Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Maantiepyöristä

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana Jukkis71, 28 Kesäkuu 2013.

1. agostini

agostini Active Member

1 839
    0
    36
    Vs: Maantiepyöristä

Onks täällä "kehu maantiekonkelisi osasarjat" kilpailu menossa ;) Ite en kehtaa laittaa edes kuvaa ku on mistälie haalittuja osia ja mitenlie laitettu HAHA. No enivei hienoja konkeleita porukoilla!

2. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Oon nyt etsinyt sopivaa satulakorkeutta ja kyllä 109% sääntö aika sopivalta tuntuu.
    Kun pistää vähän ylemmäs, joutuu polkaisemaan enemmän, koska toisen jalan pyörittäminen ylös päin ei ole niin luontevaa.
    Lisäksi tuolla 109% korkeudella pyöritysnopeus pysyy automaattisesti noin 90.
    Lisäksi kun pistää vähänkään ylemmäs, niin pyörä alkaa heilumaan, vaikkei tunnu, että joutuisi pakaralta toiselle keikuttamaan.
    T Jukka

3. agostini

agostini Active Member

1 839
    0
    36

Ootko nyt varmasti tehny kaikki sääntöjen mukaan? Tarkasta vielä toi kadenssijutska, nimittäin jos se ei oo kondiksessa niin menee maku koko hommasta.

4. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Totta töriset.
    Kaikki vaikuttaa hyvältä, mutta tuo täytyy ilman muuta tsekata.
    Lait, säännöt, asetukset -  niissä on elämän suola.
    T Jukka

5. markku55

markku55 Active Member

Jos sellaisen 80-100km treenin jälkeen tuntuu vielä hyvältä, niin sitten on säädöt kohillaan, sanoo teoria ihan mitä vaan ;)

6. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

No sitten on kohdillaan :)
    T Jukka

7. maksy

maksy

145
    0
    0

Laitetaan nyt tänne, kun samanhenkisiä on muitakin. Eli onko tietoa saako jostain vuokralle/lainaan maantiepyörää/cyclocrossaria pk-seudulla? Olisi kaveri tulossa Malesiasta kylään ja tarkoitus olisi vetästä fillarilenkkiä, mutta kaverilla ei toki ole fillaria matkalaukussa mukana. Ideoita? Tässä toki olisi paikka ostaa itselle se toinen raaseri. :)

8. Vs: Maantiepyöristä

Ehdottomasti kannattaa ostaa toinen, näin tein äskettäin itsekin: uutta on tuo toinen sykkeli tällä sivulla.

Mutta jos vuokrauslinjalla: netistä olen bongannut Momentobikesin ja Greenbiken. Ensimmäisestä ei mitään kokemusta. Toisesta on muuten, mutta en ole vuokrannut fillaria.

9. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Mites tämä pyörä muuten kannattaisi huoltaa, jotta talven yli selviää ja on keväällä iskussa, kun en minä ainakaan talvella aja?
    T Jukka

10. Herra iso herra

Herra iso herra Active Member

7 709
    10
    38

Vie pyöräliikeeseen huoltoon, siellä ne tietää mitä tehdä.

11. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Niin taida tehdä.
    Tänään vaimon pyörä ensin ruokatunnilla, jospa huomenna veis oman.
    T Jukka

12. niffe

niffe Well-Known Member

13 453
    563
    113

Pese, kuivaa, voitele, kuten sesongin aikanakin ja täytä renkaat. Kaikki vaijerit löysille. Eipä siinä muuta.

13. Herra iso herra

7 709
    10
    38
  14. niffe

niffe Well-Known Member

13 453
    563
    113

Mitä niitä pinnoja talveksi kiristelemään? Kiristelee sitten keväällä ennen kuin lähtee ajamaan, jos on tarvis. Joka tapauksessa pakkohan se pinnojen kiristely ja vanteiden rihtaaminen on opetella joka tapauksessa, ellei halua maksaa joka toimenpiteestä vai kuinka moni teistä käy esimerkiksi kamerahuollossa vaihdattamassa objektiivin?

15. Herra iso herra

7 709
    10
    38

Itse työllistä mielelläni paikalisia ja annan heidän hoitaa nuo pinnojen kiristämiset yms. huollot.
    Ei se opettelusta ole kiinni, en myöskään vaihda auton renkaita itse, vaikka sen osaan;-)
    Prosentuaalisesti aika harva kiristelee itse pinnojaan.

