Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Maailman paras (Analoginen) kamera ?

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana J.W.The NowHere Man, 16 Marraskuu 2008.

Vs: Maailman paras (Analoginen) kamera ?

Juu, niitähän vaihdetaan miltei joka kuvalle, ja on hyvä että yläkauttakin pääsee roskia tähyslasille ;-]

1. Boost

Boost

591
    0
    0

Teemun syistä luopumiseen en tiedä, mutta aina ei voi kaikkea säilyttää. Omalla kohdalla tuosta oli luovuttava, että sai takuuvuokran maksettua. Hieno kuulla objektiivin päätyneen arvoiselleen kuvaajalle...

2. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63

No onhan se tietysti analoginen Contax S2/S2b, jos siis ihan täysin analogista kameraa ollaan hakemassa, myös Hasseli ja Rolleiflex saa äänen.

3. saloma-3

saloma-3 Well-Known Member

1 960
    731
    113

Kait se F6 voisi olla, vaikka ei ole tullut omistettua. (Myiskö joku halvalla pois minulle tuommoisen filmipelin???)

Menneistä Nikoneista tykkäsin kyllä F2:sta eniten. Pelkkä F ilman photomic etsintä on taas klassikko sinänsä.
    F3 HP ja MD4 oli OK, mutta valotusautomatiikka jättää paljon toivomisen varaa nykykameroihin verrattuna. F4 on ehkä kaikkien aikojen monipuolisin malli ajatellen eteen- ja taaksepäin yhteensopivuutta.

Mites Leicamiehet, näkyykö M sarjan etsimestä rilleillä koko kuvakenttä? Muistaakseni ei ainakaan kaikista malleista.

Jos taas parhaalla kameralla tarkoitetaan parasta kuvanlaatua, niin 4x5" voisi olla hyvä kompromissi.

Kaipa se paras on vähän käyttötarkoituksesta kiinni.

4. Teemu Laine

Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

4 725
    125
    63

Käyttö oli niin vähäistä ison koon takia ja sit menin myymään M2:n eikä M3:ssa oo helokehiä noin laajoille objektiiveille. Eli toi makas lähinnä hyllyssä ja mulla tulee laukussa M3 + 50mm summilux + 15mm Heliar setti mukana.

5. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

Ei näy M6:lla ja Summicronilla. Nostan rillit otsalle, käytän okulaarin korjauslinssiä.

6. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Mä oon miettiny tätä analogista kameraa ja tullut siihen tulokseen, että vain sellainen on analoginen, jossa jokainen suljinaika on käytettävissä ilman paristoa.
    T Jukka

7. Esterhaus

Esterhaus Member

412
    0
    16

Mulle tuo on ihan sama. Ei ne patterit kovin kallita ole kerran vuodessa ostaa.

8. nomad

nomad Well-Known Member

10 349
    167
    63

Miksi noin? Kyllähän sähköteknikkakkin voi olla analogista?

9. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

No tavallaan, mutta jotenkin mulle kamerasta tekee analogisen se, että sitä voi käyttää täysillä ilman paristoa. Kyllähän analoginen sanana voi sisältää sähköä, kuten hifimaailmassa tai äänityshommeleissa.
    Mutta kameroissa mulle ei....
    T Jukka

10. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113

Tätä lähinnä hain:   93% vs 100%. 

"Further, as with the standard set by the Nikon F and F2 series bodies, these finders designed for the Nikon F3, still maintain a virtually 100% picture coverage." http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/nikonf3ver2/finders/index.htm

11. Vs: Maailman paras (Analoginen) kamera ?

No juu, prorungoissa on perinteisesti ollut 100% etsin ja muissa n. diakehyksen verran kuvasta. Mitään seksuaalista merkitystä asialla ei ole -vaikka, jos joku olisi kamerateollisuudessa halunut harrastaa ns. kehitystä eteenpäin: olisihan digiaikana ollut ihan jees ja pop jos olisivat ymmärtäneet sen mustan vertigotunnelin sijaan näyttää sen puuttuvan 60% vaikka hieman himmenettynä, olisi ollut helppoa olla spört ünd streetkuvaajana.

12. evis

evis Member

499
    0
    16

Kait se tämä sitten on? Käyttö on hyvin loogista ja helppoa. Säätimet ovat melkein oikeilla paikoillaan. Nikonin F4 on monipuolinen ja todella nopea opeteltava ja tässäkin kaikki kuvaamiseen tarvittavat avut ovat hyvin sormien ulottuvilla ja ergonomia jopa parempi kuin rts3:ssa ainakin minun kouraan. F5 tosin ergonomialtaan vieläkin hivenen parempi muistikuvien mukaan...

Olympus OM sarja on loistava jos haetaan pientä kokoa. Ja tähänkin tottuu paitsi äkkinäiselle voi käyttö olla aluksi outoa. M-Leicakin löytyy, on fiilistelykamerana ykkönen!

Hittoako tässä jaarittelemaan: RTS III on vstaus :)

13. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48

Nikon EM valottaa automaatilla vaikka 20 min :)

Jaa, OM-1 tosiaan mekaaninen. No sittenhän mulla onkin mekaaninen järkkäri... Ja onhan mulla Petri FTE + kasa linssejä ja muuta, mutta suljin vähän heikossa hapessa. Mekaaninen sekin. Tosin valotus toimii sähköllä ja ajan esivalinnalla. Aukko säätyy sitten mittarin mukaan (oli aluksi vaikeuksia tuohon tottuneena siirtyä muihin kameroihin joissa oli toisin päin, aukko säädettiin itse ja aika automaatilla).

14. fotomik

fotomik Member

786
    0
    16

Onkos RTS IIIsessa se suljinaikojen kiekko väärällä puolella, siis muiden mielestä väärällä puolella. Contaxisteillehan se on oikea puoli tietenkin, se vasen puoli.

Omaan filosofiaan se ei vaan osunut kyllä. Tosin Contax + Tessar 45mm on aika vahva yhdistelmä. Kauniskin.

15. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Tähyslasilta roskat lähtevät puhaltamalla, toisin kuin eräistä muista paikoista :)

Kyllä niitä tuli vaihdeltua. Laajakulmilla ruudukko oli kätevä, just esim. arkkitehtuurissa, miksei sommittelun tukena muutenkin. Pitkillä taas kokomatta, lähikuvauksessa samoin, leikkokuva ja mikroprisma joskus.  Muutaman sekunnin juttu, ja kivempi kuvata.... enemmänkin vaivaa on joskus nähty.  Mitä iloa on järjestelmäkamerasta, jos sen ominaisuuksia ei käytä?

16. Vs: Maailman paras (Analoginen) kamera ?

Totta; kameroissa on pajon turhia ominaisuuksia ;-]

17. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Setä on hyvä ja kertoo yhdenkin turhakkeen joka on kaikkien mielestä turhake.

Sehän on selvää että erinlaisia asiota saadaan kameralla tehtyä ja toiselle turhake on toiselle tärkeä ja silti valon sisään päästämisen ajasta ja määrästä on kyse.

18. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Valokuvauksessakin.

19. Vs: Maailman paras (Analoginen) kamera ?

Täti on hyvä ja sanoo miksi minun semmoista pitäisi sanoa? Kun en ole semmoista väittänytkään.
    No digikuvaajille syväterävyydentarkistus on kuulemma turhaa.

Älä kummaa?