Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

m43 objektiivisetti jossa laatu, hinta ja kattavuus on kohdillaan?

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana markku55, 8 Heinäkuu 2013.

1. ∞

Member

458
    0
    16
    Vs: m43 objektiivisetti jossa laatu, hinta ja kattavuus on kohdillaan?

Tuli tästä kiertopalkintosanailusta mieleen kun ostin muinoin tuolta dc.netin puolelta käytetyn digijärkkärin. Takuu voimassa ja kaikin puolin bueno. Tietenkin. No kamerassapa oli joku säännöllisen epäsäännöllisesti ilmenevä tarkennusvika. Kun puoli vuotta myöhemmin kirjoittelin ongelmasta dc.netissä, niin sama kaveri kommentoi että hänelläkin on ollut samanlaisessa kamerassa samaa vikaa. Kun kiittelin siinä ketjussa hyvistä kaupoista, niin tuli selittelyä että eiku se oli toinen kamera kun oli kaksi jne. Heh. No tulipa mainittua eikä liity tähän ketjuun tai sen kirjoittajiin mitenkään.

Ja ettei menee 100% offarin puolelle, niin täytyy sanoa että sopivan polttovälin, riittävän kuvanlaadun ja valovoiman vuoksi varmaan 90% omalla E-M5:llä otetuista kuvista on otettu 25mm f/1.4 PanaLeicalla. Yhdellä pärjää jo pitkälle. Täydennän sitä sitten vasta hankkimallani 12-40mm f/2.8, mutta aika näyttää kuinka paljon tuota zoomia tulee käytettyä. Onnistuin ryssimään objektiivin päivityksen 1 kk hankkimisen jälkeen ja se on huollossa elvytettävänä.

2. markku55

markku55 Active Member

Kerrotko mitä tuo käytännössä tarkoittaa, omaani en ole vielä päivittänyt mitenkään, joten olisin tiedoista kiitollinen.

3. ∞

Member

458
    0
    16

Tietokoneeseen Olympuksen päivitysohjelma, kamera objektiivin kanssa siihen kiinni USB-piuhalla ja noin voi päivittää sekä kameran että kunkin objektiivin sohtan jos sellaista on tarjolla. Vain kameran tai objektiivin voi yhdellä kerralla päivittää. Ekaa kertaa sain millään kameralla tosin nyt vedettyä tilttiin päivityksen. Koneella oli jostakin syystä aluksi vaikeuksia saada kunnon USB-yhteys ja sitten kesken päivityksen ilmoitti että yhteys kameraan on menetetty. Ehkä homma olisi loppujen lopuksi pelittänyt, mutta erehdyin ääliömäisesti tuon virheilmoituksen jälkeen sammuttamaan ohjelmaa ja irrottamaan piuhan jolloin seurauksena oli "bricked" eli ihan kuollut objektiivi. Kamera tai päivitysohjelma ei tunnista sitä ollenkaan eikä kamera anna mitään kuvaa tuon obiskan kanssa. Toimisi ehkä manuaalisesti jos valitsisi "kuvaa ilman objektiivia" tms.

http://www.olympus.fi/site/fi/c/cameras ... index.html"]http://www.olympus.fi/site/fi/c/cameras_support/help/firmware_updates/index.html

4. markku55

markku55 Active Member

Ei minua tuon 9-18mm lasin kuvanlaatu sinänsä harmita, tiedän mitä ostin, no siis jos siinä ei ole mitään varsinaista vikaa, joten ota rauhassa. Minun syyni ottaa asia esiin, oli se, että ei tunnu kivalta kuulla heti lasin hankinnan jälkeen, että se myytiin siksi, ettei sen kuvanlaatu kelvannut lainkaan, korrektimpaa olisi ehkä ollut joko odottaa jonkun aikaa tai sitten jättää kokonaan mainitsematta omaa negatiivista mielipidettä juuri myydystä lasista.
    12-40 lasissakin on ongelmia, mutta ne ei minua häiritse, joten siksi suosittelin sinulle tuota lasia.
    Minulla on ollut myös tuo 12-50 lasi, jonka laadusta en ole ihan samaa mieltä kuin monet muut, minulle kun himmentäminen ei ole mikään ongelma, ns. bokeh hirmu en ole, päinvastoin läpitarkka kuva on minulle tavoiteltavampi juttu. 12-50mm oli ihan kiva lasi, sen ainoa ongelma minulle oli sen aika hurja ulottuma, eli teki kevyestä paketista aika ison, sinänsä se tuotti oikeilla aukoilla ihan ok kuvaa, nuo aukot vaan piti tiedostaa ja käyttää niitä joilla tulos on ok. Joku voisi sanoa, että eikö lasi jolla pitää kuvata jollain määrätyllä aukolla ole aika rajoittavaa, joo, on tietysti, mutta kun tietää mitä saa, niin se ei ole kuin asenne kysymys kuvatessa.
    Seuraavaksi taidan hankkia uuden 14-42 EZ version, ihan vaan kuljetettavuuden takia. Tuo jo kauan hoettu mantra, eli se on paras kamera joka on mukana, pätee minulle tosi hyvin ja siihen ei sovi 12-40 Pro tai se jo mainittu 12-50 lasi, sitä vastoin juuri sinulta hankkimani 9-18mm sopii ajatusmaailmaan hyvin ja odotan innolla sen käyttöön ottoa ;D

