otetaan MF:lla, mutta jos linssiä aikoo käyttää muuhunkin niin sitten Canon olisi USM:n takia kannattavampi ostos. Käytännössä Sigman 105mm:n AF on käyttökelvoton.
     
  15. toni

    toni

    40
    0
    0
    mulla on tuolla galleria-osiossa korkeasaarikuvia mitkä on kuvaatu sigman 150/2,8 makrolla. Mielestäni hyväputki lyhyeksi teleksikin, vaikka on makroputki ni tarkennuksen nopeus voittaa muunmuassa sigman 80-400:n mennentullen...
     
  16. Olisit kysynyt viime viikolla!

    Noh, pikäinen testi on jo tehty. Mulla on 50 1.4 mutta lähin tarkennus on siinäkin 45 cm.

    Kun laittaa väliin pienimmän loiton, eli sen 12-millisen, niin pääsee noin 15 cm:n päähän. Kun kaikki 68 milliä tunkee väliin, pääsee noin kolmen sentin päähän.

    Kun laittaa vähän pidemmän putken saa suurennossuhteen ehkä vähän suuremmaksi. Valot vaan hupenee, kun kamera tulee vielä valon eteen ja syväterävyys on helposti millin osia.
     
  17. Loitto riittääkö Nikkonin 105 makrokakkulasta "normaaliin" käyttöön ettei tarvitse muita kakkuloita makroiluun hankkia? Kuolaan itse ko. tuotetta mutta vakavan ligviditeetiongelman vuoksi edelleen kuolausasteella, kyllä sen vielä hankin jos ei muuten niin seuraavassa elämässä!
     
  18. Bosse

    Bosse

    22
    0
    0
    Niinkuin luutaakka. ;)
     
  19. Kyllä riittää. Mielestäni justiin tuon mittainen on se yleismakro. Lyhemmällä joutuu menemään liian lähelle ja pidemmällä ei saa puhdasta linjaa kohteeseen sammalikossa muurahaisperspektiivistä kuvatessa.
     
  20. Löytyi tällainen nettiosoite: foto-konijnenberg.nl heillä oli myynnissä tämä Nikkorin AF-Micro 105/2,8D hintaan 565 ???? Alkoi kuola valumaan!?!?!? Kysymys: löytyykö tietoa ko. liikkeestä, joku tilannut sieltä, lähettävätkö suomeen? Sivut olivat jotain "flaamin kieltä tms" ei selvinnyt oikein!