Vs: Maineikkaat japani-objektiivit (pl. Nikon) Ja tekee edelleen. 1991 Company renamed Kyocera Optec Co., Ltd. 京セラオプテック株式会社; Yashican nimikin siellä näkyi.
Vs: Maineikkaat japani-objektiivit (pl. Nikon) Fujinon on tunnettu merkki, mutta siitäkään ei tule mieleen samanlaisia legendoja kuin Nikkoreista. Noh, ehkä Fujinon-A 240mm f/9 on jonkinlainen legenda. Toinen voisi olla kevyen kevyt Fujinon-C 450mm f/12.5 (sellaisen tahtoisin, muuten en ehkä tietäisi).
Vs: Maineikkaat japani-objektiivit (pl. Nikon) Nikkoreiden "ihannointi" perustuu kyllä mielikuvaan, ei todelliseen tietoon. Minolta on ollut todella monessa asiassa edelläkävijä varsinkin runkojen osalta, Pentax on todella hyvä objektiivivalmistaja, Topcon on tehnyt myös monia "ensimmäisenä" juttuja, kuten täyden aukon mittaus, Olympus on ollut edelläkävijä todella laadukkaissa ja siroissa objektiiveissa, Konica on ollut loistava sekä objektiiveissa että rungoissa, varsinkin mittaetsin laseissa, Canon on ollut noissa huippuvalovoimaisissa laseissa edelläkävijä, jopa monet vähemmän tunnetut valmistajat, kuten Petri, Miranda jne ovat tehneet hyviä objektiiveja, ja lopulta voisin mainita kolmannet valmistajat, kuten Vivitar, Tamron, Soligor, Samyang, Sigma, Tokina, Cosina, Kiron, Osawa, Makinon, Revuenon jne, jne. loputon rivi brandejä joilla on osin todella loistavia objektiiveja. Näitten rinnalla Nikkor on aika vaatimaton objektiivivalmistaja.
Vs: Maineikkaat japani-objektiivit (pl. Nikon) En osaa sanoa kunkin edellä mainitun tuotemerkin volyymeista erikseen, mutta on hyvä hyvä muistaa sekin, että sekä Nikon että Canon ovat optiikkavalmistajia alun alkaen. Kameranvalmistajiksi ne ovat alkaneet vasta myöhemmin.
Vs: Maineikkaat japani-objektiivit (pl. Nikon) Hahhaa, odotinkin jo milloin tämänmoinen tulee sieltä. (Tai taisin tarkalleen ajatella että kohta tulee Minoltaa Markulta) Nikonin historia itsessään on sellainen että kyllä se kestää dissaamistakin siinä kuin Leicakin. Sillä ei ole todellisuuspohjaa. Myyntipalstalta bongattua legendaa: Canon FD 35mm concave, chrome-nose. Canonin legendaarinen konkaavilla etulinssillä varustettu objektiivi. Loistavassa kunnossa, lasit eivät kellastuneet. En näe linsseissä mitään naarmuja, hankaumia, sumua, kasvustoa jne. Todellinen klassikko joka on myös ymmärtääkseni muokattavissa EF-objektiiviksi http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,88653.0.html
Vs: Maineikkaat japani-objektiivit (pl. Nikon) Ok, siis ei kun todistamaan epäilykseni vääräksi. Itse kameratekniikasta voisi itse kukin lukea vaikkapa tämän Minoltan ylistyksen: http://www.photoclubalpha.com/minolta-history-seven-decades/4/ Melkoisen monessa asiassa "The first in the world...". En usko lainkaan, että Nikon, tai Pentax, tai Canon olisi noissa asioissa ollut yhtä innovatiivinen kuin Minolta. Yksi tärkeimmistä asioista jossa Minolta oli edelläkävijä, on AF.
Vs: Maineikkaat japani-objektiivit (pl. Nikon) Sanoit Nikkorien ihannointia sellaiseksi mikä ei perustu todelliseen tietoon. Jos tuollaista ihannointia on, se kumpuaa kokonaisesta laajasta järjestelmästä runsaine objektiiveineen ja objektiivikiinnityksen 'ikuisuudesta', objektiivien mekaniikasta myös. Ja hyvin monista todellisista asioista kuten järjestelmän ylivoimaisuudesta 60-luvulla ja ammattilaisten suosiosta. Sinä toki nimeät omat kohdat mitä ihailet. Ja nimesitkin jo jotakin.
Vs: Maineikkaat japani-objektiivit (pl. Nikon) Mistä syystä luulet, että 60-, 70-, 80-, 90-, 00- ja 10-luvuilla niin monet ammattilaiset ympäri maailman ovat käyttäneet Nikonia. Se ei ole edistykselliset rungot, ei mikään "first in the world"-juttu tai mitään sinne päinkään. Vastaus on yksinkertaisesti ja kauniisti Nikonin objektiivipaketti. Laatu, valikoima ja käytettävyys.
Vs: Maineikkaat japani-objektiivit (pl. Nikon) Laukkulainen peruslogiikka toimii edelleen. Otsikossa rajattiin keskustelu japanilaisiin maineikkaisiin objektiiveihin. Otsikossa rajattiin Nikon pois. Nyt keskustelemme siis Nikon runkojen innovatiivisyydestä.
Vs: Maineikkaat japani-objektiivit (pl. Nikon) Joo ajattelin juuri samaa. Otsikon rajaus on aikamoinen isku monille muitten merkkien tuntijoille ja todella syvä kumarrus Nikoniin. Varmasti liian syvä. Siksi kai oli syytä jotenkin käsitellä (toivottavasti lyhyesti) rajauksen pointti. Mutta tuosta innovatiivisyydestä objektiivien suhteen, Nikonillakin on jotain plakkarissa. Ainakin 'CRC' eli Close Range Correction. Kohdassa The zoom influenced prime lens: http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_photographic_lens_design Tyhjältä pöydältä kukaan ei aloita, eli kopioitiin aluksi Zeissia. after all, as mentioned earlier, Nippon Kogaku has no experiences on camera making A short story on Japanese lens
Vs: Maineikkaat japani-objektiivit (pl. Nikon) Olet oikeassa, ja omasta mielestäni Nikonin menestys ei johdu edelläkävijyydestä, vaan siitä jota kutsutaan joskus jopa "joukkohysteriaksi" tai joukkosieluisuudeksi, ei kai Datsun 100A ollut paras auto aikoinaan, mutta kylläkin yleisin myyty malli. Nikon sattui olemaan oikealla paikalla oikeaan aikaan, ja asia jäi monen mieleen johtaen Nikonin maineen kertautumiseen. Canon oli itse asiassa ihan yhtä hyvä järjestelmä, kuten Minolta ja Pentaxkin, mutta niiden maine ei vaan lähtenyt samalla tavalla lentoon kuin Nikonin - näin siis uskon, jos ei joku mielipidettäni muuksi muuta
Vs: Maineikkaat japani-objektiivit (pl. Nikon) Canonilla oli muinoin aika jännä supertele. Objektiivissa oli erillinen tarkennusosa himmentimineen, suodinpidikkeineen ja FL bajonetteineen. Tarkennusosaan oli kaupan erilliset etulinssi osat, joista sai aikaiseksi 400mm, 600mm, 800mm ja 1200mm objektiivit. http://www.canon.com/camera-museum/camera/lens/fl/data/100-1200/fl_600_56.html http://www.canon.com/camera-museum/camera/lens/fl/data/100-1200/fl_400_56.html Olen konvertoinut tuollaisen EF perälle. Sopivan jalustan mukana pitäminen on aika haasteellista. Tuon monsterin kanssa samaan aikaan tuli myyntiin myös teleobjektiivi, jossa käytettiin keinotekoista kidelasia, fluoriittia. Se oli Canon FL 300mm f/5.6 S.S.C. http://www.canon.com/camera-museum/camera/lens/fl/data/100-1200/fl_300_28_ssc.html
Vs: Maineikkaat japani-objektiivit (pl. Nikon) 100A onkin 60-luvun Nikon. Luulin että se on huikeasti myynyt 70-luvun Olympus. (Miksi toi yksi trollaa. Ja yksi vielä vastaa. :)
Vs: Maineikkaat japani-objektiivit (pl. Nikon) Minolta oli innovatiivinen kehittelijä, mutta löytyy näiltä muiltakin niitä "ensikopioita" objektiivitekniikan alalta.
Vs: Maineikkaat japani-objektiivit (pl. Nikon) Canon 50mm f/0.95 Tuo mittaetsin objektiivi on edelleen haluttu, vaikka sen valmistusajasta on jo viisikymmentä vuotta.
Vs: Maineikkaat japani-objektiivit (pl. Nikon) Oma ensimmäinen hyvä ja diakuvauksessa verraton lasi oli Minoltan MD ZOOM 35-70 1:3.5 MACRO 80-luvun alkupuolelta, joka oli kalliimpi kuin monet silloiset harrastelijarungot. Se oli ensin kiinni kouluaikoina ostamassani Minolta SRT100b:ssä joka sekin oli kuin panssarivaunu. Simppeli ja luotettava. Kombolla otetut diat kestävät edelleen läpivalaisun
Vs: Maineikkaat japani-objektiivit (pl. Nikon) Elkäämme unohtako Olympusta. Zuiko on yhäkin kova tuotemerkki vaikka OM on kuopattu jo aikaa sitten.
Vs: Maineikkaat japani-objektiivit (pl. Nikon) Kyllä mulle on ainakin tullut erään menestyneen luontokuvaajaan kuvien selväksi, että canonin 300/2.8 linssi piirtää hyvin: "Täytyy muuten vielä sanoa, että kyllä tämä linssi piirtää" "Ja jos piirrosta puhutaan, niin tässä mallia..." "Kyllä on perkele vieköön terävä linssi..." "Ja kyllä muuten piirtää..." "Tämä sentään vielä riittää nykykennoille, tämän linssiin viivapiirto...." Kyllä on erikoinen linssi, kun osaa itsekseen piirtää. Teräviä viivoja. T Jukka
Vs: Maineikkaat japani-objektiivit (pl. Nikon) Jaaha, ollaanko sitä niinkuin toisella tasolla jos ei legendaarisista suostuta puhumaan. Sen sijaan vitsaillaan puhujiille? Mutta hyvin pantu kuitenkin, diggaan tähän väliin.
Vs: Maineikkaat japani-objektiivit (pl. Nikon) Tuollaiset kelpaisi varmaan vaikka jenkeille. Jos niillä vaan on tasapainoja ja koruja. Kaikkeen ne japsit kykenee!