Hei Koetin tuossa vähän vanhoja ketjuja lueskella, kun olisi halu alkaa kehittämään itse mv-filmejä. Filmit joita kehittäisin olisivat käytännössä lähes täysin Lomographyn 135/120 rullia herkkyyksin ISO100 tai ISO400. eHow.com:sta olen videopätkiä katsellut ja ei tuo kehittäminen rakettitieteeltä vaikuta. Joten olenkin nyt koettanut pähkiä että millaista kalustoa tarvitsen. Viitsisikö joku hieman kommentoida onko tässä listassa kaikki oleellinen jotta pääsisin ensimmäiset filmini kehittämään? Tai onko tässä jo jotain epäoleellistakin mukana? Kolmen rullan tankki kiinnostaisienemmän, koska sillä voisin siinä kehittää joko 3x135 tai 2x120 filmiä. Hinta vain nousee mielestäni turhan korkeaksi kun suurempi tankki ei sisällä spiraaleja. Paterson Universal Tank and 2 Reels (PTP115) Kaiser 4117, filminripustin + paino x 2 Kaiser 4070, filminpyyhin Paterson -lämpömittari Color 12 (PTP381) Paterson -pimiöpussi 70 x 70cm (PTP125) Paterson -mittakannu 1000ml (PTP309) x 2 Ilford ID-11 1l Ilford Ilfostop 500ml Ilford Rapid Fixer 1l Milläs ne 135-filmin purkit avataan? Tuo pimiöpussi kiinnostaisi lähinnä siksi että voisin käsittääkseni hoitaa tuon kehitystankin lataamisen tuossa säkissä vaikka keittiön pöydällä. PS. Onko loppuhuuhteluaine oleellinen kemia? PPS. Haluaako joku tarjota jotain näistä em. tuotteista minulle käytettynä?
Vs: mv-filmien kehittäminen (itse) Tuo varmaan jo katsottu? http://www.uiah.fi/virtu/materiaalit/valokuvaus/kehitys_kehittaminen_1.html Kasetti aukeaa painamalla, pulllonavaajalla tai pihdeillä, saksien reunalla tms.
Vs: mv-filmien kehittäminen (itse) Nuo mittakannut ja filmiripustimet kannattanee ostaa jostain muualta kuin valokuvausliikkeestä, hinnat ovat aika suolaisia. Pyykkipojat ajavat ripustimien asian ihan hyvin. Itse avasin muutaman ensimmäisen purkin pullonavaajalla, ajatuksena olleen purkkien uudelleenkäytön sai sen jälkeen kyllä unohtaa. Nykyään käytän tämmöistä vehjettä jolla filmin pään voi vetää siististi näkösälle. Kun koko filmi ei tule esille, alkupään voi rauhassa leikata ja asetella spiraaliin alulle ennen pimiöpussiin sujauttamista. Pimiöpussin idea on nimenomaan se, että voit siellä näpräillä filmin spiraalille ja kehitystankkiin, eikä tarvitse tilkitä kylppärin ovea.
Vs: mv-filmien kehittäminen (itse) Mites nuo kemialliset jätteet. Saako kehitteen, pysäytteen ja kiinnikkeen kipata samaan pönttöön myöhempää ongelmajätteisiin toimittamista varten? Kannattaako samoja litkuja käyttää useaan kertaan? Kauanko tuollainen valmiiksi blandattu kehite esimerkiksi säilyy pullossa jos sitä tulee tehtyä yli tarpeen?
Vs: mv-filmien kehittäminen (itse) On olemassa valmiksisotkotettavia ja kertakäyttöisiä kehitteitä. Ja kumpaankin ohje paketin mukana. Niistä ei kannata poiketa. Ainakaan ei säästy vaivaa tai rahaa.
