Vs: makro kuvaus kohteen valaisu. Tää ei ole nyt vinoilua, vaan ihan oikeesti, palautit maineesi ainakin minun silmissä, rehti nöyrtyminen on nykyään kovin harvinaista.
Vs: makro kuvaus kohteen valaisu. Kyllä vain, siksi mä tuon mr-14ex salaman hankin. Onneksi molemman puoleiset kaarevat välähdyspäät ovat säädettävissä tehon puolesta. Ja ohjaa omassa c groupissa myös toista ulkoista salamaa valaisemaan taustaa. Nice! Kyl mä sijoittaisin rahani tuon teltan sijasta vaikka yhteen käsisalamaan ja askartelisin pehmentimen vaikka pringles-purkista->tsek google tolla teltalla et paljoa tee makrojen kanssa, jossain pientuotekuvauksessa ihan toimiva, lamppujen laatu vani mietityttäis.
Vs: makro kuvaus kohteen valaisu. Vastatakseni tähän alkuperäiseen kysymykseen... Macroiltaessa kannattaa ja pitää käyttää salamaa tai muuta riittävän tehokasta lisävaloa. Pelkkä valovoimainen objektiivi sisätiloissa tuskin riittää Muuten tulee vain suttua
Vs: makro kuvaus kohteen valaisu. jospa sitä sitten hommais jonkun lisäsalaman meike rengassalaman lisäski, joka toimisi myös orjasalamana ton canon eos 600D kameran kanssa. varmaan sille olisi muutakin käyttöä. pitäis ehkä olla joku sellanen missä voi myös säätää välähdyksen tehoa.
Vs: makro kuvaus kohteen valaisu. Kokemuksia kompaktisalaman käytöstä makrokuvauksessa: Makrokuvauksessa on se helppous, että kohde on pieni ja siten varsin pienelläkin salamalla saa pehmeähköä valoa toisin kuin esimerkiksi viisimetristä autoa kuvatessa ei. Itse olen käyttänyt kamerarunkoon kiinnittyvää kompaktisalamaa, joskus pienellä softboxilla pehmennettynä ja usein ilman - jos ei ole mukana. Ainakin minulle on tarpeellinen nivelellinen välikappale, jolla saa välähdyspään kumartamaan kuvattavaa ötökkä tms. päin. Tavallisestihan välähdyspää kääntyy vain ylöspäin. Tehonsäätö on salamassa oltava. Salaman ei sinänsä tarvitse olla kovin tehokas. Koevalotuksin selviteään mikä aukko-tehoyhdistelmä toimii milläkin etäisyydellä. Itsellä on arvot teipattuna salamaan kiinni.
Vs: makro kuvaus kohteen valaisu. Tällaista salamapehmennintä olen käyttänyt muutaman vuoden. Salamavalo kulkeutuu muovisen pullonpohjan läpi hyvin makrokuvausalueelle eikä varjoja ja vääristymiä tule juurikaan. Yhdysrakenteisen salaman teho on säädettävissä Nikonissa (D300) laajalla alueella. Pentti.
Vs: makro kuvaus kohteen valaisu. Minullakin on Novoflexin kisko, mallia Arca Swiss, Eli siihen saa suoraan D800 L-kiskon from RRS. minulla on makroilua varten ostettu Nikonin TTL kaapeli. Dioja duplicoidessa salama tosin manuaaliteholla, ja aika pienellä. 1/64 tai 1/128 ISO 100.
Vs: makro kuvaus kohteen valaisu. Yksinkertaiset ideat on usein niitä parhaita, minusta tämä täyttää nuo edellytykset, eli yksikertainen ja toimiva, sekä sen lisäksi HALPA.
Vs: makro kuvaus kohteen valaisu. Jos kuvattava kohde on pieni (koru, kello, kolikko) ja kiiltävä, tulevat ympäristön heijastukset helposti näkyviin. Valaisuteltan saa tehtyä vaikka voipaperista tai piirtopaperista (tracing paper). Kovin pieniin kohteisiin voi paperista tehdä kartion, jonka kapea pää tulee objektiivin ympärille. Hyvin suurissa suurennossuhteissa tulee kuvausetäisyys helposti todella lyhyeksi ja valon pujottaminen kohteen ja etulinssin väliin menee mielenkiintoiseksi. Olen kuvannut kolikon osaa palkeen ja loiton kanssa, kuvausetäisyys oli sentin luokkaa... Ilman rengassalamaa valo oli todella suuntaava, kolikon reunaa pyyhkivä. Pinnan muodot ainakin tulivat hyvin esiin.
Vs: makro kuvaus kohteen valaisu. Luin mielenkiinnosta ketjun läpi ja ei, en omista macroa vielä (haaveissa on ja ostoslistalla) ja olen ollut aina siinä luulossa (liekö csi:n, ym. vst.), että macroilussa parasta on rengassalamat. Miksi siis ei ?
Vs: makro kuvaus kohteen valaisu. Kun kotona sattui olemaan muutama RAM-teline jo valmiiksi, laitoin pienen salaman tuollaisen varren päähän. Noista palikoista on aika helppo viritellä millainen teline tahansa joko yhdelle tai useammalle salamalle ja heijastimelle. Osia löytyy kohtuuhintaan (selvästi halvemmalla kuin samat palikat valokuvausliikkeissä) suomalaisesta Yepnet.fi:sta: http://www.yepnet.fi/epages/Kaupat.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/Puikki/Categories/RAM_Mount_telineet/Erilliskomponentit