Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Makrojalusta

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana Ekke, 9 Maaliskuu 2007.

1. Ekke

Ekke

14
    0
    0
    Terve!

Elikkäs alkaa kevät taas lähestyyn ja makroilu alkaa oleen ajankohtaisempaa. Jalustan hankkiminen on ollut jo pitempään ajatuksena takaraivossa, mutta nyt päätin ottaa sen tehtäväksi. Ajattelin kysyä, jos täältä löytyisi hyviä neuvoja jalustan & pään valintaan. Lähinnä ulkokäyttöön siis, myös yli 1x suurennoksille.

Jalustan pitäisi siis kantaa järkkäri + makrolasi + mahdollisesti salama eli yli 2kg taidetaan päästä. Ei taida olla kovinkaan iso taakka kunnollisille jalustoille. Manfrotton 050 löytyy, joten toista käyttökelvotonta jalustaa en tarvi, siksi olen päätynyt Uni-Loc:n jalustoihin. Onko kokemuksia noista malleista? Valmistajan sivut tuntuivat sopivasti olevan nurin ja muualta löytyi vain huonohkoja & pieniä kuvia. Ainoa suomalainen lähde tuntuu olevan Suomen Luontokuva. Itseltä löytyy pituutta n. 180cm, joten ilmeisesti System 1700 (/3) tai Major System 1600 olisivat parhaimpia valintoja. Jalustaa pitäisi pystyä myös raahaamaan mukana, joten System 1700 vaikuttaisi mielenkiintoisemmalta, painoeroa 1.45kg. Suurin osa kuvista tulee varmaanki otettua jopa vyötärötason alapuolella, joten tollainen Benbon/Uni-Locin "kukkajalusta" voisi olla myös hyvä vaihtoehto mutta taitaa silti rajoittaa liikaa kuvauskorkeutta.

Entäpä sitten minkälaisen pään tuollaiselle laittaisi kaveriksi? Kestääkö kuulapää? Millaiseen ei kannata erehtyä? Keltä löytyy kunnollisia malleja? Yhtä Manfrotton höpömallia oon testannu eikä se kyllä vakuuttanut.. Kaikenlaiset kokemukset olisi tervetulleita. Onko kellään (positiivisia) kokemuksia makrokiskoista?

-Mikko

2. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36
    Vs: Makrojalusta

Mulla on Uni-Loc (muistaakseni 1700) ollut toistakymmentä vuotta. Kyllä sillä kukkamakroja syntyy. Uni-loc:ssa on lenkit olkahihnan kiinitystä varten. Märässä maastossa (vedessä) Uni-loc ja Benbo ovat omiaan koska jalan alimmainen putki on varsin pitkä ja alapäästä tiivis, eli hörppäävät vettä vasta samassa syvyydessä kuin kunnon saappaat.

Kunnon kuula on tärkeä, siis niin kallis kuin kukkaro sietää;) Itselläni on gitzon kuula, joka voisi olla järeämpikin. Tärkeää on ettei kuula nitkahdakaan sitten enää kun se on kiristetty kohdalleen. Makrokisko, jossa on siirto sekä eteen/taakse että sivuttain on myös kätevä, mutta painaa "liikaa". Toisaalta sitä voi käyttää myös 3D-kuvaamiseen, muuten riitäisi pelkästään eteen/taakse siirto.

Myöskin www.telefoto.fi:llä näyttää olevan sekä Benboa että Uni-loc:ia.

Sisällä ja parkettilattialle Uni-loc:n pystyttäminen on jotenkin koomista puuhaa, niinku yrittäis saada uunoturhapuroa seisomaan asennossa =D

3. Ekke

Ekke

14
    0
    0

Pitänee tutustua tuohon kuulajuttuun eka ja hommata sellanen monopodille. 3D-kuvaukselle en näe tarvetta, mutta ehkä tollasen simppelin eteen/taakse-kiskon vois väsäillä vaikka ite.. Manfrotto 454 ois tosin 70e Maitolaiturilla, ei ole tosin kovin hyvää palautetta saanut.

Telefotossa näytti olevan 1600:t vähän halvempia, valikoima oli muuten kovin suppea, mutta kiitos infosta.

En ole jalustaa sisäkuvaukseen ostamassa, joten moinen ongelma ei haittaa. Nykyiseen sisäkuvaukseen riittää toi 055:n varsin hyvin.

