Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

m4/3 ja peilittömien bokeh

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana iruuska, 30 Syyskuu 2013.

    Vs: m4/3 ja peilittömien bokeh

    Ei mikään. Oletin pikkuteemun kysymyksen enemmänkin sarkastiseksi. Ei m4/3:ssa ole enää yhtään mitään heikkoa verrattuna täyteen kinokokoon normaalikuvauksessa, jos jätetään 1%:n nichealueet ja A1-printtikoon pilkunviilaukset pois.
     
  1. Vs: m4/3 ja peilittömien bokeh

    Voi perse, kun on tietämätöntä porukkaa - olen jo useammassa viestissäni maininnut että karhun pää liikkuu koko ajan! Tässäkin päässä ja kuonossa on tuon nopean mutristuksen aiheuttamaa lievää liike-epäterävyyttä, jota vielä tämä foorumille kuvien vientiä varten tehtävä raju pakkaus korostaa. Koko kuvan ideanahan on tuo karhun hassu mutristus, jonka se teki vainuttuaan tuoreen kahvini tuoksun. Tässähän tulee ilmi myös tärkein syy miksi pyrin aina alivalottamaan ja rajusti - välttääkseni liike-epäterävyyttä.
    Tässä 1:1 ruutukaappaus sarjan seuraavasta otoksesta, tarkennus on samassa pisteessä, koska käytän tarkennukseen Fn-painiketta ja kuvaustaajuutena on aina max. eli tässä tapauksessa 8 FPS.
    Oliko kyse bokehsta vai liike-epäterävyydestä vai pelkästä vittuilusta? Mielestäni tämä on ylivoimaisesti vittumaisin palsta mitä netissä tiedän, koskaan anonyymit kuvaustaidottomat paskapäät eivät osaa pysyä alkuperäisessä asiassa.
    t. Lauri Mantere. Kouvola.
     

    Liitetyt tiedostot:

  2. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: m4/3 ja peilittömien bokeh

    Mene sisäänkirjautuneena kohtaan.
    profiili -> muokkaa profiilia -> yksityisviestintä -> etsi jäseniä (nimimerkit etukäteen ylös) -> klikkaat ne hylkäyslistalle. Sen jälkeen klikkaamiesi henkilöiden laittamat kommentit eivät näy täällä keskusteluissakaan, eivätkä he myöskään voi lähettää sinulla yksityisviestejä. Säästää kummasti hermoja.

    Kunhan vain et häivy täältä pois.
    On hienoa katsoa kuviasi ja kuulla luontokuvien ominaisuuksista - mikä kuvissa on olennaista.
    Kiinnostaa varmasti suurinta osaa palstan lukijoista todella paljon.
    T Jukka Tuohino
     
  3. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: m4/3 ja peilittömien bokeh

    Voihan perse, että oot herkkähipiäinen kaveri, sen lisäksi kuvittelet, että noiden hienojen kuviesi takia voit pitää muita ihmisenäkin sinua huonompana - olet vaan niiiin väärässä.
    Aina vituttaa kun huomaa, että joku ääliö ei todellakaan kestä mitään kritiikkiä, oot säkin vaan niiiin täydellinen.
    Jos karhun kuono liikkuu, niin silloin ei edes se yksi viiksikarva ole terävä, ja olen todella sitä mieltä, että tarkennus on kokonaisuuden kannalta liian edessä, sitä et voi muuksi muuttaa, jos tarkennus olisi kuonon päässä, pitäisi syvyysterävyysalueen olla n.2/3 taakse ja n.1/3 eteen, miksi sitä ei riitä 2/3 taakse jos sitä riittää mustikoissakin kohtuu isolle alueelle?
    Vittuillu en ole sinulle koskaan, kaikki on ollut asiaa josta olen ollut kiinnostunut, mutta toisaalta olen myös henkilö, joka ei hyväksy edes sinulta selityksiä jotka ei pidä paikkaansa.
    Terveisin Markku Autero, Hanko
     
  4. JLN

    JLN Active Member

    4 099
    0
    36
    Vs: m4/3 ja peilittömien bokeh

    Koko Bokeh- sana saa oksettamaan pikkuhiljaa (melkein yhtä paljon kuin Steve Huff). Olen ymmärtänyt, että se Bokeh tarkoittaa epäterävän alueen luonnetta, eikä ole synonyymi epäterävyysalueelle.

    Ylipäätään mulle on tullut mielikuva, että monet harrastuksen kautta vähintään puoliammatikseen kuvaavat "eivät osaa" himmentää, vaan liian usein vedetän monttu auki, ihaillaan kaluston avulla saatua kuvan subjektiivista hyvyyttä..
    Joltain vanhemmalta kouluja käyneeltä muotokuvaajalta (kellä varmasti on fundamentaalit hallussa) kun ottaa Boken puheeksi, niin sieltä saattaa tulla kysymys, että mikä vattu se on... 
     
  5. Vs: m4/3 ja peilittömien bokeh

    Höpö höpö, en suinkaan ole herkkähipiäinen, vaan en ymmärrä miksi jotkut kaltaisesi puupäät vääntävät tämän kuvan kohdalla jostain epäoleellisesta liike-epäterävyydestä (terävyysotsikon alle olisin laittanut jonkun muun otoksen), kun eivät edes osaa lukea ketjun otsikkoa? Markku koska olet nähnyt karhun? Sen pää on kokoajan liikkeessä ja vain tästä tässä oli kyse? Välillä 1/60 sek. -1/ 320 sek. vähintään 25% otoksista on liike-epäteräviä. Selaa viestejä taaksepäin, olen tämän maininnut usein ennenkin. Vai oliko sittenkin peilittömien bokehsta? Miksi saivartelet terävyydestä,  (kuten niin moni muukin,) voin laittaa sinulle ko kuvasta Raw-originaalin, jos ymmärrät edes sen päälle enempää kuin sika auringon päälle. Näytä edes YKSI valokuva - keskustellaan sitten lisää. Amen
     
  6. Vs: m4/3 ja peilittömien bokeh

    +100
     
  7. Vs: m4/3 ja peilittömien bokeh

    Aivan samaa mieltä kanssasi, typerää lässytystä. Kun loppuu kyvyt näyttää kuvia aletaan puhumaan tekniikasta. Kuten Freukkarit aikanaan osuvasti kiteyttivät:  "Kun loppuu sanottava, puhutaan pelkistä kitaroista".
    Tämän kuvaesitykseni kaikki kuvat kuvattu eri Olympuksilla:
     
  8. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 293
    529
    113
    Vs: m4/3 ja peilittömien bokeh

    Kannattaisikohan sinunkin "villaristi" tulla pois sieltä korvesta ja mennä takaisin vasta sitten, kun taas saa unta ilman unilääkettä. On nimittäin sen verran lapsellista tilitystä nuo sinunkin avautumisesi.
     
  9. Johannes

    Johannes Well-Known Member

    2 346
    302
    83
    Vs: m4/3 ja peilittömien bokeh

    Meitä on näköjään useampiakin, joita tämä oksettaa. Tässäkin ketjussa puhutaan hyvästä tai riittävästä bokesta, vaikka sen laatu onkin subjektiivinen, ei mitattavissa oleva ominaisuus. Vähän kuin kiisteltäisiin siitä, onko jokin asia kaunis vai ei.
     
  10. Vs: m4/3 ja peilittömien bokeh

    Lauri koittaa nyt vaan treenata, eikä kiukkua osaamattomuuttaan täällä, tai no voihan sen suttukuvan nimetä taiteeksikin.

    Niin ja kyllähän nykyään tuolla lilleri kennollakin saa kohtuullisesti taustaa häivytettyä/blurrattua (ken siitä pitää)kun markkinoille putkahtelee ISOreikäsiä kiihtyvään tahtiin.
     
  11. Vs: m4/3 ja peilittömien bokeh

    Olen jo maalikylillä, enkä käytä Valiumia, saatikka muita lääkkeitä mitä em. tekstistäsi päätellen joudut itse käyttämään.
    Lapsellista vittuilua, varsinkin sellaisilta, joilla ei ole ensimmäistäkään kuvallista sanottavaa. Aivan typerää tulla kommentoimaan, en minäkään käy Teidän paskasuttujanne kommentoimassa galleria-osiossa, vaikka en ole vielä yhtään hyvää kuvaa siellä nähnyt. Miksette pysy typerässä bokehessanne?
    Tämä tästä - Amen - tälle paskaporukalle, täällä on vain kourallinen asiallisia kiinnostuneita ihmisiä, jotka jaksavat olla innostuneita muustakin kuin typerästä nokittelusta. Täällä ei ole ensimmäistäkään ketjua, jossa joku ei aloittaisi aiheetonta asian ulkopuolista vittuilua (myös muille kuin allekirjoittaneelle), ja sitten typerä idioottien kuoro sitä taustalta kannustaa. Tässä viimeinen "bokeh"-kuvani tänne paskiaisten piikiteltäväksi PS. en suinkaan aina kuvaa pelkkää luontoa:
    Om-D + 45 mm f 1,8
     

    Liitetyt tiedostot:

    • Niina.jpg
      Niina.jpg
      Tiedostokoko:
      241,2 KB
      Katsottu:
      414
  12. Vs: m4/3 ja peilittömien bokeh

    Haista sinäkin niin pitkä vittu kuin harjanvarsi.
    Ps. Poistun näillä kauniilla sanoillani takaviistoon eetteristä.
     
  13. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: m4/3 ja peilittömien bokeh

    Harkitsisit nyt edes...
     
  14. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 834
    3 346
    113
    Vs: m4/3 ja peilittömien bokeh

    :)


    Joku betasalpaaja nyt ainakin vois olla tarpeen.
     
  15. Vs: m4/3 ja peilittömien bokeh

    Noo, sää olet niin nuori vielä (2012-07-09) etkä ole katsellut taaksepäin. Toki tiedän että haluaisit että jokainen postaa tänne tasaseen kuvia, se on vähänniinkuin velvollisuus ;-) muta kuten tulet huomaamaan, kaikeen kyllästyy. Ja kas, ihan luin olisit vähän kyllästynyt. Miten sattuikaan, ja noin nopeasti. Ne on nykyään herkkähipiäisiä ja keskittymiskyvyttömiä ;-D
     
  16. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 834
    3 346
    113
    Vs: m4/3 ja peilittömien bokeh

    Näin on.  Kaikki mulle heti - sukupolvea.  Kyky pitkäjänteiseen foorumityöskentelyyn puuttuu.
     
  17. iruuska

    iruuska Member

    208
    1
    18
    Vs: m4/3 ja peilittömien bokeh

    Eiköhän tämä ketju ollut taputeltu jo sivulla 2. Kiitos kaikille vastanneille!

    Asiattomuudet kaipanee moderointia? On toki hienoa, että joku ottaa tämän touhun tosissaan.. mutta rajansa kaikella.. ^^)
     
  18. jiiv

    jiiv

    54
    0
    0
    Vs: m4/3 ja peilittömien bokeh

    Mulla meni kerran bokehia sieraimeen, ei naurattanut.
     
  19. Vs: m4/3 ja peilittömien bokeh

    mulla oli vatsa herkillä ja vähän bokeh kurkkasi - siinä meni housut vaihtoon.