Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Triptyykki (osa isommasta kokonaisuudesta)

Keskustelu osiossa 'Kuvat ja galleriat' , aloittajana Kasimir, 28 Huhtikuu 2011.

1. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 684
    547
    113
    En tiedä sopiiko tämä tähän osioon, koska on mukana tuntemattoman kuvaajan yksi valokuva Unkarin kansallismuseon kokoelmista ja tekstitkin ovat perheitten keittokirjoista. Voi siirtää osioon "Yleistä keskustelua".

Siis on yksi teos isommasta teoskokonaisuudesta. Tämä korjauksena otsikon epämääräisyyteen.

kapa

2. Vs: Triptyykki (osa isommasta kokonaisuudesta)

Jos ei nyt ihan suututa tästä, niin voinko kysyä ja kommentoida (tämä on sitä keskustelua valokuvaksesta kai), sillä sinänsä kommenttini ja kysymykseni ei koske tätä teosta kokonaisuutena lainkaan (en ole vielä kokonaisuutta sulattanut), mutta tuli vaan mieleen, kun tätä katselin:

Tuon oikeanpuoleisen kuvan sävyt on niin ihanat ja kuva niin hieno, että nuo kaksi muuta ei näytä valokuvilta siinä vieressä lainkaan, vaan joltain stilleiltä, tai miten sen sanois, "kuvakaappauksilta". Jännä juttu. Mitä tuolle vanhalle on tehty, että se näyttää niin satumaiselta ja herkulliselta? Mitä uusille ei ole tehty? Missä ja miten voin oppia tekemään tuollaista jälkeä? Kysehän ei ole varmastikkaan laitteista. Täytyy olla pimiötyöskentelystä kyse, ja myöskin valaistuksesta kyse tässä ihan selvästi on. Ei ole kuitenkaan studiokuva, eihän? Monesti olen tätä ihmetellyt. Että miten niitä oikeita valokuvia oikein tehdään?! Kapahan sen tietää, kun on niitä oikeita valokuva itsekkin tehnyt vaikka ja kuinka, mitä olen kameralaukkua katsellut ja seuraillut. Tässä teoksessa nyt näkyy räikeä ero digin viiltävän analyyttisen ja siloitellun kuvakaappauksen ja "oikean valokuvan" välillä (siis oikea valokuva, siten miten minä sen henkilökohtaisesti koen vain)...

Nöyrästi,
    -peksilli-

3. Kasimir

9 684
    547
    113
    Vs: Triptyykki (osa isommasta kokonaisuudesta)

Mielenkiintoinen kommentti. Minulla on näitä 15 kappaletta kokoa noin metri ja muutama kymmensenttinen päälle leveys. Tuo oikeanpuolinen osa on skanni Unkarin kansallismuseon valokuvakokoelmista, kuvaa olen hieman sävyttänyt ja säädellyt. Kun katson lopullista vedosta seinällä, niin en kyllä huomaa tuota digin ja vanhan kuvan räikeää eroa, vaan ero on ennemminkin tavasta kuvata. Filmille kuvattuna tuo ero olisi myös pysynyt samana.
    Vanhan kuvan paremmuus ja hienous on pitkälti ajan kultaamaa nostalgiaa, vaikka tuo kuva kylläkin on kieltämättä helmi. Jalustalta kuvattuna ja tekemällä kuvan teknisesti nykypäivän mittapuun mukaan huonon näköiseksi voi  päästä samaan lopputulokseen digilläkin.

Olen tietoisesti rinnastanut näissä tämän päivän todellisuuden ja entisajan "köyhyyden kauneuden". Siis jonkunlaista jatkumoa, ei mene hyvin kaikilla nytkään. Mikä siis on heillä muuttunut?

kapa

4. Vs: Triptyykki (osa isommasta kokonaisuudesta)

Jep! Niin juu, tuo digi oli huono vertaus tuossa, filmillä saa ihan samanlaista, ja tuleekin ihan samanlaista.
    On siinä kai sitä nostalgiaa. Mutta joku noissa sävyissä viehättää ihan tosissaan. Tuo kuva on tosiaan helmi.
    Muuten (triptyykeistä) tykkään näistä aika tavalla!

