Re: Macitvspcvsaivanmuut SGI:llä on kyl noit linux-workstationeitakin.. http://www.sgi.com/products/workstations/
Mitäs nyt kun Mac vaihtaa Intellin leiriin? Muistaakseni vuodesta 2006 alkaen mäkkien konepellin alta löytyy Intellejä. Ilmeisesti perustelivat vaihtoa sillä, että Intellin prossut olisivat tehokkaampia/nopeampia.
Varmaan sitäkin, ja myös sitä, että IBM:llä on ollut tuotantovaikeuksia PPC prossujen kanssa. Eli toisinsanoen Intelillä on enemmän ns. kompetensasia vastata Applen tarpeisiin. Kun koneita menee, niin Intelillä on tarjota niitä prossuja. Vielähän ei tiedetä minkälaisia prossuja sieltä on tulossa.
Tässä pikku kevennys Computer Stupiditiesista. Ilmeisesti niitä mäkkiin erikoistuneita tietotekniikka-ammattilaisiakin sitten on Customer: "When my computer boots up, all I get is a black screen that says, 'boot2/'." Tech Support: "What operating system are you using?" Customer: "I'm using Windows 98 and NT 4.0." Tech Support: "Ok, I'm the Mac tech. The Windows tech is gone, but I can try to help you." Customer: "Ok, what should I do? I've reformatted the hard drive and have fresh installs of both operating systems." Tech Support: "Sir, have you put any cheese or mustard in your a drive?" Customer: "What? Did you just ask me if I put cheese or mustard in my floppy drive?" Tech Support: "Yeah, we've had that happen a lot lately." Customer: (staring blankly at roommate, who was laughing uncontrollably on the floor) "I think I'll wait for the PC tech to get back. Thanks for the help." (click)
Oikeastaan siirron syynä oli Intelin toimittamien prosessorien suorituskyky/tehosuhde. G5 on suorituskykynsä puolesta loistava prosessori työasemiin, mutta sen tehonkulutus on melkoinen (vaatii jopa nestejäähdytyksen). Tämän seurauksena sen integroiminen kannettaviin ei ole onnistunut. Applen myynnistä suurin osa tulee kannettavista, joten siirto oli paikallaan. Macin perusta on kuitenkin käyttöjärjestelmä. Tarkemmin sanottuna sovellusten, käyttöjärjestelmän ja raudan saumaton integraatio, mikä ei tule muuttumaan. Mac on siis yhä Mac Ostamani Mac Mini saapui viikko sitten ja lisäsin eilen muistia 1Gt:uun. Ostos oli itseasiassa paikallaan. Tällä koneella pärjää huoletta muutaman vuoden, kunnes siirtyminen on suoritettu loppuun. Sitten voi ostaa kunnon Intel-pohjaisen työaseman. Sinänsä muutos on hyvä: Tulevaisuudessa voidaan lopettaa jatkuva spekulaatio kumman rauta on tehokkaampaa.
Onko sellaista spekulaatiota tosissaan käytykään enää pitkään aikaan? Prosessoritekniikkahan on semmoista, että uusin on aina nopein, merkistä riippumatta, noin karkeasti yleistäen.
Tuossa viimeisessä lauseessa on paljon ajatusta. Miksi yleensä lähteä vertailemaan eri prosessoritekniikoita keskenään. Jokainen käyttäköön sellaista konetta ja platformia joka tuntuu itseltä hyvältä. Itse käytän MAC:iä ja olen siihen tyytyväinen.
Ei oikeastaan. Kellotaajuuden sijaan merkittävimpiä tekijöitä ovat prosessorin rakenne, käskykanta ja eri laajennukset. Lisäksi välimuistin ja väylän kapasiteettilla ja nopeudella on suuri vaikutus. Prosessorin todellista suorituskykyä on varsin hankala laskea. Tietenkin voidaan laskea raaka kokonais- ja liukulukulaskentanopeus, mutta nämä eivät ota huomioon käskykannan laajennuksia tai prosessorin rakennetta. Toinen vaihtoehto on laskea suorituskykyä jollakin softalla, mutta tällöin softa on saatettu optimoida toiselle alustalle huomattavasti paremmin. Kolmas tapa olisi laskea korkeamman tason operaatioita käyttäen (esimerkiksi spesifistisellä testisoftalla), mutta testisoftakin pitää portata molemmille alustoille erikseen. Taas pitäisi analysoida kumpi on optimoitu paremmin. Summa summarum: Raudan todellista suorituskykyä on todella vaikea laskea. Koko raudassa pitää lisäksi vielä huomioida muisti, kiintolevy ja näytönohjain. Todellisuudessa testit ovat siis aina enemmän tai vähemmän vain summittaisia arvioita.
