Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Märkälevy kokeilua

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana RDahl, 7 Helmikuu 2014.

  1. Kimo

    Kimo Well-Known Member

    12 411
    1 064
    113
    Vs: Märkälevy kokeilua

    Tosiaan, suorastaan himottava :)
     
  2. RDahl

    RDahl Ylläpidon jäsen

    7 892
    116
    63
    Vs: Märkälevy kokeilua

    Tintype alumiinille suoraan.
     
  3. RDahl

    RDahl Ylläpidon jäsen

    7 892
    116
    63
  4. JarzaS

    JarzaS Active Member

    1 980
    0
    36
    Vs: Märkälevy kokeilua

    Nostetaas tätä ketjua kun on tullut mulle (ja varmaan muutamalle muulekin) ajankohtaisemmaksi killinkoskella tarttuneen kuumeen myötä.

    Mikä (käytännön kokemuksia) kollodionin järkevä säilytys/käyttöikä. Tuli myös mieleen yhtä kollodionin sekoitusohjetta ja tuota kemiaa lukiess että voisko ton tehdä tavallaan 2-komponenttisena kun ymmärsin että ongelmana on jodin erottuminen seoksesta jolloin seoksen ionisaatio heikkenee. Tuonkin pystyisi vielä fiksaamaan vähän kun lisää seokseen hiukan pirtua. Vaikka englannin osaankin melko hyvin, toi kemian termistö on mulle melko hepreaa.

    Toinen mikä mulla herättää kysymyksiä on toi pimiö. Mulla ei kotona ole juurikaan kuvattavaa tolla tekniikalla joten kentälle tekisi mieli. Minkälainen reissupimiö.  Oonko jostain ymmärtänyt oikein että ainakin Raimo on käyttänyt jonkinlaista telttapimiötä. Kurssillakin oli puhetta pilkkiteltasta. Jotain googlettamalla löytyikin mutta kun noiden speksit ei oikeen kerro miten ne soveltuu pimiötyöskentelyyn. Joten vinkkejä laipais tähänkin.
     
  5. Vs: Märkälevy kokeilua

    Käyttökollodium säilyy melko hyvin... kuukausia, vaikka väri muuttuukin. Kadmiumkollodiumit on yleensä säilyvimpiä.

    Kaksikomponenttikollodiumit toimii hyvin, etsi vaikka Quinn Jacobsonin "Old Guy" tai "New Guy" -reseptit.

    Pilkkiteltta on mainio kenttäpimiö kollodiumille, itse käytin sellaista vuosi sitten Kanadan kuvausreissulla, jossa mentiin 5000 km, ja teltta pystytettiin kuvausta varten harva se päivä. Ajattelin itse asiassa kokeilla myös dagerrotypioiden herkistystä ja kehitystä samaisessa teltassa...
     
  6. JarzaS

    JarzaS Active Member

    1 980
    0
    36
    Vs: Märkälevy kokeilua

    Jep, Quinn Jacobsonin Chemical Pictures on hankittuna ja lueskeltukin jonkin verran (i-versiona)  ja tuosta taisinkin tuon ajatuksen löytää että kollodionia ei sekoittaisi kaikkea valmiiksi, Ymmärsin että värin muuttuessa punaiseen sen herkkyys myös heikkenee ja mietinkin että jos sitä ei kaikkea sekoittaisi valmiiksi asti. täytyypä lukea ajatuksella tuo uudestaan ja muistella vanhoja kemian oppeja.
    Mutta jos se säilyvyys on jopa kuukausia niin sitten ei mitään hätää, Pitää vaan kuvata ahkerasti.

    Levythän ei olleet kalliita, Mamut-Photosta jos tilaa, pitää tilata koko pelti kun mun kamera on 10x15cm. Tuosta pellilevystä tulee yli 129 kpl tällä koolla. joten saa ahkerasti kuvata ;) Hintaa 56€+rahdit.

    Noista pilkkiteltoista, löytyykö jotain suositusta mikä olisi hyväksi toimivaksi todettu, Kurssilla oli puhetta Salomon 3 mallista mutta tuolla googlettamalla löytyi kaikkea muuta kylläkin vaan ei telttaa. Eli nyt vinkkejä mistä ja mikä teltta.. vai pitääkö ostaa vanha hiace ;)
     
  7. dieselnovice

    dieselnovice Member

    94
    0
    6
    Vs: Märkälevy kokeilua

    Alkukesästä reenasin kenttäoloissa märkälevyilyä.
    Kaksiviikkoa testailin kotipihassa. Kaikki illat siinä meni vaikka muuta olis pitänyt tehdä.
    Pitkäviikonloppu sit kuvaamista. Pikkusen hyytyi ainekset ennen aikojaan.

