Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Märkälevy kokeilua

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana RDahl, 7 Helmikuu 2014.

  1. JarzaS

    JarzaS Active Member

    1 980
    0
    36
  2. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Märkälevy kokeilua

    Näyttäisi tuo pimiö aika pieneltä. Jos pitää kollodium levittää ja hopeanitraatissa herkistää sekä kuvaamisen jälkeen kehittää ja kiinnittää niin missä ne kaikki astiat on? Ei taida olla aikaa vaihdella astioita ulos ja sisään.
     
  3. JarzaS

    JarzaS Active Member

    1 980
    0
    36
    Vs: Märkälevy kokeilua

    Kollodioninhan voi levittää ulkona, valossa. sitäpaitsi jos sitä alkais lotraamaan tuossa hupussa niin taitais eetteri tehdä tehtävänsä melko nopeasti :D
    Hopeanitraatti pystydippitankkiin.
    Kehitettä varten suoja-allas telineeseen jonka alla kiinniteallas.

    No, Isolla levyllä voi tulla ahdasta, Tolla mun 10x15cm pokkarilla vois onnistuakin.

    Taitaa mulla tuon homman startti vielä venähtää kun laskeskelin että tuolle 10x15cm kameralle starttipaketin hinta olis reilu Melkeen 400€ siis levyt ja kemiat. Siihen vielä sitten se pimiöteltta ja astiat. ym pikkusälää.
    Mutta homma on nyt budjetoitu. Syödään hernesoppaa ;)
     
  4. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Märkälevy kokeilua

    Rahastahan tää homma ei ole kiinni. Aika on se joka tökii...ei kerkiä millään...ku on niin pitkät noi valotusajatkin.
     
  5. Vs: Märkälevy kokeilua

    Unkarissa kuvailivat turisteja isolla galleriakameralla, muistaakseni prosessi oli ambrotypia. Pimiönä oli sellainen ehkä 1 neliömetrin puuvaunu jollaisia kaiketi käyttivät katukuvaajat myös silloin joskus. Jumalaton dunkkis tuli kemioista jo pelkästään kun seisoi vieressä siinä kun ulkoilmassa kehittelivät. Ja paljain käsin tietysti. Tosin en tiedä minkälaisia myrkkyjä ambrotypiassa käytetään, ovatko kuinkakin haitallisia, koitin pysytellä varmuuden vuoksi tuulen yläpuolella.
     
  6. RDahl

    RDahl Ylläpidon jäsen

    7 892
    116
    63
    Vs: Märkälevy kokeilua

    Se kollodioni on se haitallisin, siinä kun on sitä eetteriä, tietysti on olemassa myös (muistaakseni) etteritönkin vaihtoehto. Mutta joo, jonkun matkapimiön se vaatii, mulla on se pilkkiteltta :)
     
  7. jaaggo

    jaaggo Member

    72
    0
    6
    Vs: Märkälevy kokeilua

    Onko porukalla ollut ongelmia lakan kanssa? Itse oon kokeillu kolmea eri lakkaa, mamut photon lakkaa, hopeavedoksen lakkaa ja sitten ihan perus akryylilakkaa. Toi akryylilakka on ollut noista varmaan paras vaikkakin sitä on vähän ikävä suihkutella spraypullolla siihen päälle. Ja se mun ongelma noiden lakkojen kanssa on siis ollut se, että lakka tummentaa kuvaa huomattavan paljon ja periaatteessa pilaa oikein valotetun kuvan. Jos olisi mahdollista niin jättäisin koko lakkaamisen väliin, mutta pakkohan se kuva on suojata...
     
  8. Vs: Märkälevy kokeilua

    Kokeiles huviksesi Renaissance Waxia
    http://www.museoidenhankintakeskus.fi/product/24/renaissance--mikrokristallivaha
     
  9. jaaggo

    jaaggo Member

    72
    0
    6
  10. ervastu

    ervastu Member

    133
    2
    18
    Vs: Märkälevy kokeilua

    Tjänare, alla!

    Olin viime viikolla Mamut Photon omistajan Rasto Cambalin kotona Prahassa neljä päivää tekemässä märkälevyjä, lith printtejä, bromoilia ja argentotypejä. Ohessa kuva ensimmäisestä koskaan alusta loppuun tekemästäni levystä. Nyt hommat jatkuvat omalla työhuoneella Helsingissä, ehkä saan joskus lisää kuvia tännekin laitettua. Pystyn tällä hetkellä tekemään itse 4x5 levyjä sekä vähän erikoisempaa, noin 6x8tms levyä.

    Rastolla oli aikamoiset fasiliteetit märkälevyjen ja muiden vaihtoehtoisten tekniikoiden tekemiseen ja aika mainio tyyppi noin muutenkin. Erittäin hienoja levyjä ja printtejä oli joka hylly ja nurkka täynnä Rastolla ja tyttöystävällään Michaelalla muutenkin.

