Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Mahdollisen kalliomaalauksen kuvaaminen

Keskustelu osiossa 'Kuvankäsittelynurkkaus' , aloittajana motris, 6 Toukokuu 2022.

  1. motris

    motris Well-Known Member

    4 708
    703
    113
    Tällainen hypoteettinen kysymys.

    Jos on kallio, jossa näen omin silmin mahdollisen kalliomaalauksen, mutta en voi olla varma.

    Miten tulisi kuvata? Punaisella tai oranssilla suotimella? Vaiko vihreällä?

    Ja säädöt sitten esim. PS:ssä?
     
  2. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 142
    1 186
    113
    Eikös se riipu sen kallion (ei siis maalauksen) väristä? Itse maalauksen värikylläisyyttä voi sitten photarissa lisätä tai kokeilla vaikka Nikissä Contrast Colour Range-filtteriä
     
    motris tykkää tästä.
  3. motris

    motris Well-Known Member

    4 708
    703
    113
    Nii. En oikein tiijä, kumman värillä sitten enemmän merkitystä. Kallio kun on aika kirjavaa ja mahdollinen maalaus taas voi olla hyvinkin haalistunut. Lähinnä siis se, että saisi punaisen sävyä valotettua siten, että sen saisi erottumaan jo valotuksessa. Onko se sitten säätäessä tummempana vai vaaleampana; sillä ei kai merkitystä..? Tarkoitus kun saada (mahdollisia noin saman sävyisiä) kuvioita esiin.

    Tää ajatus on lähtenyt oikeastaan siitä, että Nuuksiossa yhdestä kalliosta bongasin viime syksynä sen kaltaista, että voisi olla maalauksia, mutta on hyvin hankala sanoa. Vielä kun on parin-kolmen metrin korkeudella, johon hankala päästä ja vielä hankalampi kuvata. Parin kilometrin päässä siitä paikasta on todettuja maalauksia. Siksi oikeastaan kiinnostaa.
     
  4. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 142
    1 186
    113
    Eivätkös tuollaiset kalliot ole usein sinertäviä, auttaisiko ihan vain punainen suodin?
     
    motris tykkää tästä.
  5. Heiskis

    Heiskis Active Member

    515
    62
    28
    Colour enhancer/red intensifier filtteriä olen itse käyttänyt...filtterillä kalliomaalaus näkyy - mutta ilman filtteriä ei juurikaan.

    Omassa filtterissäni on polaroid mukana - joten en ole varma miten paljon kuviin vaikuttaa heijastumien väheneminen.
     
    motris tykkää tästä.
  6. motris

    motris Well-Known Member

    4 708
    703
    113
    Kiitoksia. Tässä tietysti sekin, että en toisaalta haluaisi hirvittävästi panostaa uusiin filttereihin. Ja toisaalta huudella pitkin kyliä ennen kuin itse saan edes pientä varmuutta.
     
  7. JPu

    JPu Well-Known Member

    5 398
    179
    63
    maalaus ei varmaan katoa juosten, joten ota kuva ihan vaan perusarvoilla. Testaa photarilla ja sen suotimilla mikä nostaa parhaiten sen mitä tavoittelet esiin ja vasta sitten kokeilemaan oikein suotimin. Luulisi, että löytyy joku ryhmästä, joka vaikka lainaa yhteen kuvaan ko. suotimen?, ei ihan kaikkea tarvitse itse omistaa..
     
  8. motris

    motris Well-Known Member

    4 708
    703
    113
    Joo. No siis en nyt niin halua paikalla juosta testailemassa. Ja tämä ylipäätään mulle vähän vierasta aluetta.

    Pokkarilla kuvailin syksyllä, mutta en saanut mitään säädyllistä.

    Museon kanssa lähes viikottain tekemisissä työn puolesta, joten myös uskottavuus jollain astelle tässä, jos intendettejä aion juoksuttaa.

    Olen jo saanut ns. paskaa niskaani ihan toisaalla, kun asukkaana kysellyt. Itse asiassa tiedän jo nyt, että menee tod.näk. kho:n kautta. (Ilman minuakin).

    Nyt tässä ei tällaisesta pitäisi olla kyse, mutta haluan vaan jotain pohjaa.
     
  9. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 427
    3 056
    113
    Asiaa on tarkasteltu melko perusteellisesti sivulla

    Kalliomaalausten dokumentointi laajennetulla optisella kaistalla

    Tarkoitukseen on myös tehty oma kuvankäsittelyohjelmansa, joka Open Source -tyyppisenä on ilmainen:

    ImageJ - Wikipedia
    Siihen on sitten vielä plugari nimeltä Dstretch nimenomaan kalliomaalausten dokumentointiin.

    Jos haluat kokeilla infrapunalla, on minulla jossain nurkissa joutilas D70, josta on IR-suodin poistettu, se toimii laajemmalla spektrillä.
     
    motris tykkää tästä.
  10. motris

    motris Well-Known Member

    4 708
    703
    113
    Kiitos tarjouksesta. Tuosta Dstrechistä on näköjään Android-versiokin. Maksullinen tosin.

    Käyn varmaan lähiaikoina vielä uudestaan katsomassa, ja omalla kameralla kuvaamassa. Silloin syksyllä oli jo vähän kiire pimeää pakoon, niin en niin hyvin enää edes muista tarkkaan paikkaa. Tällä viikolla ajattelin jo käydä, mutta keskiviikkona oli vielä sen verran lunta ja märkää, etten viitsinyt. Se kun on sellaisen ryteikön keskellä.
     
  11. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Viimeksi muokattu: 8 Toukokuu 2022
  12. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    (Sitten voisi tarkistaa mitä tekniikoista kerrotaan kirjoissa. Ismo Luukkonen ja teos Suomen esihistorialliset kalliomaalaukset mainittu. Hennot kuvat kalliossa vievät vuosituhansien taakse – turkulainen Ismo Luukkonen on kuvannut kalliomaalauksia ympäri Suomen )

    Suomen esihistorialliset kalliomaalaukset | Kirjastot.fi

    kirjallisuutta

    Ismo Luukkonen photography

    Kas vielä tänään julkaistu samalla otsikolla eri lehdessä. Juttu alkaa kyllä eri lauseilla. "Ismo Luukkonen kiinnostui kalliomaalauksista opiskellessaan valokuvausta Turun taiteen ja viestinnän oppilaitoksessa. Hän muistaa tarkalleen päivän, kun 12..."

    Maksumuuri. Hennot kuvat kalliossa vievät vuosituhansien taakse – Ismo Luukkonen on kuvannut kalliomaalauksia ympäri Suomen
     
    Viimeksi muokattu: 8 Toukokuu 2022
  13. JPu

    JPu Well-Known Member

    5 398
    179
    63
    Eihän sinun tarvitsekaan, jos kerran olet jo kuvia ottanut, hae parhaiten kuvasta esiinh nostavat säätimet ja käy kerran kuvaamassa asiaan parhaiten sopivien suotimien kanssa. Toki myös hyvin valotetut perusarvoila kuvatut "hyvällä" kameralla otetut kannattaa kuvata vaan varalle talteen, ellei säädöt sittenkään olleet parhaat.. ja jos kelvollista ei saa, ehkä ei ole kelvollista enää jäljellä, joskus historian etsinnässä on hyväksyttävä sekin, että kelvollsta ei ole enää jäljellä. (tai ehkä on jossain muualla)
     
    motris tykkää tästä.
  14. motris

    motris Well-Known Member

    4 708
    703
    113
    Joo. Kävin tänään katsomassa. Nyt olen 95 % varma ettei ole maalauksia. Kattelin jo tarkemmin paikalla, niin varmaan jäkälä ja graniitti, jotka sai aikaan vaikutelman silloin syksyllä.
     
    JPu tykkää tästä.
  15. motris

    motris Well-Known Member

    4 708
    703
    113
    Tähän vielä, että tosiaan aika hankala saada ihan pokkarilla tms. kuvia, jos epäselvää. Vaikka säätelisi miten, niin vaikuttaa jäävän jossiteltavaa.

    Jos haluaa tarkemmin tutkiskella, niin varmaan jonkun tuollaisen modatun kameran vaatisi. Tai ainakin helpottaisi. Ja ainakin tuon Sakken linkkaaman pdf:n mukaan vuodenaikakin vaikuttaa näkyvyyteen.

    Itse en ole kalliomaalauksiin oikeastaan mitenkään perehtynyt. Eikä ne ole olleet mitenkään erityisesti mielenkiinnon kohteina. Ajan mittaan aina silloin tällöin on tullut eteen sellaisia paikkoja, joissa jäänyt miettimään. Yleensä tosiaan jäkälät ja graniitti vaikuttaa todennäköisemmältä.

    Tätä nimenomaista paikkaa jäin vaan miettimään nyt enemmän.

    Pähkäilyä... Sellaisen huomion olen nyt itse tehnyt, että ainakin osassa kalliomaalauksia maalauspaikat vaikuttaisi olevan sellaisia paikkoja, joissa voisi olla ollut luontevaa ajaa esim. hirvi kalliojyrkänteeltä alas siten, että vähintään jyrkänteen alla saadaan saaliiksi. Maalaukset olisi merkintöjä näistä tms. Ja tätä tukisi myös se, että Suomessa pyyntikuoppametsästystä on harrastettu aika pitkällä ajalla. Miten paljon shamanismiin ym. liittyy... joskus 4000 vuotta sitten ihmisen odotettu elinikä oli luokkaa 20 vuotta, joten voisi kuvitella, että yhden suurriistan metsästäminen on voinut johtaa esim. yhden metsästäjän kuolemaan.

    Paikkahan on joiltain osin vähän samankaltainen kuin Nuuksiossa Jäniskallion maalauspaikka. Tosin ei järven/lammen rannalla, mutta ympäristöltään. Jonkun verran paikalla on uutta kulumaa, joten en tiijä onko muutkin pohtineet samaa. Toisaalta on puiston yksityiskiinteistöön rajoittuvalla rajalla.

    Jos jotain kiinnostaa, niin voin laittaa koordinaatit. Mutta tosiaan itse olen noin 95 % varma, että maalauksia ei ole ainakaan eilisen lähemmän pähkäilyn perusteella, juuri siinä.

    kallio.PNG