Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Mahdollisimman tukeva alle 3,5kg jalusta (oli maks 1,8kg)

Keskustelu osiossa 'Muut kameravarusteet' , aloittajana markku55, 10 Helmikuu 2014.

1. Olli Knuuttila

Olli Knuuttila Well-Known Member

3 218
    405
    83
    Vs: Mahdollisimman tukeva alle 3kg jalusta (oli maks 1,8kg)

Enpä juuri koe tarpeelliseksi. Arvelisin kuitenkin sormella laukaisun olevan suurempi vakauden uhka kuin jalustakokonaisuuden värinä ilman sormella laukaisua ja peili ylhäällä.

2. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113

Perkule, täällähän on speksejä muuteltu. Nythän mää vasta hokasin.

Berlebachit ovat hyvinkin samoissa painoissa kuin vanhat Gitzot ja yleensä jalustat.  Vain hiilikuitu alittaa ne samoissa kokoluokissa - aina ei nekään sillä niitä on monenlaisia.

3. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113

Jos sattuu olemaan vaikka myrskyä kuvaamassa, jalustaan nojaaminen 10-20 kilon painolla lie kuitenkin yksi vakauden edellytys. 

(ed.  Ketjuhan yltyy yhtä villiksi kuin kehityslaimujen arvailu! :)

4. markku55

markku55 Active Member

Kyse on edelleen VAIN jalustasta, tuohon kategoriaan sopii hyvin vaikkapa tämä jossa keskiputkea ei tarvita: http://www.berlebach.de/?bereich=details&id=289&sprache=english
    Tosin paino on 3,2kg, mutta tällä on mahis kuvata vaikka ilman kuulaa, korkein korkeus on aika matala, mutta kuulalla se nousee hieman ja jalkojen säätö on kyllä monipuolinen.
    Mutta, siis Jukan pyynnöstä, muutan painotavoitetta vielä kerran ;)

mirrored, oli pakko muuttaa speksejä, koska huomasin, että minulla on jo kotona vastaavia jalustoja kuin alkuperäisellä speksillä olisin saanut, joten jos haluan selkeän parannuksen tilanteeseen, päädyn johonkin tuon kalliota vastaavan Gitzon ja Slik SL67:n välille asettuvaan vaihtoehtoon.
    Itse asiassa Berlebach'in valikoimasta löytyy yllättävän hyviä vaihtoehtoja "asialliseen" hintaan, joten niiden kanssa kilpailee nykyaikaiset alumiinijalustat mieluumminkin kuin hyperkalliit 055 tyyppejä tukevammat hiilarijalustat.
    Puujalustan yksi etu on se, että sen voi jättää olohuoneen nurkkaan ilman että vaimo vaatii sen piilottamista, on ne niin nättejä.

5. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Tuota juuri tarkoitin, jalustojen painot menevät jotenkin 2.6-2.7 kg ja sitten moni valmistaja hyppää  tuohon 3-3.2 kg:n väliin.

6. Olli Knuuttila

3 218
    405
    83

Kai sitä vaan ihminen (siis minä) lähtee siitä, mikä on omista tavoista ja tottumuksista lähtien epäolennaista, on epäolennaista myös yleisesti. Toisaalta muutkin tuntuvat helposti lähtevän siitä, että mikä tuntuu omista lähtökohdista olennaiselta, on sitä myös yleisesti.

Täytyy siis vain todeta, etä minun tavallani kuvata tukevahkon jalustan ja jämerähkön kuulan yhteisvaikutus on niin suuri, että mielestäni kuvaukseni voi jatkua häiriöttä kaikissa tilanteissa ilman että pohdin kokonaisuuden värinöitä ja tulos tyydyttää minua. Saatan jonain päivänä kuolla onnellisena tämän tiedon kanssa!

7. Vinski

Vinski Well-Known Member

4 329
    403
    83
    Vs: Mahdollisimman tukeva maks 1,8kg jalusta

Toisin kuin valmistajan määrittelemät kaluston suosituspainot jalustalle ja päälle. Nehän on Saksan autoliitossa äänestetty ja oikeaksi todettu.

8. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

+1.
    Mietin tätä kanssa pari vuotta sitten syvällisesti ja tulin siihen tulokseen, että kaikista järkevintä on kantaa kunnon jalustaa ja päätä, kuntoilla sen verran, että jaksaa kantaa pari kiloa enemmän.
    Ei ole mitään järkeä ottaa kuvia, jos ne menevät sen takia pilalle, että käyttää huonoa jalustaa.
    T Jukka

9. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

10. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

11. markku55

markku55 Active Member

+1
    Tähän pätee sama sanonta kuin muihinkin kestokulutushyödyke hankintoihin Köyhän ei ole varaa ostaa huonoa. Eli olisi osattava investoida heti "lopulliseen" muuten varat loppuu ennen kuin se oikea löytyy, jalustojen osalta se tarkoittaa minun tulkinnalla mieluummin turhan painavaa kuin huteroa jalustaa (laakasee sitten kameran sitten miten vaan).

12. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

13. J.A.K.

J.A.K. Active Member

2 581
    22
    38
    Vs: Mahdollisimman tukeva alle 3,5kg jalusta (oli maks 1,8kg)

Olen käyttänyt raskaamman kaluston kanssa tällaista akselistoa:

http://www.teleskop-express.de/shop/pro ... -10kg.html"]http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p424_Skywatcher-EQ5-Mount-without-tripod---telescopes-to-10kg.html

Jalustana olen käyttänyt Isojoen Konehallista ostamaani vaaituskoneen alumiinista kolmijalkaa, jossa on myös hissi. Kamerana on ollut Canon 1DS ja FL 600mm objektiivi. Se kantaa myös erilaisia rotanloukkuja kuten Kiev 88. Akseliston voi kääntää pystyyn maakohteita varten ja taivaskuvausta varten sen voi kallistaa parallaktisesti Maan pyörintäakselin kanssa.

Tuo akselisto on mahdollista hankkia myös putkijalkojen kanssa:

http://www.teleskop-express.de/shop/pro ... -10kg.html"]http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p6693_Skywatcher-EQ5-Mount-with-stainless-steel-tripod---telescopes-to-10kg.html

Teleskop Service on luotettavaksi ja nopeaksi osoittautunut saksalainen postimyyntiliike.

https://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=3884.150

Ketjussa on yli 150 viestiä.

14. niffe

niffe Well-Known Member

13 453
    563
    113

Minun mielestäni olet tehnyt oikean suuntaisen korjauksen viestiketjun otsikkoon Markku55 ;)

15. markku55

markku55 Active Member

Tuo on varmaan juurikin sellainen vaihtoehto mikä sopisi mun SL67:n ja ison Gitzon väliin, mutta tuolla jo aiemmin päätin, että otan rauhallisesti, pistän mm sen ison Gitzon kuntoon ja katson tilannetta uudelleen kunhan varsinaiset kuvauskelit alkaa.
    Samaa jalustaa saisi Rajalasta nyt myös edullisesti: http://www.rajalacamera.fi/benro-a4580t-paketti.html

16. Olli Knuuttila

3 218
    405
    83

Tätä vielä tänäänkin mietin. Minusta on hassu ajatus, että ensin kantaa painavaa jalustaa kuvauspaikalle, sitten tekee kaikkensa, että saa kameran tukevasti jalustalle ja sen jälkeen juuri sillä ratkaisevalla hetkellä vartavasten tökkää tätä rakennelmaa sormella.
    Se on kuin laittaisi ruokalapun ja sitten aina haukatessaan siirtäisi sen syrjään ;) .

17. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63
    --

Viimeksi muokattu: 18 Maaliskuu 2019
  18. Olli Knuuttila

3 218
    405
    83

Tätä just tarkoitin, että ainoa mielestäni mielekäs tapa on ip tai lanka.

19. markku55

markku55 Active Member

Mistä olet saanut mielikuvan, että vaihtoehtoina on vain nuo remote laukaisut tai tökkääminen sormella, minä olen aina laukaissut sormen nivelellä puristamalla, tökkääminen tulee mieleen korkeintaan kosketusnäytöllä laukaistessa ja silloinkin kutsuisin toimenpidettä lähinnä hipaisuksi.
    Sinänsä on kiva huomata, että suhtaudut "kunnioittavasti" muidenkin tapoihin laukaista kameransa kuin vain mitä itse harrastat, sananvalintasi oli ilmeisen harkittu ;)

20. markku55

markku55 Active Member

Mites, vitka tai radio on siis sopimattomia tapoja?