olen kaivellut nettiä tunteja, mutta en ole löytänyt oikein hyvää lähtökohtaa josta aloittaisin kehitysajan haun yhdistelmälle pyrocat-hd ja neopan across 100 (tässä tapauksessa laakafilmi) Ohjeita löytyy purkkikehitykselle, ja etupäässä reduced/minimal agitation -menetelmälle. Vastaavaa olen 120-filmille käyttänyt pyrocat-hd 1:1:100 -yhdistelmällä. 1 min jatkuvaa inverointia ja sen jälkeen joka 3. Minuutti 10s liikuttelua, eli 3 inversiota joita seuraa aina pieni pyöräytys. Vastaavaa voisi yrittää laakafilmin allaskehityksessä muuten, mutta Sandy King suosittelee vähäisemmillä liikutteluilla käyttämään rajua liikuttelua (really vigirous agitation) ensivaiheen jatkuvassa liikuttelussa, jolloin estetään epätasainen kehittyminen. Kehitystavaksi olen kuitenkin ajatellut 'shuffle' (pakan sekoitus) -liikuttelua, eli ensimmäisen 30s tai minuutin ajan kehityksessä olevan filmipakan alimmaista kierrätetään aina päällimmäiseksi, jolloin kaikki negat saavat melkein jatkuvaa agitointia. Sen jälkeen 30s välein yksi sekoitus-kierros. Tuolle ei kuitenkaan ole yhtään malliaikaa, joten en tiedä otanko lähtökohdaksi 4min, 6min, 8min vaiko 10min? Lämpötilana on 24'C Kehitteen sekoitussuhteeksi ajattelin 1:1:100, ja tarvittaessa jyrkempiin kehityksiin (N+) 1,5:1:100 tai 2:2:100 Jos käyttäisin itselleni 120-puolelta tuttua liikuttelumenetelmää, niin kuinka alkuvaiheen raju liikuttelu pitäisi toteuttaa? Heiluttelemalla allasta? Mutta silloin jos altaassa on pinossa useita negoja, eivät ne saa agitointia tasaisesti.
Vs: neopan across 100 ja pyrocat-hd? itse olen samaa filmiä (laaka) kehittänyt pyrocat hd:lla näin ... purkista a ja b molemmista 10 ml ----1,5 l 20 asteista vettä,ensiksi 1,5 minuuttia kääntelyä ja sitten 25 min kohdalla noin 15 sek kääntelyä,ja koko kehitysaika siis 50 min,olen ollut tyytyväinen tuloksiin,muutamassa negassa näkynyt hiukan epätasaista kehittymistä,mutta pääasiassa jälki on viiltävän terävää ja sävykästä.