Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Maantiepyöristä

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana Jukkis71, 28 Kesäkuu 2013.

1. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113
    Vs: Maantiepyöristä

Terävää kiveä asfaltilla tilavat renkaat kestää hyvin kunhan paine on tilaville renkaille sopivan alhainen. Paine alustaa vasten jää silloin pienemmäksi kun pinta-ala maata vasten kasvaa. Samoin rullaus paranee epätasaisuuksissa koska rengas tasoittaa kulun eikä haarukat kiekkoineen liiku niin paljon epätasaisuuksien mukana. Mahdollisimman kova rengas rullaa parhaiten ainoastaan täydellisellä tienpinnalla.

Erityisen hyvin pistosuojatut renkaat ovat kaksipiippuinen juttu.  Rullaus heikkenee kun jatkuvasti maata vasten renkaan muodonmuutokseen menee enemmän energiaa. 

2. Herra iso herra

Herra iso herra Active Member

7 709
    10
    38

Edellisen pyörän isompi kuvioiset maxxis (korkeammat nappulat) renkaat kesti hyvin sepeliä.

3. Dr.Jalopeno

Dr.Jalopeno Well-Known Member

1 536
    351
    83

Tarmolla on hyvä valikoima Maxxis nakkeja. Kannattaa käydä kattoos sieltä ainakin. Toimiivat hyvin myös tubeleksina litkujen kanssa. Mulla nyt enskassa Contin Mountain king II:set Stanin litkuilla. Stanin 650B ZTR Flow EX kehät ja stanin omat teipit.

4. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113
  5. Dr.Jalopeno

1 536
    351
    83
  6. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 276
    47
    48

:)

7. agostini

agostini Active Member

1 839
    0
    36

Ei oo kokemusta radoneista, mut kokeile selata tää jos et jo ole ;)

8. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 276
    47
    48

Kiitos, täytyypä tsekata tuo.

9. Dr.Jalopeno

1 536
    351
    83

Ens viikolla käydään tuolla uusia tuulia haistelemassa, ajelemassa ja kuvia räpsimässä...

SeaOtterClassic

10. niffe

niffe Well-Known Member

13 453
    563
    113

On siinä häppeningillä nimi "Subaru Sea Otter Classic"!!! :)

11. Vs: Maantiepyöristä

Hitsit, vaikkapa Carmel Valley Gran Fondo olisi nasta! Ja kun loputkin fillarikaverit ovat nyt Mallorcalla, täytyy vaan potkia itseä päähän. Miksi oi miksi olen tavallinen työläinen... mutta anyways, onnea Kalifornian reissuun!

12. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Eilen vuoden eka lenkki uusilla renkailla.
    Entiset olivat aika nypyläiset, nyt on tasaisemmat.
    Varovasti alkuun 45 km, hyvin kyllä pyörä toimii, kunhan kuskin jalat toimivisivat vielä yhtä hyvin.
    T Jukka

13. markku55

markku55 Active Member

Tampereella yöpyessämme pojan kanssa lauantain Särkänniemipäivän jälkeen, asettui samaan hotelliin aika joukko maantiepyöräilijöitä.
    Kun sitten aamulla lähdimme kohti Härmää, ohittelimme koko ajan noita Pirkanpyöräilijöitä numerolaput selässä ja kova into päällä.
    Käännyttyämme tielle 65 alkoi koko tohina käydä jo hermoille, pyöräilijät, joita oli ihan helkkaristi, eivät ymmärtäneet omaa turvallisuuttaan lainkaan, veivattiin jollain mankelilla niin maan perusteellisesti, ettei voinut mitenkään olla varma kaatuuko fillaristi tien puolelle vain sinne ojan puolelle. Piennarta ei käytännössä ollut, joten reilusti kapeakaistaisen tien puolella kahta kolmea rinna ja siitä kun vielä yllättäen joku mestari alkoi ohitella täyttä kiihkoa ilman mitään käsimerkkiä koko porukkaa, niin oltiin aika lähellä itsemurhaa. Autojono oli jatkuva ja pyöräilijöiden turvallisuus oli täysin autoilijoiden vastuulla, pyöräilijät ei ymmärtäneet mitä tekivät. Jopa seurapaidoissa ajavat olivat kuin keväällä juuri laitumelle päässeet lehmät, ei järjen häivää käyttäytymisessä, kamikaze porukkaa viimeisen päälle.
    Eikö noille hölmöille kerrota, että yleisessä käytössä olevalla tiellä ajetaan jonossa, ei rinnakkain, ohitettaessa annetaan käsimerkki ajoissa eikä juuri silloin kun ohitukseen lähdetään, ei ohittava auto voi väistää vastaan tulevalle ajokaistalle kun näkyväisyys on nolla.
    Ajakaapa tuota erittäin kumpuilevaa tietä joskus ja miettikää mitä voisitte tehdä jos pyöräilijä olisi yllättäen edessäsi keskellä kapeaa väylää - huh, olipa kokemus, enpä olisi uskonut, että tuollaiselle väylälle lähetetään noin huonosti informoitua porukkaa, siinä ei pyöräilyn hyvä aate saanut mitään kunniaa, päin vastoin :((

14. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Olen myös valitettavasti seurannut noita porukka-ajoja. Täällä kun Joroisissa on finntriathlon heinäkuussa, niin sitä ennen täällä näkyy noita porurkoita jo kesäkuun puolelta, varmaan tulevat treenaaman viikonlopuksi ja tutustumaan reitteihin.
    He monesti ajavat juuri tuolla Markun mainitsemalla tavalla.
    Lisäksi muu käyttäytyminen on euroopan omistaja tasoa osilla porukoista.
    He tekevät oheisharjoitteita Joroisten urheilukentällä ja sen yhteydessä olevalla monitoimihallilla.
    Saattavat pitää taukoa keskellä kevyen liikenteen väylää piittaamatta siitä, että tukkivat muiden kulkijoiden tien.
    Käytöksellä urheilupaikoilla olisi myös toivomisen varaa...varmaan ajattelevat, että käyvät vain kerran tai kaksi paikkakunnalla ja siitä johtuen voi tehdä ja käyttätyä miten huvittaa.
    T Jukka

15. Vs: Maantiepyöristä

Joskus on ollut liikenteessä tosiaan tilanne, että olen hidastanut auton maantiepyöräilijän nopeuteen, koska vastaan on tullut autoja - eikä maantiepyöräilijä ole ajanut pientareen puoleisen viivan lähelläkään. Pikemminkin keskiviivaa lähempänä. onneksi noita "Euroopan omistajia" on vähemmistönä. Itse paljon maantiellä polkeneena olen oppinut kunnioittamaan autoja sen verran, että olen ajanut turvallisen reunassa. Eniten silti olen pelännyt pyöräillessä isojen läheltä ohi ajavien autojen ulkonevia sivupeilejä...

Kaiken vuodatuksen jälkeen: Olen projektina rakentelemassa vanhan Peugeot PSN10 rungon ympärille sinkulaa. Ongelmaksi vain on muodostumassa maalattuun runkoon alkuperäistarrojen löytäminen. Osa on jo löydetty, mutta isot Peugeot-tarrat vinoputkeen sekä tietysti myös 1985 mallin "keulamerkki" puuttuu. Pitää ilmeisesti kiertää rompetoreja kesän mittaan?

16. Vs: Maantiepyöristä

Kylläpä on papalla ollut kiire, siellä ollaan opetettu tyypillistä Suomalaista liikennekulttuuria jälkipolvelle ?
    Kuten hyvin tiesit tiellä oli meneillään suomen suurimpia pyöräilyn kuntotapahtumia, sinne härmään olisi päässyt muutakin reittiä... Toinen vaihtoehto olisi ollut sulkea liikenne autoilta ja siittä vasta poru olisi syntynyt.

17. markku55

markku55 Active Member

Minä ajattelin tässä yksin omaan pyöräilijöiden omaa turvallisuutta/turvattomuutta, siksi en ymmärrä miksi papattelet minua, autojono oli melko jatkuva, en siis ollut yksin siellä ja en varmasti myöskään yksin mielipiteineni.
    Välillä tuntui siltä kuin yllättävä ja vauhdilla tehty ohittaminen olisi ollut muutamien pyöräilijöiden nautinta-aine, toivottavasti kiksit oli riskin arvoisia.
    En ikinä usko, että vaikkapa sinä voisit käyttäytyä noin typerästi.

Ps. En siis pitänyt kiirettä kohti PowerParkkia mennessämme, eli ei mitään kiirettä, tämä lisätietona jos kuvittelit minun kaahaavan pyöräilijöiden turvallisuuden kustannuksella. Toisaalta reitinvalintani perustui GPS:n ehdottamaan reittiin, enkä ole koskaan ennen ollut vastaavassa tilanteessa, joten en ihan ymmärrä missä tein väärin - kerro sinä.

18. Vs: Maantiepyöristä

Joo itse en siellä ajanut pyörällä( en nää järkeä maksaa numerolapusta ja mehupisteestä 60 euroa), huoltoautossa istuskelin ja ihmettelin tätä Suomalaista liikennekäyttäytymistä niin autoilioiden kuin pyöräiliöidenkin toimesta, suurin osa ääliöistä mitä omalle kohdalle sattui oli valitettavasti autokuskeja, hienoa että et ollut yksi heistä. 3500 kammenpyörittäjään mahtuu monenlaista kuskia.
    Itseäni myös ihmetyttää ettei tälläisessä tapahtumassa suljeta muuta liikennettä jossa parhaimmat 30 hengen "junat" ajoivat 42km/h keskarilla 217km...

19. Vs: Maantiepyöristä

Tänään tuli tälläinen peli pajalle Italiasta, itsekkin mielelläni ajelisin tällä jos rahapussi olisi huomattavasti pulskemmassa kunnossa...

Liitetyt tiedostot:

• image.jpg
      image.jpg
      Tiedostokoko:
      450,4 KB
      Katsottu:
      251
    • image.jpg
      image.jpg
      Tiedostokoko:
      111,2 KB
      Katsottu:
      254
  20. niffe

niffe Well-Known Member

13 453
    563
    113

Hei asiantuntijat, en löytänyt kohtaa, mutta muistan jonkun täällä todenneen Tunturi-pyörän 70-luvulla myymän erittäin siron 10-vaihteisen olleen jonkun italilaispajan työtä. Olikohan se täällä, kun siitä oli puhetta? Jos oli, niin muistaako kukaan, kenen tekemiä ne nahkasatulaiset olivat?