Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

m43 objektiivisetti jossa laatu, hinta ja kattavuus on kohdillaan?

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana markku55, 8 Heinäkuu 2013.

  1. markku55

    markku55 Active Member

    Mulla nyt Panan 14mm, Olyn 12-50mm, 45mm ja 40-150mm, sekä Sigman 19mm.
    Hyviä minusta on Panan 14mm, Olyn 45mm ja 40-150mm.
    Vähemmän hyvä, mutta hurjan monipuolinen on 12-50mm ja 19mm Sigma on jäänyt hieman paitsioon.
    40-150mm on vaan niin loistava, ettei siihen väliin tarvita primeä (kuten tiedätte, mikään bokeh freekki en ole).
    45mm on must, en sitäkään halua myydä, vaikka onkin telezoomin alueella, joskus vaan on pimeää:)
    Sigman yli ajaa 12-50mm zoomi, koska laatu on ihan ok noilla paikkeilla.
    14mm on ihan ok sekin, mutta sen alle pitäisi saada joku luokkaa 9-10mm laajis.
    Jostain syystä tuo laajistarjonta perustuu zoomeihin, eikö hyvä prime laajis olisi halvempi tehdä kuin zoomi, ja nyt ei puhuta mistään valovoimakingistä, vaan aukot 2,8-4 käy oivasti minulle.
    Onko ajatuksia?
     
  2. tnihtila

    tnihtila Member

    275
    4
    18
    Vs: m43 objektiivisetti jossa laatu, hinta ja kattavuus on kohdillaan?

    Siis haluat laajista? Käytännössä vaihtoehdot ovat varmaan Olyn 9-18 ja 12. Ensin mainittu on siitä hyvä, että menisi laajiksen lisäksi siihen normaalipolttovälille, vähentäen linssinvaihtorumbaa. Ainakin kaupunkireissussa tuo olisi aika hyvä polttovälialue. Olen siis harkinnut myös ko. zoomin ostamista, mutta päädyin kuitenkin käytettyyn 12-milliseen. Olen aika halukas vaihtelemaan kuvakulmia usein, joten hieman epäkäytännöllistä kuvailla kiinteillä, mutta kuvanlaatuhan noilla on eri luokkaa. En tuosta zoomista ainakaan ihan uuden hintaa maksaisi, kun esimerkkikuvia katselin. Primejä et tosiaan tuohon 9-10 milliin saa.

    Samaa mieltä tuosta 40-150-millisestä. Käytän sitä lähinnä maisemakuvaukseen, jossa ei tarvitse suuria valovoimia, ja on kyllä hyvä peli.

    Olyn 12-50 olisi myös itselleni loistava polttovälialue, mutta päätin kerätä pikkuhiljaa primesetin. 75-milliselle en onneksi keksi käyttöä, olisi arvokas hankinta. Jos homman haluaa pitää yksinkertaisena, niin Panan (tai tuleva Olyn?) 12-35 zoomi, hintaa toki on.

    Mutta siis: jos vaatimus on tuo 9-10mm, tiedät jo vaihtoehdot. Niitä on kovin vähän. Kannattaa kenties yrittää kokeilla tai miettiä, tarviiko oikeasti niin laajaa. Tuo 12 milliäkin on jo aika laaja.
     
    Kona tykkää tästä.
  3. tnihtila

    tnihtila Member

    275
    4
    18
    Vs: m43 objektiivisetti jossa laatu, hinta ja kattavuus on kohdillaan?

    Ehkä en oikein vastannut mihinkään, jos oikein oli kysymystäkään, mutta vastataan vielä otsikkoon mielipide.

    Jos hinta olisi ykköskriteeri, valitsisin Panan 14mm, Sigman 19mm ja Olyn 45mm primet. Siitä sitten vaihtamaan Panaa Olyn 12-milliseen tai Sigmaa Olyn 17-milliseen tai Panan 20-milliseen, jos persaus kestää. Noilla kuvaa jo kuitenkin aika hyvin, 45mm riittää mielestäni telestä lähes kaikkeen jos ei tsirbuloita kuvaa. Ennen sitä on toki pieni gäppi, jonka huomasin viime reissullani myös itse. Hyvää zoomia ei vaan halvalla saa tuolle alueelle.
     
    Kona tykkää tästä.
  4. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: m43 objektiivisetti jossa laatu, hinta ja kattavuus on kohdillaan?

