Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Korjausohjetta pyydetään: Mamiya K/L

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana paavali, 17 Syyskuu 2012.

  1. paavali

    paavali

    5
    0
    0
    Voisiko joku neuvoa???

    Hommasin tuollaisen Mamiya RB 67 pro S:n.

    Siinä putki Mamiya K/L 1:3,5 f=90 mm L.

    Ja siinä tarkennusvika. Asennossa 1m rengas on kiinni linssissä. Kun käännän äärettömälle tarkennusrengas liukuu ulospäin - varmaankin ihan oikein? - mutta linssi ei kulje mukana, rakoa jää ehkä reilun millin verran.

    - Korjauttaminen ehkä maksaisi saman kuin käytetty putki?
    - Tulee mieleen, että jos pienen pisaran äkkiliimaa laittaisi ja nopeasti rako kiinni?
    Kuulostaa varmaan niin kuin ilmastointiteippijutulta. Olisiko tuossa kuitenkin ideaa vai menisikö täysin jumiin?

    Tarkennus toimii tällä hetkellä paljetta säätämällä. Eihän sitä tietenkään niin pidä käyttää.

    Olen aloittelija näissä filmihommissa. Yhden rullan vasta tällä kuvasin ja sekin näyttää valkoiselta koko rulla. Siis ei lainkaan valotusta. Kun kameran läpi katsoo, niin suljin ja aukon säätö näyttäisi toimivan. Valotusarvot lunttasin kuvaamalla saman kohteen digikameralla. Päättelen, että ei ainakaan valovuotoja ole kamerassa koska nega on valkoinen. Varmaankin väärät valotusasetukset?
     
  2. JMies

    JMies

    550
    1
    0
    Vs: Korjausohjetta pyydetään: Mamiya K/L

    Niin tuota...mihinkähän se nyt tarkentaa esim. silloin kun tarkennuksen pitäisi asteikon mukaan olla äärettömässä? Entä lähimmällä etäisyydellä? Mitä tarkoitat sillä, että rulla oli valkoinen? Oliko negatiivi- vai positiivifilmiä? Näkyvätkö reunamerkinnät?
     
  3. paavali

    paavali

    5
    0
    0
    Vs: Korjausohjetta pyydetään: Mamiya K/L

    Rullan valkoisuudella tarkoitin, että se ei ollut saanut valoa, negasta kun on kyse. Reunamerkintöjä näkyy vain SGPFF kahdessa kohdassa. Missä vaiheessa reunamerkinnät tulevat mukaan?
    Nyt kun tarkemmin tutkin negaa, niin huomasin, että filmin toisessa reunassa on tummaa. On ehkä valovuotoa sitten kuitenkin? Kuvasin negan. Siinä näkyy yksityiskohtia joita ei silmällä näe, jotain pallokuvioita ja numeroita keskellä kuva-aluetta. Yritän lähettää kuvan negasta. Esikatselu näyttää tiedostonimen, mutta ei kuvaa. Saa nähdä tuleeko kuva lähettäessä.
    Samalla selvisi miksi nega ei ole valottunut. Olin pöljä ladannut filmin väärin, ihan kuin silloin ennen tavalliseen kameraan. Eihän se tähän vaihtoperään siten menekään vaan olisi pitänyt kiertää levyn takaa. Latasin uuden filmin ja otin muutaman koekuvan. Vien sen kehitettäväksi. Viimeksi kehitys kesti monta viikkoa!

    Tarkennukseen en osaa vastata. En tiedä miten nuo tarkennukset saa selville.

    Nämä minun kommentit on vähän hataria. Tämä on niin kerta kaikkiaan erilainen systeemi kuin yleensä.
    Todella manuaalista. Mutta sitähän olen halunnutkin. Otti aika koville, että yleensäkin sain kameran edes laukeamaan.
    Haluan tutustua valotuksen perusasioihin kantapään kautta. Olen lähtenyt kuvaamaan ikään kuin latvasta tyveä kohti. Joskus 70-luvulla kuvasin Yashican EE:llä. Eihän sillä sitten pystynyt vaikuttamaan muuhun kuin sommitteluun. Ja sitten kun tuli digit, niin Minolta S404:llä. Siinä ei todellakaan tarvinnut tietää kuvaamisesta mitään eikä voinut vaikuttaa mihinkään, siihen kyllästyy aika nopeasti. Nyt 450D:llä olen vähän päässyt jyvälle. Toivottavasti tämä filmi-manuaali pakottaa tutustumaan aiheeseen perusteellisemmin.
     
