Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Jalustan jalat murtuivat. P*****!

Keskustelu osiossa 'Muut kameravarusteet' , aloittajana J.Vuokko, 17 Maaliskuu 2014.

  1. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    63
    48
    Berlebach-murheenkryyniä aloin tutkimaan kunnolla (ks. esim. tämä keskustelu tai joku vanhempi haulla).

    Kuten kuva kertoo, kahdesta jalasta on metalli murtunut poikki.

    Samalla nyt selvisi sekin, että pelkkä kuopalle kulunut jalan asennon lukitsin (miten ne voivat kulua kuopalle?) ei ole ollut yksin syynä jalkojen pettämiseen kameran alta vaan siinä on mukana murtumien mahdollistama jalan akseloinnin liikkuminen.

    Syntymisen syitä ei oikein osaa edes arvailla. Raskaimmillaan jalustalla on ollut 8x10 palkki jonka pitäisi painonsa puolesta mennä vielä hyvin jalustan spekseihin.

    4x5 palkilla olen kuvannut aika usein (8x10 joitain kertoja) myös jalat alemmassa, 60 asteen asennossa. Rakennetta nyt katsoessa voisi maallikkona kuvitella, että jalkojen ollessa leveässä asennossa, kohdistuu tuohon yläkolmion akselointiin alas päin kääntävää voimaa koska jalkojen asentolukko muodostaa ikäänkuin tukipisteen (tai toimii 'saranointina').

    ks. myös kuva.

    Uutta jalustaa sitten etsimään, tämä on vähäisen palvelunsa suorittanut. Berlebacheihin ei ole enää luottamusta vaikka UNI-sarja onkin maineikas. Gitzo?
     

    Liitetyt tiedostot:

  2. L and Scape

    L and Scape Active Member

    754
    163
    43
    Vs: Jalustan jalat murtuivat. P*****!

    Laitapa kommenttisi Saksaan tehtaalle. Haluavat pitää huolta asiakkaistaan ja maineestaan. Kannattaa ottaa yhteyttä ennen kuin investoit toiseen.
     
  3. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 779
    749
    113
    Vs: Jalustan jalat murtuivat. P*****!

    "Hieno" homma.  Kivaa mainosta Berlebachille.  Ei se jalkojenkiinnitysakseli kuitenkaan vielä pääse liikkumaan ylimääräistä? Vai onko se nyt hajoamassa käsiin?
     
  4. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Jalustan jalat murtuivat. P*****!

    Nuo murtuneet korvakkeet, onko ne samaa valukappaletta itse pääkruunun kanssa?

    Kotikonsteinkin voisi ehkä yrittää korjata jos valmistaja ei myönnä valuvirhettä tai heikkoa konstruktiota syylliseksi:
    Työstetään nuo murtuneet korvakkeetyläpinnoiltaan tasaisiksi jättäen ne mahdollisimman korkeiksi jotta akselille jäisi riittävästi ohjausta. Porataan kierrereiät keskellä kutakin korvaketta ja valmistetaan uudet klemmarin yläosat teräksestä tai alumiinista. Jos korvakkeiden korkeus ei riitä ohjaukseen tulee yläosiin työstää vastaavat urat akselin ohjaukselle.
    Loppuratkaisu olisi hieman kuin moottoripyörissä ohjaimen kiinnitys tai jopa monissa polkupyörissä nykyään (akseli vastaisi siis tuota ohjainta).
    Kyllä tuosta vielä toimiva jalusta syntyy ;)
     
  5. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
  6. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 454
    564
    113
    Vs: Jalustan jalat murtuivat. P*****!

    Berlebach on kieltämättä "herrasmiehen" valokuvausväline, mutta mistä on kotoisin urbaani legenda erityisestä laadusta?:)
     
  7. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 779
    749
    113
    Vs: Jalustan jalat murtuivat. P*****!

    Ai mikä legenda? En ole kuullutkaan.

    Jonkin kameralehden värähtelytestissä kyllä pärjäsi, mutta onhan selvää ettei sellainen kerro mistään muusta kuin värähtelyistä.

    Legendaarinen on Ries.  Se on vanha valmistaja.  Ne näyttävät myös kauniilta.
     
  8. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Jalustan jalat murtuivat. P*****!

    Minusta tuo Ries'in simppeli jalan nivelöinti jalustan kruunuun on lievästi sanottuna heikko esitys, reikä puussa lähellä sen päätä on kyllä aika hyväuskoista touhua, siitähän se halkeaa kunhan puu on kuivunut: http://www.riestripod.com/products/tripods
     
  9. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 779
    749
    113
    Vs: Jalustan jalat murtuivat. P*****!

    Meinaat että tuoreesta halosta veistävät?
     
  10. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Jalustan jalat murtuivat. P*****!

    Juu en, mutta kunhan tuon kapulan otsapinta on menettänyt mahdollisen suojakäsittelynsä, niin se on kuin pesusieni, imee kaiken kosteuden itseensä ja sitten taas kuivuu sisällä.
    Berlebach'in jalustoissa on sentään metallivahvikkeet hoitamassa sen kovimman rasituskohdan lujuutta, näissä ei ole edes metalli pantaa kiertämässä pään ympäri ja pitämässä tuota kapulaa kasassa, minusta todella ihmeellinen ratkaisu.
     
  11. paraneva

    paraneva Well-Known Member

    12 603
    6 639
    113
    Vs: Jalustan jalat murtuivat. P*****!

    Voisiko käytetty puukin merkitä jotain?
     
  12. Vs: Jalustan jalat murtuivat. P*****!

    Ja eikun vanhoja käytettyjä teodoliittien jalustoja entisten neukkujen varastoista. Nehän eivät hajoa kuin polttouunissa - jos sielläkään.
     
  13. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Jalustan jalat murtuivat. P*****!

    Totta kai, mutta puu on aina puuta, eli sillä on yksisuuntaiset syyt. Jos tuo jalkakapula olisi tehty liimapuusta siten, että siinä olisi joitakin, vaikka ohuitakin, kerroksia poikittain, niin ratkaisu olisi ymmärrettävämpi.
     
  14. hm

    hm Member

    215
    12
    18
    Vs: Jalustan jalat murtuivat. P*****!

    Nuo murtuneet korvakkeet ovat samaa osaa yläkruunun kanssa. Painavankaan kuorman kanssa ei korvakkeisiin kohdistu sen suuntaista kuormitusta, joka rasittaisi niitä. Murtuman syynä mielestäni pikemmin joku jalustaan kohdistunut äkillinen kiertosuuntainen voima, jonka murtanut nuo kuvaussuunnasta katsoen vasemmanpuoliset korvakkeet. Myös yläoikealle suuntaavan jalan akseliruuvin hattumutteri on kadonnut, mikä on tyypillinen Berlebachin ominaisuus.

    Kaikkia Berlebahcin osia on valmistajalta saatavana, joten kyselyä AnselA:n viestissä mainittuun osoitteeseen.

    Parikymmentä vuotta olen käyttänyt Berlebach Report 8043:a tuhansien kuvien ottamiseen. Nyttemmin nokalla Novoflexin keskikokoinen MagicBall. Tyytyväinen olen ollut; mukava kuljettaa ja siedettävä käyttää pakkasellakin. Muutaman kerran olen joutunut korvaamaan kadonneita ruuveja ja kerran puumurtuman saanut jalka pantiin Eri Keeperillä ja liimapuristimella alkuperäistä vastaavaan kuntoon. Minulle Berlebach on kelpo käyttöjalusta, en ole aiemmin tiennyt kuuluvani sen käyttäjänä herrasmiesluokkaan.
     
  15. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Jalustan jalat murtuivat. P*****!

    J.Vuokko, saisko kysyä, mitä meinaat tehdä homman hoitamiseksi?
     
  16. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    63
    48
    Vs: Jalustan jalat murtuivat. P*****!

    Odotan tehtaan vastausta. Jos ei mene takuuna niin vähiin taitaa jäädä tekemiset. Tätä ei ihan jeesusteipillä ja plastic paddingilla korjata.
     
  17. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Jalustan jalat murtuivat. P*****!

    Joo, jos ei mene takuun piikkiin ja jos varaosa hinnoittelu on samaa luokkaa kuin monella muulla alalla, niin kai tuo kruunukin maksaa saman kuin koko jalusta.
    Muistelen kun TM aikoinaan testasi 4-6hp perämoottoreita ja mukana oli tuttuun tapaan myös määrättyjen useimmin tarvittavien varaosien hintoja. Mercuryn pelkkä riki, eli se moottorista alaspäin vievä runko jonka alapäässä on kulmavaihde potkurin akselille, maksoi enemmän kuin koko perämoottori. Kuten TM testaaja oli kirjoittanut "Lievästi sanottuna uskomaton juttu!", mutta mikäs on hinnoitellessa, rikihän on se ekana hajoava osa potkurin jälkeen kun ajellaan kiville, ja näillä pienvene moottoreilla juuri kiville ajetaankin, koska näillä kavereilla ei mitään merikortteja ole, maahantuoja tykkäsi ja vakuutusyhtiöt nostivat vakuutusmaksujaan.
     
  18. Vs: Jalustan jalat murtuivat. P*****!

    Tuo on joka tapauksessa nyt aika korjaamaton osa. Mitä tapahtuu jos tuota ehjää osaa, sen jalkaa kiristää? Murtuuko ihan samalla tavalla? Valuvialta, huonolta kamaltahan tuo äkiä katsoen näyttää...
     
  19. sahe69

    sahe69 Well-Known Member

    10 276
    47
    48
    Vs: Jalustan jalat murtuivat. P*****!

    ^ voipi muuten hyvinkin olla että tuon ruuvin ylikiristäminen murtaa tuon valupalan. Valuviasta tuskin on kysymys kun kaksi vierekkäistä palaa ovat murtuneet samalla tavalla. Rakenne ei vaan kestä tuota eli on ehkä puutteellisesti suunniteltu.
     
  20. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Jalustan jalat murtuivat. P*****!

    Sanoisin, että puutteellisesti suunniteltu, noin monimutkaista osaa ei pitäisi tehdä yhdestä kappaleesta, liika integrointi tuottaa kalliita muotteja, kalliita osia ja kalliita remontteja koska korjaaminen tarkoittaa liian ison ja kalliin osan vaihtoa.
    Noiden korvakkeiden pitäisi olla mekaanisesti kiinni itse kruunussa, rikkoutuneita kierteitäkin voi korjata, mutta ei valun murtumista, tosin kuten aiemmin kerroin, uskoisin noiden korvakkeiden olevan korvattavissa mekaanisesti kiinnitetyillä korvauspaloilla.