    Kemikaalit oli Ollin sekottamia. Vuoden vanhoja, autotallissa säilöttyjä.
    Hyvin pelas kuukaudenpäivät. Siis sen aikaa kun oli tarvis.
    Vanhentuminen taitaa tapahtua haihtumalla.
    Umpinainen pullo säilyy mukavasti.

    Pimiön värkkäsin googlekuvahaun avulla. Pöydän päälle teltta pimennysverhoista. Rankana paripuurimaa ja paljon puristimia. Sattumalta löysin punaistakangasta.
    Pikkusen vuoti valoläpi mut ei haitannut, punaista kun oli.
    Pimiö joo. Toimiva ei.
    Telttaan tukehtuu. Kaasun määrä on järjetön. Käytin maalarin puolimaskia ja auttaa henkeen mut silmiin sattuu ja pahasti.
    Sotamallin nasse tai koneellinenilmanvaihto on jo hankintalistalla.
     
  8. Vs: Märkälevy kokeilua

    Teltta on eskimo3
    tuossa pätkä miten telktasta tehdään valonpitävä...
     
  9. JarzaS

    JarzaS Active Member

    1 980
    0
    36
    Vs: Märkälevy kokeilua

    Kiitos nyt alkoi löytymään
     
  10. Vs: Märkälevy kokeilua

    Tokmannin myymälöistä tai toknet.fi -verkkokaupasta saat Thunderbay RapidShack telttaa 2 tai 3 hengelle... ilmiselvä kopio Eskimosta paitsi että on hienompi ;) kaksivärisenä, musta-punainen. Ei taida löytyä valikoimasta näin kesäaikaan, mutta on tavannut tulla myyntiin vuosittain pilkkikauden alkaessa, loka-marraskuussa... hinta parhaimmillaan 95€ tienoilla.

    Itselläni on näitä kaksi, ja olen toimittanut joillekin kollodionisteille Eurooppaan, kun siellä on kuulemma hankala niitä löytää... myös Kanadan reissulla ei hävennyt yhtään Eskimon rinnalla.
     
  11. Vs: Märkälevy kokeilua

    Auton (farmarimallisen) peräluukku avattuna voi helposti työskennellä vaikka pahvilaatikosta kyhätyllä pimiöboksilla, olemme käyttäneet mm. märkälevytyöpajoissa...
     
  12. Vs: Märkälevy kokeilua

    Ahaa pitää ruveta pitää silmiä auki.
    Minkä kokoista levyä olet tehny tuossa teltassasi ?
     
  13. Vs: Märkälevy kokeilua

    Liitteenä vielä kuva tällaisesta pahvilaatikkopimiöstä. Ratkaisu ei välttämättä ole niin amatöörimäinen miltä ensi silmäyksellä näyttää, sillä kuvassa ovat märkälevyn ehkä arvostetuimmat auktoriteetit tällä hetkellä, George Eastman Housen valokuvahistorioitsija Mark Osterman ja vaimonsa France. :)
     

    Liitetyt tiedostot:

  14. Vs: Märkälevy kokeilua

    Teltassa on hyvin tilaa... itse olen tehnyt 8x10 tuumaista, mutta tilaa on isommallekin hyvin... ja assistentti tai pari mahtuu sisään myös.
     
  15. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Märkälevy kokeilua

    Aika vähän noita märkälevy kuvia on täällä ollut esillä. Late on niitä näytelly. Missä niitä voisi katsella enemmänkin?
     
  16. RDahl

    RDahl Ylläpidon jäsen

    7 892
    116
    63
    Vs: Märkälevy kokeilua

    Kunhan saan taas hopeanitraattia Englannista, niin alkaa tulla taas kuvia lisää. Samoin Tsekeistä on tulossa lisää alumiinilevyjä 10x12" kokoon leikattuna.
     
  17. Vs: Märkälevy kokeilua

    No, mulla on jotain skannauksia märkälevyistäkin tuolla:
    Wet Plate Collodion
     
  18. Keni

    Keni Well-Known Member

    6 380
    1 752
    113
    Vs: Märkälevy kokeilua

    Olipa hienoja, kiitos linkistä!
     
  19. JarzaS

    JarzaS Active Member

    1 980
    0
    36
    Vs: Märkälevy kokeilua

    Kyllä
     
  20. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Märkälevy kokeilua

    Tämä on otettu lasille märkälevytekniikalla. (ambrotype)
    Kuvaajana Late Järvinen.
     

    Liitetyt tiedostot: