Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Mäkiveto

Keskustelu osiossa 'Kuvat ja galleriat' , aloittajana Mamiya, 15 Maaliskuu 2025.

  1. Mamiya

    Mamiya Well-Known Member

    595
    1 170
    93
    Veto2.jpg Veto1.jpg Veto3.jpg
     
    Kona, kerzan ja Juha Koli tykkäävät tästä.
  2. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    3 737
    766
    113
    ^ Ei taida olla AdBlue, eikä muita päästöjenrajoitus-systeemejä käytössä...

    Hurjan näköistä savua…
     
  3. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    23 216
    3 528
    113
    Ei taida tulla ihan koneesta asti tuo savu. Näytösvehkeissä on usein systeemit, joilla ruiskutetaan savunestettä pakosarjaan.
     
  4. RB

    RB Well-Known Member

    9 459
    1 289
    113
    Siinäpä vireo aiheesta:


    Yks tuttu noita kiertää kuvailemassa.
     
  5. RB

    RB Well-Known Member

    9 459
    1 289
    113
    Vetotraktoreissa ruiskutetaan vettä painepesurin pumpulla sylintereihin, saadaan tehoja lisää…ei sitä tehdä näyttämisen takia.

    savu on osaksi vesihöyryä ja polttoainetta ruiskutetaan ainakin riittävästi.
     
  6. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    3 737
    766
    113
    Ahaa, olen kyllä kuullut, että polttomoottoreissa saatetaan käyttää viritystarkoituksessa vesi-/metanoliruiskutusta, tai miksei pelkää vettäkin. Joku kuulemma käytti tuulilasinpesunestettä.

    Sen veden määrän kanssa pitää varmaan olla tarkkana, sillä vesihän ei juurikaan puristu kokoon.

    Esim. joskus jollakin veneilijällä saattaa kesken ajon pudota jokin yleensä pieni perämoottori veteen, niin kun käyvään moottoriin menee enemmän vettä sisään, niin siinä saattaa käydä huonosti.

    Itse asiassa jossain erittäin voimakkaissa hydraulisissa järjestelmissä saatetaan käyttää vettä hydraulinesteenä öljyn sijasta juuri siksi, että vesi ei juurikaan puristu kokoon, kuten öljy hiukan tekee.

    Tosin siihen veden sekaan laitetaan yleensä hiukan öljyä, jotta eivät systeemit vallan ruostumaan rupea.
     
  7. RB

    RB Well-Known Member

    9 459
    1 289
    113
    Noissa traktoreista viritetyissä huippuvehkeissä on vakiona jotain 200-250 hv ja kierroksia 2500 r/min.
    Pullinkivahkeissä saattaa olla 1500-2500 hv tai ylikin. Kierroksia 6000 r/min. Turboja on peräkkäin 2 kpl ja ahtopaine lähentelee 10 kiloa.
    Sylinteriin ruiskutetaan runsaasti polttoainetta ja vettä, vesi kuulemma vie sylinteriin happea (en kyllä tätä ymmärrä) jolloin polttoaine palaa paremmin, tehoja enemmän ja vesi jäähdyttää moottoria. Ei oo ihme että noita koneita poksahtaa sillointällöin.
    Luokkia noilla koneilla on monia, viritysasteet vaihtelee.
    Ihan tarkkaan noiden vehkeiden nykyisistä teknisistä jutuista en tiedä mutta jotenkin tuollaisia ovat.

    Tehoja noissa on senverran että takarenkaat on pultattu vanteisiin ette siitä kohtaa lyö tyhjää ja vedossa ohjaaminen tapahtuu jarruilla.
    Tosi viritetyt Vetotraktorit eivät yleensä pärjää näissä mäkivetokisoissa, vedon luonne vähän erillainen.
     
    Jari_S tykkää tästä.
  8. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    3 737
    766
    113
    No, nestemäinen vesi (H2O) on muodostunut kahdesta alkuaineesta, vedystä ja hapesta.
     
  9. RB

    RB Well-Known Member

    9 459
    1 289
    113
    Niinhän se on…eli on löytynyt paikka missä vesikin palaa.
     
    Jari_S tykkää tästä.