  4. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 628
    1 536
    113
    Vs: Korjausohjetta pyydetään: Mamiya K/L

    Hei
    Mamiya RB67 tarkennetaan nimenomaan palkeen kautta.
    Joissakin laseissa on todellakin tuollainen takennuskierän näköinen; se on kuitenkin useimmiten vain terävyysalueen tarkistamisesta varten. Joissain laajakulmissa on ns. kelluva elementti, silloin karkeatarkennus tehdään normaalisti palkeella ja hienosäätö (etenkin lähietäisyyksille) tuolla optiikassa olevalla kierällä. Usein tuo kelluvan elementin säätökin kuitenkin jätetään tekemättä ja se saa olla huolettomasti äärettömässsä. 90-millisessä ei ymmärtääkseni kelluvaa elementtiä kuitenkaan ole; siis tarkennus palkeella.
    Rullan valkoisuuden kohdalla tulee äkkiä mieleen, että oletko varmasti ladannut filmin oikein päin? Et olisi ensimmäinen ihminen jolle rullafilmi oudossa laitteessa meneekin ensimmäisellä kerralla väärin päin. Toisin sanoen: olihan ladattaessa filmin "musta puoli" kameraan päin eikä filmikasettiin päin?
    RB67:sta vaikka tuolla http://rb67.helluin.org/
    Kannattaa myös hakea netistä manuaali.
     
  5. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 779
    749
    113
    Vs: Korjausohjetta pyydetään: Mamiya K/L

    Tässä kuva, joka lie samanlainen?

    Objektiivin etäisyysasetus ei ole tarkennus vaan sen säätö optimoi toiston tietylle tarkennusetäisyydelle.  Tuskinpa sen vaikutusta näet etsimestä, mutta tarkastelemalla suuria suurennoksia tietyillä kuvausaukoilla saatat huomatakin.  (Sanon näin vain sillä perusteella, mitkä ovat omat vähäiset havaintoni laajakulmista 6x6 Hasselbladissa.  Saattaahan se olla selvempikin vaikutus normaaliobjektiivissa?)


    (Tässä puhutaan jotain erityistä objektiivin takaosasta:  http://www.flickr.com/groups/mamiyarb/discuss/72157626070299028/  )


    Kenellä on samanlainen objektiivi, voisi verrata omaansa ja kertoa kuuluuko takalinssin liikkua siinä mukana.  Epäilen ettei, mutten voi väittää.  (Voi olla aika vaikea havaita liikkuuko jokin sisempi linssi, mutta voit yrittää katsoa.)
     
  6. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 628
    1 536
    113
    Vs: Korjausohjetta pyydetään: Mamiya K/L

    No niin, tuossa K/L-sarjan ysikymppisessä siis on kuin onkin kelluva elementti. Sen voi laittaa kohdalleen jos ehtii ja huomaa, mutta ilmeisesti sen vaikutus näkyy kuitenkin ennenkaikkea lyhyillä etäisyyksillä, varsinainen tarkennus kuitenkin palkeella.
    Tuo jälkimmäinen linkki viittaa siihen, että K/L-sarja on varsinaisesti RZ-runkoa varten mutta sopii myös RB:hen. RB:tä varten lasin rungon päästä täytyy poista eräälainen tiivisterinkula joka siinä oletusarvoisesti on (koska RZ:n "kurkku" on erikokoinen). Kun kerran alkuperäinen kirjoittaa tuota lasia RB:ssä jo käyttää, on siitä siis tuo rinkula jo poistettu.
    Manuaali tuolta http://www.butkus.org/chinon/mamiya/mamiya_rb67_pro-s/mamiya_rb67_pro_s.htm
    Omat eivät enää aivan tuoreet ensikokemukseni RB:stä tuolla http://sekametelisoppaa.wordpress.com/category/mamiya-rb67/
    Flickrin ryhmä Mamiya RB67
    Omia RB-kuviani tuolla http://www.flickr.com/photos/54100950@N02/sets/72157627512028029/

    Kaikkiaan hieno kamera,  mutta se manuaali kannattaa hakea. Lasitavaraa on iipeissä halvalla.
     