5. Kasimir

9 684
    547
    113

Pannaan sitten vielä yksi kaupanpäälle.

kapa

6. c

c Well-Known Member

5 391
    109
    63

miksi muuten unkarilaisia köyhiä, kun suomessakin asukkaat valittavat ruokajonojen aiheuttamista häiriöistä :)

http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/asukkaat_haluavat_haataa_hurstin_ruokajonon/

Ja toi ikuinen väite että filkalla ja digillä saa täysin samaa ja muuta, aika hölmö väite mun mielestä. Kertoo jotenkin kirjoittajan tarpeesta tasoittaa maaperää ja perustella omia valintojaan. Tekniikoilla on eronsa ja se näkyy myös jäljessä, ei siitä mihinkään pääse.. ja oishan se hirveää jos kaikki välineet tuottais identtistä jälkeä. Ja miksi niitä erilaisia välineitä edes kukaan käyttäis jos ne tuottais kaikki identtistä jpeggiä!

7. Kasimir

9 684
    547
    113

Siksi, koska SETSE (Seeing Europe Through the Stranger´s Eyes) projekti oli kansainvälinen kahdeksan valokuvataiteilijan (kukin eri maasta)  projekti, jossa oli ideana työskennellä vieraassa maassa. Teemana oli "Family and Food".
    Minä olin Unkarissa.

kapa

8. Kasimir

9 684
    547
    113

Minulle aivan sama. Olkoon sitten vaikka noin.

kapa

9. Vs: Triptyykki (osa isommasta kokonaisuudesta)

No, ainakin se mikä mua kiehtoo tuossa ekassa kuvassa ei ole lainkaan sitä että oli kennon tilalla emulsio. Luulisin.

10. Manual

Manual Active Member

912
    39
    28

Toivotaan, että nuo muutkin kuvat tulevat tänne. kokonaisuus.
    Näyttely lienee ulkomailla esillä. Kiinnostaa. Vastuullista kuvausta.
    Asetelma köyhyyden niukkuus/nykyrompe  jatkumo
    ...kaupunkien jonot/maaseudun talolliset ym.
    Pitäisi kuitenkin itse päästä näkemään samat tilanteet yhteiskunnassa,
    mutta tyydytään kuviin. Kotomaan tilanne on melko harmillisen tuttua.
    Laitatko jonkin 'nettilinkkivinkin' aikanaan?
    Ilmeisesti tulossa jokin näyttelykatalogi teksteineen? t. manual

11. Kasimir

9 684
    547
    113

Ollut esillä viime toukokuussa Reggio Emiliassa, Italiassa osana Fotografia Europea 2010-tapahtumaa.
    Syyskuussa Valenziassa, Espanjassa. Näissä molemmissa kaikki 8 kuvaajaa.
    Samoin syyskuussa Galleria Harmoniassa, Jyväskylässä. Yhdessä György Gátin kanssa, joka oli "vaihdokkini" Unkarista.
    SETSE-projektista julkaistiin syyskuussa 216-sivuinen kirja
    "Families of Food". Kohta menee painoon (oikovedokset jo luettu) kirja "Gáti - Kapa". 84-sivuinen opus, jossa meidän molempien projekteja, pääosassa SETSE.

Tuolta löytyy meikäläisen näyttelykuvat:

Gáti Fotó - Főoldal; Unkarin kielisellä puolella nimellä "Kapa-Gáti".

kapa

P.s.
    Lisätään vielä, että kuva on Jyväskylästä, Galleria Harmoniasta.

12. Kasimir

9 684
    547
    113

"Families of Food"-kirjaa (216 sivua, englanninkielinen, kovakantinen) saa Luovan valokuvauksen keskuksesta Jyväskylästä hintaan 30 euroa sisältäen postikulut.
    Tuolta voi pyytää, jos kiinnostaa:

<EMAIL email="info@ccp.fi"]info@ccp.fi</EMAIL>

kapa