    12mm mulla jo on tuon zoomin myötä, eikä 24mm kinovastaava tahdo aina riittää.
    Aikoinaan mulla oli Pentaxin K20mmF4 joka olikin ihan loisto lasi, mutta ei enää käyttöä APS-C koossa.
    APS-C:n mainitsen siksi, että mulla on useita tuon kennokoon runkoja, joihin olen hankkinut mm Sigman 10-20mm zoomin. Tuon zoomin laajin pää tosin on jo aika "överiä", elikkä jostain 12mm voisi mieluummin lähteä jos laatu olisi jopa parempi.
    Tarkkaa touhua, mutta 9-10mm olisi minulle opitimi m43 koossa laajimmaksi objektiiviksi.
     
    Kona tykkää tästä.
  5. tnihtila

    tnihtila Member

    275
    4
    18
    Vs: m43 objektiivisetti jossa laatu, hinta ja kattavuus on kohdillaan?

    Laajispäästä yleensä joutuu tinkimään, kun mennään pienempään kennokokoon. Se Panasonicin laajiszoomi on niin överihintainen, ettei siinä varmaan sitten ole vaihtoehtoja kuin tuo Olyn 9-18. Sitä vaan kyttäilemään. Muistaakseni cameranu:ssa ainakin joskus oli se myös hieman halvempi, jos haluaa pennosia säästellä.
     
    Kona tykkää tästä.
  6. Vs: m43 objektiivisetti jossa laatu, hinta ja kattavuus on kohdillaan?

    Samyang 7.5mm kalansilmä - skarppi, manuaalitarkennus riittää näin laajalla lasilla mulle
    Olyn m.Zuiko 12/2 - paras laajis, superskarppi ja valovoimakin riittää + bokeh on todella kaunis
    Olyn m.Zuiko 45/1.8 - todella näppärän kokoinen reissulasina tuon 12/2 kanssa ja kuvanlaatukin huippua. 
    Olyn m.Zuiko 60/2.8 makro - parempi kuin Sigman FF 150mm + kevyempi ja halvempikin
    Panan 100-300 - parempaa odotellessa kelvollinen lintulasi. Silti em. setin huonoin tötterö optisesti.

    Siinä on kattavuus kohillaan ja viimeistä lukuunottamatta riittävä valovoimakin. 
     
    Kona tykkää tästä.
  7. Marginaaliolento

    Marginaaliolento Member

    181
    10
    18
    Vs: m43 objektiivisetti jossa laatu, hinta ja kattavuus on kohdillaan?

    14mm on ihan ok sekin, mutta sen alle pitäisi saada joku luokkaa 9-10mm laajis.
    Jostain syystä tuo laajistarjonta perustuu zoomeihin, eikö hyvä prime laajis olisi halvempi tehdä kuin zoomi, ja nyt ei puhuta mistään valovoimakingistä, vaan aukot 2,8-4 käy oivasti minulle.
    Onko ajatuksia?
    [/quote]
    Vastauksen olet jo saanutkin: Zuiko 9-18mm. Näkemieni testine mukaan hintaansa nähden oikein kelpo objektiivi ja plussana erittäin monipuolinen polttovälialue. Varsinkin matkalla tuo mainittu 9-18mm & Zuikon 40-150 + tuohon väliin joku valovoimainen normaalilinssi kuten PanaLeica F1.4 25mm olisi aika kattava yhdistelmä.
    Itselläni on E-M5:n seurana Zuikot 12mm, 45mm ja 40-150mm, Lumix F1.7 20mm ja upouusi Sigma 30mm F2.8. Näihin kaikkiin olen tyytyväinen. Ainoa asia mikä ottaa nyt vähän päähän on se, ettei näistä objektiiveistä mikään ole sääsuojattu ja odottelenkin hyvin kiiinnostuneena saisiko Olympus nyt lopulta aikaiseksi jotain sääsuojattua ja samalla selvästi laadukkaampaa zoomia kuin tuo 12-50mm - niin ja saisi olla kyllä muutaman satasen halvempi kuin Lumix 12-35mm joka on ihan törkeän hintainen.
     
    Kona tykkää tästä.
  8. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: m43 objektiivisetti jossa laatu, hinta ja kattavuus on kohdillaan?