-Mikko

4. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Eiköhän sieltä saa muitakin malleja, jos malttaa vähän odotella. (Saattavat tulla jopa Selänteen/Luontokuvan varastosta;) Kysy niiltä.

Se mun kisko on tuollainen:

http://www.adorama.com/MCFRS.html?searchinfo=macro%20rail&item_no=2

(Paitsi että siinä lukee Vintec.)

5. Ekke

Ekke

14
    0
    0

Pitänee kysästä ku saa mallin lukittua..

"As you'd expect from its price, it does not have fine adjustment, so its use on anything more than 1X macro is limited. " Pitää ilmeisesti paikkaansa? Haussa ois sellanen kisko jolla pystyis yli 1x:lläkin tarkentaan..

-Mikko

6. Vs: Makrojalusta

Joo, sama kokemus :)

Mutta osin se on tekniikkalaji. Hivuttamalla....

Ulkona paras jalusta joka minulla on ollut. Eikä toista ole tarvetta ostaa vähään aikaan.

Mitä tarkoitat tuolla että se rajoittaa liikaa kuvauskorkeutta? En tiedä muuta jalustaa, jolla on yhtä helppo saada kamera vaikka miten alas. Kameran oma koko tietty rajoittaa optisen akselin saamista ihan maanpintaan. Voisin kuvitella, että alimmaksi sen saa vääntämällä kameran sellaiseen asentoon, että prismakotelo on kohti maanpintaa....  Unilockilla se on vain asennonsäätökysymys. En oikein tiedä millä sen sen alemmaksi saisi?

7. Ekke

Ekke

14
    0
    0

Meinasin tollasta tyyliin Benbon MiniTrekker tai Uni-Locin "Pätkäjalusta TT" jotka rajottaa korkeutta ylöspäin, eli vaikka yleensä tuleeki lähellä maata kuvattua ja tollanen vois olla riittävä niin noilla ei ylety edes metrin korkeudelle.

Mikä Uni-loc sulla on?

-Mikko

8. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Toi mun kisko oli monta kuukautta kaverilla lainassa. Hän kuvasi tommosella opiskalla:
    Photo.net - Where Photographers Inspire Each Other
    jouduin useamman kerran pyytämään ennenkuin sain kiskon takaisin ;/

9. Ekke

Ekke

14
    0
    0

Jaha.. Hankalapa tuosta on kyllä sanoa toimiiko vai ei, mutta ilmeisesti sillä pystyy yli 1x suurennoksilla silti kuvaan. MP-E ois kiva lasi mutta 1000e pelkkään makrolasiin ei ihan vielä ole minun juttu, alle 3x kohteet alkaa kuitenki olemaan suht. harvassa. Varmasti mukava lasi silti..

-Mikko

10. Vs: Makrojalusta

Piti oikein käydä hakemassa tuo jalusta auton perästä ja katsoa. Siinä lukee että System 1700...

11. Ekke

Ekke

14
    0
    0

Jaha, toinen samanlainen vissiin sitten jo.. :)

Löytyykö valittamista? Tarpeeksi tukeva? Pitäis selvittää jostain mitä tuo "nivelletty keskiputki" tarkoittaa Major System 1600:ssa.

-Mikko

12. Vs: Makrojalusta

Oisko se sama asia kuin tässäkin eli että kuulapään saa kiinni kumpaan päähän keskiputkea tahansa (tai että molemmissa päissä voi olla kuula yhtäaikaa, miten vaan) ja että keskiputken toisessa päässä on n. 10 cm kohdalla nivel, jonka saa taittumaan 180 astetta hyvin pienillä pykälillä.

13. kto

kto Well-Known Member

2 604
    103
    63

Joskus 70-luvun lopulla mulla oli niitä ensimmäisiä Benboja. Oli aika vänkä peli, tosin painoi tukevuuteen nähden pirusti. Mutta ehkäpä kesää varten pitää hankkia joku kevyempi kukkamakrobenbo/uniloc.

Kaksi kiloa on muuten aika haastava paino kuulapolvelle. Etenkin "omituisissa" makroasennoissa. Saattaa muutama kirosana päästä. Eikä asiasta välttämättä selviä edes rahalla, jos keveys on kriteeri. Jos kiinnostaa, mulla tulee myyntiin kohtuuhinnalla Unilockin järeä kuula, taitaa olla mallia 60. Ei kauheen hyvä, mutta ei niin kalliskaan...

