Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Macroista ja auto-bellowseista

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana Ölumies, 28 Tammikuu 2011.

    Mitä eroa on laseilla jotka on tarkoitettu vain auto-bellowsiin ja tavallisella macrolla? (tilasin just eBaylta OM bellowsin) Tarkoitan siis  esim OM-systemissä 80mm/3.5 macroa ja 80mm/4 auto-bellows lasia. toki tiedän että auto-bellows lasissa on se törpäkkä, joka estää putken laiton suoraan kameraan, mutta mitä muuta eroa. tietääkö kukaan?
     
  1. Vs: Macroista ja auto-bellowseista

    Olennaisin ero lienee siinä että nk. bellows- eli paljeloiton kanssa käytettäviksi tarkoitetuista objektiiveista puuttuu tavanomaisille makro- (ja muille) objektiiveille tyypillinen tarkennuskierä. Niinpä niitä voidaan käyttää vain palkkeen tai loittorenkaiden kanssa.

    Tikkis
     
  2. viljo

    viljo Member

    271
    2
    18
  3. Vs: Macroista ja auto-bellowseista

    Niin eli ero on siinä, että on valmistettu pikkasen yksinkertaisempi (halvempi?) obiska spessutarkoitukseen.


    Tässä vielä vähänaikaa sitten ajattelin, että digissä macrokuvauksessa ehdottomasti kannattaa käyttää autofocusta, vaikka olen painiskellut AF:n tarkennusvirheiden kanssa. Tiistaina sain tilaamani loittorenkaan ja hiffasin, että manuaalinen näytteenottotarkennus on aivan ylivoimainen tapa macroilla. En tiedä, onko muiden merkkien kuin Olympuksen Live Viewissä tuota näytteenottoa.
     
  4. Vs: Macroista ja auto-bellowseista

    Eilen sain eBaylta ostamani Auto Bellowsin. Hyvä ostos, laite on kuin käyttämätön! Yksi yllättävä pulma tosin ilmeni, digirunko ei mahdu kiinni suoraan, sillä digien sisäänrakennettusalama aiheuttaa runkoon muhkuran ja se vaatii soviterenkaan lisäksi väliin ohuen loittorenkaan (E-510:ssä homma oli noin 1,5mm kiinni ja E-3ssa vähän reilummin). Pääsin kokeilemaan hommaa digin loitolla EX-25:llä, mutta kai pitää laittaa tilaukseen joku n. 14mm OM-syssin loitto. Obiskana oli kokeilussa vasta tavallinen 50/1.8 obiska (tilaamani 50/3.5 macro on vielä postissa tulossa). Kokeiltaessa minulle selvisi myös omankädenkautta tuo ero Tavallisen macron ja sen auto-bellows macron välillä: Kiinteällä tarkennuksella olevalla obiskalla säästyy hemmetinmoiselta säätämiseltä, kun tarkennus on lukittu, silloin on helppoa hakea tarkennus pöytäkuvauskohteissa.
     
  5. Vs: Macroista ja auto-bellowseista

    Olipa optiikassa oma tarkennus tai ei, on lopputuloksen kannalta varminta tarkentaa käsin. Ensin täydellä aukolla ja sitten vielä himmennetyllä aukolla. Autofokuksella ja automaattihimmentimellä on käyttöä vain joissakin erityisissä tilanteissa. Jos objektiivissa on oma tarkennus ja palje vähänkin kömpelö (Canon FD talvella), voi tarkennuksen hienosäädön tehdä optiikalla. Ilman tarkennusta olevat lasit tarkentuvat tyypistä riippuen loitommas kuin tavallinen optiikka palkeessa. "Kunnon" lähikuvausobjektiivit, kuten S-Planarit, Luminarit ja Photarit tarkentuvat vain lähelle. (Muistan, että Hasselin 135-millinen tarkentuu myös äärettömään  :)
     
  6. kto

    kto Well-Known Member

    2 564
    100
    63
    Vs: Macroista ja auto-bellowseista

    Olympuksen makrosysteemi on niin kattava ja osin jopa nerokas, että pitää tiivistää...

    80-millisiä oli kaksi, toinen manuaali ja toinen automaattihimmentimellä. Molemmat vaatii objektiivin ja rungon väliin "tarkennusyksikön" eli joko palkeen tai paremmassa tapauksessa 65-116 teleskooppiloiton. Näin siis etenkin uudemman 80 millisen kanssa, jolloin himmennin toimii "oikein" OM-runkojen kanssa.

    Toisaalta Zuikon 80-millinen on aina optimoitu aika suurelle suurennussuhteelle, eikä koskaan tarkennu äärettömään. 135mm Zuiko ja 65-116mm loitto oli makro läheltä kauas. 80 millinen taas erinomainen omalla 0,5-2x alueella. Ihan huikeeta jälkeä.

    Sanonta "automaattipalje" on täysin harhaanjohtava. Aikanaan kaikkien valmistajien mallit vaativat kaksoislankalaukaisimen ja "automaatti" oli vaan himmentimen sulkeminen ennen valotusta. Valotus mitattiin - jos mitattiin - himmennetyllä aukolla. Toki "nykyaikaa" digikameroiden ja klassikkolasien kanssa.

    Mutta oli - ja on - firma, joka ratkaisi nerokkaasti täyden aukon valonmittauksen ja palkeen eli Novoflex. Mekaaniset akselit välittivät tarvittavat tiedot objektiivista rungolle ja sulkivat himmentimen valotuksen yhteydessä. Aikanaan Novon palkeita tehtiin lähes jokaiselle filmikameralle, jopa mun nykyiselle Konicalle. Ja olivat kalliita ja ilmeisen hyvin patentoituja, koska kukaan "isoista" valmistajista ei koskaan päässyt tekemään vastaavaa.

    Et tällaista tarinaa.

    K

    PS. tuolla myyntipalstalla pitäisi vielä olla jäljellä ainakin yksi 14mm loitto mun ilmoissa:)
     
  7. viljo

    viljo Member

    271
    2
    18