Vs: mv-filmien kehittäminen (itse) Pimiöpussia suosittelen ennemmin tilaamaan Brittein ebayn kautta Roger Luo:lta (esim tässä on se isompi XL, minulla on sama L joka riittää 4 spiraalille), suunnilleen sama hinta ja tosi paljon parempi työskennellä, ei nimittäin hikoile kuumimmallakaan kelillä kuten tuossa patersonin muovipussissa. Pyykkipojat ajaa asian erinomaisesti, on vain rahan hukkaan heittoa nuo ripustimet. Filmipyyhintä en ole itse tarvinnut, varsinkin Kodakin Photo-flo 200 loppuhuuhtelun käytön myötä. Vataselta (Prolab) saat kyllä kemiat hankittua ja filkatkin halvemmalla kun Lomographyn rullat. Lämpömittari on tärkeä, mutta jos aiot joskus tehdä myös väriä, niin katso että asteikko on ainakin 40 asteeseen? Kaiserilla on 50C 0,2C tarkuudella, mutta niitä ei ole maassa nyt. Mittakannut ostin Prismasta, sai silloin noin 1e/kpl tarjouslaarista. Filminkehitystankkeja on ollut täällä nyt lähiaikoina muutama myynnissä (onko kaikki jo myyty?). Kaljapullonavaaja toimii filmikanisterin avaajana, muutoin saat filmin ulos ilman lisävälineitä jos on palanen filmiä käytössä ja sylkeä erittyy, katso tämä, Toimii! Kehitettä kannattaa ostaa enemmän kuin tuo 1L ID11, ei sillä montaa rullaa kehitä ja menee nopeasti vanhaksi kun on sekoitettu. Itse pidin kodakin HC110 siirapista joka on erittäin riittoisaa, mutta sitä on kuulemma jo vaikea saada. Diafine pitäisi olla melkoisen pitkäkestoista. Helppoa se on, hommiin vain. Saattaa olla jotain teknisiä virheitä, itsekin vasta vuoden tätä tuhraillu.
Vs: mv-filmien kehittäminen (itse) Toi filminpyyhin on melko turha kampe - naarmuttaa vaan filmit. Sormien välissä pyyhkäisy käy aivan hyvin. Huuhteluaineesta jo mainittiin - sen lisäisin myös listalle. Mittakannuiksi 1000 ml on ainoina isoja tuon kokoiselle tankille. Vaihtaisin toisen pienempään. Kannut ja lämpömittarin saa halvemmalla jostain sekatavarakaupasta. Tuohon purkin aukaisuun en ole koskaan käyttänyt mitään työkaluja - kynsi filmiportista sisään ja vääntää auki. Pelti on niin ohutta et aukeaa vaivatta. Filmin ulosvetäjä on kyl kannatettava siitä syystä et saat valosassa leikattua filmin pään ja vaikka siihen spiraalille alulle.
Vs: mv-filmien kehittäminen (itse) Pistä ostetaan ilmoitus että voin hakea vanhat käyttämättömänä makuutetut rojusi nurkista bensakuluja vastaan. taitaa olla tarjontaa enempi kuin kysyntää noista nykyään. ID11 ja kiinnitteen voi ostaa ihan kaupasta kyllä ,) tsemppiä.
