Vs: Maantiepyöristä Eikö porukka ymmärrä, että jos Jukkis haluaa maantiepyörää, niin sellainen EI ole joku hybridi tai 29- maastopyörä! Esim tällainen on: www.pyorahuolto.com - echo $nimi Higg
Vs: Maantiepyöristä Maantiefillarille ääni, sellaisella itsekin rulluttelen pitkin Helsingin teitä, joskus työmatkaakin. Kun on kokeillut kevyttä maantiepyörää tai cyclocrossaria, ei enää muuta haluakaan, polkeminen on niiiiiin ihanan kevyttä Tärkeintä on oikea mitoitus, kuten joku tuolla sanoikin. Mars liikkeisiin siis testailemaan ja mieluiten joku (maantie)fillareita oikeasti tunteva ihminen mukaan, jottei myyjä yritä myydä vääränkokoista oikean kokoisena. Sellaista nimittäin tapahtuu, kun myyjillä on tietysti halu myydä niitä kokoja joita myymälässä sattuu olemaan.
Vs: Maantiepyöristä Osat noissa aika perussellaista, voisi ehkä vähän parempaa osasarjaa olla, muuten asiallisia pelejä kai. Tilaaminen on riskipeliä, jos ei ole päässyt kokeilemaan mitoitusta... Higg
Vs: Maantiepyöristä ..ja jos turhautuu siihen ettei maisema vaihdu, ta pyörä jää aina varastoon, voisi sähköpyörä laajentaa pyöräilyhorisonttia. Kuntokin monilla kasvaa, koska pyöräillään piiiitkiä matkoja.
Vs: Maantiepyöristä Samaa mieltä siitä, että rungon sopivuus pitäisi varmistaa kokeilemalla. Tosin, jos ei ole aikoihin fillaroinut, vaikea tietää, miltä sopivan rungon pitäisi tuntua. Osasarjoille en laitta niin suurta arvoa. Mikä tahansa säällinen huollettuna toimii kyllä useita vuosia. Kokonaisuuden hintaa sensijaan nostavat runsaasti, jolloin tulee kiusaus tinkiä rungosta. Jos yli 185cm mittainen valokuvaaja tätä lukiessaan on huomannut olevansa maantiepyörää vailla niin yksärillä saa lisätietoja.
Vs: Maantiepyöristä Tuo on kyllä osittain totta. Esim juurikin Trek saa, vaikka laadukkaita runkoja käyttääkin, hinnat alas käyttämällä perusosasarjoja. Olen kyllä käsittänyt, että säädettävyys näissä alkaen- osasarjoissa ei olisi ihan niin hyvä kuin pari pykälää kalliimmissa. Higg
Vs: Maantiepyöristä Tarjolla olisi myös vähän ajettu käytetty felt qx 95. 550e. Mitä käytetystä täytyy tarkistaa? Ja huomaanko mitään eroa tuosta tuplaten kalliimmasta pyörästä?
Vs: Maantiepyöristä Ainakin halvemmat on painavampia. Kyllä esmes vaihteet renkkaa kalliillakin osasarjalla, jos puhdistuksen, voitelun ja säädön laiminlyö riittävän pitkään. Työmatkapyöräilyn tempoajo, joka on lajin kovin ja vaativin kilpailumuoto, on poikkeus. Siinä mikään ei ole riittävän hyvää
Vs: Maantiepyöristä Muutama tekninen perusasia: 29" vanteita ei olekaan, 29" tarkoittaa renkaan ulkohalkaisijaa, vanne on sama kuin ns.28" renkaissa, elikkä 622mm. Koko on sinänsä kätevä, koska samalle vanteelle sopii sekä todella kapea avorengas ja toisaalta jopa 29" halkaisijaltaan oleva leveä MTB rengas. Cyclocrossarit ei ole kaukana maantiepyöristä, jonkun valmistajan osalta voisi sanoa, että suurin ero on siinä, että crossarissa on myydessä karkeakuvioinen, tosin kapeahko rengas ja maantieversiossa sileä avo- tai tuubirengas. Avorenkaille tarkoitettu vanne toimii vain avorenkaiden kanssa ja tuubivanne sitten taas vain tuubirenkaiden kanssa. Ohjaintyyppi on sikäli merkittävässä asemassa, että sen vaihtaminen voi tulla kalliiksi. Suoraan ohjaimeen tarkoitetut vaihde/jarruvivut ei sovi kilpaohjaimeen ja päin vastoin. Osasarjoista sen verran, että tilanne on melkein kuin kameroissakin, hinta nousee nopeammin kuin laatu, mutta silti on jonkun näköinen sweet spotti löydettävissä, edellyttää tosin asiantuntijaa ja joskus (lue: melkein aina) omaa kantapään kautta kokemista jotta tuo omalle kohdalle oikea taso löytyy. Tärkein asia on, että rungon mitoitus on sopiva, jos se ei toimi, niin menee koko pyörä vaihtoon.
