Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Maailman paras (Analoginen) kamera ?

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana J.W.The NowHere Man, 16 Marraskuu 2008.

Mulla on ilo omistaa nyt, kiitos tämän kameralaukun ja sen kontaktien, mielestäni paras filmikoon runko. On se ollut mulla ennenkin,itseasiassa useampana kappaleena, mutta jauhettu tuossa leipämyllyssä aika hajalle kummatkin. Uudempien takia sitten vaihdettu pois. Nyt kun iän mukana on tuo Rertohulluus iskenyt, oli mulla ilo saada se melkein uudenkarheana taas laukkuuni. kamera jota tehtiin vuodesta 1980 vuoteen 2001, koko ajan parantaen. Täysin mekaaninen, toimii myös ilman paristoa. vahva kuin Hummer (Vietnamissa pysäytti useammankin luodin, säästäen kuvaajan hengen, tippui helikopterista maahan, mutta toimi senjälkeen, jne...)Nykyään japanilaisten luontokuvaajien suosikkikamera, kun toimii kaikissa olosuhteissa. Nyt vielä saatavana kohtuuhinnalla, joten jos on ylimääräistä pätäkkää, kerätkää talteen pahan päivän varalle puodeissa pyörivät (EP y.m.).

1. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113
    Vs: Maailman paras (Analoginen) kamera ?

Minulla on myös uudenkarkeaksi luokiteltava yksilö ja tämän myötä näyttää siltä että aika on hyvä myynnille täällä!  ;)

2. argha

argha

111
    0
    0

Hei,
    Maailman mikä? Hah!

Itselläni oli tollainen jonka ostin joskus kovalla markkasummalla. Myin sen vasta pois parilla huntilla linssin kanssa. Ei harmita vaikka se linssi olikin huippu 50mm/1.4 . Sitäpaitsi kyllä mieluummin ottaisin f2:sen. Eikä tuolla tee mitään ilman patteria, joka ei muuten kestä kun pari rullaa.
    Ja digi-filmi sotaa sivuten olen sitä mieltä että 35mm kamerat vois sulattaa järkevämpään käyttöön(muista purkaa osiksi ja lajitella muovit ja metallit omiin kierrätyspisteisiin!). Isomman formaatin kamerat sentään käy taiteen tekemiseen...

t.A

-grain of salt-

ps. toivottavasti noiden kameroiden arvostus/hinta ei nouse ikinä että en tuntis myyneeni liian halvalla!

3. Vs: Maailman paras (Analoginen) kamera ?

On noita minullakin muutama ollut. Moottori on hankala, eikä takaisinkelaava takakansikaan mikään kätevyyden riemuvoitto ole. Kamerassa on manuaalivalotuksella aika kökkö lcd-näyttö etsimessä, vaikka etsin on muuten huippuhyvä. Tässä hevlettpackard-versiossa on sentään normaali salamakenkä eikä se vakion ikioma omituinen. Rungon mekaaninen 2.laukaisin on myös hupaisa yksityiskohta.
    Varsinainen hörhökamera kyllä. Kyllä mä ottaisin joko F4:n tai FE-2:n paljon mielummin, ja niin otinkin ;-)

Sinänsä olisi kiva jos rahalliset arvot vaikka kolminkertaistuisivat takaisin.

Ihan ;-) Aihe kyl.

4. Vs: Maailman paras (Analoginen) kamera ?

Huom: ei moottoria, ei automaattista takaisinkelausta, On mulla F ja F5, mutta tätä diggailen, ainakin nyt...

5. timppis

timppis Well-Known Member

1 905
    213
    63

Juu onhan toi hyvä kamera, mutta kirjoituksessasi maailman tapahtumat ja kameran vuosimalli jotenkin ei natsaa. Tarkoitat varmasti Nikonin F&F2 malleja, jos vietnamin sota olisi kyseessä eikö vain?????
    Sitten F3 mekaanisuudesta, eihän kamera toimi ilman patteria, kuin yhdellä suljin ajalla ja sekin laukee siitä kummallisesta hanikasta etupuolelta. Taitaa olla makuasia mikä Nikonin runko on paras, kun jokaisessa on jotain hyvää. Ehkä retroimpia ovat mielestäni Ftai F2 jotka kummatkin ovat oikeesti mekaanisia.

