Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

M42-optiikkaa Nikoniin?

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana lollerboi, 5 Heinäkuu 2010.

  1. lollerboi

    lollerboi Member

    121
    0
    16
    Törö,


    Onko täällä kenelläkään kokemuksia m42-adapterista Nikoniin?

    Hommasin itse sellaisen parin taalan version ebaysta ja linssi kyllä kiinnittyy siihen hienosti, ja kuvaamaankin pystyy, mutta äärettömään tarkentaminen ei onnistu ollenkaan. Onko niin, että kierremounttilinssistä pitäisi ottaa perästä pala pois, että tällainen olisi ylipäätään mahdollista? Käytös kun tuntuu siltä kuin välissä olisi loittorengas.

    Objektiivin saa "syvemmälle kameraan" ilman adapteria mutta silti kauemmas tarkentaminen ei onnistu (tämä testi siis siinä hengessä että onko adapteri liian korkea). Olenko ihan hakoteillä, jos väitän, ettei m42-objektiiveja saa toimimaan Nikonissa pelkällä väliin survottavalla adapterilla? Ilmeisesti olen, sillä tiedän ainakin 8-millistä Pelengiä käytettävän Nikoneissa adapterin kanssa ihan hyvällä menestyksellä.

    Kokeilemiani objektiiveja ovat Helioksen 58mm ja Auto Chinon 135mm. Molemmat toimivat niille tehdyllä Zenitillä täysin oikein.

    Valtteri
     
  2. lollerboi

    lollerboi Member

    121
    0
    16
  3. Vs: M42-optiikkaa Nikoniin?

    Tarvitset juuri tuollaisen. Itse olen käyttäny sekä "takalinssillistä" adapteria että linssitöntä adapteria sekä Nikonin digi- että filmijärkkärillä. Hyvin toimii kumpikin, mutta vain linssillinen versio sallii tarkennuksen äärettömään. Linssitön rampauttaa tarkennuksen noin metriin. Toimisi ehkä makroiluun?

    Jotkut ovat valittaneet, että linssilliset adapterit aiheuttavat tarkennukseen ongelmaa eli linssi olisi liian vahva. Itse en ole halvoilla M42-obiskoilla ongelmia huomannut. Ostin omani myös eBaysta myyjältä, jonka nimeä en muista. Saman näköinen on omani kuin linkkisi takana oleva.
     
  4. lollerboi

    lollerboi Member

    121
    0
    16
    Vs: M42-optiikkaa Nikoniin?

    Jep, tänks uskonvahvistuksesta, tuollainen pitää pistää tilaukseen. Aika rajalliseksi jää muuten parin putken käytöt muussa kuin ussr-laitteessa.

    Valtteri