Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Magenta kalvo Ilfordissa

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana juhaa, 19 Maaliskuu 2006.

1. juhaa

juhaa Active Member

8 059
    2
    38
    Mitä ihmettä? Kuvaillut tässä muutaman rulla Ilfordin HP5+:aa. Pakettiin oli tullut lisäteksti "Harman technology". Onkos tämä Harman Kodakilla duunissa, kun ny filkoissa on semmonen samanlainen magenta kalvo kuin T:maxeissakin ja kiinnittää saa tolkuttoman kauan, että siitä pääsee eroon. Mitä helvettiä, kysyy aloittelija?

2. matti fixasi ongelman nostamalla huuhtelun lämpötilaa.

3. voisitteko kertoa aiheesta hieman lisää, kiinnostaa mua, mutta antamillanne
    tiedoilla en pääse asiaan kiinni ?
    -kannattaako siis huomioida kehitettäessä ja kuinka kauan pitää kiinnittää ?

4. Teemu Laine

Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

4 725
    125
    63
    Itse pääsin t-max:n violetista hunnusta eroon myös hoitamalla loppuhuuhtelun vähän kuumemmalla vedellä. Kiinnitysaika ei ratkaisevasti tuon hunnun poistumiseen vaikuta omien vähäisten testien perusteella.

5. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48
    Minä taas en ole huomannut mitään huntu-ongelmaa o.o
    Prosessointi mulla on 22°C -lämpötilassa ja loppupesu sitten "suunnilleen sama", ts. voi heittää pari astetta ylös/alaspäin.

6. juhaa

juhaa Active Member

8 059
    2
    38
    Auttoi, kiitos neuvosta. Huuhteluveden piti olla n. 20 asteista, mutta näemmä tovin valvomattoman lorotuksen jälkeen vesi jäähtyi aikas reippaasti. Enpäs osannu tuota epäillä. Näin noviisia vietiin taas kuin kukkoa kanalassa -vai miten se sanonta menikään...