  7. JMies

    JMies

    550
    1
    0
    Vs: Korjausohjetta pyydetään: Mamiya K/L

    Et tiedä mihin kamera tarkentaa? Etkö tarkentanut kuvatessa ollenkaan? Jos nyt väännetään rautalangasta sitten: Laita linssi kiinni kameraan. Sijoita jollekin tietylle etäisyydelle kohde tarkennusta varten. Katso etsimeen ja käännä tarkennusnuppia kunnes etsimessä näkyvä kuva on tarkka. Katso kameran tarkennusasteikosta lukema, johon kamera on tarkentunut. Vertaa lukemaa todelliseen etäisyyteen.
     
  8. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 779
    749
    113
    Vs: Korjausohjetta pyydetään: Mamiya K/L

    Tarkennusetäisyys mitataan filmitasolle. Tarkasti filmitasoa osoittamaan on joissakin kameroissa merkintä (ympyrä jota lävistää viiva.)
     
  9. paavali

    paavali

    5
    0
    0
    Vs: Korjausohjetta pyydetään: Mamiya K/L

    Kiitos kaikille vastauksista. Toivon, että jaksatte vielä edelleenkin.
    Vastauksistanne päätellen etäisyyden tarkennusrinkulalla ei ole helposti havaittavaa vaikutusta.
    Jatkan harjoituksia pilaamalla lisää filmiä ja tutustumalla manuaaleihin.

    Mitä mieltä olette tuosta negasta ottamastani kuvasta. Valovuotoa kai siinä ainakin on? Sen lisäksi, että filmi oli väärin ladattu. Nuo numerot tulivat näkyviin vasta fotarin levels-
    säädöllä. Kuva on tummempi kuin nega oikeasti on.

    KEEGAN
    Yritin kurkistella putken sisään edestä ja takaa. En erottanut mitään liikettä sisällä, ainoastaan tuo ulkopuolella oleva millin liikehdintä.

    Filmi on tosiaankin ollut väärin päin, ei siis kiertänyt levyn etupuolelle. Ja kaiken huippu: Tein toisen koekuvauksen ja siihen latasin filmin mielestäni oikeaa reittiä, mutta nyt näitä vastauksia lukiessani huomaan ladanneeni sen musta suojapaperi objektiiviin päin!!! Huhhuuh.

    Kuva n03510510a
    Järvi, kaislat, pivet.
    Ihmettelen miten olet saanut tuon värimaailman ja esim pilvien kotrastin. Käytitkö jotain suodatinta?

    Kuva n03020102
    Amaryllis
    Osaisinpa tuon keinon, saada tausta tummaksi.



    MIRRORED
    Tein nyt ohjeesi mukaan. Tästä kamerasta olikin helppo todeta missä filmipinta on.
    Katsoin tuota linkkiä. Mulla on aika huono englannintaito. Jotain ongelmia kaverilla kai on ollut tällä samalla yhdistelmällä.

    Yritin kurkistella putken sisään edestä ja takaa. En erottanut mitään liikettä sisällä, ainoastaan tuo ulkopuolella oleva millin liikehdintä.


    JMIES
    Tarkensin palkeella kun en huomaa varsinaisen tarkennusrenkaan vaikutusta ollenkaan. Kokeilin nyt siten, että laitoin kohteen metrin etäisyydelle filmipinnasta ja tarkensin palkeen nupista. Sivussa olevan käyrän perusteella etäisyys oli noin 1m.
    Palkeen lukema oli 10-11. Tarkennusrenkaan asennoissa 1 ja ääretön etsinkuvassa en huomaa mitään eroa.


    TAPIOLA
    Filmi on tosiaan ollut minulla niin väärin kuin se yleensä on mahdollista. Katso vastaustani Keeganille.
     
  10. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 779
    749
    113
    Vs: Korjausohjetta pyydetään: Mamiya K/L

    Siis onko kuva vähemmän valottunut kuin siitä voisi päätellä, eli nega on ohuempi (vaaleampi)?