Oli ihan pakko postata ja kiittää Paoloa päivän parhaista nauruista. Harvoin näkee yhtä humoristista rimpuilua ja fanitusta, no ehkä Lord Of The Rings keskusteluissa, mutta enivei Itse siirryin mäkkiin varmaan noin kuukausi sitten. Päivääkään en ole katunut. Olen töissä ATK-alan puljussa joka myy (valitettavasti) PC:tä ja Windows kamaa. Päivittäin saa naureskella ja itkeä samaan aikaan kun työasemat tilttailee Windowsin alla. Muutenkin se armoton säätäminen mitä joutuu tekemään. Sanotaanko, että Windows toimii niin kauan hyvin kunnes siellä on paljon kaikkea pikku kikkulaa auki. Windowsin muistin hallinta vaan kusee niin pahasti, että se alkaa jumitella kun ohjelmat "vuotavat". Töissä oma työasema skulaa ihan ok kun se sammutetaan aina yöksi, mutta kotona kun kone oli 24/7 päällä niin johan kävi jumittelemaan. Myöskin Photarissa 5 RAW kuvaa auki oli liikaa minun XP:lle. Kuukauden aikana Mäkkiä on buuttailtu varmaan joku 4-5 kertaa. Totuuden nimissä olen kyllä saanut tämänkin jumittamaan intensiivisellä sähläyksellä ja 20 ohjelman yhtäaikaisella ajamisella Vielä on hieman OS X:n kanssa vänkäämistä kun ei tiedä tarkkaan mistä kaikki tapahtuu, mutta kyllä se tästä. Muutenkin täällä on saanut nauraa kun PC fanaatikot puolustavat viimeiseen asti rautaansa ja voisimpa väittää että 90% ei ole ikinä edes mäkkiä käyttänyt. Duunissakin on huomannut miten "alan ammattilaiset" naureskelevat mäkille ilman että ovat ikinä sitä edes käyttäneet. Sitten kerrotaan legendaa kun se ja sekin firma vaihtoi mäkistä pois. Ylttiö koomista
Kyllä minusta mäkkikäyttäjät enemmän syyllistyvät hurmokseen. Aivan totta, että Windowskone menee parissa vuodessa (XP) aika kehnoon jamaan, jos paljon lisää ja poistaa huonosti tehtyjä ohjelmia. Mutta mistä sinä tiedät, kestääkö MacOS niitä yhtään paremmin? Vai onko kyse vain siitä, etä mäkille ei ylipäätään ole paljon ohjelmia? Minä olen kotikonetta ajanut Windowsilla pisimmillään ehkä pari kuukautta putkeen. Bootaaminen ei silloinkaan johtunut virheestä, vaan päivityksestä. Töissä mulla on 2 Windows Serveriä käynyt 2 tai 3 vuotta putkeen. Ei ne enää ole kovin epävakaita. Niin ja minun ensimmäinen tietokoneeni oli Spektravideo 80-luvun alussa, joten en ole käyttänyt pelkästään PC:tä
Itse olen tullut siihen tulokseen, että ei Mac ihmiset sen fanaattisempia mutta koska PC puoli ei tunne mäkkiä niin hyvin kuin mac ihmiset tuntee Windows puolen niin yleensä Mac ihmisillä on enemmän ns. todellisuus pohjaa puheissaan. Ja mikäs sen vittumaisempaa kuin huomata että kaveri tietää mistä puhuu. Toki joka kastissa on omat mätämunansa, niin myös mäk käyttäjien seassa. Et ilmeisesti hirveästi kyseisellä windowsilla tehnyt? Epävakaus ei minulle ikinä ollut se ongelma vaan se törkeä hidastuminen mikä Windowsilla vaivasi eniten. Kone ikään kuin lussuuntuu ajan myötä. Se on Wintoosan rekisterin vika suurimmaksi osin, se kun ei osaa pitää itseään kuosissa vaan kerää kaikkea paskaa. Seuraavaksi joku Pertti FanaattinenPCFani huutaa sieltä, että "vitun n00b, putsaa sitä rekisteriä välissä niin nopeutuu!!11". Tähän tulee aina todettua, että miksi putsaisin kun nyt minun ei tarvitse tehdä OSX:n kanssa mitään tuollaisia kikkailuita. Wanha, mutta kuvaa omia tuntojani hyvin asian tiimoilta: http://homepage.mac.com/deadtroll2/.Movies/ossuckscable.mov