16. Dr.Jalopeno

Dr.Jalopeno Well-Known Member

1 536
    351
    83

Kyllä se perusrihtaus kannattaa opetella jos vähänkin alkaa enemmän ajelee. Ei sitten jokaista pikku heittoa tarvii käydä liikkeessä korjauttamassa.

Kalliimmat hiilikuitukehäiset kiekot tosin vaatii jo tensiometrin jne. Yleensä avaimet jo sellaisia ettei niitä perus työkaluseteistä löydykään. Esim Mavic.

Sellaiset kiekot kyllä kannattaakin viedä asiantuntevaan fillarikorjaamoon eikä mihin tahansa Jopo-nyrkkipajaan.

Mä olen useankin tutun fillaria korjannu surkean huollon jäljiltä. Keulan tiivisteisiin ruikittu vääränlaista öljyä mikä turvotti stefat ja tiivisteet. Levareita säädetty väärin ja yksi oli ihan vaarallinen väärine jarrupaloineen. Hiilarirungon integroitu ohjainlaakeri vaihdettu vääränlaiseen ja söi rungon alum,insertin paskaksi.
    10 lehtinen takapakka korvattu 9 lehtisellä ja rajoitettu vaan vaihtajan liikettä. Näin pari esimerkkiä vaan...

17. Herra iso herra

7 709
    10
    38

On mulla pinna työkalu ja joskus vuonna 1 ja kivi olen pinnoja kiristellyt.
    En vaan voi sietää mitään ruuvaamista ja noi palvelut on lähellä jonka lisäksi hyvin edullisia.

Oikeestaan piti sanoa se että jos kayttää huoltoa, niin kannata huollataa just syksyllä, koska keväällä lumien lähtiessä on jono.

18. niffe

niffe Well-Known Member

13 453
    563
    113

Jep, minulla oli aikoinaan Pösön urheilupyörä, jonka pinnat piti katsoa joka vähintään viikko ja rihtauskin monasti parin kolmen viikon välein. Surkeat vanteet oli 80-luvulla. Jotain kevytmetalliseosta ja moni niitä vaihtoikin teräksisiin. Eihän sitä olisi kerinnyt muuta kuin ajelemaan huollon ja kodin väliä, jos olisi kaikki teettänyt. Nykyinen isopyöräinen maasturi ei sen sijaan vaadi niin paljoa huomiota - kiitos vahvojen profiilirakenteiden ja rauhoittuneen ajotavan. Tarkistan yleensä pinnoja samalla, kun täytän renkaita muutaman ajokerran välein. Olen minä sitten huoltopalveluitakin käyttänyt, kun vanne on ollut tyylikkään ja jossain määrin vauhdikkaan rotwallin ylityksen jäljiltä aivan aaltopeltiä. Kyllä ne ammattijätkät siitä vielä vanteen timmailivat.  =) 

19. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Mä yritin säätää 8 vuotta sitten yksinkertaisia mtb-pyöräni vannejarruja.
    Sunnuntaina tuhraantui 4 tuntia aikaa ja hermot meni.
    Maanantai-aamuna kuului puoli tuntia kovaa naputusta ulkoa. Menin katsomaan.
    Naapurin äijä oli purkanut toisen puolen katostaan, noin 75 m2 puolessa tunnissa.
    Totesin, että kaikista ei ole kaikkeen.
    Sen jälkeen olen iloisin mielin vienyt pyörät huoltoon, ja hyvin ovat olleet kunnossa.
    Niin teen nytkin.
    TJukka

20. Dr.Jalopeno

Dr.Jalopeno Well-Known Member

1 536
    351
    83

Mullakin XC täpärissä 32 reikäiset Stan Crest 29" kehät ja hyvin ovat kuosissa pysyneet. Kasattu pehmeän Loctite 243 lukitteen kanssa (alum nippelit ja DT comp. pinnat) Tarkastelin vaan kireydet abt 200km jälkeen ja takakiekkoon ihan pien rihtaus. Sen jälkeen ei o tarvinnu koskee.

Edit: Menee kyllä aiheesta ohi ja yli...
    Kiekot kehittyny tosiaan aika hemmetisti mitä oon reilu 20v ajellu ja harrastellu!
    Ostin joskus enskamankeliin kakkoskiekoiksi noi Shimano XT:t 15mm läpiakselilla. Eivät maksaneet Tarmolla juuri mitään ja ajattelin että meneevät palasiksi ennen kun ehtii kissaa sanoo. Kestivät hiton hyvin niin kevyiksi. Esim edessä pinnojakin vaan 24...

Liitetyt tiedostot: