Noniin. Jokohan olisi aika aloittaa tämä jokaisen foorumin vakiokalustoon kuuluva väittely. Kumpi siis kovempi pala? Nörtit avautukaa nyt oikein olantakaa ja mielellää pienessä laitamyötäisessä jotta kaikki tunteet välittyisivät lukijalle. Itse olen ajatellut siirtyä mac-linjalle ja etenkin nyt kun tuolla muissa foorumeissa näyttäisi olevena suht edullinen G4 kannettava myynniissä niin houkutus on kova. Kertokaapa maccia joskus käyttäneet sen hyviä ja huonoja puolia. Itse en ole juurikaan niihin tutustunut, mitä nyt liikkeissä räplännyt. Konetta tulisin tarvitsemaan fotarin pyöritykseen, perus office jutut ja satunnaista leffojen katsomista. Ja wlan sais myös löytyä, tai saahan senkin ulkopuolisen korttina varmaankin. Luulisi että tuollaiset asiat saisi mäkilläkin hoidettua? Valaiskaa minua kokeneet mac-konkarit!
Aiheellinen kysymys tuo minullekin oikeastaan. Windowsin käytön olen päättänyt lopettaa kun mikkisofta päättää w2k:n virallisen tuen. Luonnollinen harppaus olisi tietenkin Linuxin puolelle, muttakun sille on tuo fotarin asennus vähintäänkin ongelmallista (ei kuitenkaan mahdotonta). Mac on puolestaan saanut paljon kehuja (pelkästään?) OS X:n ansiosta, joten vaihtoehto kiinnostaa kyllä. Dilemmaksi jää tälläkin osiolla että pöytäkonetta en saa mahtumaan millään, mutta työkäyttöön soveltuvat läppärit maksavat maltaita PC-puolella, eli varmaan kaksin verroin iPuolella. PowerBook houkuttelee kaikella paitsi hinnallaan... Nähtäväksi jää...
Geenelkkuja löytyy kannettavista laidasta laitaan, kerrotko vähän tarpempia speksejä? Esim. pari vuotta vanhat PowerBookit pyörittävät edelleen uusimpia ohjelmia sujuvasti, kunhan muistia on vähintään puoli gigaa, mielellään giga. Pelaamiseen Mac ei kuitenkaan ole oikea kone, vaikka kuulemma juuri julkaistu OS X 10.4 "Tiger" nopeuttaa esim. Doom III:a huomattavasti. Macciin mieltyminen on pitkälti henk.koht. asia, ketään ei voi pakottaa pitämään omppukoneista. Kyllä hommat sujuvat PC:llä siinä missä Macillakin, mutta monet ovat vaihtamisen jälkeen ihmetelleet, mikseivät vaihtaneet Maciin aiemmin.
Tämäkin on niin kovin kiinni siitä, mitä koneella tekee. Yhtään hommaa ei ole macilla jäänyt tekemättä sen takia, ettei ohjelmaa olisi. Pelipuolella toki tarjonta on vähäisempää. Itse olen kovasti mieltynyt macciin nyt vaihtamisen, tai pikemminkin lisättyäni macin konekokoelmaani, jälkeen. PC pöytäkone on jäänyt lähinnä levypalvelimeksi, hommat tulee tehtyä iBookilla. Huisisti huonoja puolia ei ole vielä tullut vastaan. No ok, firefox toimii hitusen tahmeammin kuin pc:llä. Kyllähän pc:lläkin hommat on tullut hoidetuksi, mutta omaan tapaani toimia macin käyttöliittymä on ollut miellyttävämpi. /--- ap
Ohjelmat tällä hetkellä suosivat pc kun ne on valmiiksi tälle laitteistolle. Toinen että pääsisi edes näkemään käytännössä mac:n niin olisi ihan hyvä asia. Mutta mistäpä tuon tietää kuitenkin tietokoneen vaihto on jossakin vaiheessa edessä tänä tai ensivuonna niin miksei mac voisi harkita.
Tässä speksejä: 12" iBook 800Mhz G4, muistia 640Mb ja kiintolevynä 30Gb. Ja itsehän en tajua mac tehoista sitten mitään. Muistahan saa ilmeisesti kaupasta lisää jos tuntuu liian vähäiseltä? Paljonko tuosta kannattais maksaa? Niin joo, mitä helvettiä meinaa jos myynti-ilmoituksessa lukee "pantteri sisällä"?
Jotta sinnon käyttis asennettuna. Muistia saa kyllä kaupasta, mutten nyt ihan mene vannomaan paljonko tuohon sitä saa, yhden kamman, kaiketi 1GB. Eliks maksimimuisti lienee se 1GB + 128MB. En tiedä paljonko kannattaisi maksaa, sen määrittelee jokainen itse, mutta varmaan noi jossain 750- euron kieppeillä liikkuvat. /--- ap
No joo ei paljon kannata Mutta toisaalta siitähän sais varmasti hyvät pönötyskuvat, eikä 800€ nyt omasta pantterista paha ole?! Senhän vois usuttaa aina tuon naapurin kärttysen akan kimppuun.
