Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

m4/3 kameraan c-mount linssi

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana harril, 10 Tammikuu 2011.

  1. harril

    harril Member

    253
    0
    16
    Onko palstalaisilla kokemusta c-mount linssien käytöstä m4/3 systeemissä?

    Minulla olisi mahdollisuus käyttää/ kokeilla Canonin vf25mm linssiä E-P1:ssä katukuvaus käytössä, ja mielelläni kuulisin jotain kommentteja asiasta. Katsomieni kuvien perusteella tiedän että bokeh on erikoista ympyrää täydellä aukolla, mutta ilmeisesti pienemmällä aukolla jälki saattaisi olla ihan kelvollista? Entä onko adaptereissa jotain laadullisia tarkoitan terävyyteen, äärettömään tarkennukseen ym. vaikuttavia tekijoitä? Halvimmat  kai ainakin työstöjäljessä häviävät kalliimpiin verrattaessa. Pakko tietenkin on myöntää että kylläse pikkuinen kokokin jotain meinaa, kun vertaa vaikka Jupiteriin, saati sitten mun suosikkilinssiin Konican 24mm f1:2,8

    Harri.
     
  2. Johannes

    Johannes Well-Known Member

    2 346
    302
    83
    Vs: m4/3 kameraan c-mount linssi

    Sen verran on kokemusta, että 16 mm:n elokuvakameran objektiivin piirtoympyrä ei välttämättä riitä µ4/3-koolle. Perinteisen 16-millisen elokuvakameran negatiivikoko on n. 7,5 x 10,3 mm, µ4/3:n verrattuna siis pieni. Omissa testeissäni vanhalla tšekkiobjektiivilla kuva oli pyöreä ja riitti hädin tuskin korkeussuunnassa reunasta reunaan. Adapterikokemusta on vain omasta, joksi valitsin ohuen version. Se ainakin toimii, vaikka oli halpa.
     
  3. harril

    harril Member

    253
    0
    16
    Vs: m4/3 kameraan c-mount linssi

    Heips

    Tuo vinjetointi olikin kyllä tiedossa, Voitko kertoa Johannes mistä hankit tuon sovittimen ja minkä merkkinen se on?
    Harri
     
  4. Johannes

    Johannes Well-Known Member

    2 346
    302
    83
    Vs: m4/3 kameraan c-mount linssi

    En todellakaan muista mistä sen ostin, eBay-myyjältä kuitenkin. Tässä yksi esimerkki: http://cgi.ebay.com/16MM-C-Mount-lens-G ... 4aa68a0a6a"]http://cgi.ebay.com/16MM-C-Mount-lens-G1-GF1-GH1-E-P1-micro-4-3-adapter-/320621644394?pt=Lens_Accessories&hash=item4aa68a0a6a

    Tältä myyjältä olen ostanut useampiakin sovitteita. Eivät ehkä ole aivan huippuhalpoja. Tavara tulee USAsta runsaassa viikossa, asia jota arvostaa muutamaa euroa enemmän, kun Kiinasta tai Hongkongista tilatessaan ei etukäteen tiedä, kestääkö postin kulku viisi päivää vai viisi viikkoa. Täältä ostamani sovitteet ovat laadukkaan ja jämäkän tuntuisia, eivät liian löysiä tai liian tiukkoja.
     
  5. hm

    hm Member

    215
    12
    18
    Vs: m4/3 kameraan c-mount linssi

    Joidenkin C-kierteisen objektiivien kanssa tulee ongelmaksi objektiivin peräpään liiallinen halkaisija, joka estää micro4/3-sovitteen käytön. Lyhyen kuvatasoetäisyyden johdosta C-sovite menee osin rungon sisään, mistä tuo koko-ongelma syntyy. Allekirjoittaneen myymissä sovitteissa C-kierteisen objektiivin peräpään halkaisija voi olla korkeintaan 36 mm. Micro 4/3 -tarvikkeita

    Tuo rajallinen kuvaympyrä on sitten toinen käyttökelpoisuutta rajaava tekijä.

    Hannu Määttänen / Teknofokus
     
  6. Heiskis

    Heiskis Active Member

    534
    67
    28
    Vs: m4/3 kameraan c-mount linssi

    Moi,
    Olen nyt vuoden päivät kuvaillut yhdistelmällä e-pl1 + c-mount objektiivi.
    Täytyy varoittaa kaikkia, että jos tälle tielle lähtee niin voi olla niin koukuttavaa ettei paluuta ole. Nyt jättiläismäiseltä tuntuvat Nikkor objektiivit ovat jääneet kaappiin pölyttymään. En voi enää käsittää miten olen voinut aikaisemmin raahata jättiläismäistä Nikon järjestelmää mukanani.
    Suosikki objektiivini ovat;
    - Taylor hobson Cooke telekinic 4inch (Pehmytpiirtoonen eli muotokuvat)
    - Taylor hobson Cooke Kinic 1inc F1.5 (yleiskuvaus, Pehmyt piirtoinen ja erikoinen hohtava out of focus)
    - Switar 16mm F1.8 (video pienet tilat)
    - Angenieux 8-64mm F1.9 (video, lapsikuvaus)
    Switar 16mm ei peitä koko kennoa, mutta croppivideossa riittävä. Angenieux 8-64mm on super 8mm kameran objektiivi ja vaatii 40e 2x tv extenderin väliin että peitto riittää edes videocroppiin.
     
  7. randomm

    randomm Active Member

    1 073
    0
    36
    Vs: m4/3 kameraan c-mount linssi

    Onko noissa c-mountin laseissa yhtään laajista joka ei vinjetois? Mutu-fiilis googlauksen kautta olis että ei... Kiinnostaisi kovasti jokin 14-20mm säällisen nopea manuaalilasi...
     
  8. Heiskis

    Heiskis Active Member

    534
    67
    28
    Vs: m4/3 kameraan c-mount linssi

    Moi,
    Luultavasti laajimmat c-mount linssit ilman vinjentointia ovat n 25mm linssejä.
    Googlaa Switar 10mm ja Angenieux 5.6mm kuvia niin näet miten paljon kennosta jää peittymättä.
    En aloittaisi c-mount lenssien hankintaa zoomilla, koska varsinkin nämä vinjentoivat paljon. Vähiten vinjentoiva c-mount zoomi joka minulla on on Angenieux 20-80mm eli ei kovin laaja (tämäkin vinjentoi 20mm kohdalla).
    Suotittelisin alussa pysymään valovoimaisissa prime linsseissä - itse olen mieltynyt 50/60-luvun eurooppalaisiin linsseihin - japanilaiset ja uudemmat eivät anna samaa vanhan elokuvan fiilistä.