Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

M9 kennon puhdistuksesta

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana AnselA, 8 Toukokuu 2012.

  1. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    M9 on vaan niin kallis ettei kukaan Suomessa uskalla koskea sen kennoon ;P
     
  2. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    ?
    Kerro lisää. Mikä on tähän syy?

    kapa
     
  3. No ei se ihan noinkaan mene, Nuo mikroprismat tekee sen että tuota likaa ei saa normaalitempuilla pois, vaan aina jää sinne jotakin. Solmsissa puhdistus tehdään irroittamalla kenno ja panemalla se ultraäänipuhdistuslaiteeseen nesteen kanssa.
    Ja käännellääns vielä tikaria haavassa: Näyttää siltä että "kovat jässet" hankkii useamman M9-P:n jotta ei tartte vaihtaa obiskaa. silloin ei myöskään mene töhnää kennoon...
    Mulle taas riitää että "kenno" vaihtuu about 36 kertaa per sessio.
     
  4. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Ultraääntähän löytyy Suomestakin, mutta M9-osaajia ilmeisesti ei? Mutta tämä alkaa mennä niin OT:ksi että pitäiskö jakaa omaksi ketjukseen.
     
  5. Jukka Kelotie kyllä fiksailee käden käänteessä M8 ongelmia, ´jos niitä esiintyy, mutta leica on varannut itselleen oikeuden puutua M9 juttuihin, se lisää ennestään sen kameran "hintaa" Tosin heidän huoltonsa on kyllä kiitettävän nopeaa, viikko/pari, niin kamera on täydessä iskussa ja takaisin käyttäjällä.

    Nyt kun FOKA (osaksi LSF;n toivomuksesta) on virallinen Voigtländer maahantuoja (suoraan japanista) voi J Kelotie säätää noi Voigt obskat aivan tarkalleen kohdalleen Leica M runkoihin. Itse obskathan ovat todella erinomaisia hinta/laatu suhteeltaan.
     
  6. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: M9 kennon puhdistuksesta

    Se lisää myös kameran "arvoa" eikä vain hintaa. Nythän yksi Leican psykologinen maksuperuste on se, että kameroita kokoonpanevat maailman tarkimmat kokoonpanotyöläiset, joista jokainen on vähintään kokoonpanemisen tohtori. Samoin siihen ideaan kuuluu huoltolaitosten tarkka valtuuttaminen. Ja kilpailun kiristyessä pitää näissä asioissa olla tarkkana...

    Ostajakuntaa onkin luultavasti mm. kahta lajia:
    1) "Hollywood", joille jokainen kustannus ja viive puhdistuksessa ei ole ongelma, vaan selvä etu. Mitä kauemmin puhdistus kestää ja enemmän maksaa, sen parempi! Paras on ylellistä ja ylellinen kallista. Mitä kalliimpi, sen ylellisempi ja sitä parempi. Jos huolto on tehty merkkihuollossa, hyvä, mutta jos tehtaalla "Leican itsensä toimesta", vielä parempi. Mukana tulee varmasti vielä hieno todistus.
    2) Kuvaajat, jotka ovat realisteja ja puhdistavat kennon itse, ymmärtäen, että jos jonnekin jotain pikkuisen jääkin, se ei ole lainkaan yleistä eikä silloinkaan mikään erityisempi ongelma. Käsin tehty kennon siivous on tylsää kuin lattian pesu, eikä aina onnistu kerralla, mutta se ei vähennä kameran arvoa tai gloriaa.
     
  7. Vs: M9 kennon puhdistuksesta

    Olen samaa mieltä M Vuoren kanssa. On todellakin sellaisa joille on itseisarvo että kamera luokitellaan "luksustuoteisiin" leican foorumila on lukuisia viittauksia eri lehtien "valintoihin" jossa leica on mukana muiden luksustuotteiden kuten Vertun, Rolexin B&O: jne kanssa. Ei tämä kuitenkaan mikään uusi asia ole: CONTAX mittaetsinkamera tehtiin 30-luvulla niin monimutkaiseksi että vain tehtaalla onnistui sen kunnollinen huolto ja säätö.
    Saapa nähdä miten tähän asiaan vaikuttaa uusi Wetzlariin nouseva "LeicaPark" uusine tehtaineen.
     
  8. randomm

    randomm Active Member

    1 073
    0
    36
    Vs: M9 kennon puhdistuksesta

    Eikö siinä ysinkin kennon päällä ole ainakin se IR filtteri ja joku suojalasi? Aika ronskilla kädellä sitä minusta puhdistetaan sillä "tarrakynällä", mitä olen juutuubista katsellut.

    Jos siinä suoraan olisi ekana ne mikrolinssit niin ne lähtisivät vasmasti läskineen irti siinä puhdistuksessa...

    Äh, pitää varmaan kaivaa videon linkki esille!
     
  9. Vs: M9 kennon puhdistuksesta

    lainasin vaan Kelotien Jukkaa, ei ole ensi käden tietoa mulla.
    katsoin videon, näyttää että niillä ensin levitetään liuotin, senjälkeen tuo naksautteleva tikku, joka tuntuu olevan alipaineella imevä sieni josta nesteet ja kökät imetään pois painettaessa sensoria. kenno näyttä olevan kyllä paikallaan.
    kyllä siellä tuo IR filsukin on, joten urbaania legendaa taas...

    http://www.photographyblog.com/news/kodak_talks_about_leica_m9_sensor