Käykääpäs katsomassa Zeissin saitilta pitkästä aikaa parasta uutista obiskamarkkinoilla: ZF lasit joulukuun alussa varustettuna CPU:lla-Tämä tarkoittaa että Digikuviin tulee tiedot Zeiss obiskoista, rullasta voi säätää aukkoja ja kaikki säädöt onnistuvat nikonin softasta niin täyden kennon kun kroppirungoissakin. Ennustin tätä kesällä, onneksi jaksoin odottaa, Eiku nyt uudistamaan Nikonin lasit kunnon MF mutta CPU:lla varustettuihin Zeisseihin!
Vs: Zeiss ZF obiskat nyt myös CPU:lla varustettuna ! Oon miettinyt paljon noita Zeissin laseja. Lähinnä 25/2.8 olisi mulle sopiva polttoväli. Hienoja pelejähän ne ovat, mutta tuntuu hassulta laittaa sellainen autofocus kameraan, jossa se automaattitarkennus toimii niin hyvin (huomatkaa hieno kaksikielisyys). T Jukka
Vs: Zeiss ZF obiskat nyt myös CPU:lla varustettuna ! varmaan tuntuu hassulta skarpata kohdalleen ja se säilyy siinä, ei pumppaa eikä vingu.
Vs: Zeiss ZF obiskat nyt myös CPU:lla varustettuna ! Se kohdalleen skarppaaminen kun on vaan vähän ongelmallista noilla nykydigien tähyslaseilla. kele.
Vs: Zeiss ZF obiskat nyt myös CPU:lla varustettuna ! Kyllä sen varmaan pääsääntöisesti kohdalleen saisi, mutta helpompaa ja nopeampaa se on kyllä siihen tehdyllä tähyslasilla. Voisihan sen vaihtaa, mutta tulisi taas lisäkustannuksia. TJukka
Vs: Zeiss ZF obiskat nyt myös CPU:lla varustettuna ! Kannattaa vaihtaa, jos kiinnostaa käsin tarkkennella. Kyllä niihin saa ihan sitä varten tehtyjä, esim. Canon 5D:hen ihan valmistajankin tekemää. Se matta saattaa olla aika erilainen ja vaikuttaa oleellisestikin näkymään. Kurkakkaas vaikka tuolta millasia eroja voipi olla: http://www.hv20.com/showthread.php?t=4103 AF-kameroissahan on ihan eri juttuja varten optimoitu noi tähyslasit kuin käsitarkennusta varten.
Vs: Zeiss ZF obiskat nyt myös CPU:lla varustettuna ! Jopas katsoin tuon Frankin laittaman linkin. Vähän tuollaista just pelkään, että menisi kallis ja hyvä objektiivi hukkaan, jos ei tarkennus ole kohdallaan. Itse kyllä haluaisin myös leikkokuvan manuaalitarkannukseen. TJukka
Vs: Zeiss ZF obiskat nyt myös CPU:lla varustettuna ! Nii mäki kyllä haluisin (jos tommosia harrastaisin tai harkittisin). Onneks niitäkin saa kai aika hyvin (tosin ei kannata halvinta ostaa Honkkarista, on kokemusta Pentaxiin semmosesta). Noissa kuvissa kuitenkin näkyy että tommosella kunnon matalla tarkentaa käsin jo aika paljon paremmin.
Vs: Zeiss ZF obiskat nyt myös CPU:lla varustettuna ! Ja lasien hintatasoa arvailen: me persaukiset nähkäämme vain unia.
Vs: Zeiss ZF obiskat nyt myös CPU:lla varustettuna ! Katz Eye olisi harkinnassa, kun on noita käsitarkenteisia useampikin. D700 on runko. Kellään kokemusta tuosta? Näyttäisi olevan vain yksi malli tarjolla, ja leikkokuvan kanssa. Lupaavat sitä kirkkaampaa olevan tulossa. Kukas tuollaisen asentaisi? kapa
Vs: Zeiss ZF obiskat nyt myös CPU:lla varustettuna ! Eiköhän Kuikurilla oo joku manuaaliseen tarkentamiseen tarkoitettu tähyslasi d700 kanssa. Muistaakseni hän laittoi sen itse. TJukka
Vs: Zeiss ZF obiskat nyt myös CPU:lla varustettuna ! Joo saahan noita vaihdettavia 3. osapuolen tähyslaseja, mutta on vaan niin pirun typerää ettei esim Nikon tee itse noita D700aan. Kyseisestä mallista puhuttaessa tosin nuo 3. osapuolen vaihtoehdotkin ovat kortilla. Omistin aikoinaan esim. Canonin EOS3:sen johon sai sekä canonin omia että muiden valmistajien (esim. Beattie) tekemiä oikeasti hyviä tähyslaseja. Ja nyt ythtäkkiä tuo onkin muka niin hel-ve-tin vaikeaa valmistajille. Stana.