Vs: mv-filmien kehittäminen (itse) Mitäs jos laittaisit Pyynnön PROLABin tietopaketista, sieltä löytyy kaikki olennaninen selkeällä suomenkielellä, laita yksäriä tai emailia; <EMAIL email="vatanenj@gmail.com"]vatanenj@gmail.com</EMAIL>
Vs: mv-filmien kehittäminen (itse) Jos rahaa on enemmän kuin sitä ehtii harrastuksissaan tuhlaamaan niin sitten tällä ei ole toki merkitystä, mutta itse ainakin olen köyhä ja tällaisissa asioissa pihi jotta rahaa sitten riittää niihin asioihin jotka on pakko ostaa.... Joten joitain vinkkejä mitä kannattaa jättää pois tai ostaa muualta. [QUOTE> [/QUOTE] Jos aloittamisella ei ole hirveä kiire, voit kytätä edullisia tankkeja ja spiraaleita käytettynä, Huuto.net ja Ebay. Tai, sitten voit myöhemmin ostaa isomman tankin ja lisäspiraaleita. [QUOTE> [/QUOTE] OK. Ja tämä onkin oikeastaan ainoa kalusto joka täytyy ostaa "erikoistuotteena". [QUOTE> [/QUOTE] Turha, pyykkipojat toimii yhtä hyvin. [QUOTE> [/QUOTE] Makuasia, jotkut kiljuvat että ei saa käyttää kun naarmuttaa, toiset kiljuvat että on pakko käyttää tai tulee kuivumistahroja. Itse käytän jos on käsillä. Ei tarvitse. [QUOTE> [/QUOTE] Aivan hirveä hinta ihan tavallisesta lämpömittarista. Oikeat kemianlabroihin tarkoitetut ammattituotteet maksavat ammattitoimittajilla (jotka eivät polje hintoja) alle kympin. Ja ihan hyvä lämpömittari tavallisessa kaupassa pari euroa. Ite oon mv:n kanssa joskus tehnyt niin että valmistan kemikaalit näppituntumalta huoneenlämpöiseen veteen paria tuntia ennen ja jätän ne kehityspaikalle jossa ne ehtivät tasaantua huoneenlämpöön. Sitten katson tavallisesta lämpömittarista huoneenlämmön joka ei hirveästi vaihtele, ja kompensoin kehitysaikaa, ks. esim: http://www.students.tut.fi/~alhonena/tempajat.pdf [QUOTE> [/QUOTE] Jotkut tykkää pimiöpusseista mainitsemastasi syystä, mullakin on "jos joskus sattuisi tarvitsemaan" mutten ole koskaan käyttänyt. Varteenotettava vaihtoehto silloin jos elää parisuhteessa joka estää vessan ovenkarmien valotiivistämisen teipatuilla mustilla kartonginpaloilla . Muuten, pimeä huone on mukavampi. [QUOTE> [/QUOTE] Näähän on ihan Vapaavalinta/Tarjoustalo/Etola/supermarkettikamaa. [QUOTE> [/QUOTE] Hyvä peruskehite. [QUOTE> [/QUOTE] Voi korvata vedellä. Vesihuuhtaisuja n. 3 kertaa. Ensimmäinen niistä nopeahko, esim. 15 sek. Jos välttämättä haluaa käyttää happostoppia, joka on perusteltua lähinnä isossa tankissa lyhyellä kehitysajalla (alle 5 min), niin joku Euroshopper etikkahaposta laimennettu etikka on ainakin halpaa. 1-2% lopullinen etikkahappopitoisuus. [QUOTE> [/QUOTE] Jea. [QUOTE> [/QUOTE] Suosittelen kelaamaan filmin siten ettet kelaa päätä sisään. Ite käytän pään ulosvetäjää jos vahinko on tapahtunut koska sellainen sattuu pimiöllä pyörimään. Muuten olen availlut vääntämällä isohkoilla pihdeillä. Jotkut käyttää pullonkorkinavaajaa. Mutta helpointa on olla avaamatta, vetää filmiä aina esille aina n. 5-10 cm kerrallaan ja pyöritellä spiraalille, lisää filmiä esille jne. Roikkuva filmirulla toimii vastapainona niin että filmi ei mene spagetille. [QUOTE> [/QUOTE] Se on jokseenkin oleellinen. Ottaisin ennemmin sitä kuin stoppia joka on turha. Vedestä jää helposti kuivumisjälkiä, etenkin jos vesi on hieman kovaa (kalsiumpitoista). Loppuhuuhteluaine saa veden juoksemaan nopeammin pois filmiltä. Niille, jotka ovat todella perfektionisteja eivätkä kestä yhtään roskia ja jälkiä, joutuu melkein suosittelemaan tislattua (tai akkuvettä) ja siihenkin huuhteluainetta.