    Kun rulla on ollut väärinpäin, se välttämättä ole istunut kuvaporttiin kunnolla ja lisäksi ei vättämättä ole kelautunut ottopuolalle tiiviisti samasta syystä.  Siinähän on jännitettä kahteen suuntaan enemmän tai vähemmän, se pyrkii itsestään rullalle ja lisäksi kourumuotoon.  Ja vielä sekin että voi olla että suojapaperi saattaisi löystyä paljonkin rullan loppua kohden koska se vaihtaa filmiin nähden puolta.

    En veikkaisi tämän perusteella filmiperän valovuotoa vielä kovin isolla kertoimella.  Olisiko siihen vuotoa tullut, paitsi valotuksen aikana, kamerasta poistamisen jälkeen ennen kehitystä.
     
  11. paavali

    paavali

    5
    0
    0
    Vs: Korjausohjetta pyydetään: Mamiya K/L

    Nega on vaaleampi kuin kuvassa. Tuossa tummassa kuvassa erottuu ne numerot ym kuviot paremmin. Mistä ne tulee tai heijastuu? On paljon mahdollista että olen filmin poistossa möhlinyt varsinkin jos väärin lataamisella on tuollaisia vaikutuksia. Toisaalta kun katselen noita perän ja kameran tiivisteitä, niin ei niitä kovin kehua voi. Kummallista tahnaa ne on. Taitaa tulla arvokas remontti jos ei jotain nauhaa tms löytyisi.
    Pitää nyt ensin hommata lisää filmiä ja ladata se kunnolla, sen jälkeen voi taas tutkia uutta negaa.
    Onko olemassa jotain toimenpiteitä joilla voisi vähentää valottumishaittoja filmiä ladatessa ja poistaessa?
     
  12. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 628
    1 536
    113
    Vs: Korjausohjetta pyydetään: Mamiya K/L


    Tuon kelluvan elementin liike syvyyssuunnassa on todellakin vähäinen. Omassa laajakulmassani näkyy että ainakin pari linssielementtiä liikkuu, mutta syvyyssuunnassa liike on todellakin vain millin luokkaa.
    Käytän vaihtelevasti suotimia kuvissa. Useimmiten teen Photarissa vain perusasiat (suoristus. rajaus, kontrasti ja valkotasapaino) mutta ajoittain käytän Nik Softwaren ohjelmaa Color Efex Pro. Siinä on giljoona täysin muunneltavaa suodinta joista valtaosaa en käytä koskaan, mutta joukossa on muutama hyödyllinen. Eräs on Contrast Color Range jolla voi varsin monipuolisesti säädellä värikontrastia ja värien keskinäisiä suhteita. Tuossa n03510510 on annos juuri sitä. Flickriin joskus muistan kertoa mitä filttereitä olen käyttänyt, joskus en. Toinen paljon käyttämäni CEP:n suodin on Detail Extractor joka nimensä mukaa "kaivaa esiin" yksityiskohtia. Reflector Efexillä voi muokata kuvan valaistusmaailmaa ja niin edelleen. Valtaosa kuvistani saa kuitenkin vain tuon Photarin peruskäsittelyn. Joihinkin taas voin käyttää useampia filttereitä tuosta CEP:stä tai jostakin muusta. Aika vapaat kädet tässä itselleni sallin.

    Tuo kukkakuva on käsittelemätön eikä taustassa ole mitään ihmeellistä. Taustana on itseasiassa olohuoneen ikkuna (siis kohta johon ei pahasti osu heijastuksia). Ikkunan toisella puolella on talvipimeä, siinä koko juttu:) Jos tarkasti katsot huomaat ettei tausta ole täysin musta, siellä täällä on pieniä sinisiä läiskiä; hankea.

    Mielellään kysy jos kysyttävää tulee, on vain hauska jos voi olla avuksi. RB67:n suhteen älä anna periksi, se on mainio peli, nykyään yksi eniten käyttämistäni kameroista.

    EDIT: Ja niin, musta suojapaperi juuri tuleekin optiikkaan / kameraan päin kuten aiemmassa viestissäni mainitsin.
     