6. Vs: Maailman paras (Analoginen) kamera ?

Oikeassa olet Vietnamin suhteen, mekaanisella tarkoitan lähinnä ei autofokus, eli kuten me alkuaikoina sanottiin AF= aut of focus...

7. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Paljon auttaisi, jos käytettäisiin jossain määrin vakiintuneita termejä  omatekoisten asemasta.  Mekaaninen kamera ei varmaankaan ole autofokusmalli, mutta ei tavanomaisessa kielenkäytössä myöskään sähkösuljinmalli.

Viimeinen mekaaninen Nikonin ammattimalli oli F2. Sekään ei kyllä pysäytä AK-47:n luotia mistään suunnasta, vaikka onkin F3:sta tukevammin tehty.....  :)

8. Jojje

Jojje Active Member

776
    26
    28

Muistini mukaan Vietnamin sota loppui 1975...

9. nomad

nomad Well-Known Member

10 349
    167
    63

Sanokaa nyt hehkuttamatta ja retroilematta mikäs tuossa F3:ssa oikeasti on parempaa kuin esim FE2:ssa? Tai FM3A:ssa?

Ja sekin kiinnostaa miksi filmikameran pitäisi olla täysmekaaninen. Kysymys on mahdollisesta patterin loppumisesta? Ok, Vietnamin viidakossa oli helpompi ostaa huumeita kuin pattereita, mutta nykyäänhän se on toisinpäin. Ja ainakin FE:ssä patteri tuntuu kestävän likimain ikuisesti.

10. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Osin makuasioita. FE2:n viisarinäyttö on minusta kyllä hyvä. Selkeä ja havainnollinen.

F3 on/oli ammattirunko, tehty ihan eri lujuusluokkaan ja laatutasoon kuin harrastajamallit, kuten FE2 tai FM3A. Oletettu kesto ihan toisia rullien määriä.

Moottorin nopeus....  Täydennettävyys, kuten laaja valikoima erilaisia etsimiä.

11. nomad

nomad Well-Known Member

10 349
    167
    63

Jeps, etsintä noihin kompaktimpiin Nikoneihin ei voi vaihtaa. Ja jos ilmaan vielä pääsen, niin lupaan kokeilla miten FE reagoi kyydistä pudottamiseen ;-)

12. Vs: Maailman paras (Analoginen) kamera ?

Nykyvalossa aika irrelevanteja juttuja: moottorin nopeus ei pärjää nopeammille, uudemmille kameroille, kestävyys....no, onhan se kiva  jos jollain ammatilaisen jäljiltä tulevassa potkupllossa on paljon ruutuja jäljellä, mutta aika harva filmillä kuvaa niin että joku FE kulahtaisi. Ja käytettävyydessä ja teknisissä spekseissähän F3 häviää, vaikka ehkä fiiliksellään voittaa, kenellä siinäkään... Kuinkakohan monella proollakaan on montaa etsintä, ehkä joka kymmenennellä? En usko, koska proorungoistakin moinen ominaisuus jäi pois. Olihan tuo toki uutuutena ihan varteenotettava kamera, ensimmäisenä Nikonin automaattisena ja sähköisenä prokamerana se vaati hieman nieleskelyä Nikonisteissa.

13. Vs: Maailman paras (Analoginen) kamera ?

Minun ääneni menee näissä arpajaisissa kyllä Nikon F -mallille.

