Aihealue siis otsikossa Tarkoitus siirtyä d300s>D800 cropista täyskennoon Optiikoita joutuu hieman uusimaan joten arveluja tälläisistä putkista, osa jo olemassa. AF-S NIKKOR 16-35mm f/4G ED VR harkinnassa laajakulmaksi AF-S NIKKOR 50 mm f/1.8G valovoimainen ja kevyt, en tiedä olisiko tälle kuitenkaan käyttöä? 105mm f/2.8G AF-S VR Micro NIKKOR yksi suosikeistani d300s:n nokalla AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II painaa ihan törkeästi, muuten paras. 70-300mm f/4.5-5.6G AF-S VR NIKKOR pettymys, ainoa hyvä puoli löytyy painosta. 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR AF-S DX NIKKOR tälle pitäisi löytyä korvaava FF-kennolle, d300s:llä kuvissa on ollut käytössä 16-30 ja 85mm alueella. Tokina 11-16mm f/2.8 AT-X tälle korvaava myöskin.
Vs: Maisema ja luontokuvaus Jos sinulla jo on tai on tulossa 16-35mm, 50mm f1.8, 70-200 2.8 vrII ja 105 Micro vrII niin siinähän sitä jo on tarpeeksi ainakin aluksi! 24-70 f2.8 on erinomainen zoomi, mutta ei pärjää 70-200 f2.8 vr II tai 105 mm vr micro -objektiiveille. 50mm f1.8D mallista en tiedä, mutta ainakin 50mm f1.4G on hyvä. Miten olisi 24mm f1.4G tai 35mm f1.4G? Canonin aikoina nautin käyttää 24mm f1.4 II L -objektiivia. Suuri pikselimäärä asettaa uudet haasteet laajakulmien reunaterävyydelle ja itse olen miettinyt riittääkö 16-35mm zoomi vai olisiko se parempi vaihtaa 24mm f1.4:ään. Asia on tuttu Canonin puolelta kun vaihdoin 13mb 5D rungon 21mb 5dMk2:een. Hyvä laajakulmazoomi piti vaihtaa 24 f1.4:ään. Nikon D800 on 36 mb "pikselimonsteri", mutta voihan sitä toki käyttää pienemmilläkin pikselimäärillä.
Vs: Maisema ja luontokuvaus Mulle ei nyt oikein aukea että mitä tässä alkuperäisessä postauksessa haetaan, vai haetaanko mitään? Voitko Scorppari tarkentaa vähän?
Vs: Maisema ja luontokuvaus Eli 70mm alaspäin laajakulmaan puuttuvat sopivat optiikat täyskennolle. Alla olevat putket toimivat hyvin d300s:n kanssa, siis croppikennolla. 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR AF-S DX NIKKOR tälle pitäisi löytyä korvaava FF-kennolle Tokina 11-16mm f/2.8 AT-X tälle korvaava myöskin. Tuo 24-70 f2.8 ei mahdu budjettiin. Joko 16-35mm zoomi tai ??? kiinteä?
Vs: Maisema ja luontokuvaus Tuolta voi katsella halvempiakin: http://www.naturfotograf.com/lens_zoom_02.html#AFS24-70FX Zoom Lenses For Nikon 'F' Mount. Overview
Vs: Maisema ja luontokuvaus Jos meinaat kuvata lintuja niin tarvitset 300 tai mieluinten 400 millisen putken. Maisemiin laajista, itsellä 14-40 toimii hyvin. 50 millisellä tai ylipääntään muilla kiinteillä ei oikein tee mitään (pl toki 300 ja 400 milliset linnuille), koska luonnossa on vaikeaa rajata kuvia liikkumalla itse lähemmäs/kauemmas. Painoa kannattaa oikeasti miettiä, sillä hyvät luontukuvat löytyvät 10 km ja sitä kauempien matkojen päästä. Toisaalta mieluummin painavaa ja laatua kuin kevyttä ja roskaa, koska mikään ei **tuta niin paljoa kuin se että olet raahannut releitä korpeen ja sitten kuva epäonnistuu huonon putken takia. Itsellä on mukana kaksi runkoa joissa FF:ssä laajis maisemiin ja cropissa 120-400 sigma linnuille.
Vs: Maisema ja luontokuvaus Lintukuvauksen jätän suosiolla väliin, jos ei satu tilannetta lähietäisyydelle... Nikon AF-S 16-35/4 G ED VR 959€ Tokina AT-X SD 17-35/4 PRO FX 834€ Sigma 24-70mm F2.8 IF EX DG HSM /Nikon 899€ Vaiko sittenkin kiinteä?
Vs: Maisema ja luontokuvaus Kyllä vaan, mutta mikä kuvakulma? Siihen sinun pitää pystyä itse vastaamaan. Teippaa zoomi kiinteäksi ja lähde kuvaamaan. (Mainitsemistasi zoomeista ottaisin Sigman, sillä sen polttovälialue on mitä tärkein maisemiin - ja kaikkeen muuhunkin. Tämäkin on toki henkilökohtaista ja siksi sulut, mutten todellakaan ole yksin.)
Vs: Maisema ja luontokuvaus AF-S 24mm f/1.4G - parempaa ei saa ja valovoimaa piisaa AF-S 35mm f/1.4G - jos 24mm tuntuu liian laajalta AF-S 14-24mm f/2.8G - järkevä vaihtoehto, jos f/2.8 riittää valovoimaksi AF-S 16-35 F/4 VR - jos se f/4 riittää käytössäsi (maisemiin riittänee) Zeiss ZF.2 21mm Distagon - maisemakuvauksessa ei manuaalitarkennus haittaa, viiksivääristymä voi haitata.. 16-85 tilalle miettisin esim. 24-120mm f/4 VR objektiivia. Tässä mun 5 eurosenttiä.
Vs: Maisema ja luontokuvaus Päädyin tuohon AF-S 16-35 F/4 putkeen useammankin syyn perusteella. Käyttötarve on maisemakuvauksessa. Näkyy olevan suosittu, heti kun sain tilattua oli jo seuraavana päivänä loppuneet. Jalustalla kuvatessa ei putken valovoimalla ole niin merkitystä, aukko on kuitenkin f8-22 välillä. 70-200mm f2.8 toimii yksityiskohtien poimimisessa ja kohteen taustan saa häivytettyä.
Vs: Maisema ja luontokuvaus Kuvailin tänään 21mm polttovälillä. Ihan vinkeä vekotin. Aiemmin 24mm on ollut laajin maistuva. Nikkor 16-35mm osuu tärkeisiin kohtiin, kuten 21-35. Eilen olisin voinut sanoa 24-35, Voi olla hyvä valinta, vaikka 50mm jää ikävästi uupumaan.
Vs: Maisema ja luontokuvaus Niinpä niin, molemmille. "Eilen" oli tosin enemmänkin eilisiin viittaavassa merkityksessä. Adox CHS 100:aa meni muutamia rullia kolmena päivänä 21mm Skoparin kanssa Leicalla. Oli 50mm kausi muuton, syksyn ja koiran hankkimisen jälkeen, jolloin jo 35mm tuntui lässähdyttävän kaiken nähdyn. Alkaa olla vähän sellainen olo että kuvaan - olen siis olemassa. Enemmän kun saan kehitykset vauhtiin.