    Tulin juuri Ahvenanmaan "mökkikierrokselta", ja tarkoitus oli vain tallentaa perheen tekemisiä ja jos tilanne sallii/antaa aihetta, niin kuvaan myös ns. harkitumpia kuvia kuin vaan räpsyjä ;)
    Melko nopeasti kävi ilmi, etten ole mikään objektiivinvaihtaja, koska tilanteet tulee ja menee, ollaan lautalla, pysähdytään tienvarteen jonkin kohteen takia, ollaan vaikkapa "safarikierroksella", sisällä museossa jne.
    Mukana oli kaksi E-PL1 runkoa ja yksi E-PL5 runko. E-PL5 on vaan niiiin paljon parempi runko, että E-PL5 runkoon laitettiin aina se objektiivi jota käytettiin eniten, ja se oli 12-50mm zoomi. harvemmin tarvitsin 40-150mm zoomia ja tyttären E-PL1:ssä oli aina kiinni se ns. normaalizoomi, elikkä 14-42mm zoomi, muut lasit jätin suosiolla kotiin, koska tiesin objektiivin vaihtamisen jo alkuunsa "vastenmieliseksi".
    Sinänsä tuulisessa saaristossa ei ole kovin suositeltavaa vaihdella objektiiveja, ilmassa on aina epäpuhtauksia jotka helposti joutuvat rungon sisään, tuon näki jo jatkuvasta etulinssin puhdistustarpeesta.
    No, sitten niitä kokemuksia, vielä en ole tietokoneella katsonut kuvia, joten nämä on mielipiteitä ottamatta huomioon objektiivien ominaisuuksia:
    - 12mm ei riitä, 10mm olisi jo selkeästi parempi ja vääristymien takia sitä laajempaa en ehkä kaipaisikaan.
    - 50mm on hieman lyhyt jos tyytyisi vain yhteen objektiiviin, joten kahden rungon käyttö on perusteltua.
    - Minulle paras vaihtoehto olisi 10-30mm ja 40-150mm tai sitten 10-25mm ja 35-135mm tai jos saa unelmoida todella laadukkaista zoomeista, niin 10-20mm ja 30-100mm.
    - Pitempiä polttovälejä kuin 100mm en tainnut käyttää lainkaan, no poika taisi käyttää kun safarilla kuvasi kesyn Saksanhirven silmää, mutta muuten ihan turhan päiväistä telehypetystä. Luontokuvaus on sitten taas asia ihan erikseen.

    No, katsotaanpa miten mieli muuttuu kun kuvat on saatu tietskalle ;D
     
    Kona tykkää tästä.
  9. tnihtila

    tnihtila Member

    275
    4
    18
    Vs: m43 objektiivisetti jossa laatu, hinta ja kattavuus on kohdillaan?

    Minulla myös takana viikko Budapestissa, ja sitä ennen pariviikkoinen Sloveniassa. Eli kaupunkia ja maaseutumaisemia. E-M5 ja 12, 17, 45 ja 40-150 Zuikot. Linssinvaihtorumba meinasi välillä lievästi sanottuna ottaa ohimoon :) Lasia sai vaihtaa jatkuvasti, kun maisemat muuttuivat ja halusi erilaista kuvakulmaa. Jälkihän on kyllä hyvää, ja toisaalta minulla ei ollut kiire yleensä mihinkään, joten pysähdyin ja vaihdoin lasia. Mutta vaatisi kyllä toisen rungon tai jonkun normaalizoomin. Huomasin myös, että minulla tuo 40-45 on usein se pisin mitä vaadin. Eli joku 12-50 zoomi olisi se paras, mutta verrattuna myynnissä olevaan pitäydyn kiinteissä laadun vuoksi. Vaihdellaan sitten niitä objektiiveja. Enkä kyllä vaihtopaikasta kovin tarkka ole, jos nyt ei kunnon hiekkamyrskyä ole. Nopeasti vain vaihto ja kenno alaspäin, ei se montaa sekuntia paljaana ole.

    Mutta jos joku 12-35 (tai mielellään 5-15mm pidempi) laatuzoomi järkihintaan tulee, kyllä se varmaan pitää hommata. Pointti ihan siinäkin, että tuo 17 ja 45-millisen ero tuli nyt huomattua molemmilla reissuilla myös jatkuvasti. Sigman 30mm olisi vaihtoehto, mutta sitten linssimäärä kyllä kasvaa jo turhan paljon. Ennen tämä ei ole häirinnyt yhtään, mutta nyt se perspektiiviero on jotenkin konkretisoitunut jatkuvasti.

    Ei tämä laitteistoarpominen näköjään ikinä lopu... Toisaalta nyt on hyvä näin, koska nykysettiä parempia vaihtoehtoja ei oikeastaan ole. Eikä varmaan mitään reissuakaan hetkeen tule, eli vietetään seuraava kuukausi Lightroomissa :)
     
  10. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: m43 objektiivisetti jossa laatu, hinta ja kattavuus on kohdillaan?

