Olen vedostellut mv-kuvia laitostiloissa jo jonkun aikaa, nyt sain oman pimiön varusteltua vedostuskuntoon. Paperit sain ilmaiseksi vanhasta varastosta ja arvelutti niiden kunto; liekö valottuneet, tai jotain.. Testikuvat joita valottelin, olivat niin kovin tummia. Kehitysvaiheen puolessavälissä pinnakkaisvedokset (filmipätkät) näkyivät kuvineen, tosin melko hailakasti, mutta vaiheen loputtua koko paperi oli sileän musta, ei sävyeroja. Testatakseni tein testipaperiin borderit ja nehän olivat sitten vitivalkoiset, eli eikös se todista, että paperit ovat OK. Vanhalla koneella valotin ja valkoisella valolla.. mutta mistä tuo voi johtua. Eri valotuksin testailtu mutta aina papereista tulee ennen pitkää mustia kehitysvaiheessa. Välissä niissä voi näkyä kuvat ja valotuseroalueet, mutta lopulta mustiksi muuttuvat. Mikä mättää? Yhden kehityksen jätin puolitiehen jolloin valotuseroalueet näkyvät ja jatkoin prosessin loppuun. Tuossa se liuska nyt on ja erot näkyvät hyvin, eli litkujen luulisi toimivan. Liittyykö tuo nyt sitten kehitteeseen. (jonka nimeä en muista) (olin myös huolissani pimiön valaistuksesta, lieköhän hyvä, että 75-wattinen hehkulamppu paahtaa täydellä teholla, vaikkakin punaiseksi sprayatyn kuvun alta)
Vs: Ensipimiön hämärät kuvat Aika monta muuttujaa pelissä, muuta vain yhtä kerrallaan, pidä muut vakioina, niin vian pitäis löytyä suht nopeasti. Lamppua voit testata jättämällä puoliks peitetyn stripin pöydälle vaikka 5-10min, sit kehitteeseen. Joskus olen ite onnistunu sekoilemaan kehitteen fixin suhteeseen eli 1+4 1+9 sijaan
Vs: Ensipimiön hämärät kuvat Sulla vuotaa näkyvää valoa sun pimiövalo (75wattia on muutenkin liikaa pimiöön), kokeile ihan täysin pimeässä, kehitä vaikka tankissa yksi kymppikuva niin tiedät...
Vs: Ensipimiön hämärät kuvat Punainen spraymaali voi hyvin päästää muitakin aallonpituuksia läpi. Pimiösuotimet ovat erikseen ja myydään nimenomaan pimiösuotimina. Tai vastaavasti pimiölamput, joissa on oikeanlaisella värillä päälystetty lamppu. Mikä vaan punainen ei kelpaa. Tosin, mielestäni nykyaikana on turhaa enää suotimien kanssa pelailla, kun punaisia ledejä ja ledilamppuja on saatavilla kaikentehoisina. Punainen ledi ei tuota lainkaan aallonpituuksia jotka valottaisivat paperia, joten mitään ei tarvitse suodattaa pois.
Vs: Ensipimiön hämärät kuvat Kyllä nekin valottaa, tosin vähän, mutta kyllä valottaa... Tästä esimerkkinä oma pimiöni joka on pelkästään led valaisimilla valaistu. Siellä tulee jo 15 minuutissa paperiin näkyvää mustumaa....
Vs: Ensipimiön hämärät kuvat Täällä ei saa kuulemma mainostaa. Mutta kertokaa nyt hyvät ihmiset mistä niitä pimiönmentäviä punaisia (tai amber, tai filmille mustanvihreä?) led-valoja saa?
Vs: Ensipimiön hämärät kuvat Tein tuon peittotestin ja naurattipa tulokset, kävin laittamassa 3 uutta maalikerrosta ja vaihdan 75-wattiset 40-wattisiin. Vai pitäisikö olla vieläkin vähemmän? Led-valoja kattelin joskus ja olin jo ostamassa, mut päätin lopulta että halvemmaksi tulisi näin - taas nähtiin että köyhän ei tarviis kauheesti säästellä.. Jossain just näin punaisen led-nauhan sähköjohtoineen, käyttövalmis, puolimetrinen, tais olla 15 euroa. Siihe pitää sitte muuntajaa ostaa vielä. esim. vähä asennustyötä vaativa, http://www.nadenex.fi/online/index1.html?lang=fi&target=d140.html&gclid=CJnXnOGyyaACFYmB3godtjsRZw Yksinväristä nauhaa, väriksi kelpaa punainen..mutta.. onkos tuo sitten oikean punainen?
Vs: Ensipimiön hämärät kuvat Aika hurjalta 40W kuullostaa vielä. Omassa pimiössäni on kolme punavalaisinta, joissa 10-15W jääkaappilamppuja. Järkevintä olisi varmaan laittaa pimiölampun ostoilmoitus tänne Kameralaukkuun.
Vs: Ensipimiön hämärät kuvat Tossa oli yhdellä pinhole saitilla hyvä Ortho pimeähuonevalon ohje: laittaa punaista foliomuovia kännykän näytön päälle. Kun aikansa on pimeässä, näkee sillä yllättävän hyvin.
Vs: Ensipimiön hämärät kuvat Olet aivan oikeassa, kiitos korjauksesta. Sanoin vähän huolimattomasti. Anyway, ledit eivät tuota mitään mitä hyväkään pimiöhehkulamppu ei tuottaisi. Eli sikäli ledit ovat halpa ja helppo tapa. Yllättää kyllä tuo 15 min, itse olen tehnyt parinkin tunnin testejä ilman huntua. Tosin kaikki riippuu kaikesta, eli paperista, ledeistä ja valon kirkkaudesta. Esim. omatekemää erytrosiiniherkistettyä ortho-emulsiota tuo tuttu ja turvallinen oranssinpunainen lediviritykseni valotti ihan selvästi, ikävä kyllä...
Vs: Ensipimiön hämärät kuvat Pistin vielä uudet punahunnut kupuihin, vaihdoin toiseen 40-wattisen pikkulampun jonka myös maalasin. 10 kerrosta kaikenkaikkiaan ja vedostukset onnistuivat, tosin epäilen vielä vähä että valottuvatko arkit aina vain vähäsen vai onko se valkonen valotusvalo jota ei säätää voi vaan niin hailakkakontrastista mun silmään. Samanolosen valon tuotti yksittäinen 15W energiasääsölamppu maalatulla pinnalla. Pistän silti punaset ledit hankintaan, kuulostais vissiin siltä että kauhean paljo parempaa ei tällanen harrastelija tarvisikkaan. Kiitti vinkeistä.
Vs: Ensipimiön hämärät kuvat Ledeihin pitää tietysti väsätä joku diffuuuusori tai vähintään sijoitella siten etteivät ole suoraan näkökentässä.
Vs: Ensipimiön hämärät kuvat Voisin kuvitella vaikka metrin pätkän punasta lediä jossain listan takana vastaavan sellasta putkea. Putkien valos tuli vedosteltua ammattikorkean tiloissa ja olihan se kyl melko messevää; tosi valovoimaista ja silti tosi punaista ja vedostusjälki oli hienoa. Jossain vaihees meinasin värjätä loisteputken punaseks mutta luovuin siitä ajatuksesta
Vs: Ensipimiön hämärät kuvat Sen verran on aikaa pimiössä viimeksi tuhrutessa, että en tiedä näistä nykypapereista. Aikanani käytin kellanvihreää tai "amberia". Paperina oli Ilfordin Multigrade ja Agfan vastaava.. Punainen oli valona ihan persiistä. Eikö nämä nykypaperit kestä kuin tuota punaista? Onneksi siirryin digiin kapa
Vs: Ensipimiön hämärät kuvat Ainakin Rollein paperit vaativat ehdottomasti punaista suojavaloa. Ilfordille käy myös kusenväristä. Mulla on jo jonkin aikaa ollut pelkästään punaiset tuikut kun toimivat varmasti jokaisen paperilaadun kanssa. Ihan mukava ja perinteikäs valo, se punainen.
Vs: Ensipimiön hämärät kuvat Kestävät kyllä yleensä keltaista siinä missä ennenkin. Mutta punainen on varmin, kuten ennenkin. Tämä ei siis ole muuttunut mihinkään. Sanonta "there is no safe safelight" pätee kuitenkin yhä ja edelleen. Voi olla että keltaisella intensiteetti on pidettävä alempana kuin punaisella. Minusta punainen on aivan mukava ja tunnelmallinen pimiövalon väri! Onneksi siirryin filmiin ;-> Väripapereille sitten hyvin himmeää ja tarkasti valikoitua keltaista.
Vs: Ensipimiön hämärät kuvat Tein aikoinaan itse pimiövalaisimen käyttämällä tavallista 25W:n hehkulamppua. Kotelon ja johdotukset tein itse. Kotelon etureunassa oli kiskot ylä- ja alareunassa. Näihin kiskoihin pujotin ILFORD 902 suodinplexin, joita aikoinaan sai ostettua hyvin varustetuista fotoliikkeistä. Se on sävyltään juuri tuo punertava. Valaisimen puinen runko oli tiivistetty mustalla erkkarilla varmuuden vuoksi suodatinplexin reunoilta ympäri. Sisältä valaisin oli musta. Lampun tuuletus oli hoidettu reijillä, jotka oli koteloitu "valotiiviin" kotelon sisään. Ei kannata mennä kokeilemaan kuitenkaan itse, koska vaatii sähkötöitä. Ellei sitten pysty soveltamaan kyseistä suodinta jo valmiiseen lamppuun, joka on turvallinen ratkaisu... Toimi kyllä. T: Ari
Vs: Ensipimiön hämärät kuvat Rollei-papereiden suojavalosuositus kopiotuna suoraan Macon nettisivuilta: <SIZE size="3"]Duka-Lampe: ROT ! KEIN GELB. KEIN GRÜN. KEIN GELBGRÜN. KEIN ORANGE. KEIN BRAUN.</SIZE> Lopuksi vielä kuva paperilaatikon etiketistä:
Vs: Ensipimiön hämärät kuvat FACT SHEET MULTIGRADE IV RC "ILFORD safelights are the ILFORD SL1 darkroom safelight or the ILFORD 902 (light brown) safelight filter fitted in a darkroom lamp (for example, the ILFORD DL10 or DL20). A 15W bulb is recommended with these safelights."