14. Vs: Makrojalusta

Olen edelleen kaiken maailman kuitujen tulosta huolimata sitä mieltä, että keveys ja tukevuus eivät kuulu jalustoista puhuttaessa samaan lauseeseen.

Omia puolensentin ajatuksiani:

Kuituputket ovat kyllä jäykkiä, paljon jäykempiä kuin metalli. Mutta kun jäykkyys ei ole ainoa tekijä tukevuudessa.

Tukevimmillaan jalusta on kokonaisuudessaan silloin, kun kameran ja jalustan yhteisen painopisteen saa tarkalleen jalkojen muodostaman kolmion keskipisteen kohdalle. Kevyellä jalustalla kameran tulee oikeasti olla tuon keskipisteen yläpuolella, koska jalustan oma massa on pieni suhteessa kameran massaan, eli jalustan tukevien asentojen valikoima on suppea.

Luonnossa käytettävä ja erityisesti makrojalusta on harvoin sellaisessa asennossa että tuo edellä oleva toteutuu. Vai väännänkö minä vain sen aina mitä ihmeellisimpään asentoon ilman mitään todellista hyötyä?

Jos jalustalla on omaa massaa, se ei ole niin herkkä kameran sijainnille jalkojen tukipisteiden suhteen. Toisaalta kun kameran massa on muun kuin pystyasennossa olevan keskiputken varassa, tulee ao. putken jäykkyys merkittäväksi. Hutera putki alkaa värähdellä tässäkohdassa liikaa.

Summa summarum: paras jalusta itselleni olisi hiilikuituputkinen Benbo/Unilock jonka alimmat putket olisi valettu täyteen lyijyä :)

Vähintään keskiputken tulisi olla hiilikuitua jäykkyyden vuoksi. Hei, saakohan mistään 25 millistä hiilikuituputkea metritavarana? Voisihan tuon Unilockin keskiputken näköjään vaihtaa itsekin. Se on koottu sisäpuolisilla holkeilla jotka on kiristetään paikalleen kuusiokoloruuveilla laajenevalla kitkakiinnityksellä.... eihän tuohon tarvita kuin kaksi hiilikuituputkenpätkää, toinen 40 cm ja toinen 20 cm. tai yhden yhtenäisen 60 senttisen.

15. kto

kto Well-Known Member

2 604
    103
    63

Oon vähän eri mieltä, joskin perusajatuksessasi lienee osa totuutta. Oon vaan monessa muussakin jutussa huomannut, että paino ei välttämättä auta asiaa.

Kaiketi jalustan tärkein ominaisuus olisi vaimentaa sulkimesta (ja peilistä) tulevia värähtelyitä. Omat kokemukset ei tässä suhteessa puolla esim. 7-8 kilon M...roton alumiiniromua, ihan toivoton tapaus. No, eipä sitä viitsinyt liikutellakaan. Berlebachin puujalusta oli aivan toista luokkaa. Ilmeisesti videokameroiden nestevaimennetut päät ois hyviä myös valokuvaukseen, mutta säädöt niissä on yleensä vain kahteen suuntaan eli oikein käy.

Mitä tulee hiilikuituisiin Gitzoihin, niin toimivuudessaan ja etenkin mukavuudessaan pienet mallit ovat loistavia. Alle kilon jalustaa ei edes kehtaa jättää kotiin. Tukevuudessaan ja luultavasti vaimennusominaisuuksissaan uskoisin noiden pientenkin olevan edellä useimpia tarjokkaita. Hyvän kinopään/kuulan löytäminen noihin onkin toinen juttu, Gitzon omat on ok, mutta parempaa kaipaisi. Ehkä se joskus löytyy.

Makrojalustan (tai Benbon/Unilocin) toiminta ja "taivuteltavuus" taas on niin oma juttunsa, että niille tuskin on vastinetta.

Onnea tuunausprojektille! Laita infoa, jos asia etenee. Lyijyn jättäisin kuitenkin pois, jos on tarkoitus viedä jalusta kynnyksen yli ulos;)

16. Vs: Makrojalusta

Vitsit vitseinä, tuo Uniloc on ihan tarpeeksi painava. Mutta olin ihan tosissani sen keskiputken kanssa. Siinä jäykkyys olisi plussa ja estämässä huojuntaa.

