Vs: Mahdollisimman hyvä kone kuvankäsittelyyn Juuri tätä mäkin yritin tuoda esille mun puheenvuorossa. Että elely viimevuoden pc:n kanssa on sitä että alkaa himottamaan kaikennäkönen ,D Macintosh koneilla näin ei käy, vaan elämässä on tyyneyttä ja mielenrauhaa eikä täydy seurata että mitä nyt pitäs ja mitä nyt pitäs että olis vähän sitä ja olis vähän tätä. Ja oma lehmä ei mulla ole ojassa vaan tämä on nyt sitä rautaista konsultointia. Rakentelen ihmisille koneita uusista ja vanhoista osista ja tiedän kaikesta kaiken. Siksi voin suositella jotakin joka on "asiakkaalle" sopivaa. Tipelle esim. suosittelen PCtä ja tuplapupla Xeon prosesseriposessoria. .. ei sitä rahaa voi määrättömästi naapurin postiluukustakaan laittaa - näitä meidän rahamiesten ongelmia.
Vs: Mahdollisimman hyvä kone kuvankäsittelyyn Komppaan. Enpä olisi osannut itsekään sitä tämän paremmin ilmaista. Että elämä voi ollakin joskus niin yksinkertaista...
Vs: Mahdollisimman hyvä kone kuvankäsittelyyn Tämän vuoksi minäkin aloin "luopioksi" , kun kyllästyin ainaiseen rakenteluun. Olen eräänkin koneen myös rakentanut itselle, kavereille, tuntuntuntuntutuille, serkun kaimoille sun muille. Ja teen sen vastakin jos joku haluaa (lue: maksaa siitä hyvästä), mutta en enää itse sitä rumbaa jaksa. Juuri tuo tietoisuus siitä, että tuli tehokkaampi näytönohjain/prossu sun muu, piti yllä sitä varustelukierrettä, vaikkei oikesti olisi edes ollut tarvis. Näin siis minulla. Mutta kuten todettu, jotakinen tekee niinkuin parhaaksi näkee, tässä on nyt ehdotettu kaikenlaisia kokoonpanoja. Itse pidän juuri tuota helppokäyttöisyyttä mukavana asiana. Ei tästä enempää minun osalta.
Vs: Mahdollisimman hyvä kone kuvankäsittelyyn Miten muuten yleensä, mitkä asiat nyt sitten on kuinka keskeisiä jos haluaa kuvankäsittelyn olevan nopeaa, onko esim muistilla enemmän merkitystä kuin prosessorilla, entä vaikuttaako näytönohjain muuhun kuin pelaamisen? Onko eri tehtävillä kuvankäsittelyssä merkitystä mitä koneelta vaaditaan?
Vs: Mahdollisimman hyvä kone kuvankäsittelyyn Muisti on tärkeää ja sitä olisi hyvä olla sen verran, kuin kuvakoko vaati (Photoshop = about 15x kuvakoko). XP:llä on tapana käyttää kiintolevyä käyttömuistina, jos muisti loppuu... ja tunnetusti se ei ole aivan niin nopeaa, kuin käyttömuistin käyttäminen. Prosessorin laskuteho vaikuttaa aina, kun esim. jotain filsuja yms., konvertointeja eri tiedostomuotoon yms. käytetään kuvankäsittelyssä. Yhtä tärkeä osa, kuin riittävä muisti. Selkein ero tulee RAW-käännössä, kun sen teet batchinä, varsinkin jos on tarkoitus ko. aika tehdä jotain muuta. Näytönohjain ei vielä ole käytettävissä varsinaisesti ohjelmille muuten kuin siihen näytön ohjaamiseen, mutta DX10 kai osaa käyttää myös näytönohjaimen muistia hyväkseen käyttömuistina. Käytännössä tän hetken vehkeillä ei merkitystä, jos muisti riittää muutoin. Jos haluaa isoresoluutoioisia näyttöjä 2kpl, niin tuo kannatta tarkastaa, löytyykö ohjaimesta potku. Vanhoilla CRT-monitoreilla 2D suorityskyky on merkittävämpi, kuin lituilla. Joistain ohjaimista löytyy 10bit gammakorjaus, jopa 14bit, joka tuo sopivan näytön kanssa värisyvyyttä lisää. Käytännössä perus kuvankäsittelyyn riittää vaikkapa Matrox P650, G550. Sitten jos pelaat, niin pitää olla 'ajan hermoilla', koska pelit tulee pienellä viiveellä käyttämään kaikki kehitetyn teknologian mahdollisuudet ollakseen näyttävempiä. Oikeastaan kaikki vaikuttaa kaikkeen ja ketju on niin vahva, kuin sen heikoin lenkki. Nopea kovalevy (esim. Raptor 74Gb x 2 +talletuskapasiteettiä varten oma levy) Riittävä muisti (esim. sen mitä Photoshop osaa käyttää, eli 3Gb 32bit järjestelmässä, enemmän 64bit järjestelmässä) Riittävä laskentateho, (dualcoret varmasti piisaa jo digikameran kuville, skannit 67:sta erikseen) Oikea optimointi (scratchit oikein PS:stä, virustutkat ja niiden asetukset, muiden ohjelmien käyttö kuvankäs. aikana jne, turhat pois.) Riittävä näytönohjain (vaikkapa em. Matrox P650) Hyvät näytöt, miel. 2kpl, mutta tottumuskysymys tämäkin.
Vs: Mahdollisimman hyvä kone kuvankäsittelyyn Näytönohjaimella ei kuvankäsittelyssä juurikaan ole merkitystä (kunhan kuva vain on hyvälaatuista ja resoluutio on riittävä). Suurten kuvien käsittelystä ei pienellä muistimäärällä tule mitään. Itse käsittelen noin 15 megapikselin kuvia, ja mieluummin käytän 2 gigan muistilla olevaa konetta kuin sitä muuten yhtä nopeaa konetta, jossa on muistia vain yksi giga. Mun mielestä voisit muistia ostaa vaikka neljä gigaa, jos teet tosi raskasta kuvankäsittelyä. Jos rahaa jää, niin sen voi käyttää prosessoreihin (tai vaikka viin...) oman tahdon mukaan. Luulisin, että tuollainen Raptor on turhan nopea kiintolevy kuvankäsittelyyn. Ei nopeudessa mitään vikaa ole, mutta hinta on melkoinen kapasiteettiin nähden. Jotenkin tuntuu, että tuon rahan voisi käyttää järkevämminkin. Kovalevyähän ei kuitenkaan tarvita kuin kuvan lataamiseen ja tallentamiseen; kaiken tässä välissä tapahtuvan muokkauksen voi tehdä ilman massamuistin apua.
Vs: Mahdollisimman hyvä kone kuvankäsittelyyn KUn nyt tässä on keskusteltu koneen uusinnasta ja suositeltu mäkkiä ja muita, niin mitenks se on noiden lisenssien kanssa. Voipiko CS 2:n PC lisenssin muuttaa suoraan mäkki lisenssiksi vai vahtaako euro taas omistajaa? mitenkäs saapiko mäkkiin näitä yleisimpiä kääntäjiä. Adoben ohjelmat ainakin saa mutta muita? iView Media Pro? SilferFast? Kun itselläni on nyt ollut PC:lle tuo CS2 ja ritke ja tuota liktroomiakin on kokeiltu (RSP lisenssi on) niin pelkään kuluihin menevän myös näiden lisenssien muutoksen mäkille. Ja muut tarvittavat ohjelmat päälle. Taitaa tulla kallis vaihdos?
Vs: Mahdollisimman hyvä kone kuvankäsittelyyn iView Media Pron lisenssiehdot näyttävät noudattelevan CS2:n linjaa. Ao. on suoraan sivulta http://www.iview-multimedia.com/orders/licensing.php: Licensing and Platform When you purchase iView software your license is platform independent. You may deploy your software (iView MediaPro) on which ever platform you choose.
Vs: Mahdollisimman hyvä kone kuvankäsittelyyn Mutta onnistuuko plattiksen vaihto samaan rahaan? Eka kerrallahan sen voi valita toki kumman haluaa. Se asennuspaketti kun pitäisi kuitenkin saada mäkkiin. Onko joku tehnyt moisen vaihdon ja voisi kertoa kokemuksia?
Vs: Mahdollisimman hyvä kone kuvankäsittelyyn Mä itseasiassa tiedustelin Photoshopin osalta tän asian, kun kannettavan toisena vaihtoehtona oli mäkki. Sulla on oikeus asentaa se 2:een eri koneeseen, joskaan et saa samaan aikaan käyttää. (tarkoittaa käytännössä, että on 1 omistaja ja pöytä+kannettava). Ilmoitus vaan ja saat Cross-platformina asentaa sen photarin myös siihen mäkkiin. Taitavat vielä lähettää sulle mäkkiin sopivan ohjelmalevyn erikseen Eli ainakaan Photoshop CS2:en asentaminen eri järjestelmiin ei maksa mitään, jos se johonkin on ostettu.
Vs: Mahdollisimman hyvä kone kuvankäsittelyyn Kiitos, tämä tieto on tärkeä, kun kohtapuoliin minäkin suunnittelen laitteen vaihtoa. Olisi pakko katsella vain PC puolta, jos pitäisi ostaa lisenssit uusiksi.