    Yksi huomio mikä nyt ei tämän otsikon alle oikei suoraan sovi, mutta ehkä hyvällä asenteella kuitenkin:
    ISO arvon jatkuva säädön tarve on suoraan sanoen raivostuttava, mennään museoon, ja ISO1600 on ihan minimi, tullaan ulos ja ISO400 on ihan maksimi, jos on kiire ottaa ns hetken kuva, niin menee yli, koska arvot on sisätiloihin säädettyjä.
    Ongelma on hieman isompi E-PL1:llä koska min aika on 1:2000sek, eikä E-PL5:n 1:4000sek ole kuin aukon parempi.
    Sinänsä en koe objektiivien pieniä maks aukkoja harmillisiksi, muuten kuin, ettei niitä viitsisi F8 pienemmiksi säätää diffraktion takia ja toisaalta isoin aukko on noilla meikäläisen zoomeilla telepäässä F5,6, revi siitä sitten säätöaluetta, ainoat säädöt jää ajan ja ISO arvojen varaan.
    Ei käynyt vaan yhden kerran, että min ajan vilkkuminen jäi huomiotta ja yli meni että hurahti, tosin sekunnin kuva näytöllä oli hyvä vinkki, oliko kuva onnistunut vai ei, elikkä homman sai korjattua jos kohde oli vielä olemassa.
     
  11. maksy

    maksy

    145
    0
    0
    Vs: m43 objektiivisetti jossa laatu, hinta ja kattavuus on kohdillaan?

    Jos ei objektiivinvaihto innosta, niin eikä Olympuksen 14-150 4-5.6 olisi oiva valinta? Eihän tuo parasta kuvanlaatua tarjoa, mutta aika kattava lasi. Sanoisin, että lomalasi. Itse olen tuota lähinnä pojalleni miettinyt, koska itse olen primen perään.
     
  12. tnihtila

    tnihtila Member

    275
    4
    18
    Vs: m43 objektiivisetti jossa laatu, hinta ja kattavuus on kohdillaan?

    14-150 olisi kyllä reissuun hyvä. Mutta olen kuitenkin siinä mielessä pipertäjä, että haluan hyvää laatua. En kyllä tutki pikselintarkkoja kuvia ja kuvailen vain itselleni, että sinänsä tuollainen riittäisi vallan mainiosti, mutta haluaa vain sen tunteen että "nyt tulee hyvää laatua.." :) Tapa harrastaa.. Ja tosiaan se yli 50mm on kyllä aika harvoin käytössä. Kahtellaan mitä tulevaisuus tuo valikoimaan. 12-millisen voisin vaihtaa johonkin hyvään 12-alkavaan zoomiin ja pitää 17/1.8:n valovoimaisena peruslasina, 45-millisen käyttökin voisi olla vähempää.

    Markku, käytä auto ISOa? Minä olen käyttänyt autoa hyvinkin paljon, vasta oikeastaan viime aikoina olen alkanut säätää käsin. Ja kun pitää etsimessä/näytössä (ainakin E-M5 onnistuu) highlight/shadows warningin aina päällä, ei käy tuota vahinkoa. Niin kyllä sitten joskus käy, että kun onkin siirtynyt hieman hämärämpään ja on ISO200 ja tulee joku nopea tilanne, niin sutuksi menee (eikä näillä vehkeillä nopeita tilanteita tuppaa muutenkaan saamaan, mutta harvemmin tulee itselleni eteen). Auto ISO toimii kyllä mielestäni normaalitilanteissa aika hyvin, hämärässä haluaa yleensä hallita ettei ISO nouse liikaa.

    Ja vielä tuohon pieneen aukkoon; kannattaa hommata harmaasuotimia, jos tarvitsee pidempiä valotuksia esim vettä varten, tai suurta aukkoa (valovoimaisilla) kesällä ulkona.
     
  13. anttipantti

    anttipantti Member

    221
    0
    16
    Vs: m43 objektiivisetti jossa laatu, hinta ja kattavuus on kohdillaan?

    Itse olen tavoittelemassa seuraavaa settiä:

    P14 - P20/25 - O45

    O12-50 - O40-150

    Hinta ja laatu suht kohdallaan. Koko setin saa haalittua parhaimmillaan kasaan sellaseen 750~ euroon. P20 puuttuu tällä hetkellä itseltä sillä odottelen hieman todennäköistä II-version julkaisun aiheuttamaa hintojen laskua. Zoomit lähinnä pölyttyy kaapissa, mutta onhan niille omat käyttötarkoituksensa, etenkin vaimokkeella.

