Taidanpa pistää Telefotoon tilauksen. Riittääköhän Cokinin P-sarja vai pitäisikö ostaa X-sarjaa, kun polttoväli on "pahimmillaan" 12mm, kropin kanssa toki. Ja tarvinko laajakulmapidikkeen? Entäpä mikä grad nd -suodin voisi olla sopiva, löytyy niin monenmoista. Harmaa 1, harmaa 2, Medium, Soft, Full, Light..
Jos kuvaat croppirungolla, niin P-sarja riittää, jos ei nyt ihan kalansilmään niin muuhun.. Valinta noiden välillä on vaikea, kun riippuu niin paljon olosuhteista, mutta 3 aukon hyppy tuntuisi olevan liikaa, harvemmin sitä tarvitsee, aukon vähennys on minulla ollut eniten käytössä (niitä on jyrkemmällä ja pehmeämmällä rajalla itsellä). Joku kuvaa eritavoin, eli tuo vain minun mielipide ps. Missä päin liikut, jos kiinnostaa, niin kokeile mun suotimia jossain miitissä tai kun liikut samoissa suunnissa (HKI)? 3 erilaista P-sarjalaista ja 72mm ja 77mm pidikkeet on laukussa..
Asustelen tässä Tampereella, ei sinne susirajan toiselle puolen liene asiaa nyt ihan näillä näkymin. Onko tuo harmaa 1 yhden aukon himmentävä ja harmaa 2 kaksi aukkoa, vai mitenköhän nuo nyt menee?
En muista mitä niitä on sarjoissa, mutta testasin omani juuri kameralla.. Eli minulla olevat suotimet ovat: P120 = noin 1,5 aukkoa, kova raja P121L = 1 aukko, pehmeä raja (tämä on käytännössä eniten ollut käytössä) P121F = 3 aukkoa, pehmeä raja (ero on varsin suuri ja maa palaa hyvin helpolla puhki, tilanne menee oikeastaan päälaelleen, eli valotus maan mukaan, niin tekee todella tummaksi taivaan) tuohon väliin voisi kuvitella olevan suotimia.. juuri se 2 aukkoinen, jota en omista (ostin jokaisen silloin mitä Telefotossa oli paikalla). Tuo yksi aukko riittää, lähes aina siihen, ettei puhkipalamista tapahdu, eli fotarilla saa taivaan vielä tummemaksi jos tahtoo sävyskaalan säilyttäen..
Jaha, omasta Rajalastakin noita saa, eivät vaan kauheasti mainosta. Täytynee pistää sitä kautta tilaus sittenkin, jos vaan järkihintaan myyvät. Kiitoksia JPu:lle avustamisesta!
No nytpä on P-sarjan systeemi. Mutta: 12mm polttovälillä tuo perhanan pidike näkyy kuvan reunoilla, 15mm asennossa ei enää. En nyt tiedä mitä pitäisi tehdä. Tuossa pidikkeessähän on paikka kolmelle filtterille. Mahtaisikohan tuo toimia 12mm polttovälilläkin, jos vähän puukottaisi tuota pidikettä niin että voi pitää vain yhtä suodinta? Ärsyttävää maksaa lähemmäs viisikymppiä hommasta mikä ei toimi!
Tuosta P-sarjan pidikkeestä myydään myös mallia jossa on paikka vain yhdelle suodattimelle, tarkoitettu juurikin laajakulmille. Epäilen kuitenkin senkään riittävyyttä 12 millillä (x crop), eikä ainakaan minun käyttööni soveltuisi tuollainen systeemi jossa voisi pitää vain yhtä suodatinta. Mutta kiitos kun jaoit kokemuksesi, nyt tiedän tarvitsevani X-sarjaa, jos hankin.
Sigman 10-20 mm:llä Cokinin ohut P-kehys P299 ainakin toimii. Mutta laajakulmissa on kyllä eroa tuossa suhteessa. Semmoista 147 asteen kuvakulmaa tuolle luvataan.
Enpä ole ammattilainen, mutta vastaan nyt minäkin.. Kuvaan mustavalkoista, joten tykkään aika paljon keskipäivän tummasta taivaasta. Mutta noin muuten aamu on ehkä paras aika. Samoin pidän laskemassa olevan auringon valosta. Kamera on mukana vain kun kävelen jossakin siinä toivossa, että löytäisin hyvän maiseman. Jos löydän eikä olosuhteet ole parhaat, tiedänpä tulla uudestaan. Noin muuten en etsi paikkoja etukäteen, ellei vahingossa tule eteen. Pellot, joet ja ränsistyneet röttelöt maisemassa taitavat olla mieliaiheet. Hätätilassa puoliharmaalla suotimella, mutta yleensä esivalotus auttaa. Riippuu hieman minkälaisena koen näkymän (zonesystemisti kun olen). Jos itse koen taivaan kirkkaana niin annan valottua sen kirkkaaksi (eli paperin valkoiseksikin). Tietysti kontrastisuotimetkin ovat usein käytössä, mutta harvemmin tilanteessa jossa maassa olisi tosi vähän valoa, koska silloin taivas on yleensä hailakka eikä sinivoittoinen. 65mm ja 150mm ovat yleisimmät. 40mm laajis ja 80mm normaali hieman vähemmän käytettyjä. Nämä siis 6x6-koossa. Jos mahdollista, niin parhaan piirtoalueen aukolla, mutta silloin etualan pitää olla kaukana (ks. kohta 8). Keskikoko... Ja jos joskus on rahaa niin laaka. 99% tapauksista hyperfokaalille. Varsinaista pääkohdetta kuvissani harvoin onkaan.
Ne laajakulmaisimmat voit ottaa pitämällä suodinta siinä käsin, niin sen rajankin säätely käy kuin luonnostaan. Niin minä niillä kuvaan, en juuri koskaan jaksa ruuvata sitä pidintä kiinni..