Re: Mac vai Win Siis 12" näytöllä? Ei voi, ei riitä. Fiksummat saa kertoa muista asioista. Rahaa kun on kuitenkin pari tonnia laittaa, niin ehkä macci on se mitä tässä haetaan.
Okei kiitos tiedosta vaikka niin vähän ajattelinkin,mutta mikäs sitten on se pienin mille voi kuvia mielestäsi tehdä?(ja toi 2000 oli vähän sellanen heitto,eli mielummin alle ton!)
Re: Mac vai Win Hmm onko sulla suurtakin kokemusta tuosta asiasta? Mietin vaan kun mun ainut kone on ollut viimeiset puolitoistavuotta 12" näytöllinen ibook ja kyllä sillä on kaiken sen photoshoppauksen saanut tehtyä mihin mun kyvyt riittää. Lisäksi tähän saa kyllä ulkoisen näytön kiinni, jos 12" tuumaa ei riitä. Tai oikeammin paljonko näytössä pitää olla resoluutiota, että sillä voi käsitellä kuvia ? Toki jos vakavasti puhutaan, niin jos koneen pääasiallinen käyttötarkoitus on kuvankäsittely niin fyysisesti pienikokoinen läppäri tuskin on ykkösvaihtoehto. Iintel omppu maailmassa tällä hetkellä vaihtoehtoja on kaksi: mac mini + näyttö tai imac, molempiin voi keksiä mieleisensä perustelut. Itse ehkä kallistuisin tohon mini+näyttö vaihtoehtoon, siinä koneen voi tulevaisuudessa päivittää helpommin tehokkaampaan. Tolla kahden tonnin budjetilla kylkeen sais myös sangen hyvän näytön.
Re: Mac vai Win Niin, kuten itsekin pilkun nussimiseltasi tajusit, niin 12" näytöllä ei oikein kuvien käsittelyssä mitään tee. Paljonko näytössä pitää olla resoluutiota, että sillä voi käsitellä kuvia? Varsin mielenkiintoinen kysymys. Yhtä oikeaa vastausta tuskin kysymykseen on. Koska sinulla, hyvä delmonte, on ilmeisesti asiasta parempaa käsitystä, niin miksi et sitä kertoisi? Itse en useinkaan kaupoissa mittanauhojen taikka rullamittojen kanssa kulje. En myöskään ole oman monitorini lävistäjää mitannut. Mutta näin äkkiseltään sanoisin, että 17" ja siitä ylöspäin.
Re: Mac vai Win Jos siis tarkoitit, että Mac vai PC, niin noihin käyttötarkoituksiin käy kumpikin ja on sitten makuasia kummasta tykkää. Mitä erikoisempia ohjelmia tarvitset, sitä todennäköisemmin ne löytyvät vain PC:lle, mutta näistä tavallisimmista on versio kummallekin. PC-puolella saat 2000 eurolla jo melkein minkälaisen unelmakoneen vaan haluat. 1000 eurolla saat jo varsin hyvän peruskoneen. Jos sinulla ei ole kokemusta ruuvimeisselin tunkemisesta koneen sisuskaluihin, kannattaa ostaa valmiiksi koottu. Silloin on kaksi vaihtoehtoa: merkkikone tai jonkun pajan vakio-osista kokoama. Ensimmäisissä on etuna hieman varmemmin yhteen pelaavat osat ja usein enemmän mukana tulevia ohjelmia, haittana usein heikompi muunneltavuus, jos emolevy on valmistajan omaa tuotantoa. Jälkimmäisissä on etuna, että saat juuri sellaisen koneen kuin tahdot, yleensä uudemmat (nopeammat) osat ja helppo päivitetävyys, haittana hieman suurempi todennäköisyys jonkin osan heikommalle laadulle. Maceista muut tietävät enemmän.
Minusta 15,4 tuuman (1280pxx800px) näytöllä voi jo ihan kivasti noita kuvia käsitellä, siis nyt on käytössä kannettava. Leffatkin pystyy katselemaan ihan kivasti, ei nyt tietystikään leffateatteri tunnelmaa tosiaankaan päästä mutta riittävä itselle. Kannettava on kätevä kyllä että sen voi roudata mukana, vaikka sitten mökille jossa kuvat voi saman tien katsella ja editoida tai leffakin katsoa. Kyllähän isot pojat puhuvat että pitäisi olla pöytäkone kaikilla herkuilla mutta en mä enään kaipaa noita tilan viejiä. Kuvat ei nyt niin erikoisia ole ja itselle riittää kuvanlaatu näytöllä ihan hyvin. Voihan jos löytyy joku tila niin erillisen näytön hankkia? Niin tuhannen euron fujitsua käytän, loistava hinta suhteessa laatuun ollut vaikka pelottelu juttuja olikin netissä.. Ps. Applea mietin myös mut pc teho suhteessa hintaan vei voiton, ostin kyllä applen erillisen näppiksen.
Re: Mac vai Win Pilkun nussimiselta ? Mä olen edelleenkin sitä mieltä että 12" näytöllä tekee aika paljon kuvankäsittelyssäkin. Mutta jos on hankkimassa konetta pääasiassa kuvankäsittelyyn, niin ruutu on yksi kriittisimmistä asioista ja silloin tällainen pikkunäyttö on kakkosvaihtoehto jo värintoistonsakin puolesta. Kameran resoluution pystyvä varmaan olisi ihan jees, niitä tosin tuskin kauppaan on tulossa ihan lähiaikoina Tiedostanet sen seikan, että resoluutio ja näytön koko eivät ole synomyymejä...
Re: Mac vai Win Kas tässä, 12.1 tuuman näyttö 1400x1050-resolla: http://nordic.computers.toshiba-europe.com/cgi-bin/ToshibaCSG/selected_product_option.jsp?LNG=17&service=ND&PRODUCT_ID=105246&DISC_MODEL=0
Re: Mac vai Win Ehkä näsäviisastelu olisi pitänyt laittaa.. Mä en käytä kotikonetta pääasiassa kuvankäsittelyyn. Silti en hankkisi 12" näyttöä. Joo. Uskoisin tiedostavani. Tosin en ole varma. Mutta niin kuin sanoin, voit varmaan valaista asiaa. Moni muukin olisi uskoakseni kiinnostunut tietämään. Ei se ole kovinkaan harvinaista, että resoluutio ja näytön koko menevät sekaisin.
Re: Mac vai Win Eli resoluutio kertoo kuinka paljon näytöllä on informaatiota ja koko kertoo kuinka tiheään ne pikselit on siihen näytölle jouduttu jakamaan. Esimerkiksi 12" ibookin näytön resoluutio on 1024 x 768 ja normien 15" littunäyttöjen resoluutio on myöskin 1024x768. Joka käytännössä tarkoittaa sitä, että molempien kuvassa on pikselimielessä samanverran informaatiota tarjolla. Ketjun alkuperäiseeen aiheeseen vielä lisäten, ostatin vanhemmilleni mac minin tuossa pari kuukautta sitten ja a. he ovat olleet koneeseen tyytyväisiä (aikaisemmin käytössä winkkari) b. itse olen ollut tyytyväinen kun ei ole koko ajan tarvinnut toimia mikrotukena, kun kone vaa yksinkertaisesti toimii ilman jatkuvaa päivys ym. säätörumbaa.
1024x768-resoluutio on vaan nykyohjelmien kaikille valikoille sun muulle sälälle jo liian pieni. Tuo Toshiba on tulossa mulle tsekattavaksi lähiaikoina, ninn näen miten hyvin sen näyttö toimii, mutta numeroiden valossa se kyllä kiinnostaa.