Vs: mv-filmien kehittäminen (itse) ● Loppuhuuhteluaineeksi käy hyvin muutama tippa tavallista astianpesuainetta 2–3 litraan vettä. Spiraalilta irrotettu filmi vedetään liuoksen läpi muutaman kerran avonaisessa astiassa ja laitetaan roikkumaan. Tämän jälkeen vedetään kahdella sormella ylimääräinen neste pois filmiltä ja annetaan kuivua mahdollisimman pölyttömässä paikassa, esim. kylpyhuone on paras paikka kotioloissa.
Vs: mv-filmien kehittäminen (itse) Asiantuntijat toistuvasti varoittavat, että loppuhuuhteluaineena ei MISSÄÄN NIMESSÄ saa käyttää tiskiainetta. Siksi varoisin tätä vihjettä. Loppuhuuhteluaine on nimittäin siitä erikoinen tapaus, että toisin kuin muut kehitysaineet, se on ainoa joka jää filmiin, ja vuosikymmeniksi. Siksi oikeat loppuhuuhteluaineet ovat tarkoin sitä varten kehitettyjä. Tiskiaineissa tuppaa olemaan mukana hajusteita, väriaineita ja happamuudensäätöaineita joiden vaikutusta filmille ei voi tietää. Pitoisuudet filmissä toki jäävät hyvin pieniksi. Toisaalta, monet tietävät kertoa että Fairynegat ovat ihan hyviä 30-40 vuoden jälkeen. Toisaalta emme voi tietää onko Fairykään enää samaa kuin silloin. Olen minäkin Fairyä negoille käyttänyt. Se ei kuitenkaan myöskään toiminut aivan niin hyvin kuin tarkoitukseen valmistetut tuotteet. Parasta vaan pelata varman päälle ja jättää tiskiaineet tiskeille. Olen myös käyttänyt sormienläpivetokikkaa ja käytän edelleen joskus, mutten ole ihan varma senkään erinomaisuudesta. Sormista nimittäin irtoaa aina vähän ihoa. En tiedä onko se vain sattumaa, mutta oikeaa "naarmutinta" käyttäessä negat ovat kenties olleet puhtaammanoloisia.
Vs: mv-filmien kehittäminen (itse) Hei Kiitoksia kovasti näistä nopeista ja hyvistä vastauksista kaikille. Etenkin A. Alhosen säästövinkit on oikein kivoja joskaan ihan kaikkea en varmaankaan noudata. Mutta kylläpä tuo 250e tietämille venyvä aloituspaketin hinta tähän toimintaan tuntuu aivan liian kovalta. Mittakannuista itsekin mietin onko järkeä maksaa muutamasta muovikannusta kymmeniä euroja. Mutta kuinka tarkkaa se kemioiden blandaaminen on? Kannattaako ostaa isompi purkki jossa sotkee litkut ja pienempi ja tarkempi mitta jolla mittaa muut aineet kuin veden? Tiskiainevinkin olen itsekin lukenut ulkomaisilta saiteilta, mutta jotenkin vähän vierastan tuota ideaa itsekin. Lisäksi noiden huuhteluaineiden blandaussuhde näyttää olevan niin olematon että pienestäkin purkista ainetta riittää todella pitkälle joten ei se kustannuskysymys ole. Tuon stopperin tarpeellisuus vähän mietityttää. Onko aloittelijan helppo mokata pysäytys helpostikin jos sen pelkällä huuhtelulla aikoo suorittaa? Olisiko kuitenkin fiksuinta ostaa sekin kemia? Kemikaaleista sen verran että asiassa täysin keltanokkana minulla ei toki kokemusta ole, mutta mikäli joku osaa neuvoa hyvin säilyvät ja riittoisat kemiat niin otan vinkit erittäin kiitollisina vastaan.