Vs: Zeiss ZF obiskat nyt myös CPU:lla varustettuna ! D200:n tähyslasin vaihto oli hankalaa, mutta D700:n vaihto on ihan helppoa. Juutuubista ihan varmaan löytyy jonkun amerikantorven tekemä opetusvideo, mutta esim. Tuolta ihan riittävä ohjeistus. Nikon D4 D4s D500 D700 D810 Focusing Screen Installation Instruction Itse en laskenut kumpaakaan tähyslasia ollenkaan mihinkään tasolle, pölyähän on joka paikassa -vaan muovipussista pussiin. Kannattaa vaan sitä atuloiden käyttöä harkata vähän: kiinni siitä oikeasta tähyslasin knääkistä, lasi edelleen pussissa ja demoaa siinä hommaa. Kuivaharjoittelua. Jos vaan nappaa niillä atuloilla tähyslasista kiinni ja alkaa tärisemään niin varmasti on lasi lattialla ;-) Itselläkin uuden hankinta harkinnassa -ollut jo tovin, haluaisin nimittäin leikko/prisma-yhdistelmän, enkä osaa päättää kumman ottaisin, kun yhdistelmää ei löydy. Se hankkimani oli ihan p*ka. Sitä ei nyt olekaan valikoimassa...mutta sen saapi halvalla jos joku haluaa.
Vs: Zeiss ZF obiskat nyt myös CPU:lla varustettuna ! Menee nyt Zeissista ohi tämä, mutta menköön. Jotenkin tuohon Katz Eye:een luottaisin tosin kalliimmalla hinnalla. Odottelen sitä kirkkaampaa. Ideaali olisi 45 asteen kulmassa oleva leikko ja sen ympärillä mikroprisma. Nyt ihmiset, jotka eivät tiedä hyvästä mitään, ovat todennäköisesti ulalla. Itse en tumpelona lähde tähyslasia vaihtamaan. Kennon luuttuaminen riittää. kapa
Vs: Zeiss ZF obiskat nyt myös CPU:lla varustettuna ! Uskaltaisin väittää D700:n kohdalla tähyslasin vaihdon olevan kennon putsaukseen verrattuna riskitöntä. Ei sillä että kokisin kennon putsauksen suureksi riskiksi.
Vs: Zeiss ZF obiskat nyt myös CPU:lla varustettuna ! Tähyslasin vaihtoa voi lähestyä irroittamalla klipsin, laittamalla sen takaisin, ottamalla tähyslasin hieman ulos ja laitamalla takaisin. Sen jälkeen onkin jo aika valmis vaihtamaan sen. D200n:n kohdalla hankaluus on hiton huono klipsi. Mutta jos tilaa lasin, antaa huollon vaihtaa, ja siten lasissa on naarmu tai pölyä. Mistä ne ovat tulleet? Tuskin huolto maksaa uutta lasia, mutta ehkä he putsaavat sen kyllä... Tuosta Kapan mielitähyslasista samaa mieltä. Semmoista ei vain ole. Nyt sentään on F6:sta leikattuja. Mikä aihettaa ongelman, kummalla paremmat tähyslasit: Nikonilla vain Canonilla?
Vs: Zeiss ZF obiskat nyt myös CPU:lla varustettuna ! Saako D700 rungosta tarkennuspistetta pois etsinnakymasta millaan tavalla? Se musta rasittava nelio joka pilaa manuaalitarkennuksen viimeisenkin mielekkyyden. PS: Kaytossa tsekkinappis.
Vs: Zeiss ZF obiskat nyt myös CPU:lla varustettuna ! Noin minulla toimii perusdigikin... valikosta voi vaihtaa AF:n toimimaan vain silloin kun painaa peukalolla näppylää.
Vs: Zeiss ZF obiskat nyt myös CPU:lla varustettuna ! leicalla se paras: lasinen reikä läpi kameran. siinä siirtyvä ruutu...
Vs: Zeiss ZF obiskat nyt myös CPU:lla varustettuna ! Joo. Löytysköhän tavalliselle ihmiselle ihan tavallinen vähän parempi digikamera, noita leicoja oon himoinnu, jos sellasen käytettynä jostain sais ja myis nää muut vermeet pois, jotenkin haluu sellasta pelkistämistä, ei enää mitään hirveetä, kivaa ja scarppia, pientä tarinaa, sellasta ku kattelin sitä AA:sta tullutta ohjelmaa, en kyllä mihinkään metsään lähe, mutta seesteisyyttä, tää aikakin vetää kaikki mehut. edit. Lueskelin vähän noita tekstejä tossa. Mulla on 5d:ssä manuaalitarkennukseen tarkotettu tähyslasi ja hyvin käy tarkentaminen, mutta käy kyllä ihan hyvin sillä vakiolasillakin. Helppo vaihtaa, pitää vaan asetuksista muuttaa, mikä tähyslasi on käytössä.