5. wiba

wiba

7
    0
    0

Otan riskin ja kokeilen 45mm f1.8 kaverina 12mm f2.0. Katsotaan miten käy. Pitää sitten joskus kokeilla 17mm, mikäli tuo 12mm menee nyt metsään..
    45mm on kyllä todella kiva lasi varsinkin, kun sen saa nyt tarjouksesta 199€. Osa pyytää käytettynä jo enemmän.

6. markku55

markku55 Active Member

Mulla on ollut samoja ongelmia runkojen päivityksessä, mutta onneksi en ole katkaissut yhteyttä, varoituksena on jo ennakkoon kerrottu, että älä katkaise yhteyttä tai kamera voi mennä jumiin, A900 edelleen päivittämättä juuri tuollaisten ilmoitusten takia.

7. markku55

markku55 Active Member

Joo, kyllä, mutta 1,8:n ja 2,5:n ero on aika tarkkaan yksi aukko, mutta objektiivin ulottuma lienee alle puolet, eli mukaan otettavuus on aika lailla kohillaan.

8. tnihtila

tnihtila Member

275
    4
    18

Älä nyt hernettä nenään vedä, jos tiesit mitä ostit :) Minä ainakin olen vain tyytyväinen jos teen hyvät kaupat. Kaikki omat vermeeni ovat varmaan jonkun mielestä käyttökelvottomia, ei se niiden arvoa minun silmissäni vähennä.

Itse olin kyllä tuohon 12-40 vastavalonsietoon aika pettynyt, tuli hieman yllätyksenä ettei siitä enempää ole ollut juttua. Tuossa pistää esiin varmaan eniten mistään objektiiveistani. Tulee ehkä jonkun verran kuvattua esim kaupunkiympäristössä illalla - hämärää ja kirkkaita valoja.

Minuakin kiinnostaa joku pieni, olen kyllä ajatellut Panasonicin 12-32, mutta täytynee vielä jotain nettivertailua tehdä tuohon Olympukseen. Mielummin Olympusta, mutta tuo Pana on kyllä pieni ja 12mm kiinnostaa.

9. Vs: m43 objektiivisetti jossa laatu, hinta ja kattavuus on kohdillaan?

Ymmärtäsin jos oisin kaupannu jotain 17-40 lasia ja sitä ihan hyvänä pitäny. Mualiman paskinta linssiä.
    Kyllä nää käyttökokemukset on tärkeämpiä kuin jonkun Rantsan entisen muijan kaiman serkkupojan mielipide. Pitää vaan kuvata ja sitten tehdä siitä johtopäätösiä......
    Täyskennosella olen jo löytänyt toimivat lasit: L-poliisien nurkkien takana sipisevät peräaukkolinssit: Tokina 16-28 / Tamron 24-70/ Vittu, että tulee hyvää kuvaa.......Hakkaa mennentullen Zeissit. Ok. zaisseissa on ihan ihana värimaailma, rakastan sitä... niinkuin 8kg taimenta. Tai sitä isompaa mikä karkasi............doudh.

Vittu vielä surkee kutonenkin rulettaa // Tokina 16-28 (parempi mitä L-poliisin  pojat nurkissa supisevat)

Liitetyt tiedostot:

10. markku55

markku55 Active Member

Kuten jo sanoin, ei 1,8:n ja 2,5:n välillä ole kuin yksi aukko, mistä kahdesta aukosta sinä puhut?

11. aabee

aabee

114
    0
    0

25mm ja 45mm Olympukset. Kannattaa hankkia myös 12-50mm, kun niitä käytettynä saa aika halvalla. Toimii ihan hyvin kaikenlaisessa kuvailussa varsinkin kesäisin, kun valosta ei ole pulaa. Telenä menee hyvin jokin vanhempi manuaali, ainakin itsellä.

