Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

M39 ja LTM -kysymys

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana , 13 Elokuu 2011.

  1. ∞

    Member

    458
    0
    16
    Päivää. Asiahan ei tietysti minulle kuulu, mutta kysynpä uteliaana kuitenkin. Näitä M39- ja LTM-termejä tunnutaan käyttävän verkossa siellä täällä synonyymeinä vaikka näinhän ei kai ole. Eli olen antanut kertoa itselleni, että kumpikin on 39 mm jenga, mutta M39:ssä se kierreväli on 1 mm ja LTM:ssä n. 0,977 mm. Mutta varsinainen kysymys: onko tuo jenga niin lähellä, että näitä voi käyttää ristiin vai käykö siinä niin että objektiivi ei kierry loppuun asti tai pahimmillaan pilaa objektiivin tai rungon jengan?
     
  2. toninikkanen

    toninikkanen Active Member

    1 628
    0
    36
    Vs: M39 ja LTM -kysymys

    Noiden termienhän kanssa sekoillaan paljon. Moni puhuu M39:stä ja tarkoittaa itse asiassa leica-kierrettä, mutta toisaalta M39 tarkoittaa myös sitä erityisesti neukkujen aikoinaan käyttämää peilikameroiden kierrekiinnitystä. LTM/LSM on siinä mielessä tarkempi termi, että sitten on paljon todennäköisempää että lasista löytyy mittaetsinkoplaus.
     
  3. Tuus4

    Tuus4 Well-Known Member

    2 141
    41
    48
    Vs: M39 ja LTM -kysymys

    Minulla on Leica M6.

    Siinä käytän neukkuobjektiivia Jupiter-8 50/2,  sovitteella M39-L(M) (50-75).
    Hyvin tarkentaa.
     
  4. Vs: M39 ja LTM -kysymys

    Todennäköisesti tuo hieno ero on tarkoituksella: Kun kierre on vähän jäykkä, ei se kierry itsestään auki vaikka ei aivan tiukkaan vetäsiskään "LTM" ei välttämättä takaa etäisyysmitarikytkennön olemassaoloa. Visoflex obiskat ovat LTM -ilman tarkennustason välittäjä varsia/ vipujaa.
     
  5. toninikkanen

    toninikkanen Active Member

    1 628
    0
    36
    Vs: M39 ja LTM -kysymys

    Niin, kyllä neukut tekivät paljon LTM-lasejaKIN. Mutta myös m39-peilikameranlaseja. Niin ja sitten on vielä suurennuskoneoptiikoita M39-kierteellä..
     
  6. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: M39 ja LTM -kysymys

    Minulla on käsitys että 1mm nousu on harvinainen ja yleinen M39 kierre on 0,977mm.  Esimerkiksi suurennuskoneissa.  ???  Wikiin kirjoitetun mukaan näin voisi olla.

    M39 lens mount - Wikipedia
     
  7. randomm

    randomm Active Member

    1 073
    0
    36
    Vs: M39 ja LTM -kysymys

    Kiertyy hyvin ja pysyy kiinni, mutta pitää muistaa että neukkulasit on tehty Contaxin mittaetsimelle vaikka kiinnitys onkin Leican (en osaa selittää, enkä tiedä tästä sen kummempaa kuin mitä oma kokemus useamman yksilön säätämisestä on tuonut mukanaan), ks Dante Stellan juttu alla. Tästä seuraa se että lasit tarkentavat lähietäisyyksillä "väärin" Leicassa, tai jossain muussa ei-neukkurungossa, siis periaatteessa. Valovoimaisilla häiritsevän paljon täydellä aukolla (mun Jupiter-9 tarkensi muistaakseni yli puoli metriä taakse lähietäisyyksillä ennen säätöä).