Kotikoneella teen aina mitä mieleen juolahtaa, ja aika lailla juolahtaa. Usko pois, ei Windows mene enää solmuun äkkiä. Rekisteri sen lopulta pistää solmuun, ja se johtuu niistä huonosti tehdyistä ohjelmista, jotka varta vasten koneeseensa asentaa pääkäyttäjäoikeuksin. Ei Windows lahoa ajan myötä itsekseen, vaan niiden ohjelmien takia. Jos puhutaan siitä, mikä käyttöjärjestelmä kestää huonosti tehtyjä ohjelmia parhaiten, niin siitä en osaa sanoa. Yhtään hiukankaan järjellistä testiä ei luultavasti ole järjestetty. Eli siinä suhteessa kyse on puhtaasti uskonnoista, jos joku jotain kehtaa väittää.
Entisena windows kayttajana tykkaan kylla macista todella paljon. kayttaja ystavallisempi, kauniimpi ja asia mista tykkaan on se etta jos sulla on paljon eri softia auki ja yks kaatuu ni se ei sekoita konetta tyystiin, koska ohjelmat kayttavat muistia eritavalla kuin winkku. ja aina on puhetta etta macille eil loydy ohjelmia, itella ei ole viella tullut sellaista ongelmaa vastaan. Onhan se totta etta macille ei peleja loydy mutta sit taas sita varten menisin ostamaan jonkin pelikoneen
Kyse on siitä, että iso osa ohjelmista mountataan siksi aikaa "levyiksi" kun niitä käytetään ja kun ne sitten suljetaan, niistä ei jää jäljelle muuta kuin se ajettava paketti joka sitten ajettaessa taas aukeaa. Muutenkin OS X on erilainen, se on Unix ja Windows on taas aivan eri käyttöjärjestelmä, erilailla tehty. Itse olen siirtynyt MAC puolelle käytettyäni vuosikausia PC:tä (486 DX2/66:sta alkaen). Olen tyytväisempi MAC:iin kuin Windowssiin. Mutta kyllä se XP tänä päivänä jo kohtuu hyvä on, en vain pidä siitä
Ainakaan valokuvaukseen liittyen en tietokoneeseen koske tikullakaan. Töissä näitä kun tarpeeksi rassaa, saavat fotaushommat mennä perinteisellä tyylillä.
Tätä olen suuvaahdossa julistanut minäkin. toinen mukula syntyi ja pimiöaika juhapojalla on nyt todella kortilla. guldenbergien sata hääkuvaa käsin otti muutaman kuukauden ja dollareitakaan ei jäänyt vaivasta tarpeeksi. kiitoskortit on vielä tekemättä ja työaika on rajoittunut lähinnä yöaikaan. niska viimein taipui, ja siirryin tikiin. asiaa helpotti se että vaikka vedokseni olivat mestariteoksia, niistä silti katsottiin vain se näkyykö kaksoisleuka...eli mitä sitä laatua rahvaalle edes yrittämään. onneksi jäi Mamiya vielä kainaloon puisevien perhepotrettejen ottoon.
Mac vai Win Eli kysyisin sitä että kumpikohan on parempi näiden asioiden tekemiseen: Kuvien käsittelyyn(Photoshopila),dvd:eitten katsomiseen ja netin käytöön. Ja, jos joku ystävällinen voisi kertoa mitkä koneet(siis mallit,kummaltakin käyttikseltä) on hyviä mainitsemissani kriteereissä.Ja hintaa pitäs olla alle 2000e. Ja vielä yksi kysymys eli voiko macin 12" tehdä normaalisti kuvia vai eikö koko vain riitä?