Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Maailmanlaajuinen neulanreikäpäivä 24.4.2005

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana akrooks, 19 Huhtikuu 2005.

    Worldwide Pinhole Photography Day. Eli nyt vaikka runkotulppaa jyrsimään jos ei perinteistä neulanreikäkameraa osaa/jaksa/tms rakentaa. Viime vuonna Suomesta oli säälittävät kolme kuvaa, nyt voisi laittaa vähän paremmaksi.
     
  1. Teemu Laine

    Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

    4 721
    122
    63
    Ai pärkkele. Pitäiskö porailla runkotulppaa... tai rakentaa kunnon neulanreikäkamera, laatikoitakin olis sopivasti.
     
  2. camera

    camera

    46
    0
    0
    aika pahasti vinjetoi nuo neulansilmäkamerat vaikka on himmennettynä aukolle f/242. ei minun juttu ellei photariin saa tuolle suunniteltua korjausmokkulaa.
     
  3. simos

    simos Ylläpidon jäsen

    8 444
    432
    83
    :D



    Tosiaan. Jokinaikaa oon tota suunitellu tekeväni... oisko nyt sen aika.

    Eli, ei porata runkotulppaan reikää...siis "oikean" kokoista....vaan isompi. Ja siihen päälle liimataan aluminifolio, johon neulalla _pieni_ reikä. Tällöin valo tulisi filkalle/kennolle paremassa kulmassa aiheutamatta nitä huonoja vääristymiä.

    Toisaalta tää ohje ei takaa toimivuutta...jokainen kokeilkoot itse ;-)
     
  4. Näinhän se tosiaan kannattaa tehdä, olennaisin juttu on reiän riittävän pieni koko sekä litteys, putkimainen reikä pehmentää kuvaa melkoisesti. Näkyy muuten kennolta näppärästi kaikki pienimmätkin hiukkaset. ;)