Vs: Mahdollisuudet "tienata" kameralla...? Kaikkeen mitä ei tee kuin joskus , vähän, sillointällöin, ei niin tosissaan, no kun kysyttiin.... voi myös käyttää laskutustienä vuokratyöfirmaa... Pikkuisen ne nipistää välistä (ne elää sillä) mutta itseltä säästyy kaikki paperityö , silti voi sopia itse keikkansa .
Vs: Mahdollisuudet "tienata" kameralla...? Ei muuten pidä paikkaansa. Jokaisen toiminimen voi lopettaa koska vaan kuhan maksaa kaikki veronsa ja muut velvoitteet. Sen jälkeen sinua käsitellään kutn muutakin palkansaajaa. On kokemus tästäkin pitkän elämän aikana tullut hankittua.
Vs: Mahdollisuudet "tienata" kameralla...? Vuokratyö on kyllä jossain tapauksissa kätevää, itselläkin pariin firmaan sopimukset erilaisiin keikkahommiin, mutta miten tuo valokuvaaminen vuokrafirman kautta sitten hoituu? Eli itse hoidatte asiakkaat ja ilmoitatte keikasta firmalle? Joku jo mainitsi antavansa kuvat jiipegginä suoraan kamerasta asiakkaalle, hoitaako joku muukin asian näin yksinkertaisesti?
Vs: Mahdollisuudet "tienata" kameralla...? Vaikuttaa kyllä sen verran hyvältä, että täytyy pitää mielessä tulevaisuuden varalle. Kiitos vinkistä!
Vs: Mahdollisuudet "tienata" kameralla...? Juuri näin! Mulla on vakinaisessa työpaikassani "vajaat" tunnit ja lopun vapaa-ajan upotan yleensä vuokrafirman kautta.... Saan sopia työtä ihan miten paljon saan tai jaksan ja vuokrafirma hoitaa paperit. Hyvä puoli on että jos töitä taas ei olisikaan ... niinkuin keväällä pari viikkoa, niin sitten ei tartte toiminimeä purkaa ja käydä hirveään koitokseen , lähettää vaan liitolle paperia ja selvitystä.
Vs: Mahdollisuudet "tienata" kameralla...? Yksi tuttava käytti tuota eezya. Pystyipä vielä vähän pelaamaan sillä, että siirsi palkkansa nostoa muutamalla kuukaudella, koska se olisi vaikuttanut johonkin tukeensa. Pääpiirteittäin hän oli siihen tyytyväinen, tilanteessaan jossa halusi kokeilla bisneksensä toimivuutta ennen isompia päätöksiä.
Vs: Mahdollisuudet "tienata" kameralla...? Kohdellaan kohdellaan, kunhan olet joka mammalle tehnyt asianmukaiset selvitykset. Tätä tarkoitin heidän suurella ilollaan. Se että sinullakin on siitä kokemusta, ei muuta sitä epäfaktaksi. Toki ne kuuluu asiaan, mutta nitä voi pitää haitana, jos rahaa ei tuilekaan kuten luuli, vaan parin kuukauden selvittelyn jälkeen. Toki yksityisyrittäjän homman on juuri selvittelyä ja rahan odotusta, joten se ei poikkea siitä mitenkään. ;-)
Vs: Mahdollisuudet "tienata" kameralla...? Aivan, ja mahdollisesti työkkärille ja kelallekin. Toki virkaanaisissa on eroja -kuten katsastussedissäkin.
Vs: Mahdollisuudet "tienata" kameralla...? Toi rahaa vastaan kuvaaminen on aina melko kaksijakoinen juttu. Se anna parikymppiä on aika sellainen helppo ratkaisu yksityishenkilöitä kuvattaessa ja sitten yleensä annetaan käteen dvd, jossa on liuta käsittelemättömiä kuvia. Näitä tulee aika ajoin vastaan täällä studiolla, kun toisen ns. asiakkaat tulee surkeana levyn kanssa ja tiedustelevat, että saisiko näitä johonkin pohjukkeisiin, kun kuvaajalla ei ollut. Noissa parinkympin kuvaajissa on kanssa se ongelma, että ei ole mitään vakuutuksia, eikä kuluttajalla oikeastaan mitään takuuta, kun ei kuittiakaan kirjoiteta. Yrityksille taas tarvittaisiin kuitti ja nämä eivät oikein mielellään ennakonpidätyksiä maksele, eesy taas tekee kuitin ja hoitaa muuten nuo tilitykset verottajalle, mutta tuossa ei sitten saa olla yrittäjänä samaan aikaan ja työkalujen vähennysoikeus on aavistuksen rajoitettu. Pienessä toiminnassa ikävintä eesyssä on, että tuo veloittaa aina alv:n.
Vs: Mahdollisuudet "tienata" kameralla...? Meneeköhän off-topiciksi, mutta oletko tehnyt jotakin periaatepäätöstä tällaisten suhteen? Olin vasta kuuntelemassa luennoitsijaa, vanhaa tamperelaista muotokuvaajaa, joka oli yhden tällaisen toimeksiannon jälkeen päättänyt että muiden kuvien kanssa työskentely ei ole kaiken sen vaivan ja ajan arvoista. Kyseessä oli ollut kuva, jota piti vähän käsitellä ja korjata värejä, ja lopulta kehystää. Jonkun sukulaispojan ottama hääkuva. No, lopputulos oli ollut kuitenkin se että huonosta kuvasta ei saanut asiakkaalle mieleistä (=tyytymätön asiakas) ja kun kuva oli alunperinkin jonkun muun ottama, niin totesi tämän olevan varsin huonoa bisnestä.