  13. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 628
    1 536
    113
    Vs: Korjausohjetta pyydetään: Mamiya K/L

    En minäkään kyllä ihan ensimmäiseksi valovuotoon usko. Onko kaikissa negoissa samanlaisia jälkiä vai vain parissa? Enemmän veikkaan syyn löytyvän todellakin väärin ladatusta filmistä ja/tai sen käsittelystä. Filmin lataamisessa ja pois ottamisessa ei tarvita mitään poppakonsteja, ensisijaisesti katsot vain ettei suojapaperi lähde kummassakaan vaiheessa liian pitkälle purkautumaan rullalta (ei se sitä kyllä ihan hetikummassa teekään).
    Jos kyseessä kuitenkin on valovuoto, on sinulla vaihtoehtoja:
    - ostat iipeistä huolletun ja tarkistetun filmiperän (ehkä satasen kustantaa), katso että se mallia Pro S eikä pelkkä Pro.
    - ostat iipeistä uudet tiivisteet (niitä myydään valmiiksi leikattuinakin ja asennusohjeiden pera) vai vaihdat.
    - lähetät perän ja rungon ammattilaisen huollettaviksi (Mustonen & Laine, oletan?)
    Hirveän kalliiksi ei tuon pitäisi missään tapauksessa tulla.
     
  14. JMies

    JMies

    550
    1
    0
    Vs: Korjausohjetta pyydetään: Mamiya K/L

    Se ei edelleenkään ole tarkennusrengas, se vain parantaa piirtoa lähelle tarkennettaessa. Suosittelen kyllä lukemaan ohjeet jos ei ennestään tiedä kaikkien hantaakien käyttötarkoitusta.
    [QUOTE>
    [/QUOTE]
    Ei ole mitään järkeä ihmetellä mahdollista valovuotoa jos filmi ei ole ollut edes kamerassa oikealla tavalla.
    [QUOTE>
    [/QUOTE]
    Siis sen pitää juurikin olla musta puoli objektiivia päin. Filmi on siis kiinni siellä paperin mustalla puolella. Jos on nyt mahdottoman vaikea hahmottaa niin haaskaa yksi filmi ja katso miten se toimii.
    [QUOTE>
    [/QUOTE]
    Tuntuisi siis toimivan ihan oikein. Melkoiset haukansilmät saa olla jos etsinkuvasta erottaa piirron paranemisen makroetäisyyksillä.
     
  15. paavali

    paavali

    5
    0
    0
    Vs: Korjausohjetta pyydetään: Mamiya K/L

    Siis pienillä konsteilla hienoja tuloksia.
    Itse en osaa kovin paljon fotaria (7) tms käyttää. Yleensä teen juuri nuo perusasiat: rajaus, tasot, valkotasapainot ja tarvittaessa käyrät josta ainoastaan keskeltä kiinni ja valoisuutta lisää tai vähemmän. Joskus finnien ja nyppyjen tasausta kloonaavalla leimasimella. Selektiivistä värienkorjailua olen joskus käyttänyt vaihtelevalla menestyksellä. Perhekuvia olen tehnyt.

    No niin, nyt vasta tajuan tuosta mainitsemastasi kelluvasta elementistä. Linssit liikkuu sen millin verran, säätökehä ei liiku, ainoastaan pyörii. Kuvittelin että putken etureuna liikkuu ja linssit on jotenkin irti eikä lähde mukaan. Ja tuohon väliin suunnittelin äkkiliimaa!!! Kannatti kirjoittaa tänne palstalle, muuten olisin pilannut tuon lasin.
    Täytyy nyt vain ymmärtää se, että liikkeen vaikutus on vähäinen ja ainakaan tässä vaiheessa en sitä huomaa, ehkä kuvaamalla eri aukoilla se aikanaan selviää. Ja tarkennukseen käytetään palkeen säätönuppia.

    Kun nyt hommaan lisää filmiä ja lataan sen kunnolla niin sen jälkeen negaa tutkimalla selviää onko niitä valovuotoja.

    Suuret kiitokset kaikille ohjeista. Palaan palstalle kun saan jonkinlaisia negoja tai kuvia aikaiseksi.