Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

M42 ongelmaan apuja

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana Kimahri, 24 Huhtikuu 2009.

  1. Kimahri

    Kimahri Member

    92
    0
    6
    No niin. Nyt on ensimmäinen M42 lasi köytettynä 30D:n nokalla ja muutoin ihan kiva, mutta aukon valinta.... histgrammi näyttää f-luvuksi 00. Enkä kyllä huomaa muutenkaan mitään eroa syväterävyydessä tai valotusajan pituudessa vaikka kuin pyörittelen aukkoa isommaksi ja pienemmäksi. Mitenhän tuon sais toimimaan? Enkö mä vaan yksinkertaisesti osaa....
     
  2. jms

    jms Member

    230
    0
    16
    Vs: M42 ongelmaan apuja

    Onko objektiivissa a/m kytkintä? Jos on, se pitää olla m-asennossa. Jos ei ole, M42-adapteri pitää olla sellainen että siinä on sisäpuolella kieleke joka pitää objektiivin himmenninastaa sisällä. Ota objektiivi irti ja paina se nasta sisään ja säädä samalla aukkoa. Jos ei sittenkään aukko muutu niin himmennin on sökö.
     
  3. Kimahri

    Kimahri Member

    92
    0
    6
    Vs: M42 ongelmaan apuja

    Voi hitto sitä osaa ihminen olla pölkky!! Tottakai mulla oli obiskan a/m kytkin väärässä asennossa! Mitähän lienee tuolla kopassa taas liikkunu....

    KIITOS!! :D
     
  4. jms

    jms Member

    230
    0
    16
    Vs: M42 ongelmaan apuja

    No ei ollu iso vika. Aukkoarvo näkyy kamerassa väärin koska objektiivissa ei ole mitään mikä kertoisi rungolle mikä aukko on kyseessä.
     
  5. Kimahri

    Kimahri Member

    92
    0
    6
    Vs: M42 ongelmaan apuja

    Jeps, hyvin toimii. Pidän tästä linssistä näin äkkiseltään testattuna :)
     
  6. jazmanaut

    jazmanaut Member

    52
    0
    6
    Vs: M42 ongelmaan apuja

    Halipatsuippa.

    Sellasta lähin kyselemään, että ostin tuossa taannoin tuollaisen halvahkon m42 sovitteen elektroniikalla, jotta kamera osais kertoa, milloin tarkennus on kohdallaan.
    Muuten hyvä, mutta 50mm ja 30mm, lasit on komeasti pari kymmentä senttiä pielessä (yli). Toisaalta taas 135mm putki osuu kohdilleen komiasti.
    Mikäköhän moisen vääristymän aiheuttaa ja onko moista jotenkin mahdollista kalibroida? Vai onko homma kiinni vain siitä, että adapteri on susi ja millanenkohan mahdollisesti ei olisi?
    Sama homma on ollut sekä 30D:n, että 60D:n kanssa.
     
  7. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: M42 ongelmaan apuja

    ^ On siinä monia vaihtoehtoja, mitkä voivat vaikuttaa.

    Oletko kokeillut onko tarkennus kohdallaan kuvassa jos laitat objektiivin tarkennuskierän tietylle etäisyydelle?  Mittaat sitten mittanauhalla filmitasolta siihen myös.

    Samalla kannattaa tehdä myös focus-shift testikuvat kun mitan kanssa hääräät.

    Nämä pari asiaa kuuluu tarkistettavien asioiden listaan.
     
  8. jazmanaut

    jazmanaut Member

    52
    0
    6
    Vs: M42 ongelmaan apuja

    Moi.
    Käsin tarkentaessa, 50mm objektiivilla etäisyys on mitä pitääkin. Automaattinen focuspiste (vai miksi sitä kutsutaan), ehdottaa lukemaksi lähes 20cm pieleen.
     
  9. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: M42 ongelmaan apuja

    On vielä eri asia mitata etäisyys ja asettaa tarkennuskierän merkintä samaan kuin sitten tähyslasilta katsoa tarkennus kohdalleen.  Toki tähyslasilla voi olla kalibrointitarvettakin sen asemassa, mutta ajan takaa sitä että objektiivin tarkennuskierä on toisinaan pielessä vaikka muuten objektiivi olisikin täysin kunnossa.

