Onko moni koittanut itse purkaa&putsata TLR:n objektiivia/suljinta? Mulla on vanha Rollei Tessarin objektiivilla ja kiinnostaisi kokeilla putsailla itse ajat kohdilleen. Vai lentääkö objektiivia purkaessa sata jousta silmään ja hampaaseen?
Vs: TLR & DIY Minä oon putsannut Yashicaflexin sulkimen pariin kertaan. Rohkeus ei ole riittänyt mekanismin täydelliseen purkamiseen (eli terve järki on voittanut) vaan olen irroittanut sen koko mekanismipalikan ja sitten puhdistanut sen isopropyylialkoholilla. Lopputulos toimiva, mutta ainakin tässä tapauksessa alkaa taas vuoden kuluttua tahmata uudelleen. Yritin myös lisätä tipan aseöljyä (jotain mitä netissä oli suositeltu), mutta ei ollut tarpeeksi notkeaa. Sen öljyn jouduin pestä pois.
Vs: TLR & DIY Älä pura itse, Mustis & Laineella satasella taphtuu jo paljon, joskus jo viidelläkympilläkin. T. K.
Vs: TLR & DIY Niin tosiaan siinä on pieni ero lähteä purkamaan rolleita ja taas 5€ kirppislöytöyashicaa...
Vs: TLR & DIY Ei ole tarkoituskaan täysin palasiksi laittaa. Halu olisi itse kokeilla, vaikka huolto tekis saman asian kympillä. Täytyy jostain yrittää surffailla räjäytyskuva, että näkis minkälainen kalu on kyseessä.
Vs: TLR & DIY Linssin purku ei ole paha rasti, mutta sulkimen purku saattaa olla. Mikä suljin tuossa on?
Vs: TLR & DIY Compur-Rapid lukee edessä. Liekö tuollainen? http://www.davidrichert.com/zeiss_521_16_compur_rapid_shutter.htm
Vs: TLR & DIY No joo, täähän on vähän väärässä osastossa. Moderaattorit siirtänee oikeaan osoitteeseen, jos näkee tarpeelliseksi.
Vs: TLR & DIY Tuossa on jotain keskussulkimista: http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,25731.msg199361.html#msg199361
Vs: TLR & DIY No sinullahan on jo ohjeet tuossa. Jos taitoa, työvälineitä ja uskallusta piisaa, niin miksipä ei tuota voisi koittaa. Itse en taitaisi ryhtyä...
Vs: TLR & DIY Voisiko sen kameran huoltoon ja rakenteeseen turustumisen aloittaa jostakin arvottomasta, vaikka venäläisistä kameroista. Noita vanhoja laatukameroita kun ei enään tehdä, niin olisi hienoa jos ne saataisiin pidettyä elossa ja kunnossa. T. Kerkko.
Vs: TLR & DIY Ei taida viidellä kympillä vielä saada putsautettua. Soittelin Mamiyaflexin takkuavalle sulkimelle putsausta, niin vähintään satasta pyytävät kaikki. Sinnekin itse kurkkasin, mutta ei ymmärrys riittänyt, että mitä siellä pitäisi putsata ja mikä sen tahmaamisen aiheuttaa.
Vs: TLR & DIY Kaverin TLR:ssä jumittaa suljin. Siis ne lirpakkeet, jotka hetkeksi avaa näkymän filmille. Ajat ok. Kameraseppo sanoi putsauksen hinnaksi n. 50e. Täytyy nyt miettiä lähteekö tuota itse purkamaan. Toisaalta, mikään yyber-harvinaisuus ei kuitenkaan ole kysessä eikä ulkoisestikaan mikään kukkanen.
Vs: TLR & DIY Tuota.... sua on sitten varoitettu. Mulla on kyllä (sangen epäselvä) Rolleiflex-mallien huolto-ohje. 60-megainen PDF. Mites saataisiin sinulle ?
Vs: TLR & DIY Kiitos! Täytyypä lueskella sitä ennen kuin ostaa Clae Ohlsonilta vasaran ja miniruuvarisarjan. Esa, laitan sulle huomenna linkin, johon voit ladata pdf:n. Tai vois kai tuota sähköpostiinkin koittaa tunkea?
Vs: TLR & DIY Tavattuani Saken livenä, voisin sanoa että harvinaisen pirteä ikäisekseen... (varsinkin kun ottaa huomioon sen kuva mieltymykset...)