Jalusta on osiensa summa ja pelkkä paino ei todellakaan auta, jos se muuten ei värinöitä vaimenna. Tukevuus koostuu tosiaankin monesta osasta. Yhdistelmän painopiste pysty ja sivusuunnassa yhtenä, jäykkyys toisen ja värinän vaimennuskyky kolmantena. Varmaan joitain muutakin?

Oma maailmani on ihan oikeasti muuttunut tuon rungon SR:n kanssa siten, että en jalustaa tarvitse pieniä värinöitä poistamaan, vaan kun jalustaa tarvitaan, sen on pidettävä yhdistelmä tukevasti paikallaan.

Koska paikka on usein muuta kuin tasainen lattia, ei kelpaa että jalusta on tukeva ja värinätön kolme jalkaa siististi kolmiomuodossa, vaan systeemin painopiste on voitava olla hieman sivussakin. Kokeilin tuollaista kevyttä hiilikuitu jutskaa, mutta valitettavasti kun painava osa eli kamera ja kuula on korkealla ja painopiste sivussa, se pahus on hutera. Tuntuu että se kaatuu tuulenpuuskasta.....

Makroilu on minulla muuten hyvin pieni osa, enempi muu ulkokuvaus.

17. Vs: Makrojalusta

Ainakin minua yllätti makrokiskoissa se, kuinka paljon tukevuuteen vaikutti kun kameraa sai sijoitettua painopisteeltään järkevämpään paikkaan. On ne toki fokusoinnin yms kannaltakin ihan ehdottomia, etenkin isommilla suurennoksilla.

Hiilarit on mun mielestä kivan tukevia. Saman painoinen hiilari tuntuu mukavammalta ja yleensä tukevammalta kuin metallinen. Kummissa asennoissa ei tietysti materiaali auta painopisteessä mitään, vaan paino/painopiste ratkaisee (vastapainot huomioiden).

Makroilussa on tämän lisäksi tärkeää että jalusta toimii halutulla kuvauskorkeudella. Kukkamakrojen kuvaaja haluaa alas, puunlehtiä makroileva ylös. Sekamakroilija tarvitsee mahdollisimman paljon liikkuvuutta. Liikkuvuudessa nuo säätökiskot tuovat yhden tavan lisää, jos jalustan paikka/sijoitus on rajoitettu.

18. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Tuollainen kiinnitys saattaa halkaista hiilikuituputken. Exelhän noita putkia tekee, mutta vähittäiskauppiaan löytäminen voi olla vaikeampaa. Exeliltä on äskettäin tullut markkinoille tuote, joka on kuin omiaan mm. jalustan rakentajalle: http://www.exelindustry.net/uploads/attachments/1167917254_NEW!%20Exel%20Xtel%20System%20En.pdf

19. Vs: Makrojalusta

Itse asiassa putki on vahvimmillaan juuri tuossa suunnassa jossa nuo holkit ovat eli puristus sisältä ulospäin.

Putki tehdään kieputtamalla kuitua aihion päälle. Kuidut eivät tule pituussuuntaan vaan enempi poikittain. Eri kerroksissa tuo kulma yleensä vaihtelee. Putki voidaan tehdä kutomalla joko yksittäistä kuitua aihion ympärille, käyttämällä kuitunippua tai laattamaista kuitunauhaa. Kaikissa tapauksissa vahvin suunta on puristus sisältä ulos. Silloin voima tulee venyttävänä melkein suoraan tai kulmassa pääasiallisesti kuidun pituussuuntaan, joka on tyypillisesti kuidun vahvin suunta.

20. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Olen särkenyt joitakin kymmeniä hiilikuituputkia päreiksi, sekä sisäpuolisella että ulkopuolisella holkkikiinnityksellä.

Putkia tehdään sekä vetämällä (pultruded) että käärimällä (wrapped). Vedetyissä putkissa (tai yleisemmin "profiileissa") kuitu on jotakuinkin pituussuuntaista. Käärityissä suunta vaihtelee.

Mutta kun kokeilet, niin kerro kuinka kävi, kestikö hiilikuituputki alumiiniputkelle suunnitellun kiinnitystavan?