Vs: Maisemaa Sextonin tapaan Monta hienoa kuvaa, mutta tehtävän antoon liittyen valitettavan vähän Sextonia missään.Kaverihan kuvasi eteläisessä ameriikassa kirkkaassa jyrkässä päivänvalossa ja hallitsi sen erinomaisesti. Muistukuvani Sextonin kuvista ovat enemmän normaalipolttovälin kuvakulmilla kuin laajakulmalla tai tiivistetysti telellä. Hyviä kuvia, mutta Sextonin tyyliä ei ole yhdessäkään -minusta.
Vs: Maisemaa Sextonin tapaan Itse asiassa Sexton ei etelävaltioissa ole tainnut käydäkään. Montereyssä valtaosan ikäänsä asustellut. Adamsin assari ja hengenheimolainen, paljolti kuvannut Kaliforniaa niin rannikolla kuin vuoristossakin. Monenlaisilla säillä, ja monenlaisissa valoissa - leimallisesti kuitenkin aika lailla vähäisessä ja pehmeässä valossa. Sekoitat johonkin toiseen nyt, ei Sexton mikään kovan valon harrastaja ole. Minulla lienee jossain hyllyn kulmalla Quiet light, useita palkintoja kerännyt kirja. Siinä on Sextonin tärkeimmät kuvat 15 vuoden ajalta, eikä taida suuremmin jyrkässä valossa kuvattuja olla.
Vs: Maisemaa Sextonin tapaan Älä perkele Kalifornia on melko etelässä ja valo on jokatapauksessa kovaa vaikka erinomaisesti hallittua Sextonin kuvissa, mitä ei näissä ole -kumpaakaan. Sextonissa minusta ehkäpä erottuvin tekninen osaaminen oli juuri kovan valon hallinnassa. Siksi olen pitänyt hänen kuvistaan aina. Sitä meillä täällä koivun ja tähden alla on juurikin talvella. Sexton ehkä tuskaili vaaleiden hiekkadyynien sävyjen kanssa -noh me lumen. En ota kantaa Sextonin kotialbumikuviin, joista voi löytyä ihan mitä tahansa, mutta kovan valon kalifornian paahtavassa auringossa otetut kuvat ovat tuttuja. Sitä tämän ketjun kuvissa ei ole yhdessäkään, vaikka hienoja kuvia sinänsä on monta.
Vs: Maisemaa Sextonin tapaan Lienee selvää, että Sexton hallitsi kuvaamisen kaikenlaisessa valaistuksessa. Adamsin oppipoikana ja assarina ei voinut olla, ellei oppinut tekniikkaa. Samaten vedostaminen oli hänen erikoistaitojaan, edelleen työskentely Adamsin apulaisena ei muuten olisi ollut mahdollista. En nyt sitten tiedä, mistä olet saanut päähäsi, että kova valo olisi hänen kuvilleen ominaista, mutta varmaankin sellaisiakin sitten on. Tyypillisempiä kuitenkin ovat Sierra Nevadan vuoristomaisemissa tehdyt melko lailla pehmeän valaistuksen kuvat. (Täältä katsoen melkein kaikki on etelässä, Kaliforniakin toki. Kaukana napapiiriltä. Varsinkaan sen pohjoisosia ei kuitenkaan pidetä Amerikoissa etelänä - kaikki on suhteellista.)
Vs: Maisemaa Sextonin tapaan Välttämätön paha kaiketi. Kaikkihan ne kovan valon hallitsi. Samapa tuo, hienoja kuvia ketjussa, mutta Sextonia niukasti.
Vs: Maisemaa Sextonin tapaan Sextonin tyylille oli ominaista se pieteetillä tehty aiheen kontrastin ja dynamiikan sovittaminen vedostusmateriaaliin filminvalotusta ja -kehitystä kontrolloimalla. Kuvien aihepiirit olivat pitkälti samoja kuin Adamsilla suodattimilla temppuiluineen.
Vs: Maisemaa Sextonin tapaan Joo... Pitänee hakea se kirja kellarista pois. Näyttää olevan 500 taalaa jo hintana, joskin sitten saa nimmarin kaupan päälle... Quiet Light
Vs: Maisemaa Sextonin tapaan Siis että mitä että? Eikö tuossa kuvassa ole mitään Sextonin kuviin tunnistettavia seikkoja?
Vs: Maisemaa Sextonin tapaan Eikös näitä kuvia laiteta juuri sen vuoksi esille että voimme keskustella mitkä tekijät on niitä tunnistettavia yhtäläisyyksiä. Alunperin kun tämän "kuvata jonkun kuvaajan tyylisesti" ketju laitettiin, oli tarkoitus se että kaikki voi osallistua kuvillaansa. Tarkoitus ei ole sanoa kuka on onnistunut ja kuka ei. Tarkoitus olisi avata niitä tekijöitä ja keskustella niistä kuinka niihin päästään jne. Mä en noista mun kuvista ole mitään mieltä. Ne ei ole yksikään sellasta kamaa mitä mä haluaisin kuvata. Olen yrittänyt muutamilla kuvilla toteuttaa alkuperäisen kuvaajan tyylisesti kuvia. Tuon edellisen nostin ihan sen vuoksi että voisi miettiä onko siinä mikään asia Sexstonin mukaista. Onko kuva hyvä tai ei on sitten ihan eri juttu. Ja vastaan ite, se ei ole hyvä enkä pidä tuosta kuvasta yhtään sen enempää kun mistään muustakaan räpsystä.
Vs: Maisemaa Sextonin tapaan Juke, laitoit liian pahan. Ei Sextonin kuvissa ole tuollaista arkkitehtuuria. Kai.. John Sexton.com Mutta kai kritiikki kestetään? Miten kuvasi kestää olla Sextonin rinnalla, Sextonin estetiikan, sävyjen ja muotojen, hiottujen kompositioiden rinnalla? Edellä on Kimon kivinen ranta joka on myös kaukana (helppo sanoa) mutta aimo harppauksen lähempänä. Se on hyvä tässä yhteydessä.
Vs: Maisemaa Sextonin tapaan Okei, tämä on toinen lähestyminen aiheeseen. Siis keskustella mitä ovat Sextonin kuvat. Vaan eikä tässä vaiheessa se pitänyt olla jo takana? Se opiskeluvaihe tehtävänantoon.
Vs: Maisemaa Sextonin tapaan Mun mielestä Sexton ei ole maisemakuvaaja ollenkaan ? Ennemminkin hakee luonnosta muotoja ja niiden jatkuvuutta jne... Siis niistä maisemista kiinnostavia yksityiskohtia, helvetin vaikee selittää näin selvinpäin
Vs: Maisemaa Sextonin tapaan Tavallaan luonto oli välikappale jollekin ilmaisulle.Jotenkin Latea ymmärrän.
Vs: Maisemaa Sextonin tapaan Tässä vaiheessa vasta niistä voidaan keskustella. Jokainen on itsekseen tehnyt niitä omia tutkimisia jotka nyt sitten kulminoituu. Missä tästä olisi voinnut ennen tätä keskustella? Tuo kuvani jonka nostin tänään oli hiukan vastalausetta sille että kommentoitiin että ei ole onnistuttu laisinkaan. Minusta Sexton ei ole pelkästään luontokuvaaja kuten jo todettiin. Luonnon ja rakennetun yhteiskunnan välinen ero on se jota tuolla kuvallani halusin esittää. Yksi kallistuva puu (hitsi kun se joka oli vielä katletavampi oli kaadettu) ja muutama suorassa sekä taustalla rakennus joka arkkitehtuurisesti on hyvin merkittävä koska se on Alvar Aaltoa.