    Toki tuo paljon viittaa virheeseen tarkennusvalon toiminnassa, mutta muitakin virhemahdollisuuksia on useita, vaikuttamassa joko yksinään tai yhdessä muitten virheitten kanssa. 

    edit.  Sovitteen väärä paksuus on melko harvinainen vika, mutta sekin mahdollinen. Toisaalta tarkennusvalon pitäisi toimia riippumatta siitä.  Joten olisiko tässä aika selvä tapaus kuitenkin, ettei sovitteen siru vaan nyt pelaa rungon kanssa - tai rungot ovat sellaisia ettei valo vaan ole riittävän tarkka.


    Noita siruja voi jotenkin ohjelmoida, mutten tiedä siitä.  Sovitteen myyjillä olen niitä ohjeita nähnyt.
     
  10. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: M42 ongelmaan apuja

    Onko AF sensorit prismassa?  Silloin tuossa on yksi tarkistettava asia myös tähyslasin asema. Tarkentaako Canonin objektiivilla AF täsmälleen oikein? Entä käsitarkennuksella, kuinka apuvalot näyttää?
     
  11. jazmanaut

    jazmanaut Member

    52
    0
    6
    Vs: M42 ongelmaan apuja

    Kaikki on kyllä täysin kunnossa rungon ja AF opiskojen kanssa. Adapterin paksuuskin on ihan normi, verrattuna siruttomiin. Mä epäilen että toi siru on vaan sitten jotenkin tehty vähän sinnepäin. Jännä vaan, että pitempien putkien kanssa se toimii ihan bueno.
     
  12. Vs: M42 ongelmaan apuja

    Juu sirua voi säätää...
    Mutta tässä nyt herää todellinen mielenkiinto, kuinka se voi osalla objektiiveista olla pielessä ja toisilla ei!

    -Peksili
     
  13. jazmanaut

    jazmanaut Member

    52
    0
    6
    Vs: M42 ongelmaan apuja

    Sepä se on ihmetyksen aihe. Olen nyt testannut useempia linssejä, ja kaikilla lyhyemmillä on sama ongelma. Kyllä se se siru siis lienee. Onk tietoo, voiko noia kuolevainen viritellä?
     
  14. Vs: M42 ongelmaan apuja

    Mää en ole ihan varma, mutta luulen, että osaa siruista voi säätää ja toisia ei.
    Itelläni on joku sirullinen sovite, jonka mukana tuli ohjelappunen miten sitä säädetään. Hyvin monimutkainen käyttis, tyyliin:
    "Säädä aukko kamerasta f45 - ota kolme kuvaa - säädä aukko f32 - ota muutama kuva - aukko jälleen f45 ja tarvittava määrä kuvia" + iteroinnit päälle, kunnes toleranssissaan ;-)
     
  15. jazmanaut

    jazmanaut Member

    52
    0
    6
    Vs: M42 ongelmaan apuja

    Oiskos se tässäkin, että halvalla ei saa, ylläri pylläri, hyvää.
     
  16. Vs: M42 ongelmaan apuja

    Juu-jaa.. Mun sirullinen adapteri oli e-bayn (toisiksi?) halvin mahdollinen Big-IS adapteri muistaakseni.
    Aiemmin tilasin pari kappaletta pelkkiä chippejä, joita sitten liimaili adaptereihin. Mutta niissä ei ollut säätömahdollisuutta.
    Voi olla että noi kaikki kiina-chipit tulee samasta laitoksesta, ja siellä on ahkera kiinalainen ehtinyt koodaamaan siihen ton focus-adjustment featin sillävälin kun minä noita ostelin.
    Mene ja tiedä.

    EDIT: Mites toi af-detektori kamerassa toimikaan? Eikös se ole kuitenkin kontrastipohjainen (strippi pikseleitä jne?) Siinä mua just ihmetyttää että miten se voi olla jollain lasilla pielessä ja toisella kohdillaan. Vai voiko olla, että ilmiön voimakkuus riippuu polttovälistä?