    Aika vähän postittelen tänne foorumille, mutta olisi tietysti ihan mukava tavata muitakin märkälevykuvaajia, porukkaa tuntuu olevan keski-Eurooppaan verrattuna aika vähän täällä Härmässä...

    P.S. Raston myymä varnish toimi ihan hyvin, ei ollut mitään kummempia ongelmia vaikka toki levy hieman tummenee (ei kuitenkaan minusta mitenkään ongelmaksi asti, kun ottaa tämän huomioon jo kuvatessa). 
     

    Liitetyt tiedostot:

    • ania2.jpg
      ania2.jpg
      Tiedostokoko:
      278,3 KB
      Katsottu:
      962
  11. Vs: Märkälevy kokeilua

    Hienoo
    Kyllähän täällä härmässä märkäkuvaajia näyttää olevan jo aika monta, hyvä niin !
    Missä päin Ervastu vaikutat ?
     
  12. ervastu

    ervastu Member

    133
    2
    18
    Vs: Märkälevy kokeilua

    Moi!

    Okei, loistava juttu. Jossakin vaiheessa koitin etsiä märkälevymenoa enkä oikein löytänyt mitään, jäin kai sitten väärään käsitykseen - ja hyvä niin.

    Asun itse Helsingissä, missäs muut?

     
  13. RDahl

    RDahl Ylläpidon jäsen

    7 892
    116
    63
    Vs: Märkälevy kokeilua

    Helsingissä vaikutetaan :) Itse olen Raston tavannut hätäisesti Länsisatamassa, kun sain/ostin häneltä kemioita :)
     
  14. JarzaS

    JarzaS Active Member

    1 980
    0
    36
    Vs: Märkälevy kokeilua

    Itsellä ei vielä ole mahdollisuutta märkälevyä tehdä mutta vakaa tarkoitus on saada tarvikkeet ja kemiat tässä talven aikana kasaan ja aloittaa hommaa kevätpuolella kun taas luonnon valoa alkaa olemaan tarpeeksi.
    kesällä olin mukana killinkoskella järkätyssä työpajassa jota Late oli vetämässä. Homma kolahti niin lujasti että ei päivääkään ettei tuota suunnittelisi alkuun. Tän hetken kamera tuohon hommaan antaa 10x15cm kokoista levyä. Isompaa olisi hinku hankkia mutta tuolla pitää päästä alkuun. Tosin kun tuo on jo erikoisempi koko, pitää ainakin mamutilta alumiinilevyä tilata heti niin paljon että riittää varmaan loppuiäksi ;)
    Ai niin se vaikutusalue. Jämsässä oleskelen mutta kuvaamiseen on tarkoitus tosissaan hankkia liikuteltava pimiö ja töissä pääsee/joutuu ajelemaan ympäri Suomea.
     
  15. ervastu

    ervastu Member

    133
    2
    18
    Vs: Märkälevy kokeilua

    Mahtava kuulla, että innostuneita on. Mulla on pieni työhuone Vallilassa, missä duunailen näitä ja pystyn talven pimeydessäkin studiovaloilla kyllä tekemään, tervetuloa käymään jos joskus satutte holleille!

    Mulla kävi ihan samansuuntaisesti märkälevyjen kanssa, kun niihin ensimmäistä kertaa törmäsin. Vaikutus oli valtava ja päätin heti, että niitä on itsekin päästävä tekemään. Oon niin alussa kuin vaan voi olla, mutta mikäs siinä, kokeilunhalu on aika valtava.

    Tapasitko RDahl Raston nyt ihan hetki sitten? Oli ollut lomailemassa Juukalla, jossa olivat kuulemma saunaa käyttäneet sienien kuivaamiseen...:D
     
  16. Vs: Märkälevy kokeilua

    Itse räpellän  levyjen kanssa Nokialla.
     
  17. RDahl

    RDahl Ylläpidon jäsen

    7 892
    116
    63
    Vs: Märkälevy kokeilua

    Juu, ei siitä kauaa ole, muutama viikko, kun Rasto ja kumppanit olivat juuri tulossa Juuasta. Vuoden verran tai toista olen näitä kokeiluja tehnyt. Kantapään kautta :)
     
  18. Vs: Märkälevy kokeilua

    Itellä lähti koko homma käynyiin tän videon nähtyäni muutama vuosi sitten....
    SILVER & LIGHT
     
  19. Haapalahti

    Haapalahti Active Member

    2 347
    8
    38
    Vs: Märkälevy kokeilua

    Olisko tarpeen järjestellä kokoontumista märkälevyjen kanssa puuhasteleville?
     
  20. ervastu

    ervastu Member

    133
    2
    18
    Vs: Märkälevy kokeilua

    Saman videon oon minäkin nähnyt ja kaverin puuhailuja seurannut muutenkin. Erittäin inspiroivaa jälkeä kyllä. Tekisi oikeastaan itsekin mieli räpeltää Holgasta kätevä märkälevykamera :)

    Tapaamiselle iso thumbs up, jos vain saadaan aikataulut sopimaan!