Vs: mv-filmien kehittäminen (itse) mttatarkkuudesta sen verran että jos on tosi pieniä määriä kuten rodinalilla saattaa olla esim. 1+100 niin injektio ruiskulla voi mittailla mutta ylensä määrät on sen verran isoja että toleranssi on reipas. kehitys on ainoa vaihe joka voi olla liuoskriittinen, mutta on enempi ajatuksella kunhan on tarpeeksi. eikä nuo valokuvakannut ole varmaan yhtää sen tarkempia kuin vapaavalinnankaan, ehkä jopa päin vastoin. pysäytys ei ole mitenkään dramaattinen toimenpide, enempi pesee pois keitteen kiinnitettä varten säästäen kehitettä. mutta on totta kehitys pysähtyy terävämmin keskeytteellä (senkin voi tehdä itse), mutta olennaisempaa on että tekee itse asiat aina samalla lailla. eihän purkin kääntely tai liuosten kaato tai ajanottokaan ole absoluuttista näissä hommissa eri ihmisillä. tuo ID11 on jauhetta joka sekotellaan edellisenä iltana varastoliuokseski joka sitten säilyy ainakin sen luvatun 6kk. sen kanssa ei pipettejä tarvita.
Vs: mv-filmien kehittäminen (itse) Riippuu ihan sekoitussuhteesta, jos lorottaa jotain IL-11-litkua 1+1-laimennuksella, heitot eivät ole ihan mahdottomia. Sitten taas jos yrittää mitata Rodinalia 1+100-laimennukseen ilman pipettiä niin muutaman millilitran heitto muuttaa sekoitussuhdetta olennaisesti. Tietysti kannattaa ostaa vähintään yksi purnukka joka on jonkin verran isompi kuin se kehityspurkki johon kemiat kaadetaan. Eivät nuo kaupassa montaa euroa maksa, helpompi ostaa suoraan useampia niin voi mitata kemiat etukäteen ja sitten kehittäessä ei tarvitse sekoitella uusia kun purkki vapautuu. Itse stoppailen vedellä, kyllä se muutaman kerran huuhtelu pysäyttää ihan riittävästi. Rodinal on hyvä valinta jos hakee riittoisuutta ja säilyvyyttä, laimentamaton puolen litran pullo kestää käytännössä iäisyyden ja riittää valtavaan määrään filmejä.
Vs: mv-filmien kehittäminen (itse) Stoppi on minustakin turha, kuin myös ripustuimet ja kuivatinpihdit, loppuhuuhteeksi käy loraus tenuakin, pintajännitystä kun pyritään poistamaan.
Vs: mv-filmien kehittäminen (itse) MV-kemioilla lantraaminen ei ole niin hirveän tarkkaa. Supermarkettimitta-astiat riittää täysin. Jopa sille Rodinalillekin periaatteessa kelpaa sellainen "kahvimitta" tai 10 ml mittalusikka, heitto on hyvin pieni kun sen tarkasti joka kerta samalla tavalla tasapäiseksi täyttää. Happostoppi tosiaan on turha, en lämpimikseni sitä turhaksi sano . Lähinnä ei pidä tehdä niin että laittaisi pelkkää vettä, ei liikuttelisi purkkia ja jättäisi MINUUTEIKSI hautumaan, sitten filmi voi vähän jatkaa kehittymistä. Jotkut itse asiassa tekevät sitä tarkoituksella, se nostaa hieman varjosävyjä, vrt. stand-kehitys. Ei se muuten ole niin tarkkaa. Halutessaan tietysti voi sen korkillisen etikkaa heittää veden joukkoon varmuuden vuoksi mutta ei sitä tarvi. Loppuhuuhtelua ei tosiaan kulu juuri yhtään. Määrän voi vielä puolittaa ohjemäärästä. Pullo kestää helposti eliniän, tai vuosia vaikka kuvaisi vähän enemmänkin. "Välineistä" kehityspurkki ja spiraalit todellakin ovat ainoat jotka oikeasti tarvii ostaa.
Vs: mv-filmien kehittäminen (itse) Kyselenpäs tässä ketjussa. Mitä merkitystä on purkin liikuttelulla? Jos liikuttelee 5 sek. kaksi kertaa minuutissa tai 10 sek. kerran minuutissa.