    Dante Stella

    Jotkut neukkulasit tarkentavat oikein Leicankin kanssa, mutta veikkaisin vahvasti että ne on jossain vaiheessa tohtoroitu Leicaa varten, ~50mm lasissa kun siinä prosessissa menee about 10min, varsinkin jos digi-Leica on käsillä. Toinen vaihtoehto on että valmistustoleranssien myötä myös sellaisia yksilöitä on satuttu tekemään jotka sattumalta tarkentavat oikein Leicaan kiinnitettynä.

    ... tämä lienee moneen kertaan täälläkin selostettu josta anteeksipyyntöni!
     
  8. toninikkanen

    toninikkanen Active Member

    1 628
    0
    36
    Vs: M39 ja LTM -kysymys

    Juttu on todennäköisesti monimutkaisempi kuin mitä muuten niin mainio Dante Stella väittää.

    Kannattaa muuten muistaa sekin että neukut tekivät LTM-kopiokameroita - ja ehkä sitten lasejakin - jo ennenkuin siirsivät Zeissin Contax-tehtaan Kiovaan..
     
  9. Vs: M39 ja LTM -kysymys

    Kiinnostaisi tietää mihin perustuu käsityksesi contaxiin sovittamisesta ! Contax obiskat kiinitetään runkoon bajonetilla 50mm suoraan kiertyvään runko osaan jossa on vain tuo obiskan kiinnitys. laajikset ja telet taas kiinnitytyvät tuohon runkobajoon siten että skartapessa "välitetään" tuo mitta etäisyydestä sovitettuna 50mm arvoihin, korjattuna obiskan omalla kierteellä: laajikset liikkuvat vähemmän ulos ja telet taas vastaavasti enemmän.
    Ihan triviatietona voin kertoa että sakut/Zeiss suunnitteli Contax mittaetsinkamerat siten että ne vaativat aina tehtaan huollot ja säädöt, niin monimutkaisia ne olivat. Neukut ei KOSKAAN saaneet niitä toimimaan kunnolla. Muutamia Contaxeja kulkeutui länteen taitavien Virolaismekaanikkojen tuunaamina, jotka olivat saaneet Zeissin koulutuksen ennen sotaa.
     
  10. Vs: M39 ja LTM -kysymys

    Yksi parhaista Contax mekaanikoista: Tannerin Kake. Ton kaken seikkailun neukkujen Kievien kanssa olen jo varmaan kertonut useasti...
     
  11. randomm

    randomm Active Member

    1 073
    0
    36
    Vs: M39 ja LTM -kysymys

    Ks alkuperäinen viesti. Viittaan Dante Stellan artikkeliin johon linkki viestissäni. Hän kyllä myöntää että ajatuksensa on vain teoria, mutta minusta järkeenkäypä:

    [QUOTE>
    [/QUOTE]

    En viitsi tässä alkaa kääntämään hänen artikkeliaan ja lisäämään siihen omia arvailujani koska en usko että se kamalasti tuo tähän lisäarvoa. Ajattelinpa vain heittää tuon tähän soppaan kun ainakin omia neukkulasien uudelleenkalibrointeja tuo tukee.
     
  12. Vs: M39 ja LTM -kysymys

    [/QUOTE]Miten voit puhua "uudelleenkalibroinnista", kun on kyse täysin eri tarkennusmenetelmästä. Sinun on hyvä tioetää että alkuperäisiä Contax laseja kopioinut Nikon teki kahta sarjaa NikkorS ja Nikkor "C" objektiiveja . vaikka bajonetti ja ulkonäkö olivat aivan samoja, niin sisäinen rakenne ja välimatka tarkennustasoon olivat erilaisetContax ja Nikon objektiiveissa.Eihän neukut onnistuneet Leica kierrelasien kalibroinnissa kierrerunkoihinkaan, kovin menestyksekkäästi...
     
  13. randomm

    randomm Active Member

    1 073
    0
    36
    Vs: M39 ja LTM -kysymys

    [/QUOTE]

    Mulle on ihan sama mistä on kyse kunhan lasit skarppaa oikein.
     