Ensin oli Cheetah (10.1). Sitten tuli Jaguar (10.2). Sen jälkeen Panther (10.3) ja nyt uusin on Tiger (10.4). 800MHz:n iBookilla ei kannata editoida mitään kokoillan elokuvaa, mutta esim. Photoshop toimii jo tuolla muistimäärällä hyvin. Hinnasta on paha mennä sanomaan mitään, Gramdelin arvio voisi olla suht sopiva. Oletko käynyt katsomassa käytettyjen hintoja www.hopeinenomena.net -foorumilta? Tähän päivään mennessä ei ole tullut vastaan asiaa, jota en voisi tehdä Macilla. Jos ei löydy samaa ohjelmaa kuin PC:lle, niin jokin vastaava yleensä löytyy. Ai niin... huonoja puolia. Windowsin jälkeen Macin käyttöön totuttelu kesti aikansa, eli uuden käyttiksen logiikan opettelu ja vanhan unohtaminen ei sujunut ihan hetkessä. Finder (OS X:n resurssienhallinta) on logiikaltaan erilainen kuin Widowsin resurssienhallinta, ja se tuotti alussa vähän päänvaivaa. OS X ei valitettavasti toimi kovin hyvin 256 megalla, vaan vaatii vähintään puoli gigaa muistia. Jotkut nettisivut eivät näy Safarilla oikein, mutta Firefox, Camino, Mozilla jne. auttavat. Jos Macceihin hurahtaa, niin rahanmenoahan se tietää, mutta toisaalta yleensä on valmis myös maksamaan hieman extraa jos kokee, että Maceista saa enemmän irti kuin PC:stä.
Riippuu täysin ohjelmistosta. Esimerkiksi Adobe kohdistaa ohjelmansa ensisijaisesti Macille. Sama pätee muihinkin audio/video-painotteisiin ohjelmistoihin. Töissä teknisessä laskennassa taas ohjelmistot ohjelmistot ovat suunniteltu alunperin Linuxille ja Sun Solarikselle. Windows ei ole edes vendorien valikoimissa.
Minulla on Apple Macintosh eMac 800 Superdrive tietokone, jossa on muistia 1024 megatavua. Sen lisäksi omistan käytännössä antiikkia olevan PC:n; IBM Aptiva 2142-S45, johon olen laittanut 333 MHz Pentium II prosessorin(alunperin Pentium II 233) ja 384 megaa muistia. Näistä Macintosh:ia käytän päivittäin, kun taas PC:tä ehkä vain kerran viikossa. Macintosh:ia on ilo käyttää, koska OSX 10.3 käyttöjärjestelmä on niin vaivaton käyttää. Lisäksi se on vakaa kuin kallio ja toimintavarma. PC:ssa saa Win Me:n asentaa uudelleen ainakin kerran vuodessa, koska se hidastuu ja muuttuu lopulta käyttökelvottomaksi.
Sama juttu se on nykyisissä Win XP:ssa. Käyttöjärjestelmä tulee ajanmittaan täyteen spywarea yms. haittaohjelmia. Näitä saa olla säännöllisesti poistamassa esim. Ad-aware nimisellä ohjelmalla. Lisäksi kiusana ovat lukuisat tietokonevirukset ja lukuisat käyttöjärjestelmän ohjelmointi bukit(virheet). PC:n(Windows:in) ylläpito on työlästä ja kallistakin, koska vuosittain saa olla ostamassa päivityksiä virustentorjuntaohjelmaan ja pitää säännöllisesti päivittää käyttöjärjestelmää. Macintosh tietokoneet ovat vielä onneksi täysin vapaita tietokoneviruksista ja spyware:sta, sekä ovat tietoturvaltaan valovuosia Windows koneita parempia.
Ei virustorjuntaohjelmia tarvitse ostaa, ilmaisiakin löytyy ja päivitykset hoituvat itsestään. Jos vaihtaa nettiselaimeksi Firefoxin niin sillä säästyy jo suurimmalta osalta viruksia yms. Minä en ymmärrä tuota Macin hehkutusta. Eräällä valokuvaajaystävälläni on Mac ja ei se ole yhtään parempi kuin PC. Sapienti sat
Jokaisessa ohjelmassa on bugeja. Mitä isompi ohjelma, sitä enempi niitä on. OS X on oikeasti vain Unix (Oikeastaan, se pohjautuu ilmaiseen Unix -klooniin nimeltä FreeBSD) Applen grafiikkarajapinnoilla + pienellä viilauksella. Joten suurin osa Unix-viruksista toiminee. Ja OS X -viruksiakin on ainakin yksi ollut jo liikkeellä, joskin se vaati huomattavasti työtä käyttäjän puolesta että se edes aktivoituisi.. täysin virusvapaa OS X ei siis ole, mutta huomattavasti vähemmän tuota malwarea sille kuitenkin vielä on kuin Winkkarille.
Aitoja viruksia Mac OSX:lle ei ole julkaistu, tämä on fakta, joka muuta väittää on valitettavasti väärässä.
Näin taitaa olla, eikös viirus nimenomaan ole semmonen, joka ihan itsekseen tekee tuhojaan. Kyllä os x:nkin saa henkihieveriin, jos lähetään autentikoiden ydintä sorkkimaan.