    Itsekkään en kakkulan jatkuvasta vaihtelusta pidä, mutta kuvaamaan ruvetessa tiedän mitä kakkulaa tulen suurimmassa osassa tilanteista tarvitsemaan, joten linssin vaihtelua ei tule hirveästi harrastettua lennosta vaikka käytössä onkin vain yksi runko.
     
  14. Vs: m43 objektiivisetti jossa laatu, hinta ja kattavuus on kohdillaan?

    Seuraavalla pärjää hyvin:
    Samyang 7.5/3.5
    Pana14/2.5
    Pana 20/1.7
    Oly 45/1.8
    Oly 40-150
    Hintalappu jää aika alhaiseksi ja polttovälikattavauus hyvä.
     
  15. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: m43 objektiivisetti jossa laatu, hinta ja kattavuus on kohdillaan?

    Totta, oli niin "kiire" kaiken muun kanssa ja kuvaus oli toissijainen juttu, joten perheen perässä juostessa en ajatellut kaikkia mahiksia.
    Saahan tuohon AUTO asentoon vielä rajoituksenkin, jonka arvoiksi olisi pitänyt laittaa E-PL1:ssä ISO800 ja E-PL5:ssä ISO1600.
    Kuvia tuli otettua n.750kpl joista täysin pieleen (yli)valottuneita ehkä kuitenkin vain 20-30kpl - onneksi.
     
  16. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: m43 objektiivisetti jossa laatu, hinta ja kattavuus on kohdillaan?

    Kommentti tuosta 12-50mm kittizoomista:
    Eihän se susikaan ole, mutta jälki on kyllä aika pehmeätä, ja yllätys yllätys (minulle), varsinkin telepäässä.
    Millainen tuo 9-18mm Olympus on kuvanlaadultaan - kokemuksia elävästä elämästä?
     
  17. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: m43 objektiivisetti jossa laatu, hinta ja kattavuus on kohdillaan?

    olympuksen 17/1.8 ja 45/1.8
     
    Kona tykkää tästä.
  18. lightning

    lightning Member

    59
    0
    6
  19. Jsaasta

    Jsaasta Ylläpidon jäsen

    1 709
    59
    48
    Vs: m43 objektiivisetti jossa laatu, hinta ja kattavuus on kohdillaan?

    +1
     
  20. tnihtila

    tnihtila Member

    275
    4
    18
    Vs: m43 objektiivisetti jossa laatu, hinta ja kattavuus on kohdillaan?

    Katselin esimerkkikuvia joskus ja muistaakseni purppurareunoja oli ainaki reilusti. Mutta jos sen käytettynä tai tuolla cameranu:n hinnalla saa, kyllä se varmaan hintaiseksi ihan ok on. Kattaa kuitenkin sen aika "normaalin" kuvakulman siellä 18mm päässä.

    Aiempiin viitaten olen osittain samaa mieltä 12-millisen hinta-laatusuhteen kanssa. Onhan se ihan hyvä, mutta on se kalliskin. Jos ostaa käytettynä 500e kuten minä, puhutaan jo järkihankinnasta. Laajispäässä harvemmin edes tarvin valovoimaa, että jos joku lähtee sen tulevan (hope so) hyvän zoomin tieltä pois, se on tämä.
     
  21. p.greus

    p.greus Member

    439
    9
    18
    Vs: m43 objektiivisetti jossa laatu, hinta ja kattavuus on kohdillaan?

    Itsellä oli vuosi takaperin käytössä tuo 9-18mm ja pidin todella paljon siitä, optisesti riitti minun käyttöön vallan mainiosti. Ainut miinus omasta mielestä on hiukan liian halvan tuntuinen rakenne noin hintavaksi objektiiviksi. Vastavalonsuoja kannattaa hommata jos tuon ostaa.


    Ja oma hyvä ja halpa setti koostuu tällä hetkellä näistä, eniten näistä käytössä ovat 7.5mm, 20mm ja 45mm:

    Samyang 7.5/3.5
    Panasonic 14/2.5
    Panasonic 20/1.7
    Olympus 45/1.8
    Olympus 14-42/3.5-5.6 II R
    Vivitar 90/2.8 macro
     
    Kona tykkää tästä.