Vs: Mahdollisuudet "tienata" kameralla...? Ennen kuin alkaa vuolemaan sitä "helppoa rahaa", kannattaa kyllä vakavasti miettiä onko valmis pilaamaan harrastustaan muutaman kympin tai satasen vuoksi. Puhtaasti harrastuslinjalla saa kuvata aivan mitä tykkää ja miten tykkää, jos taas tekee sitä rahaa vastaan, määrittelee joku muu miten ja mitä kuvataan ja on ruikuttamassa milloin mistäkin. Aikanaan kuvasin häitä ja parit hautajaisetkin + yhden firman nettikaupan tuotekuvat ja vaikka tuosta ihan asiallisen korvauksen sainkin, lopetin sen, koska se mikä harrastekuvaamisessa on kivaa, onkin rahan eteen tehtynä pelkkää yksitoikkoista työtä. Ja kaikenlisäksi vielä huonosti palkattua sellaista.
Vs: Mahdollisuudet "tienata" kameralla...? Niin, ylläolevaan lisäisin: Mietippä sitä miksi olet alkanut valokuvaamaan? hauskan harrastuksen kustannukset tietenkin ottavat pannuun, mutta myös ne velvoitteet mitä sinun on otettava huomioon jos alat ammattimaisesti rahastamaan valokuvaustasi. verottaja ei ymmärrä sellaista työtä josta "harrastuksenomaisesti" perii pientä korvausta, mutta ei noudata ammattimaisesti tehdystä työstä syntyviä velvotteita... Myös pidä mielessäsi että on laumoittain valokuvaajia jotka ovat hankkineet perusvalmiudet valokuvaajan ammattiin , mutta eivät vaan saa siitä edes kohtuullista elantoa irti, liittyisitkö tuohon joukkoon, vielä kouluttamattomana ??
Vs: Mahdollisuudet "tienata" kameralla...? Kamera on kyllä maaginen värkki. Sitä tuijottamalla alkaa aina euronkuvat vilistä silmissä. Harva ajattelee uutta polkupyörää tai taimenvapaa ostaessaan että tällähän mä saankin rahaa.
Vs: Mahdollisuudet "tienata" kameralla...? hyvän tahtoinen kuvaus- tai tietotekniikkataitoinen saa helposti siipiveikot liikkeelle.
Vs: Mahdollisuudet "tienata" kameralla...? Itse olen hoitanut asian niin että hinnoittelen reippaasti yläkanttiin että jos "joutuu" kuvaamaan, ei harmita yhtään...(joitakin kuitenkin vuodessa tulee tehtyä) ja kyllä, pystyn kirjoittamaan myös laskun kuvauksesta eli pimeänä ei tarvitse ottaa, kuvaamista en kylläkään elääkseni tee. Muutamille lähikavereille olen käynyt häät kuvaamassa ilmaiseksi, mutta silloinkin on tärkeää kysyä olenko häissä kuvaajana vai kuvaavana vieraana ettei tule väärinkäsityksiä. Hauskimpia ovat kyllä nämä kavereiden kaverit jotka soittavat niin tuttavallisina ja kyselevät n.50€ kuvaamaan (5-6h) häitään, kun sitten ilmoittaa kilometrit, tuntitaksan ja ennenkaikkea jälkikäsittelyyn kuluvan ajan ja hinnan niin ihmetellään että ei tarvii mitään käsitellä kun annat vaan kuvat meille... jepjep. Hauska tilanne erään lähisukulaisen lapsen ristiäisissä: Pääsin ovesta sisälle niin ensimmäinen kysymys oli, "eikös sulla olekaan kameraa mukana kun sulla yleensä se on aina mukana" Myös ennen kuvauspalvelujensa myymistä kannattaa miettiä se seikka että onko tarpeeksi hyvä kuvaaja kyseiseen tehtävään, esim. häät ovat siitä armottomimmat kuvattavat siitä että usein uusinta ottoihin ei ole mahdollisuutta. Itse olen asian hoitanut niin että olen teettänyt muutaman kuvakirjan asiakkaalleni kuvaamistani häistä ja näyttänyt millaista jälkeä ja millaisella "tyylillä" kuvaan.
Vs: Mahdollisuudet "tienata" kameralla...? Samaa mieltä ja lisäksi se on tärkeää, että pystyy 100% toisintamaan ottamansa kuvat.Jos näytät esimerkkikuvia jollekin, että tällaisia otan, niin asikkaat olettavat, että heistä otetaan myös samankaltaisia kuvia, esim. studiossa otat samankaltaisia kuvia jne. Perusteiden on oltava siis selkäytimessä. Varalaitteistoa on myös syytä olla, vararunko, salamoita yms. T Jukka
Vs: Mahdollisuudet "tienata" kameralla...? Joo, toihan on melkeinpä sitä huonointa businesta. Mulla on periaatepäätös, että joillekin hieman tutummille olen tehnyt käsittelemättömän printin ja antanut logottomat pohjukkeet matkaan. Pienellä paikkakunnalla kun kaikki tuntevat toisensa. Näillekin olen maininnut, että on tekijänoikeuslain vastaista minun muokata noita kuvia, enkä voi luottaa siihen, että asiakas sanoo siihen olevan lupa. Tuntemattomille ja niille pirkka-asiakkaille, olen vaan todennut, että voi voi.