  14. Vs: M39 ja LTM -kysymys

    Mulle ei ole ihan sama että joku levittää selkeätä Bullshittia. Luin dantestellan jutun läpi. Alan miehiä. Siinä on selkeä ero Leican LTM ja Contax lasien suhteen. täysin eri systeemeitä. Se että Neukku sonnarit ja Biogonit ovat sotaa edeltävia Zeiss kopioita, johtuu, kuten jutussa mainittiin Neukkujen työkalujen ja piirustusten kiikutamisesta Kiovaan . Jos sanot että jonkun Contax obsikan voi sovittaa leicaan, onnistuessaan se olisi rahan arvoinen juttu, niin paljon noita kievin romppeita pyörii edelleen ja niin harvoja runkoja on jotka edes laukeavat oikein...
     
  15. randomm

    randomm Active Member

    1 073
    0
    36
    Vs: M39 ja LTM -kysymys

    Ja näinhän minä en ole sanonut.
     
  16. toninikkanen

    toninikkanen Active Member

    1 628
    0
    36
    Vs: M39 ja LTM -kysymys

    Tässähän on hyvä määrä porukkaa joka ei halua ymmärtää toisiaan.

    En lähde korjaamaan ketään kun oikeat tiedot ovat kaikkien saatavilla ketä kiinnostaa ne käsittää.

    Sen sijaan mainitsen sellaisen erikoisuuden, että nykyään ON olemassa adapteri jolla Contax-lasin saa kiinni ja täysin toimimaan M-leicassa, mukaanlukien mittaetsimen kytkentä ja vieläpä niin että toimii lähellä ja kaukaa. Lisäksi on olemassa vastaava adapteri Nikon S-bajonetille, joka, vaikkakin lähes sama kuin Contax, ei sitten kuitenkaan ihan oikeasti ole. Tyypin nimi on Amedeo ja se perii adapteristaan parisen sataa, joka hapokkuudestaan huolimatta tuntuu joillekin käyvän kaupaksi.

    Tällä taas ei ole mitään yhteyttä siihen, miten Kiovan tehtaalla neukut iskivät samaa optista osaa Contax- ja LTM-mekaniikkaosaan kiinni. Kunhan knoppikiusana mainitsin.
     
  17. sahe69

    sahe69 Well-Known Member

    10 265
    47
    48
  18. randomm

    randomm Active Member

    1 073
    0
    36
    Vs: M39 ja LTM -kysymys

    Jep jep, olin tästä joskus lukenut RFFstä, mutta suolainen hinta (ja eikö tämä tule vielä EUn ulkopuolelta?) teki tehtävänsä.

    Pointsi, kuten myös mainitset, ei kuitenkaan ollut onko adapteria olemassa vai ei, vaan siinä että M39 mittaetsinneukkuobiskan toimiminen Leicassa ilman säätöä/kalibrointia on tuurikauppaa.
     
  19. Vs: M39 ja LTM -kysymys

    Tiedän kaverin, asuu Argentiinassa. Huippuluokan hienomekaanikko. laatu aivan toista kuin Kiinanvempeleillä
    Jos Tosi Triviaa haluatte kuulla niin:
    Kun Zeiss pitkän maanittelun jälkeen suostui tekemään sarjan 50mm Sonnar :2 linssejä "Nikon" kiinnityksellä Siis rangefinder, tuli heille virhe Ottivatkin Contax C speksit ja tekivät erän. No ne oli kaikki ennakkotilauksen perusteella, mutta huomattuaan virheen tekivät uuden satsin Nikon S spekseillä. Arvaatte minkälainen keräilyharvinaisuus tuo eka sarja nyt on ...
     
  20. sahe69

    sahe69 Well-Known Member

    10 265
    47
    48
    Vs: M39 ja LTM -kysymys

    Itse asiassa asuu Venezuelassa.