Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Määrittele valokuvaaja

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana Anonymous, 2 Tammikuu 2006.

1. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36
    No sitten mäkin olisin valokuvaaja ja mä en ole. Mähän kuitenkin saan rahaa valokuvista ja kuvaamisesta mutta silti se on vain harrastus eikä mun taidoilla silti olla vielä valokuvaajia tai jos ollaan niin minusta sana valokuvaaja vaatii eteensä sanan harrastaja. Minusta sana valokuvaaja on enemmän kuin... ihan vain enemmän. Se on sitä ammattia mutta se on/voi olla muutakin. Kuten jo aiemmin selitin.

2. sf

sf

785
    0
    0
    Vähän sama fiilis mullakin on. Tosin melkein ylpistyin jo hiukan kun hiljattain sain postia eräältä toimeksiantajalta keneltä on jo useampikin kuvauskeikka tullut, kuoressa luki "Valokuvaaja Sami Funke"... ;o) Suurimman osan kuvista kuitenkin määrällisesti otan ja teen itseäni/koulubriiffejä varten, jonkin verran myös kyllä maksaville asiakkaille, eli prosentuaalisesti olen vielä kuitenkin harrastaja tms.

3. kama

kama

94
    0
    0
    Milloin susta harrastajavalokuvaajasta sitten tulee Valokuvaaja? No täysammattilaiseksi siirtyminen olisi sun määritelmän mukaan selvä juttu, mutta entä harrastaja/taidekuvaaja, joka saa rahaa kuvista vain silloin tällöin? Olisiko se silloin kun hän OLISI riittävän hyvä ryhtyäkseen täysammattilaiseksi, mutta ei halua? Kysyn tätä ihan kiinnostuksesta; mun mielestä se innokas amatööri on jo Valokuvaaja. :)

4. sf

sf

785
    0
    0
    Jos oikein tiukalle vedetään raja, niin esim. tämän koulutuksen jälkeen voi rehellisesti kutsua itseään valokuvaajaksi: http://www.vvi.fi/images/stories/kurssit/vat_esite.pdf

5. peet

peet Member

764
    0
    16
    Voi kutsua ammattivalokuvaajaksi, eikö? Entäpä me muut biljoona kameranheiluttajaa? Olemme kameran omistavia, jonkinasteista kuvainformaatiota sisältävien litteiden esineiden (kuva) tuottajia?

6. Anonymous

Anonymous Guest

Eikö olisi parempi laitaa rima korkeammalle, niinku vaikka ulkomaiseen huippu kouluun.
    Eikö toi Tampereen koulu ole vähän niinku opisto tasoa?

7. peet

peet Member

764
    0
    16
    Määrittele henkilö, joka määrittelee valokuvaajan.

8. Anonymous

Anonymous Guest

Jokainen saa määritellä.

9. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36
    Sovitaankos niin että ollaan ite mitä ollaan, jos halutaan olla Valokuvaajia niin olkoon kukin jos siltä tuntuu. Myös saa olla olematta Valokuvaaja. Hitto, loppujen lopuksi tämäkin on mielipideasia.

10. Totta, oikeastaan ainoastaan maailmanensteksikallein kolu olisi oikea märilemä. Valo kuvaajaksi kutsuttakoo vain niitä, joila se on otsan tatuotu.

"Vako kuvaja"

11. peet

peet Member

764
    0
    16
    Selvä, riittävän pitkällisten määritelmien sekamelskan jälkeen kootaan määritelmistä yhteenveto, joka olkoon sitten se Ainoa-Oikea-Totuus, josta varmasti jokainen tarvittaessa löytää oikeutuksen kutsua itseään valokuvaajaksi. Hallelujaa! ;)

12. Manu

Manu

190
    0
    0
    Vaikuttaa värikkäältä ja mielipiteitä herättävältä persoonalta tämä siren. Tahtikin on kova, noin 50 viestiä/päivä. Mulle on tullut mieleen eräiltä toisilta foorumeilta tuttu todellinen Pröö-kuvaaja.... mutta ei kai sentään...

13. Juu, parikin: yksi tosipröö (vrt. tosi-TV) ja yksi Valo Kuvaksen Harrastaja, mutta eikö niillä molemmilla ollut lievää vakavampi Leica-fetisismi. Näissä jutuista on ainakin vielä ollut se maailmankuulu pallo hukassa.

edit: tuli vielä yksi kolmaskin mieleen, mutta siitä ei sen enempiä.

14. juice

juice

912
    0
    0
    Mutta entä se Jaana...
    Kertokaa nyt mulle mitä olette tuosta mieltä? a, b, c, d?

Minkä skenaarion mukaan Jaanaa voi kutsua valokuvaajaksi, jokaisessa tapauksessa hän itse oli tyytyväinen ottamaansa kuvaan vaikka 50% niistä oli kökköä.

Jossain tapauksessa työn tilaaja oli tyytyväinen saatuaan hyvän kuvan, jossain tapauksessa ei. Vaikuttaako tämä nyt sitten asiaan vai ei?

15. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36
    Joso on pakko valita niin a. Korotetaan rajaa ja sanotaan, ettei se vielä Jaanasta tee Valokuvaajaa isolla V:llä. HUOM! Tää on mun mielipide.

16. Valokuvaaja on se joka ottaa valokuvan.
    Ammatti on valokuvaaja, jos saa valokuvaamisesta palkkaa
    Oppiarvo on valokuvaaja, jos on saanut valokuvaamiseen jonkinlaisen koulutuksen.
    Harrastus on valokuvaaja, jos kuvaaminen ei rajoitu pelkkään muistokuvien näppäilyyn.
    Jossain tilaisuudessa valokuvaaja on se, jonka vastuulla on ko. tilaisuuden kuvaaminen, olipa hän sitten ammattilainen, harrastaja tai täysi tumpelo.

17. MJK

MJK

1 436
    0
    0

Eli jos haluan sulta sääliä niin kutsun itseäni valokuvaajaksi.

18. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36
    Jouh, just näin ;-D, voin antaa vaikka säälihalin.

19. Anonymous

Anonymous Guest

Ehkäpä tässä kiteytyy se asenne joka sai minut aloittamaan tämän keskustelun.

20. sf

sf

785
    0
    0
    Niin, olihan se jenkaissäkin joku ihan oikea huippukoulu (en nyt muista nimeä) maksaa n. 1000,- taalaa viikko siellä opiskeleminen ja opiskelu on kuulemma todella kenkkumasita (vielä vaativampaa kuin vaikka vvi:ssä ;o) )
    No on mitä on, mutta sillähän ei ole välttämättä tekemistä opetuksen/oppimisen tason kanssa.
    Lue piruuttas tuo niin kenties hahmottaa lisää? VVI | Visuaaliviestinnän Instituutti VVI Oy

En ole mikään mainosmies, olempahan vain opiskelemassa tuolla, eli kait mulla on oma lehmä ojassa ;o)