Vs: Maineikkaat japani-objektiivit (pl. Nikon) Perkale - mun ei pitäisi tehdä montaa asiaa yht'aikaa... =)
Vs: Maineikkaat japani-objektiivit (pl. Nikon) Kyllä minun tuntumani mukaan Olympuksen OM-Zuiko objektiivit ovat Japanilaisista niitä kaikkein legendaarisimpia maineeltaan. Esim. 250mm F/2 oli Nasan mukaan yksi kaikkein tarkimmista objektiiveista kun valitsivat laseja avaruusohjelmaansa varten, paino vain oli ongelmana, joten Zeiss valmisti heille objektiivit mittatilaustyönä. Näin legenda kertoo… Om Zuikojen hinnat jälkimarkkinoilla kertovat myös samaa; tietyistä laseista saa maksaa ihan järjettömiä summia. Osasyynä varmaan myös se, että ne ovat kooltaan huomattavasti pienempiä kuin vastaavat ja siksi haluttuja. Joitain esimerkkejä maineikkaista OM-Zuiko objektiiveista: Zuiko 21mm f/2.0 Zuiko AUTO MACRO 90mm f/2.0 Zuiko 180mm f/2.0 EDIF Zuiko 250mm f/2.0 EDIF Zuiko AUTO-Zoom 35-80mm f/2.8 ED
Vs: Maineikkaat japani-objektiivit (pl. Nikon) Tämä on kyllä totta. Sen verran kokemusta, että henkilökuvia otin paljon OM4Ti:llä aikoinaan ja Zuikot olivat kyllä loistavia siinä hommassa, paljon yli käyttäjän taitojen niistä olisi saanut irti.
Vs: Maineikkaat japani-objektiivit (pl. Nikon) Kyllä maineikkaiden objektiivien takana on aina myös maineikas runko, jota ilman tuota objektiivinkaan mainetta ei varmaankaan alunperin olisi tullut. Kun Nikon pl. (laitetaan sulkuihin Nikon F) voi mainita ainakin Topcon re:n, Minolta srt 101, Asahi Pentax Spotmatic ja Canon F-1. Meni vähän sivuun aiheesta, niin kuin mulla helposti menee.
Vs: Maineikkaat japani-objektiivit (pl. Nikon) Maineikkaista Japani-objektiiveista pitää toki muistaa mainita Konica Hexanon AR-sarjan SLR-objektiivit. Meillä nämä Japanin helmet ovat jääneet vähän tuntemattomiksi. Maineikas AR on ainakin 50mm/1.7, joka aikanaan valittiin useammassakin raadissa 'maailman parhaaksi' lajissaan. Toinen hyväksi tunnettu AR on 40mm/1.8 ja ehkä se kaikkein legendaarisin AR on 85mm/1.8. Konican rungot eivät valitettavasti olleet objektiivien kanssa samaa tasoa.
Vs: Maineikkaat japani-objektiivit (pl. Nikon) No, ehkä se Nikon(kin) ehti kerätä osaamista hamasta 30-luvusta lähtien, jolloin se valmisti mm. Canonin optiikat. Harvinaisuuksien (hinnan vuoksi ei-legendaaristen) objektiivien luokkaan voidaan hyvällä syyllä valita myös 1200-1700 mm f/5.6-8 P IF-ED zoom. Meillä on myös käytännössä tuntemattomiksi jääneet ultrahieno kinorunkoon tarkoitettujen Apo-Nikkoreiden sarja, josta ei juurikaan edes Nikon-sivuilla puhuta. Do diin... ja takaisin otsikon asiaan.
Vs: Maineikkaat japani-objektiivit (pl. Nikon) Olenpa tuon viimeisen lauseen kanssa aika lailla eri mieltä. Heinäkuussa 2012: 70 miljoonaa Nikkoria vaihto-optiikkakameroin. Määrä on minusta paljon verrattuna mihin tahansa pienempään valmistajaan, vaikka laskettaisiin niitä yhteenkin. Nikon | News | Total Production of NIKKOR Lenses for Interchangeable Lens Cameras Reaches Seventy Million PS. Joukosta siis puuttuvat siis kaikki tieteellisiin tarkoituksiin valmistetut (mikroskooppi-, endoskooppi-, tähtitiede-, mittauslaite- ym. ym. optiikat.
Vs: Maineikkaat japani-objektiivit (pl. Nikon) Nikkorien mainetta rapauttaa se, että melkein jokaisella on niistä kokemusta. Nikkoreilla kuvataan päivittäin ja jos jotakin haluaa niin sen saa ostettua vähintäänkin ebaystä. Objektien heikkoudet ja vahvuudet eivät ole salaisuuksia. Paljon helpompi on Markun hehkuttaa jotakin myyttistä Minoltaa jota juuri kukaan ei ole ajantasaisessa digikamerassa vakavassa kuvaustarkoituksessa edes kokeillut.
Vs: Maineikkaat japani-objektiivit (pl. Nikon) Pitäisin myös Nikonia ensisijaisesti optiikkayrityksenä, jolla on pitkä ja kattava historia lukuisine menestystuotteineen. Saattaa olla, että kameranvalmistajana Nikon vaikuttaa konservatiivisemmalta kuin optiikan valmistajana, mikä puolestaan vaikuttaa mielikuviin kokonaisuutena. Iso optiikkatoimittaja se joka tapauksessa on, tehden optiikkaa alihankintana myös muille merkeille.
Vs: Maineikkaat japani-objektiivit (pl. Nikon) Onko tässä ketjussa menossa jokin Nikon vs. muu maailma kilpailu?
Vs: Maineikkaat japani-objektiivit (pl. Nikon) Vrt. otsikko. Kun jokin asia erityiesti kielletään, niin eikös se juuri nousekin juttujen keskiöön ;-)
Vs: Maineikkaat japani-objektiivit (pl. Nikon) En ole Markun kanssa pätkääkään eri mieltä, etteikö Minolta olisi hienoja objektiiveja. Tiedän kokemuksesta, että on. Kertaan, että meillä ongelma ei ole tarjonnan laadukkuus, vaan voimakas keskittyminen pariin - kolmeen merkkiin sitten 1960/70-lukujen.
Vs: Maineikkaat japani-objektiivit (pl. Nikon) Se keskittymisen alkusyy taitaa olla siinä, että yksi-kaksi merkkiä kykenivät polkaisemaan niin laajan valikoiman objektiiveja, että keskinäisen yhteensopivuuden puuttuessa oli järkevää ostajankin keskittyä niihin, säilytti täten mahdollisuuden käyttää tarvittaessa erikoisobjektiiveja. Näin molemmat puolet ruokkivat toisiaan.
Vs: Maineikkaat japani-objektiivit (pl. Nikon) Olihan tuo viimeinen lauseeni melkoisen provosoiva, pienessä hiivassa en ihan tarkkaan osannut sanoja valita, mutta toisaalta pidän kiinni siitä väittämästäni, että Nikonin maine on suurempi suhteessa todelliseen laatuun kuin muiden valmistajien johtuen juurikin yleisyydestä ja ammattilaisten valinnasta. Se, että Nikon pääsi niskan päälle ja pysyi siellä kauan kunnes Canon kiri kiinni, johtunee mm siitä, että sillä oli oikeaan aikaan oikeanlainen järjestelmä tarjottavanaan. Minoltan laseista on paljon testitietoa ja harrastajamielipiteitä netissä, joukosta löytyy todellisia helmiä, jopa niin, että Leicakin valitsi joitakin omaan mallistoon. Zuikot on aina olleet testien kärjessä, epäonnistuneita malleja on aika harvakseen, yksi parhaista on myös vielä edullinen 50mm F1,7 (vai oliko 1,8), sitä pidetään monien mielestä parhaana normaalikakkulana kautta aikojen.