14. Vs: Maailman paras (Analoginen) kamera ?

On tää paha tää sunnuntai, kun on aikaa alkaa vielä vääntää asioita rautal.. upsista,sorry ! Tähän laitan herroille (kun rouvia ei ole näköpiirissä), syyn miksi keniltä houkuttelin tämän pois: kamera joka toimii pakkasellakin ( ei ole F5 eikä digit luotettavia)Tämä mun F3 on "Winterized"eli huollossa on laitettu ohutta öljyä kriittisiin kohtiin, siinä on virtalähde joka on johdon päässä ja patskut pidetään taskussa ! Kun mennän kämppään tai igluun tai laavuun, niin ruuvataan patskusatsi irti ja jätetään loppukamera pakkaseen ettei mene huuruun. Sitten siinä on tuo etsin joka suurentaa niin että laajiksellakin ja täydellä aukolla näkee missä skarppaustaso on, ettei varmuuden vuoksi tartte sisustuskuvia aina himmentää ja saada tylsiä kuvia. samaten se laajiksella antaa mahdollisuuden ottaa uudesta  (matala) perspektiivistä luonto ja talvikuvia, ettei kaikki näytä aina samalta- silmänkorkeudelta, tai sitten saa polvet moskassa rypeä ... Eiks tässä ole jo aika hyviä syitä vaihtaa ittelleen mennen ajan takorautaa( tao kun rauta on kuumaa... suomalainen sananlasku)

15. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113

Kysyttiin eroa FE2:een.  On F3:n hidas vaakatasossa kulkeva kunnon 'rättisuljin' aivan omaa luokkaansa luotettavuudellaan ja äänelläänkin.  Hitaudesta on hyötynsä. (Hitauden näkee salamatäsmäysajasta - ei niinkään nopeimmista ajoista.)

Järkkärissä on toki etsimiä - ei se muuten oikea järjestelmä ole. ;)  Esimerkiksi lähikuvaukseen omansa. 

Tässä F3 juttua vanhastaan:
    http://kameralaukku.com/forums/smf/http://code.mediadrive.fi/phpbb/viewtopic.php?t=3.20
    http://kameralaukku.com/forums/smf/http://code.mediadrive.fi/phpbb/viewtopic.php?t=7

16. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

F3 meni takuulla oikeaan osoitteeseen! Jukka, kyllä huomaa että arvostat tätä kameraa, ja mikäs siinä! Varmasti tiedät mistä puhut. Itse en sillä tavalla katso olevani Nikon-miehiä, vaikka niitä muutamia olen omistanutkin (FE-2, F3, F4, F5).

”Maailman parhaan Kamera” taitaa kuitenkin olla aika subjektiivinen valinta. Minulle ehkä tärkein yhdistelmä on Leica M6 ja sen nokalla Summicron 35/2 ASPH. Tänäänkin kävin kuvaamassa, ja kas - paristot kuolivat yllättäen. Eipä haitannut, valotusarvot hatusta ja homma jatkui. Sateen johdosta suljinajat 1/30, 1/15 ja joku jopa 1/8 sekuntia ilman jalustaa (oli pakko, filmi oli Rollei ATP ISO 32). Kehitin filmin illalla - kuvat ovat teräviä.

17. Vs: Maailman paras (Analoginen) kamera ?

Mäkin kuvasin tänään: katso "uutta matskua"- pari rullaa odottaa kun nähdään. Tottakai tuo "maailman paras" on vähän härnäävä, kuinka monta inputtia olis tullut, jos otsikko olis ollut: maailman (ehkä ) neljännes paras...

18. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Mulle Olympuksen om1 on kultaa.
    Toimii ilman pattereita kaikilla ajoilla ja hyvät zuiko-kakkulat.
    Mahtuu talvitakin taskuun, kun on kiinteä optiikka.
    T Jukka

19. Vs: Maailman paras (Analoginen) kamera ?

Mulla on F ja F2, molemmat erittäin käytetyn näköisiä, mutta mekaanisesti virheettömiä. Kakkosella tulee kuvailtuakin silloin tällöin, mahtava kamera. Moottorin kanssa se on aika rajun näkönen, kokonen ja kuulonen setti. Aiemman F:n puolesta ei puhu oikein muu kuin komea ulkonäkö, siinä kun ei ole mitään ominaisuutta mitä ei olisi myös kakkosessa, mutta paremmin. Varsinkin saranaton takakansi on aika ärsyttävä filmiä vaihtaessa. Kaverin Tallinnasta viitisen vuotta sitten halvalla ostama F3 HP herättää kyllä aina kateutta. Ergonomiahan siinä on parempi kun siinä on edes pikkuisen kahvan tynkää. Myisköhän pois nyt kun kuvaa lähinnä digiä...