Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

m.Zuiko 12-50mm ja muitten m4/3 VV-suojista

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana markku55, 14 Joulukuu 2012.

  1. markku55

    markku55 Active Member

    Ostin netistä metallisen pyöreän vv-suojan jonka piti olla sopiva juuri otsikon objektiivia varten. Tämä on tyyppiä 52mm kierteeseen kiinnittyvä:
    http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=150845521382&ssPageName=ADME:X:AAQ:US:1123
    No, tuohan rajaa kuvakulmaa ihan helkkaristi, 12mm asennossa molemmat sivut on pyöreitä.
    Valitsin tuon siksi, että sen ei väitetty sopivan myös 9-18mm zoomille, ja olisi aivan liiaan avoin 12mm ajatellen.

    Nyt en keksinyt muuta kuin tilata pari versiota muovisia bajonettiin liittyviä vv-suojia, joista toinen on tällainen:
    Electronics, Cars, Fashion, Collectibles, Coupons and More | eBay
    Ja toinen tällainen:
    Electronics, Cars, Fashion, Collectibles, Coupons and More | eBay

    Onko jollain vihjettä sellaisesta joka olisi juuri ja juuri rajaamatta 12mm:sen kuvakulmaa?
     
  2. Makke_S

    Makke_S Member

    419
    2
    18
    Vs: m.Zuiko 12-50mm VV-suoja

    Ei ole tietoa paremmasta... Minulla on noista tuo alin uwinka. Aika lyhyeltä tuntuu vastavalosuojaksi, mutta pysyy linssi puhtaana ja suojaa pikku kolhuilta myös.
     
  3. markku55

    markku55 Active Member

  4. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: m.Zuiko 12-50mm VV-suoja

    Tätä ei enää löydy, mutta vastaavia on tarjolla paljon, itse ostin setin jossa vv-suoja, UV-suodin ja Objektiivitulppa, summana perille reilusti alle 10€:
    http://viewitem.eim.ebay.fi/V16-Lens-Hood-Sun-Shade-52mm-For-Panasonic-DMCGF5-DMCGF5K-with-1442mm-Lens/320936525998/item
    Tuossa näyttäisi ainakin olevan samat merkinnät itse suojassa kuin omassanikin, eli DC(II)Ø52 V HOOD. Tämä on juuri ja juuri hieman rajaava kulmista, sen voi poistaa pienellä työstöllä ja sitten suoja onkin paras mahdollinen 12mm päähän.
    Tuolle 12-50mm zoomille sopiva ULH55B suoja on muovinen suorakaiteen muotoinen, tehty myös 9-18mm zoomille ja siis selkeästi liian avoin.
    Paras on siis itse hieman näpertelemällä modattu Panasonicin 14-42 zoomille tehty tulppaanisuoja joka kiinnittyy 42mm suodinkierteisiin ja kiristetään oikeaan asentoon kiristysrenkaalla.
     
  5. markku55

    markku55 Active Member

  6. tnihtila

    tnihtila Member

    275
    4
    18
    Vs: m.Zuiko 12-50mm ja muitten m4/3 VV-suojista

    Mulla on tuollainen pyöreä metallinen 46-millin kierteellä, joka käy 14-milliselle ja 20-milliselle Panasonicille. Eipä sitä aina tule käytettyä, mutta silloin tällöin. Lisäksi 45-milliselle tilasin tarvikesuojan, joka on ulkonäöltään aikalailla alkuperäistä vastaava, ei tuollainen musta tötterö, kuten tuossa yhdessä linkissä. Vähän rimpula se on, mutta pysyy kuitenkin kiinni. Eipä ole tarvinut millään step-down ringeillä leikkiä.

    Vielä aiheen vierestä. Kun noita 46-millisiä on kaksi, niin ostin Hoyan filter kitin, jossa on polarisaatio-, suoja- ja ND-suotimet. 45/1.8:lle tuli myös ND ostettua, kun ei ulkona kirkkaalla pysty kuvata suurella aukolla.
     
  7. markku55

    markku55 Active Member

  8. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: m.Zuiko 12-50mm ja muitten m4/3 VV-suojista


    Voisihan siihen työstää neljä koloa.
     
  9. J.A.K.

    J.A.K. Active Member

    2 581
    22
    38
  10. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: m.Zuiko 12-50mm ja muitten m4/3 VV-suojista

    Ei oikein onnistuisi, koska sivussa on pitkulaiset reiät ja niiden kannasten katkaisu hajottaisi koko suojan, itse kannakset on niin kapeita, että niiden säilyttäminen ei toisi riittävää avarrusta kuvakulmalle.
    Mutta, nythän minulla on loistava suoja jonka trimmasin Panasonicin 14-42mm zoomille tehdystä tulppaanisuojasta.
    Nyt on hakusessa helpommat jutut, eli 14mm F2,5:lle ja 45mm F1,8:lle suojat (jokaisella pitää tietysti olla omat suoja ;-)