Vs: Maantiepyöristä Harvasta fillariliikkeestä löytyy enää testipenkki, jossa voi asiantuntevan myyjän avulla mitoittaa itselleen sopivan fillarin. Jos sellaisen löydät niin kannattaa käyttää hyväkseen. Jos ajat pääasiassa alle 50km lenkkejä ja työmatkoja niin cyclocrossaria kannattaa miettiä. Siihen saa mahtumaan vähän leveämmät (esimerkiksi 28mm) maantiejoon tarkoitetut renkaat ja runkogeometria ja ajoasento on vähän mukavampi kuin puhtaassa maantieraaserissa. Välityksistä pitäisi löytyä ainakin 39-25 tai 42-28 hammastus niitä lenkin viimeisiä mäkiä varten. Kevyet vaihteet loppuu aina kesken väsyneenä. Fillarin lisäksi tulee muistaa budjetoida ainakin näihin: -Korkealuokkainen kypärä + ajolasit hyttysiä varten. -Jalkapumppu, että saat renkaisiin riittävästi ilmaa. -Kahdet ajohousut; toiset pesussa, toiset käytössä. -Vähintään kovapohjaiset ajokengät ja mielellään myös lukkopolkimet. -Nappulattomat MTB-kengät ja nk. SPD-polkimet on hyviä cyclocrossarissa. -Satulan alle pieni pussukka ja sinne varasisärengas, kaksi muovista 'rengasrautaa', venttiiliadapteri prestaventtiili --> autoventtiili, pieni paikkaussarja ja 20€ seteli.
Vs: Maantiepyöristä PK-seudulla asuville - ja miksei kauempaakin tuleville - käynti Velosportissa on suositeltava. Siellä on mittapenkki ja varmasti luotettavasti ja asiantuntevasti katsotaan mitat. Palvelua voi tosin joutua pyytämään erikseen, jos ei mene fillaritrikoissa paikalle
Vs: Maantiepyöristä Itse suosittelen käymään siellä liikkeessä. Voi olla, että halu muuttuu johonkin toiseen tyyppiin, kun noita ammattilaisten kanssa kuutioidaan. Itse päädyin aikanaan CycloCrossiin ihan vain ajoasennon sekä laajemman käyttökyvyn mukaan. Loppupeleissä 90% ajosta on työmatka-ajoa. Fillarissa olleet röpelöiset 32mm vaihtui tälle kevättä 28mm maantierenkaisiin, joka muutti ajoa paljon. Rullaa paremmin, mutta vielä uskaltaa poiketa tieltäkin, mitä en pienemmillä enää tekisi. Eikä nuo ole vielä epämukavatkaan onneksi. Hankit minkä hankit, mutta ota mukaan kunnon varusteet niin ajosta nauttii.
Vs: Maantiepyöristä Mulla on kohta vuoden ollut Focus fitness fillari jolla ajoin lähes koko talvenkin läpi Helsingissä. Ihan olen ollut tyytyväinen, nyt vaan tuli mieleen, että ehkei ole aivan optimaalinen kun välillä meinaa kädet puutua. Mutta kyllä sillä poljettiin Tour de Helsinki viime vuonna. Täksi vuodeksi olen harkinnut kunnon maantiefillarin hankkimista. Focus edelleen olis mielessä
Vs: Maantiepyöristä Focusta on kehuttu aika paljon, varsinkin ajoasennosta. Mulle on tarjottu Meridan pari vuotta vanhaa cyclocrossia, mikä mulle saattaisi käydäkin - siis cyclo noin yleenäkin. runkokoko on 58, mutta esim. focus suositteleekin 180-185 cm pituisille tuota 58 runkokorkeudeksi. Olen 181 pitkä. Voin koejaa tuon Meridan viikon kuluttua. Siinä ei kylläkään ole levyjarruja. T Jukka
Vs: Maantiepyöristä Veikkaan, että saat kropallesi säädettyä 58:n runkoon erinomaisesti tyydyttävän ajoasennon. Muun muassa vastaavien pyörien satuloiden (tai on varusteena hankittavissa) kannatimet on kohtuullisen laajalla skaalalla pituussuuntaan säädettävissä.
Vs: Maantiepyöristä Tuo käsien puutuminen on monen ongelma, jos kyse ei ole jo heikentyneestä verenkierrosta, kuten vaikkapa minulla, niin istuimen siirto eteenpäin tai ulottumaltaan lyhyempään ohjainkannattimeen vaihto voisi auttaa. Käsien puutuminen on sen verran kiusallinen juttu, että siitä pääsemiseksi kannattaa hieman uhrata vaikka rahaakin ajan lisäksi.
Vs: Maantiepyöristä Ajovarusteet ovat viime pyörän jäljiltä, mutta polkimet ja kengät on jo valmiiksi valittu, kunhan pyörä löytyy. Onko noissa vanne- ja perinteisissä jarruissa isoa eroa? T Jukka