Elikkä kun olen useammin kun kerran saannut allassysteemillä kehityksen epäonnistomaan päätin kokeilla Laten vinkkaamaa Taco menetelmää. Tämä tuntui onnistuvan hyvin. Tankkina Patterson ja kaksi laakaa sisään kiertosuunta myötäpäivään. Filminä Homopan...eiku Fomapan 100 ja koko oli 4x5". Kehitin D76 kehitteellä mietin oisko 0.5dl yhdelle laakalle raakaa kehitettä hyvä määrä. Joten tein 1dl kehitteestä suhteella 1/1, 2dl kehitettä. Ja kehitin sillä määrällä. Pyörittelin vaakatasossa sekä vastapäivään että myötäpäivään koko ajan. Kehitys aika 10min. Kehite ulos (oho kui se vaahtosi), vesihuuhtelu ja kiinnite sisään. Ilford Fixer 1/4 ja 2.5dl ainetta sisään. 12 minuuttia kiinitystä samoin kaiken aikaa pyörittäen (ison mahan päällä helppoa) ja hyvä huuhtelu pari kolme kertaa veden vaihto ja sitten astianpesuainetta veteen vielä hetken hemputusta ja nostin filmit kuivumaan. Hiukan jännitti siinä vaiheessa kun kehiteen kaadoin ulos. Se oli kovinkin vaahdossa (mulla suu vaahdossa). Vielä en tiedä onko negoissa vaahdosta jäännyt mitään merkkejä. Kuhan noi kuivuu ja saan skannata ja vedostaa pinnakkaisia niin sitten tiedän. Nyt näyttää kuivuessaan hyvältä. Tais sitten kuitenkin tulla kiire uudestaan rakentaa tuo kuvaustilanne, edellisten ruutujen pieleen menon vuoksi, koska yhden ruuvin unohdin jalustasta kiristää. Jolloin ompelulanka laukasin käänsi kameraa laukastaessa. Ja kuva meni hiukan ohi. Onneksi toisessa ruudussa Pössö on kokonaan näkyvissä. Toisessa ruudussa Pössöstä leikkautuu hiukan pois.
Vs: Laakafilmien kehitystavat Pinta-ala vaikuttaa siihen millä lailla kehiteaineet kuluvat kehityksen aikana. Ja jos kuluvat merkittävästi, aikaa rukkaamalla saa kuitenkin sopivan tiheyden. Sulla oli 2dl 1+1 D-76. Sitähän voisi verrata vaikkapa kinofilmin kehitykseen, jossa Patersoniin tarvittaisiin hiukan enemmän kehitettä (280ml) jotta spiraali olisi kokonaan huppeluksissa. Täyspitkä rulla (135/36) sillä tavalla kehittyisi tietääkseni ihan kunnolla ja jopa vielä toinenkin heti perään kehitettynä sopivasti aikaa lisäten vaikkei laimennetun d-76:n uusintakäyttöä suositellakaan eikä kannata odottaa aivan samanlaista kehitystulosta kaikin puolin. Ja kun vielä funtsii, että 1+3 on myös mahdollista käyttää, niin tuskinpa kehitystavallasi kehiteaineita mitenkään puuttui. 4x5'' laakoja neljä vastaa yhtä 135/36 filmiä. (Vai oliko se sittenkin viisi?)
Vs: Laakafilmien kehitystavat Sitä mä hiukan tässä nyt mietin että tohon purkkiin menee tällä Taco menetelmällä neljä laakaa. Ja aattelin että pitääkö kehitteen määrää nostaa vai meniskö vaikka samalla määrällä. Vaahtoamisen määrä luulis vähenvän kun nestettä on enemmän.
Vs: Laakafilmien kehitystavat Tulikohan se vaahtoaminen filmistä jos et esihuuhdellut? Luulisin ettei vaahtoamisesta kuitenkaan kannata huolestua koska jatkuvassa pyörityksessähän se on eikä vaahto pinnan alla pysy... ainakaan paikoillaan liikutuksenkin takia. Minulla on tuntuma että tuo 1dl raakaa D-76:tta riittää hyvin kehittämään neljä laakaa. Siis kehiteainemäärän puolesta. Paljonko nesteen määrä on, on toinen juttu. Ehkä sulla riitti nesteen määrä hyvin. Tutkinet varmaan tarkkaan lopputuloksen vielä. Jos kehittää peräkkäin (syystä tai toisesta), voi vielä huomioida jälkimmäisten kehityksien ajanlisäyksen suhteen sen jos on sattunut käymään kämmi että on erittäin huono mustuma tullut (kehittää valottamattoman vahingossa tai paha alivalotus), niin siinä kehityksessä eivät kehiteaineet samoin kulu. (Ja siis tuo laimennettu D-76 on käytettävissä, noine kapasiteettirajoituksineen, uudestaan, mutta säilyttämään sitä tuskin kannattaa alkaa. Varsinainen re-use toimii stockilla.)
Vs: Laakafilmien kehitystavat Asiallista meininkiä! Tacoa en oo ite koittanu koskaan, kun on tankki ja spiraali, mutta hyvä tietää, että toimii, jos joskus tulee tarvetta
Vs: Laakafilmien kehitystavat Samaa mietin. Aikoinaan duunissa tehtiin aina esihuuhtelut kaikille mv-filkoille ja ensimmäinen huuhtelu vaahtosi kuin fairya olisi tankissa ollut. Käsittääkseni filmin valopihasuojauksena käytetty värillinen aine liukeni veteen ja aiheutti vaahtoamisen, ainakin huuhteluvesi oli värjääntynyttä kun sen kaatoi pois. Esihuuhtelulla on sekin positiivinen vaikutus, että emulsio on valmiiksi märkä eikä kehite ala vaikuttaa niin hätäisesti (= epätasaisesti).
Vs: Laakafilmien kehitystavat Okei kokeilen enskerralla esihuuhtelua. Kuva jota tein onnistu sitten loppujen lopuksi. Se on skarppi ja kaikinpuolin hyvä.
Vs: Laakafilmien kehitystavat Palaan taas tähän asiaan kun tuli ostettua 18x24 kokoinen kamera ja mittailin missä saisin kehitettyä negatiivit. Mulla on Patersonin viiden kinorullan kokinen pönttö. Mittailin että yksi nega sinne sopii kerralla. Pystyssä näyttää siltä että ottaa hiukan kanteen kiinni, siis ihan vaan hiukan. Mutta vaakana menee hyvin sinne sisälle ja jää reilusti kaikkialle tilaa. Negan kun laittaa emulsiopuoli sisäänpäin niin nega lepää seinämää vasten. Huuhtoutuuko filmipiha ja pitääkö sinne takaosaan mennä kehitettä? Olisko syytä suunitella jotkut renkaat jolla nostais negan irti seinämästä?
Vs: Laakafilmien kehitystavat Taco-menetelmä voisi toimia tuossakin ja siitähän sinulla on jo kokemusta. Leikkaa paperista filkan kokoisia paloja ja testaa, montako menee kerralla. Valopihasuojan voi kiinnittää ja huuhtoa pois jälkikäteen altaassa, jos sitä jää (kiitos Late J). Jos jotkin renkulat keksit, niin parempi tietysti.
Vs: Laakafilmien kehitystavat Hyvää kokemusta. Itsellä kokemusta allaskehityksestä ja combi-planilla jonka koin erikoisen helpoksi ja hyväksi 4x5".
Vs: Laakafilmien kehitystavat Taco menetelmä saattaa olla noin isolle negalle hiukan hankala. Mä hiukan tossa mittailin ja kokeilin. Ehkä pitempien kumilenkujen kanssa sekin saattaa onnistua. Pitää tutkailla.
Vs: Laakafilmien kehitystavat Taas kehitin kolme negaa taco menetelmällä. Oi oi, mä mokasin. Tuli kahteen negaan naarmuja. Kuva kertoo enemmän kun tuhat sanaa. Älkää te mokatko mä tein sen jo.
Vs: Laakafilmien kehitystavat Harmi naarmuista, mutta tekemällä oppii. Miten itse kehitys onnistui, tuliko tasaista?
Vs: Laakafilmien kehitystavat Tuli minusta hienon näkööstä. Näyttäis että keskisävyjä on enemmän. En ole skannanut tai vedostanut noita kolmea kuvaa (pitää laittaa esille kun kerkiä...työt häirii). Ne oli mulla vain testinä kuinka nopeaa hattusuljinta ja peltisuljinta voin käsin käyttää ja onnistuuko se yleensä. Voisi tehdä pellinpalasesta sellaset pelkästään tuohon tarkoitetu palat eli laittais vakio välin siihen ja heilatusnopeudella säätää ajan.Sitten kun vielä laittais sellasen tuen mikä vastais opiskan reunaan vois se auttaa. No joka tapauksessa toimii. Odottelen että tulis isoa 18x24 negaa niin sais sillä ottaa kuvia.
Vs: Laakafilmien kehitystavat Valopihasuoja lähtee sieltä takaa irti loppupesuissa kunhan ei pese samassa tankissa vaan jossakin altaassa missä vesi pääsee kunnolla!a filmin molemmille puolille. Ps. Tacossa ei kannata käyttää metallinpalalla varustettuja hiuslenkkejä. 8x10 tacoa en ole kokeillut...