Vs: Maineikkaat japani-objektiivit (pl. Nikon) Kenties ei kannata sotkea kuluttaja- ja ammattimyyntiä keskenään tai ei ainakaan pitäisi, vaikka joku ammattimielessä hyvä ratkaisu olisi aivan käänteentekevän kiva juttu meidän mielestä, kuluttajalla saattaa katsella aivan eri ominaisuuksia hankinnoissaan. Me saatamme olla valmiita maksamaan megapikseleistä tai testituloksista, mutta kuluttaja saattaa olla jonkin aivan muun asian perässä. Sellaisia ovat mm. tyyli, helppokäyttöisyys, ulkonäkö, hinta, teknarin testi, vastaavan merkkiset stereot kotona... jne.
Vs: Maineikkaat japani-objektiivit (pl. Nikon) Minolta - kuten monet muutkin - on tehnyt ihan laatuobjektiiveja. Mitään ongelmaa en siinä(kään) näe. Ei siitä minulle Nikonin käyttäjänä mitään harmia ole, että maailmalla on Minoltan tai Pentaxin tai vaikka Glutchkshin nimellä hienoja laitteita - siinähän on. Kaveri yritti jokin aika sitten ammattikuvausta jollain Olympuksella.... Paino sanalla yritti. Huolto Portugalissa, kamera pari kuukautta matkalla. Osti kaveri varalle toisen rungon, ja sen hajottua sitten kiltisti erään tunnetumman merkkisen. Jo yksin huollon takia 10-12 eri merkkistä valtavirran laitetta ei nyt vaan tällaisessa syrjäkylässä toimi. Ja kun ei, niin sitten ei. Eikä se mikään ongelma ole, se on pienen syrjäisen maan ominaisuus.
Vs: Maineikkaat japani-objektiivit (pl. Nikon) "Paljon helpompi on Markun hehkuttaa jotakin myyttistä Minoltaa jota juuri kukaan ei ole ajantasaisessa digikamerassa vakavassa kuvaustarkoituksessa edes kokeillut." Olen kokeillut ihan tosissaan. Huippumacro Minolta MD 50 / 3,5 macrolisäkkeellä on toiminut erinomaisesti Olympus m43 rungossa. Samoin monet Pentaxin huippuobjektiivit filmiajalta ovat Pentax k-30:ssä käytössäni jatkuvasti...
Vs: Maineikkaat japani-objektiivit (pl. Nikon) Jos Minolta optiikoista on joku legendaarinen, on tuo maine hankkitu jo ennen digiaikaa. Kenno ei vieläkään hienoista ominaisuuksistaan ole valmis tuote. Jos joku optiikka ei sen kanssa toimi optimaalisella tavalla ei se tarkoita sitä etteikö optiikka olisi esim. erinomainen. Yhteensovittaminen vain on epäonnistunut.
Vs: Maineikkaat japani-objektiivit (pl. Nikon) Kun nyt Nikonin objektiivit tuotiin tänne kiellettyjen listalle ja Markku ne tyrmäsi , niin nostaisin esiin palkkikameroitten objektiivit, joita olen käyttänyt 9x12 cm koon Linhofissa ja Sinarissa paljonkin. Sanoisin, että olivat laatuobjektiiveja, siinä missä Schneideritkin. 65 ja 90 milliset enimmäkseen käytössä. 150 millinen oli Schneider ja 240 millisestä en enää ole varma. Kapa
Vs: Maineikkaat japani-objektiivit (pl. Nikon) Onko tästä sitten vedettävä johtopäätös, että elämää ei ole kauheasti Nikkorin ulkopuolella? Tai sitten se on, kuten tuossa jo muutama mainitsikin, pienen maan pienten piirien ominaisuus. Jos legenda-linssejä onkin muilla japanilais-valmistajilla, tietoa niistä ei ole oikein kellään. Ja varsinkaan kokemusta. Hyvä esimerkki legendasta (ei japanilainen, mutta käyköön esimerkistä) on vaikka Aero-Ektar. Canonilla on 0.95/50mm, mutta paljon yleisemmin tunnettu on jälleen "noct-nikkor" 1.2/58mm.