12. markku55

markku55 Active Member

Voihan nenä, eka teksti meni "jonnekin", joten lyhennetty versio tässä:
    Nyt on käytössä myös Panan 12-32mm pannarizuumi, loistava lasi joka tukee m43 systeemin pienuutta ja keveyttä, jäänee E-PL5:n nokalle ns. vakiolasiksi.
    Tällainen yhdistelmä kulkee mukana helposti ja vaikka jopa hanskalokerossa koko ajan.
    Rinnalle tarvittaessa Olyn 9-18mm ja jos antaa aihetta, niin Olyn 40-15mm zoomi.
    Kaikki yhdessäkin on todella pieni paketti eikä paljoa paina.
    Jos valovoimaa tarvitaan, niin sitten isompaa kennoa kehiin ja harkitummin liikkeelle ;D

13. niffe

niffe Well-Known Member

13 422
    557
    113

Asiantuntemattomuudesta voisi päätellä, ettei kirjoittaja ole kuvannut koskaan Sigman 17-35mm f2.8-objektiivilla ;)

14. markku55

markku55 Active Member

Olen nyt kuvannut mm vaimon uutta asuntoa tuolla Panan 12-32mm pannarizuumilla, eipä voi kehua suorien linjojen suoruutta jos ne on ihan reunalla, vääristymät ehkä hieman pienemmät kuin Minolta - AF 17-35 F2.8-4 D lasilla, mutta sellaiset, ettei asuntokauppias niitä välttämättä hyväksyisi.
    Onko tuolle lasille olemassa korjaussoftaa jonka voisi imuroida Olympuksen runkoon (EP-L5), vai onko tiedot jo sisällä (kuvaan JPEG:illä)?

15. nomad

nomad Well-Known Member

10 349
    167
    63

m43 järjestelmässä kai perusideana on, että jpg:n korjaa vääristymät? Samaten tietysti Lightroomin (tai minkä tahansa kunnollisen kuvankäsittelyohjelman) objektiiviprofiili.

Minulla ei ole kokemusta kysymästäsi yhdistelmästä, mutta olen kyllä huomannut, ettei softakorjaus ole aina täydellinen. Sitä voi kuitenkin tuunata kuvankäsittelyn käsisäädöillä. Ja iloitse myös siitä, että kaikissa nykyaikaisissa objektiiveissa on selkeä pallomainen vääristymä eikä sitä filmiajan viikseä.

16. niffe

niffe Well-Known Member

13 422
    557
    113

Iloitsisin jos tuo pitäisi täysin paikkansa :) Viiksivirhettä on edelleen erityisesti ainakin laajis-Samyangeissa, joten manuaalihommaa riittää. Yksi puoltoääni lähtee muutenkin taas Canikoneille niiden yleisyyden ja valmiin kattavan profiilivalikoiman saatavuuden vuoksi. Jopa Fujeissa on ongelmana se, että korjaukset saa nysvätä käsipelillä.

17. nomad

nomad Well-Known Member

10 349
    167
    63

Nyt laajenee keskustelu m43:n ulkopuolelle, mutta totta puhut - vaikka toisaalta ei mieleeni juolahtanut, että Samyang tähän vedettäisiin. Sammy saattaa tosin olla poikkeus sillä objektiivin suunnittelun filosofia näyttäisi nykyisin olevan se, että koska objektiivi on kompromissi, niin etualalle asetetaan muut asiat kuin vääristymien korjaus. Vaikkapa terävyys, kontrasti tai zoomin zoomausalue. Tai pieni koko. Filmiaikana kompromissit painotettiin muille alueille ja vääristymän korjausta arvostettiin koska filmitä sellaista on tunnetusti aika vaikeasti poistaa ;-) 

Markkua kehoittaisin käyttämään aluksi objektiiviprofiilia ja tämän jälkeen viimeistelemään lopputulos käsisäädöin. Esim seinän ja katon linja kuvan yläosasa on joskus todella hankala.

Jos softakorjaukset eivät kelpaa niin toinen vaihtoehto on tietenkin se, että hyväksyy elämän epätäydellisyyden ja rajoitukset. Kuvaustavalla voi paljon vaikuttaa siihen sattuvatko vaikeat linjat ongelmallisesti kuva-alan reunoille.

18. markku55

markku55 Active Member

No, uppasin E-PL5:n versioon 1.3, mutta siihenpä ei liittynyt mitään objektiivien korjaussoftia.
    Perhana kun en löydä kameran käyttöohjetta, enkä löydä sitä netistäkään, eli nyt hieman hakusessa miten voisin vaikuttaa Panasonic objektiivien korjaukseen Olympuksen rungon JPEG'issä, liekö korjauksia edes saatavissa?

19. mvuori

mvuori Well-Known Member

10 669
    132
    63

Ei. Olympus ei tietenkään halua myötävaikuttaa siihen, että heidän asiakkaansa ostaisiviat kilpailijan objektiiveja. Heille on vain hyvä, että asiakkaat kokevat Panasonicin tavarat ihan paskoiksi.

20. markku55

markku55 Active Member

Ei taida ihan pitää paikkaansa, no ainakaan tämän saitin perusteella, mutta eipä tämänkään saitin "jatko" johda muuhun kuin rungon päivitykseen: http://www.olympus.co.jp/en/support/imsg/digicamera/download/software/firm/e1/index.cfm
    Oletan ja toivon, että en vaan ole löytänyt rungon "syövereistä" noita objektiivipäivityksiä.